Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Wishes
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Wishes »

SirDIFalot skrev: 2024-06-02 11:33:33
Simpan skrev: 2024-06-02 10:55:06
EspenK skrev: 2024-06-02 10:33:55
SirDIFalot skrev: 2024-06-01 23:54:04 Klasen - Krüger - Kelleher
Blomgren - Weigel - Costmar
Grewe - Eriksson - Eklund
Frondell - Rensfeldt - Brodin
Wersäll
(Ignorera kedjekombinationer)

Sissons - (Ersättare)
Ragnarsson - Blixt
Hammarlund - Degnell
Carnebo - Bergström

För mig är det i alla fall inget snack om att kvarvarande krut ska läggas på backsidan. Om vi får enkelhetens skull säger att vi har 100k i månaden kvar i budget så lägg 80k på en back och 20k på en forward. Det är klart man gärna vill ha bättre på ALLA positioner men vafan, den där forwardsuppsättningen är ändå riktigt vass tycker jag. Fyra centrar som alla kan klassas som topp 6-centrar. Brodin är såklart rätt vek numera, men är han i vår fjärdelina är det väl ändå helt OK. Vi kan ju också räkna med rätt fin utveckling på våra ungtuppar. Forwardsbesättning tror jag på!

Backsidan är väl ok men mer skör. Framför allt gillar väl ingen att vi inte har en enda rightare och således nu målat in oss i ett hörn där sista backen måste vara en sådan. KG lämnade ingen enkel situation på backsidan, men tre unga killar från egna leden, och sen tre "allsvenska backar" i form av Ragnarsson, Blixt och Hammarlund. Men vi måste utöver Sissons ha in en till fullträff helt enkelt.
Vi är 100% överens. Make or break att man hittar enhörningen= högerfattad back som kan logga enormt med tid. Vi har inte tillräcklig spets på backsidan men jätte mycket bredd.
Är det så viktigt med bara en högerfattad back då? Säg att det stod mellan Nardella som jag har för mig är leftare och en ny Colby Sissons fast rightare, hade man inte tagit Nardella ändå? Det kan omöjligt vara skillnaden mellan att gå upp eller inte om den sista backen är rightare eller leftare. Hade det varit två eller tre rightare hade jag förstått men att en av åtta backar har en annan fattning kan ju omöjligt göra så stor skillnad!
Fast Nardella är ju inte rimligt. Det är en toppback i SHL som kostar 250-300k i månaden, och förmodligen har många anbud från AHL eller Europa. Om vi har 4-5 miljoner över som vore årskostnaden för Bobby, så hade vi ju inte lastat allt på en och samma spelare. Det kan vi få tre toppspelare i HockeyAllsvenskan.
Helt enig! Förstår inte varifrån allt snack om Nardella kommer från.
Stolt, men aldrig nöjd
LG08

Silly Season 2024/25

Inlägg av LG08 »

Jag hade inte direkt varit missnöjd om Blixt bildat ett 3e backpar med Yterell och spelat 15-18 min / match..
Kanske att Yterell kunde höja sig i en ny roll med ett uttalat större defensivt ansvar och "bara" försöka vara den spelskickliga back han ändå är på HA nivå..Tror ändå det hade fungerat om rollen är tydlig och han köper det. Bra defensiv och få flyt i spelet genom sina passningar.

Låt Degnell , Carnebo eller Bergström lira med Ragge i ett andra backpar, alltså den utav dom som kommer att flyga, vilket någon av dessa garanterat kommer att göra.!
(Min gissning är Degnell med Carnebo som största utmanare.)
Sen värva in en riktigt bra tvåvägsback till första med Sissons..
Hade hellre gjort såhär än att förlängt med Hammarlund.
Utifrån detta så hade exempelvis Carnebo Bergström blivit 7/8e.. börjat så.

Sen är ju frågan vad Wikegård tänkt med fw.. 13 just nu om vi räknar in Frondell.
Jag hoppas att vi går för en så bra spelare vi bara kan få. Fördelen med wikens lagbygge just nu är att vi faktiskt kan välja den bästa spelaren inte låst till position.
Vi kan plocka in en Lw,C eller RW. Spelar inte så jättestor roll. Vi kan ändå få ihop formationerna näst intill perfekt.
Så gå för den bästa spelaren vi kan få, inte låsa oss på att det måste vara en RW, eller LW.

Det ska Wikegård ändå Ha!, han har gjort ett jävla fint jobb so far på fw sidan. Tror han inte har några problem alls med att låta både Costmar och Weigel soela Rw/Lw OM en jäkligt bra center skulle vilja krita på för oss. Det finns ändå plats för både Linus och Rensfeldt att leda en 3/4 kedja..
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Glad förstår jag inte varför man inte behöll. Bästa spelare och back denna i säsong i DIF.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
DIF-DIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av DIF-DIF »

klintan85 skrev: 2024-06-02 17:46:26 Glad förstår jag inte varför man inte behöll. Bästa spelare och back denna i säsong i DIF.

Han kanske inte ville vara kvar?
Skadehistorik kanske påverkade?
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Hawk »

DIF-DIF skrev: 2024-06-02 19:04:11
klintan85 skrev: 2024-06-02 17:46:26 Glad förstår jag inte varför man inte behöll. Bästa spelare och back denna i säsong i DIF.

Sen tror jag inte att herr Glad är direkt billig i drift heller..
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

Hawk skrev: 2024-06-02 19:30:23
DIF-DIF skrev: 2024-06-02 19:04:11

Sen tror jag inte att herr Glad är direkt billig i drift heller..
Om det stod mellan honom och Blixt så kostade nog Glad det dubbla. Sen har vi ju övervikt med letare nu. ”Vänstersidan” med Sissons, Ragnarsson och Hammarlund/Blixt ser ju rätt bra ut.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Vad hände med Ludwig Blomstrand? Han hade ju kunnat vara ett alternativ till sista forwardplatsen på LW till en lön där SSK bibehåller en del. Är lite orolig för hans attityd dock och känns som att han är lite för "skön" för Wiken och hans typ av lag.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-06-03 08:46:14 Vad hände med Ludwig Blomstrand? Han hade ju kunnat vara ett alternativ till sista forwardplatsen på LW till en lön där SSK bibehåller en del. Är lite orolig för hans attityd dock och känns som att han är lite för "skön" för Wiken och hans typ av lag.
Tänker också på attityden som flera nämnt. Annars håller jag med.

Undrar om Oliver Kandergård är ett alternativ. Likt Blixt spelat under Kimby föregående säsong, bra ålder. Började följa Wiken och DIF på Instagram för ett tag sedan, som också kan betyda noll såklart.

Men står fortfarande utan kontrakt och är säkerligen ett billigt alternativ.
Användarvisningsbild
jsson

Silly Season 2024/25

Inlägg av jsson »

Nattuggla_ skrev: 2024-06-03 09:11:00 Undrar om Oliver Kandergård är ett alternativ. Likt Blixt spelat under Kimby föregående säsong, bra ålder. Började följa Wiken och DIF på Instagram för ett tag sedan, som också kan betyda noll såklart.

Frågan är väl om det inte redan är fullt på den "hyllan" i laget så att säga. Iallafall på förhand. Man vet ju aldrig vilka som kliver upp eller ned under säsongen. 22p i Almtuna kom förmodligen med en helt annan istid än den han kommer se hos oss. Tänk typ Gradin.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

jsson skrev: 2024-06-03 09:26:11
Nattuggla_ skrev: 2024-06-03 09:11:00 Undrar om Oliver Kandergård är ett alternativ. Likt Blixt spelat under Kimby föregående säsong, bra ålder. Började följa Wiken och DIF på Instagram för ett tag sedan, som också kan betyda noll såklart.

Frågan är väl om det inte redan är fullt på den "hyllan" i laget så att säga. Iallafall på förhand. Man vet ju aldrig vilka som kliver upp eller ned under säsongen. 22p i Almtuna kom förmodligen med en helt annan istid än den han kommer se hos oss. Tänk typ Gradin.
Problemet är väl dessutom att han också spelar till höger. Vi skulle verkligen behöva ha in en LW om något.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jag håller med, vi skulle behöva en spetsig leftare.
Kommer dock inte ske.

Sista platsen på forwardssidan kommer ju vara en breddspelare, speciellt om vi ska ha in en spetsback. Garanterat.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-06-03 10:00:52

Kommer dock inte ske.

Sista platsen på forwardssidan kommer ju vara en breddspelare, speciellt om vi ska ha in en spetsback. Garanterat.
Eller en lite billigare "chansning" med eventuell uppsida vilket jag tycker vi bör gå efter. Breddspelare kan vi få från J20.
Nattuggla_

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-06-03 10:02:58
Nattuggla_ skrev: 2024-06-03 10:00:52

Kommer dock inte ske.

Eller en lite billigare "chansning" med eventuell uppsida vilket jag tycker vi bör gå efter. Breddspelare kan vi få från J20.
Tycker denna är otroligt trött faktiskt.
Tror majoriteten underskattar "breddjobbet" och tror att alla kan göra det bara man spelar hockey.
Nu när vi dessutom går in i säsongen med många unga spelare där man inte riktigt vet vad man får så kommer det snabbt bli tunt om man ska fylla på från J20 när spelare egentligen inte är redo.

För det ska man ju komma ihåg, alla är inte Linus Eriksson eller Victor Eklund.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-06-03 10:06:52 Tycker denna är otroligt trött faktiskt.
Tror majoriteten underskattar "breddjobbet" och tror att alla kan göra det bara man spelar hockey.
Nu när vi dessutom går in i säsongen med många unga spelare där man inte riktigt vet vad man får så kommer det snabbt bli tunt om man ska fylla på från J20 när spelare egentligen inte är redo.

Håller inte med. Det här skrev jag i en annan tråd som jag kan kopiera in;

Vår edge utan kommundoping ska ju vara våra juniorer.

Enligt mig ska det vara minst 3-4 stycken i varje trupp (som självklart bidrar) vilket gör att vi dels kommer kunna locka nya talanger till oss när dom ser att vi kontinuerligt erbjuder speltid med en tydlig plan och dels kommer ge oss avkastning i form av pengar när dom skriver NHL-kontrakt. Dom spelarna som inte får NHL-kontrakt blir oftast stomspelare hos oss istället.

Dom kommer dessutom knappt kosta någonting vilket i sin tur gör att vi kan lägga mer pengar på spelare utifrån. Dessutom ska vi ha egenfostrade stockholmare/Djurgårdare i laget.

Win-win-win-win.

Vår FW är ju nu såpass komplett desutom att vi har råd att chansa på något lite mer spännande som kanske som värst blir "bredd". Tycker ju jag då.
Nattuggla_

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-06-03 10:11:28
Nattuggla_ skrev: 2024-06-03 10:06:52 Tycker denna är otroligt trött faktiskt.

Håller inte med. Det här skrev jag i en annan tråd som jag kan kopiera in;

Vår edge utan kommundoping ska ju vara våra juniorer.

Enligt mig ska det vara minst 3-4 stycken i varje trupp (som självklart bidrar) vilket gör att vi dels kommer kunna locka nya talanger till oss när dom ser att vi kontinuerligt erbjuder speltid med en tydlig plan och dels kommer ge oss avkastning i form av pengar när dom skriver NHL-kontrakt. Dom spelarna som inte får NHL-kontrakt blir oftast stomspelare hos oss istället.

Dom kommer dessutom knappt kosta någonting vilket i sin tur gör att vi kan lägga mer pengar på spelare utifrån. Dessutom ska vi ha egenfostrade stockholmare/Djurgårdare i laget.

Win-win-win-win.
Jag håller med om detta och kommer till och med ihåg det här inlägget.
Men du skriver det ju själv, som självklart bidrar, vilket inte alla kommer göra.
En senior, med matcher i ryggen, vet vad ett grundjobb i Hockeyallsvenskan innebär. Det vet inte alla J20 spelare, därav tycker jag breddspelare ibland är underskattat.

Linus Eriksson, Liam Öhgren, Victor Eklund etc är inte vanliga juniorer eller breddspelare.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2024-06-03 10:22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Låst