Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: 2023-10-21 21:23:08 Här håller jag återigen inte med dig, det är bara att se på resultaten att allt började gå utför när Tjomme lämnade och sedan Nyman året efter. JE gav sig själv mycket större befogenheter då Tjomme försvann men det blev aldrig bra.

2012??? Vi gick ju bara stadigt uppåt med Säcken, sedan en dipp året då Tintin kom in men sedan uppåt igen så det var väl typ 5-6 år det i princip gick åt rätt håll, då kan man inte säga att problemen startade 2012...
Korrelation är inte kausalitet.
2012 kickade vi Hardy och panikersatte med degradering som följd. Säcken kom senare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: 2023-10-21 21:30:57 Fast det var JE som fick bort Tjomme....
Det är väl ändå en ren 'forumsanning' som fått eget liv?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2023-10-21 21:35:29
BigJ skrev: 2023-10-21 21:23:08 Här håller jag återigen inte med dig, det är bara att se på resultaten att allt började gå utför när Tjomme lämnade och sedan Nyman året efter. JE gav sig själv mycket större befogenheter då Tjomme försvann men det blev aldrig bra.

2012??? Vi gick ju bara stadigt uppåt med Säcken, sedan en dipp året då Tintin kom in men sedan uppåt igen så det var väl typ 5-6 år det i princip gick åt rätt håll, då kan man inte säga att problemen startade 2012...
2012 kickade vi Hardy och panikersatte med degradering som följd. Säcken kom senare.
Aha, du menar att sparka tränare är fel väg att gå, lex Hardy?
Där kan jag förvisso hålla med, tyckte det var helt fel att sparka Hardy.

Den stora skillnaden mot läget nu är att Hardy var en bevisat mycket bra tränare medan Garpens inte har bevisat något just på tränarfronten. Jag kan tycka att det var fel att ta in honom förra året med hans CV men erkänner att det ändå räckte ganska långt.
BigJ

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2023-10-21 21:36:52
Är det? Så som jag kommer ihåg det så begärde JE att få större ansvar från styrelsen som gick med på det varpå Tjomme lämnade.
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av #10 »

Praetori skrev: 2023-10-21 21:27:17
rikkard skrev: 2023-10-21 21:22:31
Praetori skrev: 2023-10-21 20:38:42
Harmageddon skrev: 2023-10-21 20:32:33 Om så är fallet, borde man inte med Djurgårdshjärta och Djurgårdshjärna tacka nej om man inte är kompetent för jobbet?
Funkar inte riktigt så med lojalitet. Folk säger ja i väntan på någon bättre. Är det något man brinner för är det ju dessutom nästan ett mentalt tvång.
Typ om ungarna behöver hjälp med något så säger ju ingen förälder nej till att hjälpa även om det kanske är ett problem som man inte är den mest kompetenta att hantera.
Så du lagar tänderna på barnen om de ber dig 😉. Det gäller att inse se sina egna begränsningar, både som förälder och person med hjärta i en förening.
Fast i sammanhanget är ju de inblandade motsv tandläkare. Sen kanske de inte är "patienten käkade en handgranat" nivån som krävs men de jobbar ju ändå på kliniken så att säga.
Ursäkta men förjävligt roligt :lol:
Magnutz

Säsongen 23/24

Inlägg av Magnutz »

BigJ skrev: 2023-10-21 21:43:13

Den stora skillnaden mot läget nu är att Hardy var en bevisat mycket bra tränare medan Garpens inte har bevisat något just på tränarfronten. Jag kan tycka att det var fel att ta in honom förra året med hans CV men erkänner att det ändå räckte ganska långt.
Det som var dåligt med att ta in Hardy när det begav sig var att han inte riktigt ville men ställde upp. Tror han säger det i DIF-dokumentärens intervju med honom.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
BigJ

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Magnutz skrev: 2023-10-21 21:48:49

Det som var dåligt med att ta in Hardy när det begav sig var att han inte riktigt ville men ställde upp. Tror han säger det i DIF-dokumentärens intervju med honom.
Ja, det kan jag absolut hålla med om, men att sedan sparka honom i slutet av säsongen var...mindre bra...
Praetori

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

Magnutz skrev: 2023-10-21 21:48:49

Exakt. Och det är ett återkommande problem. Folk med Djurgårdshjärta ställer upp för att styrelsen räknar med det istället för att det rekryterats rätt folk.

Typ som att Jocke hade Mitell på kroken men styrelsen sa nej.
Praetori

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: 2023-10-21 21:46:38
Är det? Så som jag kommer ihåg det så begärde JE att få större ansvar från styrelsen som gick med på det varpå Tjomme lämnade.
Återigen är den enda källan till det forumet.
Jag förhåller mig, då som nu, skeptisk.
BigJ

Säsongen 23/24

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2023-10-21 22:05:11
BigJ skrev: 2023-10-21 21:46:38
Återigen är den enda källan till det forumet.
Jag förhåller mig, då som nu, skeptisk.
Det är ju ett tag sedan och du kan ha rätt och jag kan ha rätt, spelar mindre roll nu...

Det som jag tror var bra med upplägget Tjomme/Jocke - Gammal storback/Gammal storforward - var just det, att vi hade 2 sportchefer som trycke på "sin" sak så att säga och det tror jag hade varit ngt att bygga vidare på.Min uppfattning efter att Tjomme lämnade är att backsidan har varit åsidosatt konstant sedan dess.
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Säsongen 23/24

Inlägg av Jimmy Peterson »

Jag är inte blind inför problemen. Saker fungerar inte som de ska på isen. Men vi kan inte kräva random saker som avgå, sparka, värva etc. Att ryggradsmässigt agera är inte nödvändigtvis att agera korrekt.

Den här föreningen har sparkat sportchefer och tränare på löpande band. Styrelsemedlemmar har kommit och gått. Laget har bytts ut. I princip alla på kontoret är nya.

Det går att ifrågasätta många beslut de senaste åren. Men det jag tror påverkat oss mest är bristen på tålamod och inte minst viljan att utveckla människor och organisation. Det är jag övertygad om påverkar verksamheten än i dag.

Av den anledningen är det NU vi behöver titta bort från instinkten att vi måste GÖRA NÅGONTING. Ska något faktiskt göras så är det rätt saker, som är genomtänkta utifrån en långsiktig vision. Låt föreningen arbeta i lugn och ro. Ställ däremot krav på att ledningen kommunicerar hur de vill nå framgång på såväl kort som lång sikt. Visa på en konkret plan som går att köpa in på. Men fler panikartade beslut är det sista vi behöver. Det innebär inte att ens oro försvinner, men ibland måste man lyfta blicken för att se till att vi inte gör om samma misstag som tagit oss hit.
Osten östlund

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Jimmy Peterson skrev: 2023-10-21 22:26:46 Jag är inte blind inför problemen. Saker fungerar inte som de ska på isen. Men vi kan inte kräva random saker som avgå, sparka, värva etc. Att ryggradsmässigt agera är inte nödvändigtvis att agera korrekt.

Den här föreningen har sparkat sportchefer och tränare på löpande band. Styrelsemedlemmar har kommit och gått. Laget har bytts ut. I princip alla på kontoret är nya.

Det går att ifrågasätta många beslut de senaste åren. Men det jag tror påverkat oss mest är bristen på tålamod och inte minst viljan att utveckla människor och organisation. Det är jag övertygad om påverkar verksamheten än i dag.

Av den anledningen är det NU vi behöver titta bort från instinkten att vi måste GÖRA NÅGONTING. Ska något faktiskt göras så är det rätt saker, som är genomtänkta utifrån en långsiktig vision. Låt föreningen arbeta i lugn och ro. Ställ däremot krav på att ledningen kommunicerar hur de vill nå framgång på såväl kort som lång sikt. Visa på en konkret plan som går att köpa in på. Men fler panikartade beslut är det sista vi behöver. Det innebär inte att ens oro försvinner, men ibland måste man lyfta blicken för att se till att vi inte gör om samma misstag som tagit oss hit.
Ny sportchef är den viktigaste rekrytering vi kommer göra på 2020- talet. Detta avgöra vår framtid!?
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Jag tycker att man skapar tillräckligt idag för att vinna matchen. Det som sätter oss i skiten är dåliga backar, dåliga målvakter och dålig effektivitet. Man skapar mycket bättre och fler chanser nu än man gjorde förra året men då hade man en storspelande målvakt och mer tur i avsluten. Fortsätter man bara var skylig och fortsätter nöta så kommer det nog bli bättre. Än är det väldigt tidigt på säsongen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 23/24

Inlägg av Vikas »

klintan85 skrev: 2023-10-21 22:47:12 Jag tycker att man skapar tillräckligt idag för att vinna matchen. Det som sätter oss i skiten är dåliga backar, dåliga målvakter och dålig effektivitet. Man skapar mycket bättre och fler chanser nu än man gjorde förra året men då hade man en storspelande målvakt och mer tur i avsluten. Fortsätter man bara var skylig och fortsätter nöta så kommer det nog bli bättre. Än är det väldigt tidigt på säsongen.
Även om vi är generösa mot anfallarna och vad de skapar så kommer man ingenstans med så här dåliga backar och målvakter. Forwards kan inte förväntas göra 7-8 mål per match för att väga upp för allt vi kastar in bakåt.

Laget är felbyggt, så enkelt är det. Och backarna/målvakterna kommer inte helt plöstligt bli 10 gånger bättre längre in på säsongen.
Osten östlund

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Sportchefen som skrivit kontrakteten.

Ngr summor är bekräftade. Några gissar jag på, men lär ligga däromkring.

- Cam över 100 K
- Axel 85 k
- Ytterell och glad har säkert runt 80k
- Hammarlund och Kevin 60-70k
- Hedström 45k
- Falk 40
- Odelius, 20-25k

Forwards över 100k

- Liss
- Rensfeldt
- Brodin
- Magwood