Och du kan ta och mogna till, växa upp eller alternativt vakna upp ur ditt drömtillstånd. Det är direkt farligt att jämföra ett idrottslag med ett företag som Ericsson. För att en investerare skall vara villig att satsa pengar måste det finnas möjlighet till att göra vinst. Hur gör du vinst på ett hockeylag som i bästa fall når ett plus minus noll resultat?Olon skrev:Det verkar som att du har missat grejen med bolagisering totalt. Om ett företag (bolag) går med vinst ökar värdet på aktien, och utdelningen blir antagligen större. Aktier är ju liksom ett sparsätt precis som fonder eller bankens ränta, investerarna blir ju inte av med pengarna direkt - eftersom de får aktier i utbyte... Man har alltså lika stort intresse av att investera i DIF som i Telia eller Ericsson, etc.Kall-El skrev:Mycket snack och liten verkstad som alltid vid denna tid på året. Locka med feta satsingar på spelare för att sälja säsongsplåtar och sedan preseneras Edvin Frylén.
Dock förstår jag fortfarande inte vilka som skulle slänga in pengar i detta bolag då jag har svårt att se var de skall kunna göra vinster? Jag menar hade man kunna sälja spelare till marknadspriser hade det ju varit en sak, men nu är ju inte detta fallet vilket gör mig väldigt fundersam. Var görs vinsterna egentligen som skall locka investerare?
Om du fortfarande inte förstår så kan du ta och läsa om aktier och aktiebolag, osv.
Hade du kunnat locka med "extra intäkter" som t ex spel i europa som fotbollen har eller möjlighet att sälja spelare till fina vinster då finns det möjlighet att göra vinster vilket skulle kunna få investerare sugna på att satsa kulor. Eller om föreningen kontrollerar sin egen arena och därigenom kan dra in extra inkomster.
I vårt fall är våra inkomster biljetter, tv-pengar, souvernier samt de småsmulor som NHL betalar ut när de snor spelare. Detta innebär också tyvärr att man inte kan se spelartruppen som "ett större värde" då det knappt förekommer övergångar där större pengar är inblandade.
Så var finns de värden som skall få investerare att satsa pengar? Det enda mervärde jag kan komma på är känslomässiga och om detta är basen för köpen har jag lite svårt att se hur aktien skall kunna stiga i värde med tanke på att det knappast kommer finnas något större intresse för den "utanför familjen".
Om det dessutom stämmer att de kommer kosta 50 papp att köpa in sig så känns det inte direkt som att föreningen vill att det skall handlas med den i större omfattning för då hade man givetvis valt ett lägre pris för att få fler intressenter.
Jag kan ha fel här, men hela den här grejen känns som en annan form av "gåvor" upplagda på ett litet annat sätt vilket gör det möjligt för dem som " delar ut dem" att skattemässigt kunna dra vissa fördelar jämfört med om det rört sig om en ren gåva.
Om man verkligen hade velat satsa på detta fullt ut skulle man givetvis ha knutit detta kring ett övertagande av Hovet och på så sätt knutit aktien till något som kan skapa mervärde i framtiden.