Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Olon

Inlägg av Olon »

SirDIFalot skrev: 2023-05-25 05:50:20
Manijock skrev: 2023-05-24 11:13:09
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-24 10:50:33 Jag tänker att vi kommer satsa ända till dess vi är tillbaka.
Sedan kan såklart satsningen komma att variera i tillvägagångssätt.
En större ekonomisk satsning behöver inte betyda en sportsligt bättre satsning.

Men med den stomme vi har kommer det finnas intresse från sponsorer att satsa mer. Jag tror verkligen vi kommer krydda denna trupp under säsong. Och vi kan inte spara oss upp. Vore ju idiotiskt att hålla tillbaka nu med Kruger, Klasen, Norman mfl i truppen.
Ska vi bara spela av Krugers år med målsättningen att hålla oss kvar? Kom igen…. klart vi måste vända på alla stenar i år och ge oss bästa möjliga chans.

Jag fattar bara inte varför så många tävlat i att hitta på massa domedagsprofetior som visat sig vara rena rama skitsnacket.
Gör ju tråden ointressant.
Av samma anledningar som trollen härinne "med känningar runtomkring laget" skriver överhuvudtaget. Känna sig relevanta och viktiga naturligtvis. Rätt pajigt att slänga sig med begrepp som "jag hör att blablabla är klar", typ tio minuter efter att Svensson, Ek eller Anton släppt det. Säg bara att du precis som oss andra läser alla artiklar och lyssnar på alla poddar som rör silly. Du behöver inte låtsas att du "hör saker" inifrån för att få mer tyngd i dina övriga uttalanden.

Du är lika mycket värd ändå :)

Skrevs ju överlag rätt mycket dynga härinne efter att säsongen tog slut. Lekmanna-managers med fantastisk insyn i våran ekonomi. Kraft var i stort sett redan klar för en episod i nästa säsong av Lyxfällan....
Ekonomin ÄR i spillror och det krävs ett hästjobb att vända på det för tf vd, och det är ingen slump att Kraft fick sparken och att valberedningen nu föreslagit en i princip helt ny styrelse. Men nyheter kring ekonomin tror jag kommer komma ut inom kort.

Hela den här forumet och tråden är väl till för att folk ska vara lekmanna-managers precis som du och bombom här. Ni tillhör väl dom som tar mest plats här av alla och slår fast att SÅHÄR ÄR DET. Precis som bombom nu gjort ett dussintal gånger om "domedagsprofetior". Vet inte riktigt vad det kontroversiella är. Men som jag förstått hoppas vi ha en budget på ett par miljoner mer än AIK. Vilket såklart är bra. Men det handlar om att få ihop dom pengarna, för dom är redan spenderade satt säga.
Nåja, vore väl inte första gången i världshistorien som en VD får sparken på andra grunder än sådant som kan anses 100 % korrekt. Kan ju lika gärna vara en maktkamp snarare än ett dåligt jobb, så att säga. Finns rätt väldokumenterat sedan förr.

Och är det nu så att Kraft har varit värdelös på sitt jobb så finns det ganska många på det här forumet som ständigt utger sig för att veta mer än gemene man, som i sådana fall har haft fel (vilket då styrker kommentarer från Bombom och Jockmaniac). Exempelvis:
Nattuggla_ skrev: 2022-04-13 07:49:29
Jim Morrison skrev: 2022-04-13 07:41:15
Dusinator skrev: 2022-04-13 07:34:59 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... RVFY4cskaM

Fler som tycker det behöver röras om i grytan...
Som ett brev på posten. Lyssna på DIFpodden som länkades här ovan så beskrev dom att exakt detta skulle hända. Mestadels för att Kraft vågat ta obekväma beslut och gjort sig av med spons-kompisar. Sponsorerna har blivit kränka för att någons son eller dotter fått sparken och tänker att dom skjuter in pengar i DIF så ska det vara på deras sätt och dom ska få bestämma.

Nya sponsorer går alltid att hitta. Ni kan lämna om det inte passar eller om DIF inte agerar efter er personliga vilja.
Vänta lite, fattar jag rätt:
Kraft har tagit de obekväma, nödvändiga besluten, och rasar sponsorerna?
Jag förstår inte vad de vill med detta egentligen? Det är ju precis den här inriktningen vi måste fortsätta, bli av med alla kompisar och personer som sitter med gamla meriter.

Förstår faktiskt inte den starka kritiken som riktas mot Kraft.
Skapligt otacksamma år han har fått inleda med i Djurgården med pandemi och sedan degradering. Han behövs för ombyggnationen. Han ska ingenstans.
Eller:
Jim Morrison skrev: 2021-12-09 16:22:50 Thomas Kraft ska vara kvar i Djurgårn. Resten kan dra.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Det Kraft gjorde bra var att bygga upp en relation mellan supportrar och kansli igen efter tidigare VD och styrelseordf. Det som verkar ha gått kasst är ekonomin plus att han skapat sig för många fiender i gamla anställda som försvann när han tillkom.

Det senare väger nog tyngre än det första, på gott och ont.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Olon skrev: 2023-05-25 11:10:36 Och är det nu så att Kraft har varit värdelös på sitt jobb /.../
Det behöver ju inte vara antigen eller.
Han kan ju vara riktigt bra med supportrar men gjort ett dåligt jobb med ekonomin?

Att röda siffror var största anledningen till att han fick lämna har ju kommit från flera håll, däribland MrMadhawk (om inte jag minns fel?), och han om någon har bra insyn.
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-25 13:25:11
Olon skrev: 2023-05-25 11:10:36 Och är det nu så att Kraft har varit värdelös på sitt jobb /.../
Det behöver ju inte vara antigen eller.
Han kan ju vara riktigt bra med supportrar men gjort ett dåligt jobb med ekonomin?

Att röda siffror var största anledningen till att han fick lämna har ju kommit från flera håll, däribland MrMadhawk (om inte jag minns fel?), och han om någon har bra insyn.
Röda siffror enlig vad som var budgeterat med för en satsning att gå tillbaka direkt, baserat på senaste ekonomiska rapport. Jag tror även Brynäs kommer ha röda siffror och att Hv71 hade det förra året (orkar inte kolla detta). Det kommer sig liksom naturligt av att göra den typen av satsning när intäkterna minskar med 30 miljoner. Lär ju vara ännu värre om man inte får några NHL-pengar som vi fick ovanligt mycket av.

Sen kanske styrelsen var oeniga kring om det var rätt att satsa så mycket av mot17-kapitalet på en kortsiktigt satsning, i synnerhet som den inte gick hem och därför fick Kraft gå samt att man kanske ville ha in andra egenskaper när vi ska börja anpassa organisationen mer än vid vi gjort första året. Det finns många tänkbara anledningar.

Jag finner inget själv i det som är publikt om ekonomin som jag tycker styrker att vi skulle vara på ruinens brant. Vi har gåt back, som förväntat, och behöver nu göra en del justeringar för att inte fortsätta göra det. Inga stora konstigheter.

"Flera håll" i mediala sammanhang kan vara rundgång av samma uppgifter från ett och samma håll. VD-bytet verkar inte ha ändrat mycket spelarbudgetmässigt för nästa år så gott det går att bedöma utåt.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev: 2023-05-25 05:50:20
Manijock skrev: 2023-05-24 11:13:09
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-24 10:50:33 Jag tänker att vi kommer satsa ända till dess vi är tillbaka.
Sedan kan såklart satsningen komma att variera i tillvägagångssätt.
En större ekonomisk satsning behöver inte betyda en sportsligt bättre satsning.

Men med den stomme vi har kommer det finnas intresse från sponsorer att satsa mer. Jag tror verkligen vi kommer krydda denna trupp under säsong. Och vi kan inte spara oss upp. Vore ju idiotiskt att hålla tillbaka nu med Kruger, Klasen, Norman mfl i truppen.
Ska vi bara spela av Krugers år med målsättningen att hålla oss kvar? Kom igen…. klart vi måste vända på alla stenar i år och ge oss bästa möjliga chans.

Jag fattar bara inte varför så många tävlat i att hitta på massa domedagsprofetior som visat sig vara rena rama skitsnacket.
Gör ju tråden ointressant.
Av samma anledningar som trollen härinne "med känningar runtomkring laget" skriver överhuvudtaget. Känna sig relevanta och viktiga naturligtvis. Rätt pajigt att slänga sig med begrepp som "jag hör att blablabla är klar", typ tio minuter efter att Svensson, Ek eller Anton släppt det. Säg bara att du precis som oss andra läser alla artiklar och lyssnar på alla poddar som rör silly. Du behöver inte låtsas att du "hör saker" inifrån för att få mer tyngd i dina övriga uttalanden.

Du är lika mycket värd ändå :)

Skrevs ju överlag rätt mycket dynga härinne efter att säsongen tog slut. Lekmanna-managers med fantastisk insyn i våran ekonomi. Kraft var i stort sett redan klar för en episod i nästa säsong av Lyxfällan....
Ekonomin ÄR i spillror och det krävs ett hästjobb att vända på det för tf vd, och det är ingen slump att Kraft fick sparken och att valberedningen nu föreslagit en i princip helt ny styrelse. Men nyheter kring ekonomin tror jag kommer komma ut inom kort.

Hela den här forumet och tråden är väl till för att folk ska vara lekmanna-managers precis som du och bombom här. Ni tillhör väl dom som tar mest plats här av alla och slår fast att SÅHÄR ÄR DET. Precis som bombom nu gjort ett dussintal gånger om "domedagsprofetior". Vet inte riktigt vad det kontroversiella är. Men som jag förstått hoppas vi ha en budget på ett par miljoner mer än AIK. Vilket såklart är bra. Men det handlar om att få ihop dom pengarna, för dom är redan spenderade satt säga.
Riktigt. Tråden är till för att spekulera och leka.. Inte det jag säger. Jag bitchar lite om att tynga redan släppta nyheter av etablerade källor med "Jag hör" eller liknande. Ett sidospår men hey, jag är bara människa.

Jag avskyr inlägg med "SÅHÄR ÄR DET"... Vet att jag råkat skriva saker som "naturligtvis är det" Ibland osv. Helt vidrigt! Usch måste väck. Men här är jag långt ifrån ensam Robin :wink:

Ekonomin då. Säkert! Den som lever får se. Läste man härinne direkt efter säsongen så lät det som att vi skulle vara glada med Berglund som förstacenter...

Där är vi ju inte!

Men men, jag tror också att det är illa. Men jag vågar ändå lägga mitt förtroende där kunnandet förhoppningsvis finns. Jag läxar inte upp John Pohlman(lever den jäveln?) om vädret..... Vill inte tro att de lattjar så lättvindigt med våran existens.
Senast redigerad av Manijock den 2023-05-25 15:51:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Andrén är bästa värvningen hittills denna silly. Det var mycket tack vare honom att Almtuna ens vann så många matcher förra säsongen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

En detalj i det nya HA/SHL-avtalet är att icke etablerade juniorer som spelat mindre än typ 10 a-matcher är skyddande från att bli plockade till SHL. Detta är väl på ett sätt skönt men skulle i värsta fall kunna leda till att spelare väljer bort vårt hockeygymnasium, vad tror ni andra?
Wishes
Säsongskort: Ja

Inlägg av Wishes »

Lite off-topic, men apropå ”silly season”. Påminns om hur totalt ointressant och hur svårt det är att gå igång på landslagshockey. Tacka vetja klubbhockey, partners kommer och går. Laget består!
Senast redigerad av Wishes den 2023-05-25 20:38:25, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt, men aldrig nöjd
Dusinator

Inlägg av Dusinator »

Wishes skrev: 2023-05-25 20:29:23 Lite off-topic, men apropå ”silly season”. Påminns om hur totalt ointressant och hur svårt det är att gå igång på landslagshockey är. Tacka vetja klubbhockey, partners kommer och går. Laget består!
Var det Garpen som var så jävla dålig som förbundskapten enligt alla i Sverige…. Vad ska sägas om Hallam nu!? :lol:
Wishes

Inlägg av Wishes »

Dusinator skrev: 2023-05-25 20:32:12
Wishes skrev: 2023-05-25 20:29:23 Lite off-topic, men apropå ”silly season”. Påminns om hur totalt ointressant och hur svårt det är att gå igång på landslagshockey är. Tacka vetja klubbhockey, partners kommer och går. Laget består!
Var det Garpen som var så jävla dålig som förbundskapten enligt alla i Sverige…. Vad ska sägas om Hallam nu!? :lol:
Tänkte precis samma sak. Garpen anklagad för att vara ”den sämsta landslagscoachen” någonsin. Wuderkid-Hallam blir utslagen i kvarten. Mot Lettland! :lol:
Stolt, men aldrig nöjd
Donkels-3.0

Inlägg av Donkels-3.0 »

Wishes skrev: 2023-05-25 20:40:32
Tänkte precis samma sak. Garpen anklagad för att vara ”den sämsta landslagscoachen” någonsin. Wuderkid-Hallam blir utslagen i kvarten. Mot Lettland! :lol:
Ja gnagarsopan Hallam kan ta anställning på Samhall imorgon
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Detta visar ju på hur dålig svensk klubblags hockey är. Man är mycket mer beroende av bra NHL spelare än andra lag är. Utan toppspelare från NHL så är inte svenska landslaget bättre än såhär.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Wishes

Inlägg av Wishes »

klintan85 skrev: 2023-05-25 20:56:41
Detta visar ju på hur dålig svensk klubblags hockey är. Man är mycket mer beroende av bra NHL spelare än andra lag är. Utan toppspelare från NHL så är inte svenska landslaget bättre än såhär.
Och ändå var det 10 NHL-spelare med. Tyckte det var en relevant fråga, varför så många NHL-spelare som tackar nej till ”tre kronor”, jmf med fotbollslandslaget där alla som blir kallade ställer upp (med ngr få undantag).
Stolt, men aldrig nöjd
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Wishes skrev: 2023-05-25 21:16:35 Och ändå var det 10 NHL-spelare med. Tyckte det var en relevant fråga, varför så många NHL-spelare som tackar nej till ”tre kronor”, jmf med fotbollslandslaget där alla som blir kallade ställer upp (med ngr få undantag).
Det är nog så enkelt som att i fotbollens fall så är det en chans för spelarna att stärka sitt värde internationellt.

NHL-spelarna har redan sitt, så de har inget att tjäna på att ställa upp i landslaget förutom att åka på en skada och tappa i inkomst/karriär borta i USA.

Förr i tiden var det stolthet och ära inblandat men det existerar inte hos dagens hockeyspelare - med ett litet antal undantag. Och i de fallen så är försäkringen så pass dyr att landslaget tackar nej ändå.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Wishes skrev: 2023-05-25 21:16:35
klintan85 skrev: 2023-05-25 20:56:41
Och ändå var det 10 NHL-spelare med. Tyckte det var en relevant fråga, varför så många NHL-spelare som tackar nej till ”tre kronor”, jmf med fotbollslandslaget där alla som blir kallade ställer upp (med ngr få undantag).
Det är inte så konstigt egentligen. I fotboll är det FIFA som bestämmer över alla ligor, landskamperna spelar på obligatoriskt fredade datum och lagen MÅSTE släppa spelare till tävlingsmatcher.

I hockey är det NHL som bestämmer och IIHF har ingen makt över dem. VM spelas i slutet av säsongen och rätt många spelare pressas nog av sina klubbar att inte åka pga småskavanker. Lanslagsidrott har inte samma status i USA, NHL tycker att de är det enda relevanta mästerskapet och klubbägarna skiter fan i att vi sitter i Europa och vill se de bästa spelarna.
Låst