Givet det relevanta är : Kontakten med Djurgården
Har du nån kontakt med Djurgården? – Ja. Lite grann. Både jag och brorsan har vårt Djurgårdshjärta sedan tiden i Djurgården. Det var nog den roligaste tiden, men det såg tjockt ut med avtal, så vi får se vad som händer.
Sen förklarar han mest om oturen förra året med skador osv.
Spontan öppen fråga:
Hade ni ersatt Brodin och Rensfeldt mot Davidssons givet samma totalkostnad som nu (dvs utköp av Brodin och Rensfeldt samt att mellanskillnaden räcker till Davidssons kontrakt)?
Har du nån kontakt med Djurgården? – Ja. Lite grann. Både jag och brorsan har vårt Djurgårdshjärta sedan tiden i Djurgården. Det var nog den roligaste tiden, men det såg tjockt ut med avtal, så vi får se vad som händer.
Spontan öppen fråga:
Hade ni ersatt Brodin och Rensfeldt mot Davidssons givet samma totalkostnad som nu (dvs utköp av Brodin och Rensfeldt samt att mellanskillnaden räcker till Davidssons kontrakt)?
Nej aldrig. Dock hade man ju tagit Davidssons för billigare peng detta året då hade man haft mer utrymme för annat skoj. Men nu sitter vi ju redan med dyra kontrakt med dessa herrar du nämner.
Spontan öppen fråga:
Nej aldrig. Dock hade man ju tagit Davidssons för billigare peng detta året då hade man haft mer utrymme för annat skoj. Men nu sitter vi ju redan med dyra kontrakt med dessa herrar du nämner.
Beskrev han att den roligaste tiden var i Djurgården? Lite intressant när det var exakt det han sa efter tiden i Hv71 också. Men Jonathan är väl en helt okej bredd om det är vad som ska in, för någon spets är han inte.
Spontan öppen fråga:
Beskrev han att den roligaste tiden var i Djurgården? Lite intressant när det var exakt det han sa efter tiden i Hv71 också. Men Jonathan är väl en helt okej bredd om det är vad som ska in, för någon spets är han inte.
Oklart va han har sagt och inte. Menade mer att dom går förmodligen ner rätt mycket i lön detta året och då hade det varit ett bra tillfälle att ta in dom. Men som sagt vi sitter ju redan på dyra kontrakt med Brodin och Rensfeldt. Så diskussionen spelar ingen roll.
lemon11dif skrev: ↑2024-06-03 15:24:53
Sverige största hockey talang Viggo Björck kommer va med och spela nästa säsong. Inte bara för han platsar. Främst för dra upp han DRAFT ranking. Han kommer gå 1-2 i NHL DRAFT 2026. Han är lika bra som frondell fast 1 år yngre.
Varför skulle Kimby eller Djurgården för den delen bry sig om ifall Viggo Björck draftas 1:a eller 5:a?
Det har inget egenvärde men nog hade man slagit på stora marknadsföringstrumman om man fått en 1:a i draften? Vet att Sudden redan gått som 1 men det känns som man kan rida mer på hypen numera. Inte för att jag tror han går som 1.
Vad ska vi tjäna på det? När han väl gått som etta i draften är han ju på andra sidan atlanten och lär aldrig komma tillbaka.
Ja men det är en fjäder i hatten för juniorverksamheten, kan säkert användas för att locka fler talanger på sikt.
Men ingen avgörande faktor såklart, cool grej mest.
Jag tror definitivt att det kan vara en hjälp när man rekryterar till hockeygymnasiumet.
Hur det påver Chans till utlåning från NHL kan man väl också spekulera i.
Nattuggla_ skrev: ↑2024-06-03 10:06:52
Tycker denna är otroligt trött faktiskt.
Tror majoriteten underskattar "breddjobbet" och tror att alla kan göra det bara man spelar hockey.
Nu när vi dessutom går in i säsongen med många unga spelare där man inte riktigt vet vad man får så kommer det snabbt bli tunt om man ska fylla på från J20 när spelare egentligen inte är redo.
För det ska man ju komma ihåg, alla är inte Linus Eriksson eller Victor Eklund.
Håller inte med. Det här skrev jag i en annan tråd som jag kan kopiera in;
Vår edge utan kommundoping ska ju vara våra juniorer.
Enligt mig ska det vara minst 3-4 stycken i varje trupp (som självklart bidrar) vilket gör att vi dels kommer kunna locka nya talanger till oss när dom ser att vi kontinuerligt erbjuder speltid med en tydlig plan och dels kommer ge oss avkastning i form av pengar när dom skriver NHL-kontrakt. Dom spelarna som inte får NHL-kontrakt blir oftast stomspelare hos oss istället.
Dom kommer dessutom knappt kosta någonting vilket i sin tur gör att vi kan lägga mer pengar på spelare utifrån. Dessutom ska vi ha egenfostrade stockholmare/Djurgårdare i laget.
Win-win-win-win.
Jag håller med om detta och kommer till och med ihåg det här inlägget.
Men du skriver det ju själv, som självklart bidrar, vilket inte alla kommer göra.
Linus Eriksson, Liam Öhgren, Victor Eklund etc är inte vanliga juniorer eller breddspelare.
Jag ser ju hellre att Anton Frondell får chansen istället för Sven Svensson från Borlänge. Han är ju en supertalang som kommer vara nästa Linus Eriksson eller Victor Eklund.
Det är ju en fråga om roller, vart i laget man passar bäst in etc, göra sin uppgift på bästa sätt för att maximera hela prestationen av ett lag. Alla kan inte vara topp 6 i hierarkin. Frondell och andra skickliga juniorer gör sig förmodligen bäst lite högre upp i laget när dom får utrymme för sin skicklighet. Jag tycker ju exempel Eriksson och Eriksson i Mora var en ruskigt jobbig och effektiv fjärdekeda och det är jag säker på att Ytterell tyckte också, där gör dom sig bäst på ett sätt som kanske inte grabbar från J20 kan bidra med. Samt att erfarenhet aldrig ska underskattas och erfarenhet av matcher på seniornivå, utmaningen är att leverera över tid och hålla en jämn nivå och det är jävligt svårt som rookie.
Man gör det ju oerhört lätt för sig när man tror att man kan bygga ett lag med 6 seniora offensiva spetsspelare och 6 stycken framtida offensiva spetsspelare....
Rollspelare och defensiva spetsspelare är A och O och får inte slarvas bort. Det är ingenting som kan ersättas av vem som helst som bara är billiga. Noga scouting gäller.
Manijock skrev: ↑2024-06-04 06:34:53
Man gör det ju oerhört lätt för sig när man tror att man kan bygga ett lag med 6 seniora offensiva spetsspelare och 6 stycken framtida offensiva spetsspelare....
Rollspelare och defensiva spetsspelare är A och O och får inte slarvas bort. Det är ingenting som kan ersättas av vem som helst som bara är billiga. Noga scouting gäller.
Man kan ju också vara väldigt duktig defensivt även fast man är junior. Inte minst när vi har Sveriges bästa och bredaste juniorverksamhet. Titta bara på Linus Eriksson.
Lite väl slentrian och enkelspårigt att tro att samtliga juniorer enbart är bra framåt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock skrev: ↑2024-06-04 06:34:53
Man kan ju också vara väldigt duktig defensivt även fast man är junior. Inte minst när vi har Sveriges bästa och bredaste juniorverksamhet. Titta bara på Linus Eriksson.
Lite väl slentrian och enkelspårigt att enbart tro att samtliga juniorer enbart är bra framåt.
Verkligen!
Juniorerna har ju olika egenskaper precis som alla andra. Vissa klarar av att spela både offensiva och defensiva roller andra inte. Sen handlar det mycket om hur långt fram i utvecklingen man ligger och hur laget komponeras för att få ut maximalt av en junior utefter dennes egenskaper samt att en viktig del är att bygga självförtroende.
fryppe skrev: ↑2024-06-04 08:41:51
Schlyter till Almtuna och Blomgren har tackat nej till 2 SHL klubbar modo och rögle tydligen.
Fan va kul med en sån spelare som nobbar två klubbar och spelar vidare här.
Hoppas på ett rejält genombrott nästa säsong, det är han värd.
Verkligen skönt att användbara Blomgren stannar!. Grym skridskoåkning, bra puckhantering, rivig och grym i PK.
Tyvärr kan jag inte låta bli att tycka det är otroligt synd att han inte har ett skott, likt Wesäll. Det hade gjort honom livsfarlig på HA ninå.
Positivt ändå att han är inblandad i fler mål och att utbecklingskurvan går långsamt men stabilt uppåt
"Sticker ut hakan" och säger att Wersäll kommer göra klart fler mål än Blomgren nästa säsong i 5-5 spelet.
Djurgården har gjort klart med två stjärnspelare i Colby Sissons och Tyler Kelleher de senaste veckorna. För Tyler Kelleher fick man betala 150 000 dollar netto per säsong, vilket är en absolut topplön i Hockeyallsvenskan. Colby Sissons, som har riktigt starka säsonger bakom sig i Finland var inte heller billig. Enligt uppgifter till Hockeynews landar notan på cirka 90 000- 100 000 dollar netto per säsong, vilket är över 945 000 svenska kronor per säsong. Vad det kostar Djurgården med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter totalt? Runt det dubbla och lite till.
Därför kan DIF värva trots ekonomiska problem
Jag hör att det blir ett rejält minusresultat för Djurgården. Samtidigt köper klubben ut spelare och värvar dyra stjärnor på löpande band. Hur det går ihop? Enligt mina uppgifter har sportsligt ansvarige Niklas Wikegård fått en öronmärkt kassa från externa finansiärer för att kunna bygga om och förändra – precis som utlovat när han skrev på. Sponsorer och penningsstarka personer runt klubben har gillat hans handlingskraft och vision för DIF och är därför öppna för att vara med och bidra ekonomiskt. Det har till exempel gjort att man kunnat sajna både Tyler Kelleher och Colby Sissons som är väldigt dyra med allsvenska mått.
HM Persson är alltså god för betydligt mer än 20 MILJARDER SEK..
Tänk vad 1,5 mille skulle kunna göra för oss.... Även om det skulle vara ett väldigt fördelaktigt lån. Där vi betalar tillbaka över en längre tid när vi är tillbaka i SHL.
Utöver den spets back och Fw som SKA in, Så hade vi kunnat lösa det dubbla, plus en jäkligt bra MV i februari..
Sen är det såklart alltid lätt att prata om andra människor pengar . Men det är väl ganska längesen nu som KJP gick in med pengar i DIF ?