Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:44:08
Jim Morrison skrev: 2023-05-22 09:33:22
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:18:17 Vill minnas att du var ganska positiv till honom när han skulle lämna Västervik, eller kanske minns fel. Han var bra i Modo också, till skillnad mot Brickley som var sådär.
Nja, jag gillade honom i början av säsongen men tycker väl han planade ut sen. Men är säkert en bra värvning om det inte är några problem utanför isen då.
Ja altså, här har vi endå den spelskickliga centern vi letar efter som kan avlasta Krüger och vi vet att han fungerar i Hockeyallsvenskan.
Sen självklart, som du skriver, så hoppas jag att K-G har koll och tittar på detta samt att vi vågar säga nej om prislappen blir för stor.

Gillar endå Krüger, Vela, Rensfeldt och Berglund.
Alternativt om vi lyckas göra oss av med Rensfeldt och kör Norman som center: Krüger, Vela, Norman och Berglund.
Kanske. För mig är Vela en grym tredjecenter men inte i klass med en Dickinson eller Vigenault som är absoluta toppklass i HA. Det är en sån spelare jag verkligen skulle vilja ha och det bör gå att hitta billigare direkt från ECHL än en Marcus Vela som redan hunnit göra sig ett namn här och nog kräver mer betalt för lite sämre service.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2023-05-22 09:48:46, redigerad totalt 2 gång.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev: 2023-05-22 09:34:39
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:18:17
Jim Morrison skrev: 2023-05-22 09:04:23
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:01:40
Nattuggla_ skrev: 2023-05-19 19:55:58
Marcus Vela ryktas bort från Modo.
Hade varit helt perfekt som andracenter.
Kanske funkat om man hade löst ut Rensfeldt/Schilling.

Känns orealistiskt pga ekonomin såklart men jag hade verkligen gillat den värvningen.
Enligt Anton Högsanders Twitter så visar vi intresse för Vela.
K-G bekräftar också detta men att man kollar lite olika spår, där Vela är ett av dem.
Inget jag personligen går igång på riktigt. Hittade den här kommentaren också i hans tweet. Ingen aning om det är sant eller inte men känns inte som något man slänger ut sig bara sådär.

Vill minnas att du var ganska positiv till honom när han skulle lämna Västervik, eller kanske minns fel. Han var bra i Modo också, till skillnad mot Brickley som var sådär.

Edit. Den kommentaren kan oroa lite såklart, men det kan också vara att man sett killen ute en gång sen startar ryktet. Svårt att bedöma sanningshalten.
Tror inte Morrisons KG-s skeptisism skulle lindras ens om han skulle greja Zibanejad på femårsavtal.
Tycker KG gör en hel del bra och framföallt hans relation med "gamla" spelare verkar vara mycket bra. Men jag stör mig på att ha ofta tar den lätta, bekväma vägen istället för att göra jobbet ordentligt. Ska vi ta in Vela så har na nu spelat en säsong i sverige och fått upp marknadsvärdet. Måste finnas massa spelare som Vela i nordamerika. Han låg mellan AHL och ECHL när han gick till Västervik. Vi är inte i det läget där vi bara kan ta in beprövade kort. Börja scouta bättre nu!
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jag ser två problem med de ni nämner ovan om att "börja scouta".

1. Det verkar inte direkt vara K-Gs starka sida, på gott och ont. Då är det inte bara att "börja scouta" i slutet på Maj, efter en center som ska avlasta Krüger. Har han inte jobbat så senaste 10 åren (nåväl, de åren han har varit sportchef) så varför ska det ske nu och vad säger att han lyckas?
2. Är vi i det läget där vi ska chansa på Nordamerikanska spelare eller ta in de vi vet fungerar?
Vi vet ju hur det kommer låta i November om våran nya billiga center från AHL står där med 0+3. Med Carey, Holland och Lorito färskt i minnet.
Cyber

Inlägg av Cyber »

Jim Morrison skrev: 2023-05-22 09:45:45
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:44:08
Jim Morrison skrev: 2023-05-22 09:33:22
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:18:17 Vill minnas att du var ganska positiv till honom när han skulle lämna Västervik, eller kanske minns fel. Han var bra i Modo också, till skillnad mot Brickley som var sådär.
Nja, jag gillade honom i början av säsongen men tycker väl han planade ut sen. Men är säkert en bra värvning om det inte är några problem utanför isen då.
Ja altså, här har vi endå den spelskickliga centern vi letar efter som kan avlasta Krüger och vi vet att han fungerar i Hockeyallsvenskan.
Sen självklart, som du skriver, så hoppas jag att K-G har koll och tittar på detta samt att vi vågar säga nej om prislappen blir för stor.

Gillar endå Krüger, Vela, Rensfeldt och Berglund.
Alternativt om vi lyckas göra oss av med Rensfeldt och kör Norman som center: Krüger, Vela, Norman och Berglund.
Kanske. För mig är Vela en grym tredjecenter men inte i klass med en Dickinson eller Vigenault som är absoluta toppklass i HA. Det är en sån spelare jag verkligen skulle vilja ha och bör att gå hitta billigare direkt från ECHL än en Marcus Vela som redan hunnit göra sig ett namn här och nog kräver mer betalt för lite sämre service.
Vela var väldigt bra defensivt där han fick ta ett stort ansvar i deras andrakedja, trots att han spelade ytter (Niederbach var i praktiken center och Halloran den andra yttern). Hans plus/minus var oerhört bra i slutspelet...
Han tekade, täckte upp, vann oerhört mycket närkamper och jobbade stenhårt. Inte en spelare som kommer ösa in poäng, men man vet vad man får. Ser väl som i flera andra fall risker med att Löven, Brynäs, SSK, VIK eller något annat lag plockar honom då han kommer till sin rätt i ett slutspel. Tror nästan ingen back vågade ge sig på honom efter en avblåsning och han skulle ätit upp Weigel...

Berg är en väldigt bra spelare på nivån, men har en tendens att glömma markera då han stirrar puck lite för ofta. Får man ordning på det är det en bra back för andra backpar. Dessutom lite småelak...

För övrigt var Woods iskall efter knäskadan. Får han upp tempot som i början av säsongen är han SHL-mässig, men det är tveksamt om han spelar som under andra halvan och i slutspelet.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Tilläg....

KG letade efter sin tunga/ elaka forward nästa hela förra säsongen. Hank var ett alt. Vela är väll den typen?

Lär dock bli budgivning, samt är nog ngr av våra konkurrenter med intresserade. Hade kanske varit läge att dra en "swish kampanj "på honom, ifall han vill hit?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Cyber skrev: 2023-05-22 09:54:19 Vela var väldigt bra defensivt där han fick ta ett stort ansvar i deras andrakedja, trots att han spelade ytter (Niederbach var i praktiken center och Halloran den andra yttern). Hans plus/minus var oerhört bra i slutspelet...
Han tekade, täckte upp, vann oerhört mycket närkamper och jobbade stenhårt. Inte en spelare som kommer ösa in poäng, men man vet vad man får. Ser väl som i flera andra fall risker med att Löven, Brynäs, SSK, VIK eller något annat lag plockar honom då han kommer till sin rätt i ett slutspel. Tror nästan ingen back vågade ge sig på honom efter en avblåsning och han skulle ätit upp Weigel...

Berg är en väldigt bra spelare på nivån, men har en tendens att glömma markera då han stirrar puck lite för ofta. Får man ordning på det är det en bra back för andra backpar. Dessutom lite småelak...

För övrigt var Woods iskall efter knäskadan. Får han upp tempot som i början av säsongen är han SHL-mässig, men det är tveksamt om han spelar som under andra halvan och i slutspelet.
Vela var väldigt bra defensivt men lite för dålig offensiv för att driva en top6-kedja enligt mig. Hade väldigt gärna haft honom i laget men inte på bekostnad av en Dickinson-typ, så det beror väl lite på hur man resonerat med lagbygget utöver en eventuell Vela.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Oraklet

Inlägg av Oraklet »

Skit I Vela. Lägg krutet på Vingnault istället. Högre Prislapp men betydligt bättre spelare.
Osten östlund

Oraklet skrev: 2023-05-22 10:09:47 Skit I Vela. Lägg krutet på Vingnault istället. Högre Prislapp men betydligt bättre spelare.
Låter bra, dock sannolikheten att han vill till HA, DIF?
Cyber

Inlägg av Cyber »

Osten östlund skrev: 2023-05-22 10:18:17
Oraklet skrev: 2023-05-22 10:09:47 Skit I Vela. Lägg krutet på Vingnault istället. Högre Prislapp men betydligt bättre spelare.
Låter bra, dock sannolikheten att han vill till HA, DIF?
Med tanke på att Löven redan plockat Myles Powell och Brynäs tagit Tyler Vesel, borde båda dessa ha fyllt sina två platser för topp-två-centrar.
VIK har tagit in Komarek och lär kanske gå på Berglund/Frycklund?
Återstår väl typ SSK och AIK av de med lite mer slantar om Vigge tänker sig att gå till HA.
Videll; Marcus Eriksson och Vigenault skulle kunna vara rätt jobbig förstakedja för motståndarna, men samtidigt kanske det blir alldeles för lågt tempo.
Senast redigerad av Cyber den 2023-05-22 10:31:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:44:08 Jo absolut, men finns pengarna till det? Dickinson och Vigneault var ju förstacentrar i Hockeyallsvenskan dessutom.
Man kanske får anta att Norman gör en bättre säsong än senast och tar in Vela så har man sina Topp-3. Det är iallafall jag nöjd med sett till ekonomi och så vidare.
Jag tror Vela är dyrare än vad en ”ny” Dickinson från ECHL skulle kosta.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:52:37 Jag ser två problem med de ni nämner ovan om att "börja scouta".

1. Det verkar inte direkt vara K-Gs starka sida, på gott och ont. Då är det inte bara att "börja scouta" i slutet på Maj, efter en center som ska avlasta Krüger. Har han inte jobbat så senaste 10 åren (nåväl, de åren han har varit sportchef) så varför ska det ske nu och vad säger att han lyckas?
2. Är vi i det läget där vi ska chansa på Nordamerikanska spelare eller ta in de vi vet fungerar?
Vi vet ju hur det kommer låta i November om våran nya billiga center från AHL står där med 0+3. Med Carey, Holland och Lorito färskt i minnet.
1. Nä scoutingen borde skett under hela säsongen. Behöver inte vara just han som gör det. Med en bra scout så skulle det långsiktigt förmodligen spara in en hel del pengar.

2. Nordamerikanska spelare är såklart en större risk men verkar ändå lättare att ta produktiva spelare från skiktet där Vela är och de går in och gör det bra i allsvenskan än vad spelare från ahl gör i shl. Dock bara en känsla. Vi är väl inte riktigt i det läget där vi har råd att bara ta in etablerat utan att tappa några dyra kontrakt. Då har vi inga val.
Cyber

Inlägg av Cyber »

Jim Morrison skrev: 2023-05-22 10:30:43
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:44:08 Jo absolut, men finns pengarna till det? Dickinson och Vigneault var ju förstacentrar i Hockeyallsvenskan dessutom.
Man kanske får anta att Norman gör en bättre säsong än senast och tar in Vela så har man sina Topp-3. Det är iallafall jag nöjd med sett till ekonomi och så vidare.
Inte ens MoDo-fansen trodde på en så stor succe som det blev med Dickinson. Han var fram till benbrottet den enda som kunde konkurrera mot Krüger som seriens bästa center.

Att fiska i ECHL-vatten är rätt svårt. Det är väldigt svårt att veta hur spelarna presterar på större rink, med andra lagkamrater och sammanhang. ECHL är fruktansvärt ojämnt så det är svårt att jämföra korrekt. Handlar det om AHL kan vissa lag ge mindre speltid eller sämre roll till en äldre spelare, då man vill premiera yngre med större potential. Därför kan man ibland hitta spelare som pga politik fått mindre speltid eller i sämre miljö.
Osten östlund

Definitivt..... kruxet är bara att hitta honom?

Vi gjorde ju ändån ett "djärvt försök" förra säsongen, Galajda (ny Matt Tomkins)!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Cyber skrev: 2023-05-22 10:35:01
Inte ens MoDo-fansen trodde på en så stor succe som det blev med Dickinson. Han var fram till benbrottet den enda som kunde konkurrera mot Krüger som seriens bästa center.

Att fiska i ECHL-vatten är rätt svårt. Det är väldigt svårt att veta hur spelarna presterar på större rink, med andra lagkamrater och sammanhang. ECHL är fruktansvärt ojämnt så det är svårt att jämföra korrekt. Handlar det om AHL kan vissa lag ge mindre speltid eller sämre roll till en äldre spelare, då man vill premiera yngre med större potential. Därför kan man ibland hitta spelare som pga politik fått mindre speltid eller i sämre miljö.
Jag tycker nog helt tvärtom faktiskt. Jag tycker det har varit rätt stor träffsäkert på spelare från ECHL till HA och den omställningen verkar inte alls lika stor som AHL till SHL. Men det förutsätter ju att man gör jobbet ordentligt eller anställer någon som kan göra det åt dig.

Om alla våra toppkonkurrenter lyckas med importer varje säsong så kan vi.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Cyber skrev: 2023-05-22 10:35:01

Vet inte exakt hur mycket rinken spelade roll i nedan exempel, men kolla en sådan som Cole Cassels.
Gjorde 0+2 i Södertälje på 13 matcher.
Lämnar som en flopp, går tillbaka till AHL och gör 51(!) poäng (12+39) på 64 matcher.

Så otroligt svårt med sådana värvningar, och man måste nästan ha jobbat så ett tag innan för att kunna pricka rätt, och även då är det svårt.
Låst