Det om något är en "forumsanning" för att använda ditt egna begrepp. Mitell tackade nej till oss. Att styrelsen sa nej är rent skitsnack.Praetori skrev: ↑2023-10-21 22:03:38Exakt. Och det är ett återkommande problem. Folk med Djurgårdshjärta ställer upp för att styrelsen räknar med det istället för att det rekryterats rätt folk.Magnutz skrev: ↑2023-10-21 21:48:49Det som var dåligt med att ta in Hardy när det begav sig var att han inte riktigt ville men ställde upp. Tror han säger det i DIF-dokumentärens intervju med honom.BigJ skrev: ↑2023-10-21 21:43:13Aha, du menar att sparka tränare är fel väg att gå, lex Hardy?Praetori skrev: ↑2023-10-21 21:35:29Korrelation är inte kausalitet.BigJ skrev: ↑2023-10-21 21:23:08 Här håller jag återigen inte med dig, det är bara att se på resultaten att allt började gå utför när Tjomme lämnade och sedan Nyman året efter. JE gav sig själv mycket större befogenheter då Tjomme försvann men det blev aldrig bra.
2012??? Vi gick ju bara stadigt uppåt med Säcken, sedan en dipp året då Tintin kom in men sedan uppåt igen så det var väl typ 5-6 år det i princip gick åt rätt håll, då kan man inte säga att problemen startade 2012...
2012 kickade vi Hardy och panikersatte med degradering som följd. Säcken kom senare.
Där kan jag förvisso hålla med, tyckte det var helt fel att sparka Hardy.
Den stora skillnaden mot läget nu är att Hardy var en bevisat mycket bra tränare medan Garpens inte har bevisat något just på tränarfronten. Jag kan tycka att det var fel att ta in honom förra året med hans CV men erkänner att det ändå räckte ganska långt.
Typ som att Jocke hade Mitell på kroken men styrelsen sa nej.
Säsongen 23/24
Säsongen 23/24
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 23/24
Det gör inte jag med tanke på vilket ufo vi hade som styrelseordförande då och du vet vem jag syftar på
Säsongen 23/24
Tack DIF hockey för 40 år av glädje och sorg. Men nu orkar jag inte längre se på när klubben i mitt hjärta långsamt blöder till döds. Jag ser tre anledningar till att vi gått från att leda utvecklingen i svensk hockey till att bli ett lag som kämpar för sin ekonomiska och sportsliga existens.
1. Stockholms stad: Oviljan att skapa förutsättningar för elitverksamhet är den enskilt viktigaste anledningen till att DIF,Aik och Bajen inte längre har lag i högsta ligan. Man konkurrerar med klubbar där kommunen stöttar sitt lag till 100%. Själva får man slita i varje moment för att få ihop träningstider och lappa och laga på Hovet.
2. Svågerpolitik och inavel: Precis som en annan krisklubb (HV71) har vi skapat företräde för egna Djurgårdare framför kompetens. Har man spelat i DIF får man jobb i DIF.
Ölvestad, Garpen,Holmqvist,Ragnarsson, Bremberg mfl är exempel på detta. På spelarsidan har vi varit naiva och tagit in ledande spelare med sina bästa år bakom sig oavsett skadehistorik och formkurva. De pengar vi haft över har inte räckt för att bygga ett lag.
3. Inkompetent styrelse och VD.
Styrelsen utan visioner som mer ska förvalta än utveckla. Som mer inte vågar eller kan tänka utanför boxen och som inte får med sig ekonomiska aktörer som vill vara med och skapa något nytt. Vi behöver en egen arena med stöd av staden.
Utan den kommer vi aldrig komma tillbaka till storhetstiden och vår position som ledande i hockeyn. Sanningen svider.
Stefan Persson ex. hade kunnat lösa en sån arena med en handvändning. Men vi lyckas till skillnad från andra klubbar inte locka med oss drakar som honom då vi hellre harvar på hovet och tror att det ska locka nya Djurgårdare.
Rätt eller fel i min analys?
Just nu förlorar vi stort mot lag som Kalmar.
Analys från experter är solklar. Backsidan/ försvarsspelet håller inte. Tränare, VD/sportchef förnekar problemet som alla ser pga att man misskött ekonomin så att inga pengar finns för att reparera skadan. Skeppet sjunker men kaptenen styr längre och längre ut från land.
Just saying.
1. Stockholms stad: Oviljan att skapa förutsättningar för elitverksamhet är den enskilt viktigaste anledningen till att DIF,Aik och Bajen inte längre har lag i högsta ligan. Man konkurrerar med klubbar där kommunen stöttar sitt lag till 100%. Själva får man slita i varje moment för att få ihop träningstider och lappa och laga på Hovet.
2. Svågerpolitik och inavel: Precis som en annan krisklubb (HV71) har vi skapat företräde för egna Djurgårdare framför kompetens. Har man spelat i DIF får man jobb i DIF.
Ölvestad, Garpen,Holmqvist,Ragnarsson, Bremberg mfl är exempel på detta. På spelarsidan har vi varit naiva och tagit in ledande spelare med sina bästa år bakom sig oavsett skadehistorik och formkurva. De pengar vi haft över har inte räckt för att bygga ett lag.
Styrelsen utan visioner som mer ska förvalta än utveckla. Som mer inte vågar eller kan tänka utanför boxen och som inte får med sig ekonomiska aktörer som vill vara med och skapa något nytt. Vi behöver en egen arena med stöd av staden.
Utan den kommer vi aldrig komma tillbaka till storhetstiden och vår position som ledande i hockeyn. Sanningen svider.
Stefan Persson ex. hade kunnat lösa en sån arena med en handvändning. Men vi lyckas till skillnad från andra klubbar inte locka med oss drakar som honom då vi hellre harvar på hovet och tror att det ska locka nya Djurgårdare.
Analys från experter är solklar. Backsidan/ försvarsspelet håller inte. Tränare, VD/sportchef förnekar problemet som alla ser pga att man misskött ekonomin så att inga pengar finns för att reparera skadan. Skeppet sjunker men kaptenen styr längre och längre ut från land.
Just saying.
Säsongen 23/24
Välformulerat och bra skrivit. Men att lämna nu skulle jag aldrig kunna göra. Gäller att stöta på något sätt nu med.EspenK skrev: ↑2023-10-22 07:21:30 Tack DIF hockey för 40 år av glädje och sorg. Men nu orkar jag inte längre se på när klubben i mitt hjärta långsamt blöder till döds. Jag ser tre anledningar till att vi gått från att leda utvecklingen i svensk hockey till att bli ett lag som kämpar för sin ekonomiska och sportsliga existens.
Just saying.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Säsongen 23/24
Vi har väl sprattlat till enstaka säsonger och det fanns embryon till att vi höll på ett bygga en bra ledning långsiktigt där med Jocke och Tjomme som duo. Men faktum är att Djurgården blev frånsprugna av flera andra elitklubbar någonstans efter torpedhockey-gulden där vi inte lyckas utveckla ett nytt spel, riktning som förening eller kapitalisera på att vi befinner oss i Stockholm. Det är 20 år där vi inte varit ledande på någonting alls. Vi har vår juniorverksamhet, that's it. Och där är vi egentligen inte ledande alls i vilka förutsättningar vi kan erbjuda, det är bara att vi har störst upptagningsområde.
Sjukdomsinsikten är viktig här. Det finns fortfarande människor i DIF som tror att vi är LEDANDE på vissa områden och att senaste årens ras stavas otur och marginaler.
Sjukdomsinsikten är viktig här. Det finns fortfarande människor i DIF som tror att vi är LEDANDE på vissa områden och att senaste årens ras stavas otur och marginaler.
Expert.
- Lee Harvey Oswald
Säsongen 23/24
Helt enig.SirDIFalot skrev: ↑2023-10-22 09:57:36 Vi har väl sprattlat till enstaka säsonger och det fanns embryon till att vi höll på ett bygga en bra ledning långsiktigt där med Jocke och Tjomme som duo. Men faktum är att Djurgården blev frånsprugna av flera andra elitklubbar någonstans efter torpedhockey-gulden där vi inte lyckas utveckla ett nytt spel, riktning som förening eller kapitalisera på att vi befinner oss i Stockholm. Det är 20 år där vi inte varit ledande på någonting alls. Vi har vår juniorverksamhet, that's it. Och där är vi egentligen inte ledande alls i vilka förutsättningar vi kan erbjuda, det är bara att vi har störst upptagningsområde.
Det är verkligen "sprattlat till" vi gjort
Under 70/80/90-talen hade vi draghjälp av att DIF i Huvudstaden var det största skyltfönstret att bli sedd i, DIF lockade.
Efter Millennieskiftet, med allmän kommunsponsring runt om i landet med nya arenor har vi halkat efter lite mer för varje år (undantaget återtågen 2014 och perioden med Jocke/Tjomme och framtill finalåret 2019)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Säsongen 23/24
Har försökt smälta DIF-hockeys totala förfall nu under flera veckor. Är ju nått som är fel helt klart. Från att ha spelat drömhockey mot ”Röven” så har man gått ner i gruvan o totalt tappat bort hockeyns ABC. Va faan hände efter premiären egentligen? Har dom inte fått löner i tid? Är dom förbannade hur dom arbetsbefriade behandlats av föreningen eller finns det något annat okänt som skaver i omklädningsrummet? Oklarheterna med VD, Sportchef, tränare mm gör säkert oxå att det blir fokus på fel saker. Vet sen inte varför laget inte tävlar på isen eller hittar identiteten som det uttryckts av tränare o experter på Cmore. Så mycket samlad hockey-DNA som det är i truppen så borde det fasen vara nån som ryter ifrån. Risken för tapp av sponsorer o publik är ju överhängande. Vi har dessvärre ingen fylld skattkista som HV o gräva ur utan vi knaprar på fläsksvålar. Så det kommer bli vårt fall om ingen givmild miljardär kliver in o rätar upp skutan som nu har slagsida o riskerar sjunka för gott. Derbyt blir vägledande hur denna säsong fortlöper..
- DIF_Soldier
Säsongen 23/24
Minusstatistik topp 5 efter snart 10 omgångar

Rensfeldt och Liss är inne på minst ett baklängesmål per match. Ett PER MATCH. Liss kan jag förstå. Ludde, var inte han en "stabil tvåvägscenter"?
Rensfeldt har gjort EN poäng. I premären.
Brodin har mäktat med starka 1+1 i HA med hela -5.
Andréns räddningsprocent är under all kritik.
Brodin och Rensfeldt. Om de kan rättfärdiga att plocka ut sin lön om tre dagar är de moraliskt bankrutt.
Går och lägger mig igen. See ya.

Rensfeldt och Liss är inne på minst ett baklängesmål per match. Ett PER MATCH. Liss kan jag förstå. Ludde, var inte han en "stabil tvåvägscenter"?
Brodin och Rensfeldt. Om de kan rättfärdiga att plocka ut sin lön om tre dagar är de moraliskt bankrutt.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2023-10-22 11:14:46, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Säsongen 23/24
Fredrik Söderström delar med sig av kloka tankar, tycker han är spot on;
https://hockeynews.se/articles/30696/
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongen 23/24
Pengarna de där spelarna kostar... groteska summor med hockeyallsvenska mått.DIF_Soldier skrev: ↑2023-10-22 11:11:47 Minusstatistik topp 5 efter snart 10 omgångar
Det är brutalt dåligt.
Säsongen 23/24
Tobbis skrev: ↑2023-10-22 11:14:08 Fredrik Söderström delar med sig av kloka tankar, tycker han är spot on;
Ja, det är det många av oss funderat över de senaste 3-4 åren...Jag tror också att man ska se över hur det tränar, de har väldigt ofta mycket skador. Vad har de för upplägg på sin träning? Hur ser vardagen ut?
Säsongen 23/24
För mig är detta vad allting handlar om. Det går att diskutera länge om X eller Y är bästa styrelseordföranden, men om man helt saknar insikt i vad de vill så blir den diskussionen helt meningslös.SirDIFalot skrev: ↑2023-10-22 09:57:36Sjukdomsinsikten är viktig här. Det finns fortfarande människor i DIF som tror att vi är LEDANDE på vissa områden och att senaste årens ras stavas otur och marginaler.
Nu har Djurgården Hockeys medlemmar – det vill säga vi själva – valt att rösta igenom stadgar för vår förening som på ett unikt sätt i svensk idrott motverkar förändringar och försvårar föreningsdemokratiska processer. Vi har också valt att inte hålla vår styrelse ansvarig när de på ett årsmöte (2022) lovar att förändra stadgarna, men sedan inte gör det.
Vi har med dessa stadgar som grund röstat fram företrädare som är slutna och inte känner något behov av att kommunicera med oss medlemmar – ens i situationer som den vi är inne i nu. Det är också helt logiskt att vi har de företrädarna, för i praktiken är det viktigast att styrelseledamöterna har förtroende hos valberedningen och inte medlemmarna. Presenteras man som valberedningens kandidat till en position i styrelsen, så har man baserat på historien 100% chans att bli vald. Så varför skulle Ulf Grunander gå ut på hemsidan och i långa intervjuer berätta för oss medlemmar vad han tror på och i vilken riktning han vill föra Djurgården?
I en annan värld med en levande föreningsdemokrati i vår förening, så hade det varit intressant att höra mer om på vilka områden Ulf Grunander ser oss som ledande, på vilka områden han vill se stora förändringar och vad hans prioriteringar är framöver. Det hade också varit intressant att höra vad Stefan Fritzdorf tyckte om samma frågor, vad var det för förening han sökte mandat för att skapa? Skiljer sig Stefans bild från Ulfs? Vad var det vi röstade för och vad var det vi röstade bort? Jag har absolut ingen aning trots att jag läser det mesta om DIF, och jag tvivlar på att någon annan medlem har det heller.
Detta i skarp kontrast till hur val av partiordföranden ser ut i Sverige idag. En gång i tiden var det också beslut som i praktiken gjordes upp genom diskussioner i slutna rum, medan alla partier som valt partiordföranden de senaste åren har haft en öppen diskussion bland medlemmarna med flera kandidater som lagt fram deras vision för partiet innan de blivit valda.
Min poäng är: Om det kliver upp en kandidat till styrelsen och pratar om att vi ska fortsätta på den inslagna vägen och att allt ser bra ut, så ska vi medlemmar ha både insikt i att förstå att det är kandidatens bild av nuläget och makt att kunna säga "nej, det där stämmer inte överens med hur jag ser på Djurgården Hockye, och därför röstar jag på en annan kandidat".
Som en följd av det blir alla diskussioner om "avgå styrelsen!" helt meningslösa. För det första är den styrelse vi har just nu nästan helt nyvald (ny ordförande, 5 av 8 ledamöter valda 2023 och 2 av 8 valda 2022), men för det andra: vad spelar det för roll om åtta personer som vi inte har en aning om vilka de är och vad de vill ersätts av åtta andra som vi inte heller har en aning om vilka de är och vad de vill? Går vi inte till botten med bristerna i vår föreningsdemokrati och den slutenhet den medför, så kommer vi aldrig att få en levande föreningsdemokrati med öppna och transparenta företrädare.
Säsongen 23/24
Vi har ligans sämsta målvaktspar och på det ganska svajiga backar.. det är inte konstigt vi förlorar hela tiden då det finns noll trygghet i vår defensiv, precis noll. Hur ska anfallarna våga gå "all out" med den defensiv/målis vi besitter? Jag lovar att de alltid känner att de måste hålla tillbaka lite för att "vara med hem" ifall det vänder då det är ytterst sällan back+målis kan reda ut något om inte alla är med o parkerar bussen.
Vi måste ha bort en av målisarna, sen plocka in någon riktigt bra som får ta över första spaden. Därefter kanske vi kan börja bygga liiiite trygghet och våga röra oss framåt i banan.
Vi måste ha bort en av målisarna, sen plocka in någon riktigt bra som får ta över första spaden. Därefter kanske vi kan börja bygga liiiite trygghet och våga röra oss framåt i banan.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 23/24
Delar besvikelsen. Är mycket tungt nu.EspenK skrev: ↑2023-10-22 07:21:30 Tack DIF hockey för 40 år av glädje och sorg. Men nu orkar jag inte längre se på när klubben i mitt hjärta långsamt blöder till döds. Jag ser tre anledningar till att vi gått från att leda utvecklingen i svensk hockey till att bli ett lag som kämpar för sin ekonomiska och sportsliga existens.
Just saying.
Men det här med inavel hit och dit. Riktar mig inte bara mot ditt inlägg, finns flera till med det argumentet.
Du lyfter Hv som exempel. Men Monten är väl inte HV- kille? Inte heller sportchefen, Nubben.
Och titta på framgångsrika klubbar som Färjestad, Saik och Luleå. Alla de klubbarna är fulla med ” inavel”.
Skuggan Nilsson som sportchef och Bulan som tränare i Luleå.
Kompetensen är a och o. Sedan tror jag definitivt man ska ha med ett gäng klubbhjärtan, både runt och i laget.
Men kompetensen är som sagt numero Uno.
Snacket om inavel håller inte.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Säsongen 23/24
Såg en intervju med Andren för ett tag sedan. Han förklarade varför det funkade så bra i Växjö senast och även resulterade i ett sm-guld. Ett bra tryggt försvar att kunna luta sig tillbaka på och bygga självförtroende.Det känns ju tryggt!

Så det är nog där vi skall lägga pengar och kraft i min mening om vi skall göra någon förändring. Men det är väl tyvärr ingen i ledningen som ser eller tycker detta eftersom det ser ut så här år efter år…

En backgeneral med rutin skulle vi behöva som kunde städa upp hönsgårdens försvar.
Vad gör Nyman nu för tiden förresten?
En backgeneral med rutin skulle vi behöva som kunde städa upp hönsgårdens försvar.
Vad gör Nyman nu för tiden förresten?