Krig i familjen?
Gick på alla hockeymatcher från mitten av 70-tal fram till början av 2000-talet då hockeyn "dog" pga av massa orsaker. Massa omgångar t.ex.
Nu känns det faktiskt skönt att jag inte gått dom senaste 7 åren för när man kan "sälja ut" sig till Anschutz (kan väl kallas Ansluss hädanefter) är så jävla lågt så mitt stöd kommer DIF hockey inte få framöver.
Att bli delägt av ett bolag som är delägare i roddklubben strax söder om söder är en stor jävla skymf. Har hockeyn helt tappat huvudet??
Money talks, bullshit walks. Jo, så sant, men mina pengar kommer dom INTE få, alltså. Fasen, funderar på att säga upp mitt livstida medlemsskap i hockeyn.
Är fullständigt övertygad om att DIF hockey kommer förlora publik i mängder med detta förfarande. Kan inte tänka mig att man kan vilja stödja detta med att gå och titta på DIF hockey. Vill påstå att detta kan vara ett sätt att till slut ta död på hockeyn i stockholm för lång tid framöver och så blir det en äkta bonnsport i framtiden.
Enkelt.
Och jag skiter högaktningsfullt i om man inte kallar mig "äkta" Djurgårdare därmed. Jag vet vad jag är. Men man kan ju undra vad herrarna i hockeystyret är???
Nu känns det faktiskt skönt att jag inte gått dom senaste 7 åren för när man kan "sälja ut" sig till Anschutz (kan väl kallas Ansluss hädanefter) är så jävla lågt så mitt stöd kommer DIF hockey inte få framöver.
Att bli delägt av ett bolag som är delägare i roddklubben strax söder om söder är en stor jävla skymf. Har hockeyn helt tappat huvudet??
Money talks, bullshit walks. Jo, så sant, men mina pengar kommer dom INTE få, alltså. Fasen, funderar på att säga upp mitt livstida medlemsskap i hockeyn.
Är fullständigt övertygad om att DIF hockey kommer förlora publik i mängder med detta förfarande. Kan inte tänka mig att man kan vilja stödja detta med att gå och titta på DIF hockey. Vill påstå att detta kan vara ett sätt att till slut ta död på hockeyn i stockholm för lång tid framöver och så blir det en äkta bonnsport i framtiden.
Enkelt.
Och jag skiter högaktningsfullt i om man inte kallar mig "äkta" Djurgårdare därmed. Jag vet vad jag är. Men man kan ju undra vad herrarna i hockeystyret är???
Ja du är skrattretande.
Vad fan har DIF Fotboll med detta att göra? Får vi ingen arena är det Stockholms Stads fel och inte DIF Hockey. Faktum är dessutom att jag hellre ser att DIF Hockey får en "egen" arena än Fotbollssektionen, som redan har en fullgod arena och bra kapital, till skillnad från DIF Hockey.
Vad fan har DIF Fotboll med detta att göra? Får vi ingen arena är det Stockholms Stads fel och inte DIF Hockey. Faktum är dessutom att jag hellre ser att DIF Hockey får en "egen" arena än Fotbollssektionen, som redan har en fullgod arena och bra kapital, till skillnad från DIF Hockey.
Bäst i stan!
Är AEG:s förvärv av Globenarenorna helt avhängit visst aktieinnehav i Djurgården? Är svaret nej på den frågan, att de kan vinna kontraktet även utan aktieinnehav i Djurgården, finns det väl inget som hindrar de från att pressa Djurgården Hockey på hyresfronten ändå. Om jag vore AEG:s representant i Sverige skulle jag gjort så för att döda Djurgården, istället för att först kasta bort 1 miljon euro på ett värdelöst aktieinnehav och sedan döda Djurgården.ogooglad skrev:Du säger att AEG inte kommer äga mer än 30-40% av DIF. För det första är det vad vi vet nu. För det andra - och det är viktigare - med den makt AEG får som arenaägare, så kommer de kunna pressa DIF till att antingen sälja ut mer . eller gå under.
-
Det enda jag säger är... Att du inte skämms, ta mig fan!janis skrev:Gick på alla hockeymatcher från mitten av 70-tal fram till början av 2000-talet då hockeyn "dog" pga av massa orsaker. Massa omgångar t.ex.
Enkelt.
Vill bara påminna er alla Djurgårdare där ute...
DET FINNS BARA ETT DJURGÅRDEN! BARA ETT! Glöm aldrig det mina bröder, aldrig!
Bigge skrev:Som ja skrev sist i inlägget. DIF kan bryta om det visar sig att det inte gynar DIF.Enok svulunder skrev:Väl talat Kall-El!Kall-El skrev:Du glömmer nämna att han stödjer organisationer som inte anser att homsexuella skall ha några rättigheter, stöder den amerikanska kyrkohögern, tycker det är helt oki att plundra indianernas mark för att tjäna några dollar till samt anser att avrättningar bör kunna beskådas på TV. Jag vill inte på något sätt förknippas med detta högerspöke, skulle snarast föredra om han råkade ut för så mycket lidande som möjligt. Vi är DIF, vi skall inte kopplas ihop med detta tvivelaktiga drägg. Vi gjorde oss ganska lustiga när ett porrföretag ville köpa in sig i AIK eller när Lundin Oil ville göra samma sak. Dessa företag är rena dagisbarnen jämfört med AEG...Bigge skrev:De har väl inte mörkat det? De klubbade för förslaget att DIF Hockey skulle bolagiseras i fredags. därmed blev det känt att AEG köper in sig. Efter det kom infon på denna sida. eller när hade du trott du skulle få reda på AEG? när det kom upp som förslag första gången i styrelsen.TomyMörth skrev:Jag kommer aldriga att sponsra AEG/Bajen fotboll med en enda krona! Jag tycket personligen att det var bra att Tommy J skrev sanningen till skillnad från DIF Hockeys styrelse som har försökt att mörka AEG inköp i DIF!
Sen tycker ja att just det bolaget va kanske inte det bästa att få köpa aktier i DIF, just bara för de äger en del i Hammarby Fotboll. Men fanns det andra bolag som va intresserade av DIF?
Pengar styr allt, och just nu är DIF Hockey i stort behov av pengar. Anschutz är ett investeringsbolag, inga hammarby fans. som sagt de investerar där de tror det finns pengar att tjäna.
Men ingen vet vad som kommer att hända, inte ens den där Tommy Jacobson. Så jag förstår inte folk som redan nu kastar en massa skit och vill att vår styrelse ska avgå med omedelbar verkan. Vem vet det är kanske just AEG som lyckas med sina pengar/makt att göra så vi får en egen arena i framtiden, för jag tror inte att DIF Hockey ensamma klarar av att göra det. Vi får helt enkelt vänta och se vad det utvecklas till.
Ska vi va rädda för de äger LA Galaxy också? som råkar ha världens dyraste fotbolls spelare i ett land där fotboll inte tillhör de största idrotterna. även LA Kings. dessutom äger de en av Usas största arenor. lite fakta om Philip Anschutz:
"Philip Anschutz startade med tomma händer och skaffade sig genom smarta affärsdrag inom oljeindustrin ett imperium som vid sidan om Microsoft är USA:s framgångsrikaste"
Glöm inte att klubben har rätt att dra sig ur samarbetet – om det inte gynnar Djurgården. Kan även va bra om de lyckas köpa upp globen området, tror de löser sig isåfall med egen arena.
Dessutom tror ni verkligen han tar in sina egna värderingar och åsikter in i sina företag? Har ju inte hört ngt om LA Galaxy eller LA kings än så länge.
Även om han verkar rubbad så skiter jag i hur dan han är som person, så länge MITT DIF får det bra så. Så ni dömmer ut honom enbart för hans åsikter, kan ju tillägga att de flesta kristna inte har så mycket över för bögar, av förståliga skäl.
Va hans företag läste jag som köpte Beckham till Galaxy, då kan ni ana vilka summor det företaget har att göra med.
Gärna källa vad denna info om honom står Kall-El.
Här är källan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Anschutz
Det som är skrattretande är att påstå att AEG kommer vilja sammanföra DIF Hockey och Bajen fotboll till Stockholm united. Det kommer DIF ALDRIG gå med på.ogooglad skrev:Micke Nylander
Skrattretande eller inte, konstigare saker har väl hänt.
Som du själv skriver så kommer ju AEG vilja värna DIF hockey - men givetvis också bajen fotboll, eller hur?
Du skriver också själv att staden vill att samma organisation äger/driver alla tre arenorna.
var kommer då DIF fotbolls arena in i bilden. Känns det inte rimligt att AEG kommer pressa på för att DIF fotboll också använder den nya arenan på söder.
Hur ser situationen ut då.
AEG äger eller driftar samtliga globenarenor. I dessa spelar bajen och DIF sina matcher i hockey och fotboll. Klubbarna är givetvis beroende av AEG eftersom vi spelar i deras arenor. Förutom detta så är AEG dessutom delägare i bajen fotboll och DIF hockey.
Om man nu är delägare i bajen fotboll men inte i DIF fotboll - vem tror du kommer gynnas mest i arenadealen - och vem kommer bli pressad till att sälja ut sig för att få en bättre deal i arenan?
Vem tror du sitter på makten i framtiden - bajen, DIF eller AEG. Jag tror det blir AEG - på samms självklara sätt som stockholm stad har påverkat DIF, bajen och aik i stor grad de senaste 50 åren.
Om du tycker detta scenario är skrattretande så ok. Men betänk då följande. Vi (bajen,dif och aik) har länge varit missnöjda med hur staden har tagit ockerpriser av våra klubbar för att spela på stadens arenor. Staden är dock inte primärt en pengamaskin - de har faktiskt känsla för att det finns invånare i STockholm som värdesätter klubbtillhörighet mm.
Nu kommer AEG driva arenorna - hur mycket hänsyn tror du ett företag från USA tar till klubbarnas själ och hjärta?
Du säger att AEG inte kommer äga mer än 30-40% av DIF. För det första är det vad vi vet nu. För det andra - och det är viktigare - med den makt AEG får som arenaägare, så kommer de kunna pressa DIF till att antingen sälja ut mer . eller gå under.
Ser du inte risken, ser du inte hotet - är detta verkligen skrattretande?
Skulle det komma på tal så drar DIF sig ur och letar nya möjligheter. Och då ska vi betänka att Bajen hockey behöver vi inte bry oss om (de spelar ju ute i Nacka) och AIK är ett solnalag (Som Mats Larsson så duktigt sade) och blir, med deras ögon sett, "väl omhändertagna" av solna. Med andra ord, de har inget på Hovet att göra.
Vad finns då kvar? Jo, Djurgården IF. Ska AEG bygga en schysst hockeyarena och sen tappa DIF som kund? Jag tror inte det. Tvärtom, de vill gå med vinst och därför vill de att DIF går bra! Däremot kommer ALDRIG Hammarby fotboll få pengar av DIF via AEG.
Med bara ett stockholmslag i elitserien och ett företag som livnär sig på just arenor så är kombinationen väldigt bra. DIF Hockey kommer tjäna på att få bättre arena på Hovet med det stora Djurgårdsmärket uppsatt!
Kort sagt: AEG fixar en ny hockeyarena som DIF kan använda till alla sina tre lag (A-lag, J20, J18) och får därmed en nöjd kund. Då vore det att skjuta sig själv i foten om AEG skulle göra det sämre för DIF.
AEG kommer aldrig, enligt Mats, få äga mer än 33% av aktierna i DIF Hockey. De kommer aldrig kunna styra skutan själva, det är vi medlemmar som gör fortfarande!
Nu sova, fortsätter gärna diskussionen i morgon.
Natti.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Wikipedia är fanimig ingen källa.TomyMörth skrev:Bigge skrev:Som ja skrev sist i inlägget. DIF kan bryta om det visar sig att det inte gynar DIF.Enok svulunder skrev:Väl talat Kall-El!Kall-El skrev:Du glömmer nämna att han stödjer organisationer som inte anser att homsexuella skall ha några rättigheter, stöder den amerikanska kyrkohögern, tycker det är helt oki att plundra indianernas mark för att tjäna några dollar till samt anser att avrättningar bör kunna beskådas på TV. Jag vill inte på något sätt förknippas med detta högerspöke, skulle snarast föredra om han råkade ut för så mycket lidande som möjligt. Vi är DIF, vi skall inte kopplas ihop med detta tvivelaktiga drägg. Vi gjorde oss ganska lustiga när ett porrföretag ville köpa in sig i AIK eller när Lundin Oil ville göra samma sak. Dessa företag är rena dagisbarnen jämfört med AEG...Bigge skrev: De har väl inte mörkat det? De klubbade för förslaget att DIF Hockey skulle bolagiseras i fredags. därmed blev det känt att AEG köper in sig. Efter det kom infon på denna sida. eller när hade du trott du skulle få reda på AEG? när det kom upp som förslag första gången i styrelsen.
Sen tycker ja att just det bolaget va kanske inte det bästa att få köpa aktier i DIF, just bara för de äger en del i Hammarby Fotboll. Men fanns det andra bolag som va intresserade av DIF?
Pengar styr allt, och just nu är DIF Hockey i stort behov av pengar. Anschutz är ett investeringsbolag, inga hammarby fans. som sagt de investerar där de tror det finns pengar att tjäna.
Men ingen vet vad som kommer att hända, inte ens den där Tommy Jacobson. Så jag förstår inte folk som redan nu kastar en massa skit och vill att vår styrelse ska avgå med omedelbar verkan. Vem vet det är kanske just AEG som lyckas med sina pengar/makt att göra så vi får en egen arena i framtiden, för jag tror inte att DIF Hockey ensamma klarar av att göra det. Vi får helt enkelt vänta och se vad det utvecklas till.
Ska vi va rädda för de äger LA Galaxy också? som råkar ha världens dyraste fotbolls spelare i ett land där fotboll inte tillhör de största idrotterna. även LA Kings. dessutom äger de en av Usas största arenor. lite fakta om Philip Anschutz:
"Philip Anschutz startade med tomma händer och skaffade sig genom smarta affärsdrag inom oljeindustrin ett imperium som vid sidan om Microsoft är USA:s framgångsrikaste"
Glöm inte att klubben har rätt att dra sig ur samarbetet – om det inte gynnar Djurgården. Kan även va bra om de lyckas köpa upp globen området, tror de löser sig isåfall med egen arena.
Dessutom tror ni verkligen han tar in sina egna värderingar och åsikter in i sina företag? Har ju inte hört ngt om LA Galaxy eller LA kings än så länge.
Även om han verkar rubbad så skiter jag i hur dan han är som person, så länge MITT DIF får det bra så. Så ni dömmer ut honom enbart för hans åsikter, kan ju tillägga att de flesta kristna inte har så mycket över för bögar, av förståliga skäl.
Va hans företag läste jag som köpte Beckham till Galaxy, då kan ni ana vilka summor det företaget har att göra med.
Här är källan:
Säg den glädje som varar
Ni som har en bättre lösning än nuvarnde får gärna presentera den här. Skulle vara kul att få veta. Och då menar jag rimliga lösningar. Inte att Djurgården ska bygga en gemensam arena när det inte ens finns mark till ett fotbollsstadion. Får vi inte in pengar nu så blir det ingen elitlicens.
Ni som säger att ni hellre ser att vi åker ut och spelar i hockeyallsvenskan. Det tror jag inte ett dugg på.
Ni som säger att ni hellre ser att vi åker ut och spelar i hockeyallsvenskan. Det tror jag inte ett dugg på.
"Vi älskar er, vi lever med er glädje och sorg! Vi sjunger och vi blöder på gator o på torg!"
Djurgårdens IF - Stockholms stolthet
Djurgårdens IF - Stockholms stolthet
Det är just det. Alla har varit mycket väl medvetna om det prekära ekonomiska läget. Trots detta har det bara varit positiva tongångar från styrelsen. "Det är ingen fara med elitlicensen" "vi gör ett bättre resultat i år än i fjol" osv. Utåt, och då menar jag till alla - fansen, djurgårdsfamiljen, media, you name it så har det varit lugna gatan.Oulf skrev:Ni som har en bättre lösning än nuvarnde får gärna presentera den här. Skulle vara kul att få veta. Och då menar jag rimliga lösningar. Inte att Djurgården ska bygga en gemensam arena när det inte ens finns mark till ett fotbollsstadion. Får vi inte in pengar nu så blir det ingen elitlicens.
Nu, en vecka innan elitlicensen ska prövas och pengar ska sitta på kontot - om jag förstått det hela någorlunda rätt - nu först visar det sig att styrelsen arbetat med ett enda spår. Ett spår som vem som helst kunnat räkna ut skulle väcka enorm kritik.
Nej, det här handlar inte om en panikåtgärd från Mats Larsson och styrelsens sida. Det är en sedan länge fastlagd strategi att söka samarbete med AEG.
Jag kan inte begripa varför Mats Larsson själv och AEG får köpa aktier i Djurgården medan medlemmarna i Djurgården inte får det? De pengar som krävs för att rädda elitlicensen är kanske 4-5 miljoner kronor. Sälj 5% av Djurgården Hockey till medlemmarna. Tommy Jacobsson skulle gladeligen pynta en miljon idag om han slapp AEG och det finns nog många andra som skulle betala några tusenlappar var.
Men den chansen gav aldrig styrelsen, de nöjde sig med att de fick köpa själva.
Mitt förslag är helt enkelt att styrelsen ger medlemmarna samma möjlighet att bli delägare i Djurgården som de givit sig själva. Det är år 2008 idag, en aktiepost behöver inte kosta 50 000kr för att det är krångligt att administrera.
Säg då att AEG köper Globenarenorna men inte är delägare i Djurgården Hockey? So what? Varför skulle det vara så katastrofalt dåligt som Mats Larsson så envetet låter meddela. Om AEG tar ut ockerhyror så tappar de DIF som kund, alltså kommer de inte göra det. De kommer försöka ta ut precis som mycket som Djurgården kan betala. Precis som Stockholms stad har gjort. Alltså skulle det bli ett Status Que jämfört med idag.
Det är visserligen ingen vidare situation det heller. Men då står i alla fall Djurgården självständigt och kan hjälpa sig själv. Djurgården kan välja att ställa benhårda krav där de ytterst vägrar att spela i Hovet eller Globen om villkoren inte är de rätta. Fansen skulle förstå detta och frågan om en egen arena för Djurgården Hockey hade blivit mycket aktuell för Stockholms stad.
Södertälje hade gladeligen hyrt ut AXA Sports center under tio matcher medan Djurgården Hockey satte hårt mot hårt mot AEG samtidigt som de förde öppna planer på att anlägga en ny egen arena.
En säsong där Djurgården krigar både på och utanför isen!
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
God morgon.
Kagen, jag förstår hur du tänker. Det finns flera bilder av den uppkomna situationen, men vi får inte glömma bort det viktigaste: Om DIF Hockeys hyresvärd även är delägare i bolaget så har DIF större möjligheter att få en EGEN arena (Nybyggd Hovet) som renderar i mer pengar.
När jag säger "egen" menar jag naturligtvis en arena som bara DIF spelar i, där intäkterna blir betydligt fler än vad de är idag.
Om AEG inte har aktier i DIF kan de, som du säger, hyra ut Hovet till DIF men då blir det inte någon skillnad än vad det är idag egentligen, det vill säga ingen DIF-arena. Vem vet, kanske ombyggnationen i så fall inte blir som vi Djurgårdare skulle önska? Och intäkterna blir därefter.
AEG vill värna om supportrarna de också. Vill vi ha ståplats? Då ska vi få det! Vill AEG göra detta för oss supportrar om de inte innehar några aktier i DIF? Tveksamt!
För övrigt, läs på startsidan här nu.
Beröm till Jerker Dammbro som lyckades tyda mina runskrifter!
Kagen, jag förstår hur du tänker. Det finns flera bilder av den uppkomna situationen, men vi får inte glömma bort det viktigaste: Om DIF Hockeys hyresvärd även är delägare i bolaget så har DIF större möjligheter att få en EGEN arena (Nybyggd Hovet) som renderar i mer pengar.
När jag säger "egen" menar jag naturligtvis en arena som bara DIF spelar i, där intäkterna blir betydligt fler än vad de är idag.
Om AEG inte har aktier i DIF kan de, som du säger, hyra ut Hovet till DIF men då blir det inte någon skillnad än vad det är idag egentligen, det vill säga ingen DIF-arena. Vem vet, kanske ombyggnationen i så fall inte blir som vi Djurgårdare skulle önska? Och intäkterna blir därefter.
AEG vill värna om supportrarna de också. Vill vi ha ståplats? Då ska vi få det! Vill AEG göra detta för oss supportrar om de inte innehar några aktier i DIF? Tveksamt!

-
Längst ner i texten finns det källhänvisningar!DIF_Soldier skrev:Wikipedia är fanimig ingen källa.TomyMörth skrev:Bigge skrev:Som ja skrev sist i inlägget. DIF kan bryta om det visar sig att det inte gynar DIF.Enok svulunder skrev:Väl talat Kall-El!Kall-El skrev: Du glömmer nämna att han stödjer organisationer som inte anser att homsexuella skall ha några rättigheter, stöder den amerikanska kyrkohögern, tycker det är helt oki att plundra indianernas mark för att tjäna några dollar till samt anser att avrättningar bör kunna beskådas på TV. Jag vill inte på något sätt förknippas med detta högerspöke, skulle snarast föredra om han råkade ut för så mycket lidande som möjligt. Vi är DIF, vi skall inte kopplas ihop med detta tvivelaktiga drägg. Vi gjorde oss ganska lustiga när ett porrföretag ville köpa in sig i AIK eller när Lundin Oil ville göra samma sak. Dessa företag är rena dagisbarnen jämfört med AEG...
Här är källan:
DIF_Soldier skrev:Wikipedia är fanimig ingen källa.TomyMörth skrev:Bigge skrev:Som ja skrev sist i inlägget. DIF kan bryta om det visar sig att det inte gynar DIF.Enok svulunder skrev:Väl talat Kall-El!Kall-El skrev: Du glömmer nämna att han stödjer organisationer som inte anser att homsexuella skall ha några rättigheter, stöder den amerikanska kyrkohögern, tycker det är helt oki att plundra indianernas mark för att tjäna några dollar till samt anser att avrättningar bör kunna beskådas på TV. Jag vill inte på något sätt förknippas med detta högerspöke, skulle snarast föredra om han råkade ut för så mycket lidande som möjligt. Vi är DIF, vi skall inte kopplas ihop med detta tvivelaktiga drägg. Vi gjorde oss ganska lustiga när ett porrföretag ville köpa in sig i AIK eller när Lundin Oil ville göra samma sak. Dessa företag är rena dagisbarnen jämfört med AEG...
Här är källan:
Om du inte kan Engelska är det dax att sätta sig i skolbänken igen!
Ragge1 skrev:Ja du är skrattretande.
Du är helt ute och cyklar.
DIF fotboll har ingen fullgod arena alls, stadion uppfyller inte kraven från UEFA och är dessutom svår att bygga ut pga K-märkningen. Stadion är dessutom i grunden en friidrottsarena, byggd 1912 och inte ett dugg anpassad efter moderna förhållanden.
DIF hockey däremot har två arenor byggda för just ishockey - globen och hovet.
Att både hockeyn och fotbollen har dåliga dealar med arenaägaren är en annan sak - men hockeyns grundproblem (förutom att stockholms stad är utsugare) är att man alienerat sig från sina fans. Detta har man vänt de senaste åren, men med nuvarande planer tror jag man är tillbaka i vikande publiksiffror.
Micke Nylander skrev:God morgon.
Först och främst så har klubbar flyttats runt mellan stadsdelar, städer och lansdsdelar tidigare. En sammanslagning är i sammanhangetinte helt otrolig - på sikt.
Ta bajen hockey - de är väl farmarlag till DIF hockey - innan de konkade. Vem tror du skulle tro det var möjligt för 15 år sedan?
Jag tror givetvis inte att AEG bara en dag säger att nu slås klubbarna ihop. Det jag säger är att det skulle ligga i AEG´s intresse att både bajen och DIF skulle spela i deras arenor och att det allra bästa givetvis vore om DIF och bajen var en klubb istället för två.
Med ett sammanslaget bajen och DIF skulle fotbollsarenan kunna fyllas, och globen skulle kunna fyllas för hockey.
Om AEG får välja - tror du inte detta skulle vara drömmen?
Men som sagt, så finns ju vi supportrar som skulle stoppa det. Men vad gör vi för att stoppa början på denna resa - ingenting. vad säger att vi kommer göra någonting nästa gång, eller gången efter det?
Varje gång ett krisbeslut måste tas - och det finns ett sätt att stärka bajens och DIFs relation - så kommer AEG verka för att så blir fallet.
Allt tro något annat är naivt.
Äger Globenarenorna aktier i DIF idag? Nej, men likförbaskat fixade de ståplats i Globen för att fansen önskade det.Micke Nylander skrev:God morgon.
DIF är den enskilt största kunden i Hovet. Det vore idioti av arenaägaren att inte göra anpassningar efter den största kundens önskemål.
Jag tror inte du förstår ekonomin fullt ut här Micke. Du skriver lite godtroget känns det som. Hoppas du inte tar illa upp.
För en hyresvärd handlar det om att maximera intäkterna och minimera kostnaderna - två självklarheter. Det är därför Scandinavium anpassar sig efter Frölundas önskemål så gott de kan, men inte så pass mycket att de kan säga nej till Gothemburg Horse Show och liknande som drar in massor av pengar.
Du skriver att DIF ska ha en egen arena som bara DIF spelar i. Kontentan av det blir att DIF måste täcka en mycket större andel av hyresvärdens kostnader. Alltså skulle hyran för DIF tvingas höjas ännu mer.
Även om DIF ägde Hovet till 100% så vore det idioti att inte låta andra aktörer hyra in sig där och göra rimliga anpassningar efter dem.
Titta på Löfbergs Lila, Ejendahls osv där pågår massor av aktiviteter förutom hockeyn.
Mats Larsson tog upp som exempel att J-20 killarna hade fått lämna sina prylar i bussen en gång efter en bortamatch för att Hovet var uthyrt till några andra. Sådana saker händer på andra ställen med och hade DIF ägt Hovet till 100% så inte fan hade de då tackat nej till en hyresgäst för att J-20 killarna skulle få hänga in sina saker. Nej, det hade fixat sig ändå. Det handlar om kommunikation snarare än något annat.
Om det verkligen är på det viset att det inte går att förena Elithockey med god ekonomi i Stockholm så kommer det förr eller senare bli konkurs oavsett om hyresvärden äger aktier i DIF eller inte. Om AEG inte kan tjäna pengar på DIF eller paketlösningen Globenarenorna Hammarby/DIF så kommer de dra sig ur snabbare än kvickt.
DIF är en stor kund som hyresgäst i Hovet. Men en stor kund är bara intressant att ha om den kan bidra ekonomiskt. Inget företag är intresserad av att behålla kunder som kostar mer än de smakar. Ett stort AEG ägande i DIF möjliggör en stor AEG påverkan i DIF. För en hyresvärd är det naturligtvis trevligt om de kan styra sin hyresgäst. För hyresgästen är det därmed inte med nödvändighet det bästa alternativet.
Nåväl. Detta är en fråga som det går att vinkla på många sätt och utfallet kan slå väldigt olika, det kan bli jättebra för DIF.
Men svaret på frågan varför styrelsen och Mats Larsson inte låter medlemmarna få chansen att bli delägare i Djurgården Hockey kan jag verkligen inte begripa.
Jag har läst det Jerker skrivit, det Mats Larsson sagt. Jag har lyssnat och funderat men detta begriper jag inte.
Djurgården behöver pengar. Medlemmarna säger att de vill bli delägare. På så vis får Djurgården pengar. Men icke då. Varför?
För mig finns två rimliga svar och båda är rent ut sagt sorgerliga.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche