Nu är det klart - Djurgården Hockey bolagiseras

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Olon skrev:
Kall-El skrev:Mycket snack och liten verkstad som alltid vid denna tid på året. Locka med feta satsingar på spelare för att sälja säsongsplåtar och sedan preseneras Edvin Frylén.

Dock förstår jag fortfarande inte vilka som skulle slänga in pengar i detta bolag då jag har svårt att se var de skall kunna göra vinster? Jag menar hade man kunna sälja spelare till marknadspriser hade det ju varit en sak, men nu är ju inte detta fallet vilket gör mig väldigt fundersam. Var görs vinsterna egentligen som skall locka investerare?
Det verkar som att du har missat grejen med bolagisering totalt. Om ett företag (bolag) går med vinst ökar värdet på aktien, och utdelningen blir antagligen större. Aktier är ju liksom ett sparsätt precis som fonder eller bankens ränta, investerarna blir ju inte av med pengarna direkt - eftersom de får aktier i utbyte... Man har alltså lika stort intresse av att investera i DIF som i Telia eller Ericsson, etc.

Om du fortfarande inte förstår så kan du ta och läsa om aktier och aktiebolag, osv.
Och du kan ta och mogna till, växa upp eller alternativt vakna upp ur ditt drömtillstånd. Det är direkt farligt att jämföra ett idrottslag med ett företag som Ericsson. För att en investerare skall vara villig att satsa pengar måste det finnas möjlighet till att göra vinst. Hur gör du vinst på ett hockeylag som i bästa fall når ett plus minus noll resultat?

Hade du kunnat locka med "extra intäkter" som t ex spel i europa som fotbollen har eller möjlighet att sälja spelare till fina vinster då finns det möjlighet att göra vinster vilket skulle kunna få investerare sugna på att satsa kulor. Eller om föreningen kontrollerar sin egen arena och därigenom kan dra in extra inkomster.

I vårt fall är våra inkomster biljetter, tv-pengar, souvernier samt de småsmulor som NHL betalar ut när de snor spelare. Detta innebär också tyvärr att man inte kan se spelartruppen som "ett större värde" då det knappt förekommer övergångar där större pengar är inblandade.

Så var finns de värden som skall få investerare att satsa pengar? Det enda mervärde jag kan komma på är känslomässiga och om detta är basen för köpen har jag lite svårt att se hur aktien skall kunna stiga i värde med tanke på att det knappast kommer finnas något större intresse för den "utanför familjen".

Om det dessutom stämmer att de kommer kosta 50 papp att köpa in sig så känns det inte direkt som att föreningen vill att det skall handlas med den i större omfattning för då hade man givetvis valt ett lägre pris för att få fler intressenter.

Jag kan ha fel här, men hela den här grejen känns som en annan form av "gåvor" upplagda på ett litet annat sätt vilket gör det möjligt för dem som " delar ut dem" att skattemässigt kunna dra vissa fördelar jämfört med om det rört sig om en ren gåva.

Om man verkligen hade velat satsa på detta fullt ut skulle man givetvis ha knutit detta kring ett övertagande av Hovet och på så sätt knutit aktien till något som kan skapa mervärde i framtiden.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Västra Frölunda Hockey Club har på några få år - utan att äga en egen arena - accummulerat ett resultat på 63,4 Miljoner kronor.

Jag kan garantera att en Aktie i Frölunda hade utvecklat sig betydligt bättre än en Aktie i Ericsson på tre års sikt.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Fricke skrev:
Andy skrev:Läste att aktien kostar 50.000 SEK.

Undrar bara hur man gör för att köpa - vill gärna bli delägare själv...
Emissionen är riktad och inte publik...
Jag vet och det stör mig....

Jag vill också köpa in mig och det tror jag många andra fans också vill. Dessutom kan man kanske tänka sig att tex JK vill samla in medel för att teckna sig för en eller flera aktier á 50.000. Tror att det skulle vara ett bra sätt att dra in ytterligare kapital. Dessutom tror jag att ett brett ägande skulle vitalisera klubben/bolaget och säkerställa att DIF inte går "DIF lions"-vägen igen okm ni fattar vad jag menar...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av spiik »

Andy skrev:
Fricke skrev:
Andy skrev:Läste att aktien kostar 50.000 SEK.

Undrar bara hur man gör för att köpa - vill gärna bli delägare själv...
Emissionen är riktad och inte publik...
Jag vet och det stör mig....

Jag vill också köpa in mig och det tror jag många andra fans också vill. Dessutom kan man kanske tänka sig att tex JK vill samla in medel för att teckna sig för en eller flera aktier á 50.000. Tror att det skulle vara ett bra sätt att dra in ytterligare kapital. Dessutom tror jag att ett brett ägande skulle vitalisera klubben/bolaget och säkerställa att DIF inte går "DIF lions"-vägen igen okm ni fattar vad jag menar...
Verkligen. Det hade varit en dröm. Det man dock kan tänka sig är ju att detta bolag, som ännu ej är känt för oss, kanske har haft som motkrav och förutsättning just det att inte fans och supportrar ska kunna få gå in och beblanda sig med övriga ägare.
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Med tanke på de krav som ställts (Säckens avgång, Fryléns avrättning etc.) av innehavare av säsongskort och även enkelbiljetts fans kan man tänka sig vad en "50 lax fan/delägare" skulle ställa för krav på förening/ledning. Kan se bolagsstämman från helvetet framför mig.

Dessutom är det skönt att inte ha för mycket plock i aktieboken - med alla admin det medför.
Kagen

Inlägg av Kagen »

spiik skrev:Verkligen. Det hade varit en dröm. Det man dock kan tänka sig är ju att detta bolag, som ännu ej är känt för oss, kanske har haft som motkrav och förutsättning just det att inte fans och supportrar ska kunna få gå in och beblanda sig med övriga ägare.
Bolaget som ska ha stämma på fredag - är det bolag som omnämns som "detta bolag" i citatet ovan (om jag inte fått allt om bakfoten) det bolaget har Mats Larsson som ordförande.

Mats Larsson är ordförande för föreningen, demokratiskt vald, en medlem = en röst. Skulle han då när han har på sig "bolagshatten" ställa som krav att "inga fans ska vara med o äga föreningen"..? Tja, omöjligt är det inte. Men är det lämpligt? Är Mats Larsson verkligen rätt man att för Djurgården Ishockeyförenings räkning förhandla med ett Mats Larsson styrt bolag?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kagen

Inlägg av Kagen »

Fricke skrev:Med tanke på de krav som ställts (Säckens avgång, Fryléns avrättning etc.) av innehavare av säsongskort och även enkelbiljetts fans kan man tänka sig vad en "50 lax fan/delägare" skulle ställa för krav på förening/ledning. Kan se bolagsstämman från helvetet framför mig.

Dessutom är det skönt att inte ha för mycket plock i aktieboken - med alla admin det medför.
Idag är alla Elitserieklubbar i grund och botten föreningar. Det är bara att samla ihop ett gäng föreningsmedlemmar, gå på föreningsstämman och 'kuppa' igenom sina frågor. Kolla stadgarna bara.

Micke Nylander, signaturen Bautabröl, du själv skulle kunna bli ordförande för Djurgården Ishockeyförening vid nästa föreningsstämma. Säkert finns det krav på när frågor och namn ska lämnas in o.s.v. men annars är det bara att dyka upp och rösta enligt principen en medlem en röst. Din röst väger lika tungt som Hasse Breitholz röst när de väl ska räknas.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kagen skrev:
spiik skrev:Verkligen. Det hade varit en dröm. Det man dock kan tänka sig är ju att detta bolag, som ännu ej är känt för oss, kanske har haft som motkrav och förutsättning just det att inte fans och supportrar ska kunna få gå in och beblanda sig med övriga ägare.
Bolaget som ska ha stämma på fredag - är det bolag som omnämns som "detta bolag" i citatet ovan (om jag inte fått allt om bakfoten) det bolaget har Mats Larsson som ordförande.

Mats Larsson är ordförande för föreningen, demokratiskt vald, en medlem = en röst. Skulle han då när han har på sig "bolagshatten" ställa som krav att "inga fans ska vara med o äga föreningen"..? Tja, omöjligt är det inte. Men är det lämpligt? Är Mats Larsson verkligen rätt man att för Djurgården Ishockeyförenings räkning förhandla med ett Mats Larsson styrt bolag?
Kan inte tänka mig en bättre ägare än dessa intressenter med Larsson i spetsen. Jag har heller inga som helst problem med värderingen. Vem hade du tänkt dig att man skulle sälja till istället? VC hajar?
Kagen

Inlägg av Kagen »

De som är beredda att betala bäst för en aktie i Djurgården är naturligtvis Djurgårdarna själva. D.v.s medlemmarna, fansen, alla de som har djurgården i sitt hjärta.

Alla dessa har inte 50 000kr att lägga på en aktie, men de kanske kan betala 100 kronor.
Nu ska inte Djurgården börsintroduceras men det finns en anledning till att inga aktier på Stockholmsbörsen kostar 50 000 kr styck. Jag tror att Djurgården kunnat få in mer pengar genom att öppna för fler köpare.

Nu säger Mats Larsson i praktiken nej tack till vanliga medlemmar som aktieägare.

Jag skulle vilka veta hur restriktionerna ser ut för att sälja aktier i detta bolag. Om det ska vara så exklusivt att köpa bör det ju inte heller för denna utvalda skara vara helt enkelt att avyttra aktierna. Det känns märkligt.
/Friedrich Nietzsche
Olon

Inlägg av Olon »

Kall-El skrev:
Olon skrev:
Kall-El skrev:Mycket snack och liten verkstad som alltid vid denna tid på året. Locka med feta satsingar på spelare för att sälja säsongsplåtar och sedan preseneras Edvin Frylén.

Dock förstår jag fortfarande inte vilka som skulle slänga in pengar i detta bolag då jag har svårt att se var de skall kunna göra vinster? Jag menar hade man kunna sälja spelare till marknadspriser hade det ju varit en sak, men nu är ju inte detta fallet vilket gör mig väldigt fundersam. Var görs vinsterna egentligen som skall locka investerare?
Det verkar som att du har missat grejen med bolagisering totalt. Om ett företag (bolag) går med vinst ökar värdet på aktien, och utdelningen blir antagligen större. Aktier är ju liksom ett sparsätt precis som fonder eller bankens ränta, investerarna blir ju inte av med pengarna direkt - eftersom de får aktier i utbyte... Man har alltså lika stort intresse av att investera i DIF som i Telia eller Ericsson, etc.

Om du fortfarande inte förstår så kan du ta och läsa om aktier och aktiebolag, osv.
Och du kan ta och mogna till, växa upp eller alternativt vakna upp ur ditt drömtillstånd. Det är direkt farligt att jämföra ett idrottslag med ett företag som Ericsson. För att en investerare skall vara villig att satsa pengar måste det finnas möjlighet till att göra vinst. Hur gör du vinst på ett hockeylag som i bästa fall når ett plus minus noll resultat?

Hade du kunnat locka med "extra intäkter" som t ex spel i europa som fotbollen har eller möjlighet att sälja spelare till fina vinster då finns det möjlighet att göra vinster vilket skulle kunna få investerare sugna på att satsa kulor. Eller om föreningen kontrollerar sin egen arena och därigenom kan dra in extra inkomster.

I vårt fall är våra inkomster biljetter, tv-pengar, souvernier samt de småsmulor som NHL betalar ut när de snor spelare. Detta innebär också tyvärr att man inte kan se spelartruppen som "ett större värde" då det knappt förekommer övergångar där större pengar är inblandade.

Så var finns de värden som skall få investerare att satsa pengar? Det enda mervärde jag kan komma på är känslomässiga och om detta är basen för köpen har jag lite svårt att se hur aktien skall kunna stiga i värde med tanke på att det knappast kommer finnas något större intresse för den "utanför familjen".

Om det dessutom stämmer att de kommer kosta 50 papp att köpa in sig så känns det inte direkt som att föreningen vill att det skall handlas med den i större omfattning för då hade man givetvis valt ett lägre pris för att få fler intressenter.

Jag kan ha fel här, men hela den här grejen känns som en annan form av "gåvor" upplagda på ett litet annat sätt vilket gör det möjligt för dem som " delar ut dem" att skattemässigt kunna dra vissa fördelar jämfört med om det rört sig om en ren gåva.

Om man verkligen hade velat satsa på detta fullt ut skulle man givetvis ha knutit detta kring ett övertagande av Hovet och på så sätt knutit aktien till något som kan skapa mervärde i framtiden.
Jaså kan man inte tjäna pengar i elitserien? Djurgården har inte gått med vinst de senaste åren, nej... Men en anledning till att man investerar är ju att det ska gå bättre. Titta på Frölunda som gjorde en vinst på över tio miljoner förra året.

Det är synd att du verkligen inte förstår att jämförelsen med Ericsson och Nokia var ett skämt, då emissionen inte är publik. Det var ett sätt för att du skulle förstå vad en aktie är, men tydligen blev du bara ännu mer förvirrad. Du tror säkert att man handlar aktier för att sedan sälja den så fort den stigit lite i värde, men sparande i aktier är långsiktigt då man investerar i ett företag som på sikt ska bli ekonomiskt starkare och att man därmed ska få allt mer avkastning varje år.

Dessutom är det ju självklart inte enbart i vinstsyfte man investerar i ett hockeylag, då det finns mycket bättre och säkrare sparsätt - utan dessa investerare vill ju naturligtvis ha ett inflytande över de beslut som tas i klubben, vilket de också får.

Du har dock rätt, jag borde ta och växa upp och vakna upp ur min drömvärld - och jag hoppas verkligen att du meddelar samtliga investerare att även de ska göra det, då de tydligen inte heller förstått det du som enda människa har gjort. Vilka nötter som investerar i ett bolag som inte KAN gå med vinst va?!
OBS: Jag är ironisk i det här sista stycket, det är bäst jag förtydligar det då du tydligen tar allt bokstavligt.
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kall-El skrev:Dock förstår jag fortfarande inte vilka som skulle slänga in pengar i detta bolag då jag har svårt att se var de skall kunna göra vinster? Jag menar hade man kunna sälja spelare till marknadspriser hade det ju varit en sak, men nu är ju inte detta fallet vilket gör mig väldigt fundersam. Var görs vinsterna egentligen som skall locka investerare?
Mats Larsson säger till City att det redan finns en utvald intressent som erbjudits att köpa 12 procent av Djurgården Hockey AB. Som någon annan påpekat så är det möjligt för hockeyklubbar att tjäna pengar även om spelarna inte kan säljas för stora summor, och man får väl utgå från att denna intressent tror på just den möjligheten.
Boråsaren skrev:Tyckte mig läsa någonstans innan att ett av löftena för denna nyemission var att man skulle få mycket större spelarbudget?
Jag vet inte var du läst det, men ett kapitaltillskott av den här typen är ju en åtgärd av engångskaraktär. För att öka spelarbudgeten så krävs mer intäkter. En stabilare grund att stå på kan ju hjälpa till med det, d.v.s. man kan göra investeringar nu som slår väl ut om några år, men när allt kommer till kritan så måste ju årets intäkter vara större än årets utgifter för att det ska gå att satsa.
Boråsaren skrev:Sedan vill jag gärna veta hur stadgarna ser ut för eventuell försäljning i framtiden? Har man gjort som IF Elfsborg när man föreslog att ett ordinarie årsmöte samt ytterligare ett extra årsmöte ska med majoritet rösta igenom att aktierna stannar i DIF? Eller kommer DIF kunna heta Bauhaus Hockey IF snart?
Djurgårdens IF Ishockeyförening måste äga minst 50% av Djurgården Hockey AB, annars åker laget ur Elitserien. Medlemmarna styr alltså fortfarande över klubbens Elitserielag.
Kagen skrev:(Långt inlägg om DIF Hockeyintressenter AB)
Jag har inte koll på transaktionerna mellan DIF Hockeyintressenter AB och föreningen, men är du säker på att balansen består av kontanter och inte tillgångar i form av aktier i Djurgården Hockey AB?

Sedan vänder jag mig emot det här med att 10 miljoner bara tillfaller DIF Hockeyintressenter AB, de har ju köpt aktier för en avsevärd summa så att dessa aktier faktiskt är värda något är väl inte förvånande?

Jag tror inte heller att någon sagt att Mats Larsson skulle ha skänkt pengarna. Så sent som i dagens Aftonbladet står det ju att "de sista åren har Djurgårdens Hockeyintressenter gått in och stödköpt aktier för över 12 miljoner kronor."
Kagen skrev:Vad händer om stämman säger nej till förslaget att (i praktiken) sälja 13% av Djurgården hockey förening till DIF Hockeyintressenter AB?
Men DIF Hockeyintressenter AB äger ju redan en del av bolaget, liksom Marcus Ragnarsson, Marcus Nilsson och en rad andra personer gör. (Jag utgår från att du skrev fel, för föreningen "äger" ju vi medlemmar)
Kagen

Inlägg av Kagen »

Jerker,

för att man ska kunna stödköpa aktier så måste det ju finnas något aktiebolag att köpa aktierna i.

DIF Hockeintressenter AB har ett samlat kapital på ca 11 miljoner kronor. Det är detta som är stödköpet.

Dessa 11 miljoner ska - om då ses som ett aktietillskott till Djurgården Hockey AB. Men där slutar mitt spår. Det är inte Djurgården Hockey AB som spelar ishockey väl?
Djurgården Hockey AB hade 12 anställda den gångna säsongen och omsatte 24 miljoner. Är det i detta bolaget du är anställd Jerker? Eller är du anställd i Djurgården Ishockey Förening?

Finns det ett ägarförhållande idag mellan Djurgården Ishockey Förening och Djurgården Hockey AB eller är det strikt avtalsstyrt på så sätt att Djurgården Ishockeyförening uppdrar åt Djurgården Hockey AB att utföra vissa tjänster mot betalning?
/Friedrich Nietzsche
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kagen skrev:för att man ska kunna stödköpa aktier så måste det ju finnas något aktiebolag att köpa aktierna i.
Ja, och det fanns det ju. DIF Hockeyintressenter köpte aktier i Djurgården Hockey AB av föreningen. Därmed fick föreningen kapital för att klara elitlicensen.
Kagen skrev:Dessa 11 miljoner ska - om då ses som ett aktietillskott till Djurgården Hockey AB. Men där slutar mitt spår. Det är inte Djurgården Hockey AB som spelar ishockey väl?
Djurgården Hockey AB hade 12 anställda den gångna säsongen och omsatte 24 miljoner. Är det i detta bolaget du är anställd Jerker? Eller är du anställd i Djurgården Ishockey Förening?
Djurgården Hockey AB är ett marknadsbolag som funnits i många år och där alla på kontoret som inte jobbar med sporten, däribland jag, är anställda.

Det som sker just nu är ju att sporten, d.v.s. A-laget och juniorlagen, läggs i Djurgården Hockey AB istället för i föreningen. Det blir helt enkelt ett IdrottsAB.
Kagen skrev:Finns det ett ägarförhållande idag mellan Djurgården Ishockey Förening och Djurgården Hockey AB eller är det strikt avtalsstyrt på så sätt att Djurgården Ishockeyförening uppdrar åt Djurgården Hockey AB att utföra vissa tjänster mot betalning?
Självklart finns det ett ägarförhållande, nämligen det som syns i cirkeldiagramet i Aftonbladet som någon klistrade in strax ovanför.

Sammanfattningsvis: Det finns inget märkligt i det här utan allt sker inför öppen ridå. Medlemmarna beslutade om det här i december och nu genomförs bolagiseringen.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Jerker Dammbro skrev:
Kagen skrev:(Långt inlägg om DIF Hockeyintressenter AB)
Jag har inte koll på transaktionerna mellan DIF Hockeyintressenter AB och föreningen, men är du säker på att balansen består av kontanter och inte tillgångar i form av aktier i Djurgården Hockey AB?

Sedan vänder jag mig emot det här med att 10 miljoner bara tillfaller DIF Hockeyintressenter AB, de har ju köpt aktier för en avsevärd summa så att dessa aktier faktiskt är värda något är väl inte förvånande?

Jag tror inte heller att någon sagt att Mats Larsson skulle ha skänkt pengarna. Så sent som i dagens Aftonbladet står det ju att "de sista åren har Djurgårdens Hockeyintressenter gått in och stödköpt aktier för över 12 miljoner kronor." http://stockholm.city.se/sport/2008/04/ ... en_hockey/
Kagen skrev:Vad händer om stämman säger nej till förslaget att (i praktiken) sälja 13% av Djurgården hockey förening till DIF Hockeyintressenter AB?
Men DIF Hockeyintressenter AB äger ju redan en del av bolaget, liksom Marcus Ragnarsson, Marcus Nilsson och en rad andra personer gör. (Jag utgår från att du skrev fel, för föreningen "äger" ju vi medlemmar)
Jag är rätt övertygad om att ägarskapet inte består i kontanter utan i aktier. Men det är mer en filosofisk fråga. I praktiken skulle DIF Hockeyintressenter kunna upplösas tämligen omgående pengarna - kontanterna - användas istället för bolagets aktier. Kanske vore detta till och med en mer pedagogisk lösning om än krångligare.

Det är lätt att det blir begreppsförvirring här. Jag kan medge att jag själv bidragit till det i mitt första inlägg då jag gjorde ett misstag och tänkte på föreningssstämman och inte bolagsstämman för Djurgården Hockey AB.
Jerker Dammbro skrev:(Jag utgår från att du skrev fel, för föreningen "äger" ju vi medlemmar)
Det är ju till syvende og sist föreningen det handlar om. Det är föreningen som spelar ishockey i Elitserien, inte något av de båda aktiebolagen.

Nu ska det redan befintliga Djurgården Hockey AB i praktiken bli den organisation som har hand om Elit, J20 och J18. Förhållandet mellan förening och bolag kan sägas omkastas.

Mina frågetecken mot Mats Larssons upplägg har rätats ut något. Det som är besvärande är värderingsfrågan. Hur har de kommit fram till att 12% ska kosta 1 miljon Euro?
Detta i sin tur påverkar ju direkt hur stor ägarandel som DIF Hockeyintressenter AB ges i den nya konstellationen.
Vill man vara kritiskt - och det är bra med kritiska ögon kring sådana här affärer - så kan man konstatera att ju mindre pengar de där 12% kostar för den ännu hemlige investeraren desto större andel av kakan får DIF Hockeyintressenter AB för sina 11 miljoner!
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
carl-bysen

Inlägg av carl-bysen »

Jag tror att Hovet kommer rustas och döpas om till Ericsson Arena!
Skriv svar