Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2023-05-01 00:10:51 Jag tror att vår trupp den här säsongen har kostat i spannet 30-35 miljoner. Ett "drömscenario" vore om sponsorer och biljettförsäljning kan pusha nästa års budget till 20 miljoner. En väldigt hög allsvensk budget dvs. Men då måste man göra ett stort jobb på kort tid med ekonomin.

Men om detta drömscenario slår in. Då står ändå KG inför en rejäl utmaning. Dom spelarna vi har signat nu och har på avtal kostar nog en bit över 20 miljoner sammanlagt. Och då är truppen långt ifrån klar. Spelarna som vi tappar, dvs Östlund, Öhgren, Lekkeri, Odelius, Lindbom, ev Karlsson, ev Hammarlund.. har ju varit våra mest prisvärda. Dom lämnar luckor efter sig som måste fyllas men dom lämnar inget löneutrymme.

Så KG sitter i princip med trupp som är fylld till 70%, men lönemässigt redan spräckt den budgeten som är best case scenario.

Blir en otrolig utmaning.
Du får redovisa lite kostnader samt kontraktdetaljer, för nu skrämmer du bara folk.
Vilka har klausuler? Vad tjänar Krüger osv osv?

Ingen sportchef i varken Hockeyallsvenskan eller SHL kan vara så dum som ditt exempel ovan.
Hoppas jag inte iallafall.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Surt dagen efter.

Vi blickar framåt!

Ingen koll på vilka kontrakt som gäller men jag tycker vi behöver bygga bakifrån.

Stabila målisar

Vänster OCH högerskyttar på backen. Stabila och rörliga. hårda snabba pass bakifrån så vi kan komma med fart genom mittzon.

Några etablerade kloka forwards. Krydda med lite junisar

I år föll vi på backsidan var för blek. Och att 1a keepern gick sönder. Bygg om bygg rätt
Senast redigerad av m0ng00se den 2023-05-01 10:37:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 08:43:41
SirDIFalot skrev: 2023-05-01 00:10:51 Jag tror att vår trupp den här säsongen har kostat i spannet 30-35 miljoner. Ett "drömscenario" vore om sponsorer och biljettförsäljning kan pusha nästa års budget till 20 miljoner. En väldigt hög allsvensk budget dvs. Men då måste man göra ett stort jobb på kort tid med ekonomin.

Men om detta drömscenario slår in. Då står ändå KG inför en rejäl utmaning. Dom spelarna vi har signat nu och har på avtal kostar nog en bit över 20 miljoner sammanlagt. Och då är truppen långt ifrån klar. Spelarna som vi tappar, dvs Östlund, Öhgren, Lekkeri, Odelius, Lindbom, ev Karlsson, ev Hammarlund.. har ju varit våra mest prisvärda. Dom lämnar luckor efter sig som måste fyllas men dom lämnar inget löneutrymme.

Så KG sitter i princip med trupp som är fylld till 70%, men lönemässigt redan spräckt den budgeten som är best case scenario.

Du får redovisa lite kostnader samt kontraktdetaljer, för nu skrämmer du bara folk.

Ingen sportchef i varken Hockeyallsvenskan eller SHL kan vara så dum som ditt exempel ovan.
Det är väl ingen hemlighet att KG gått all in på den här säsongen? Vi har massvis av spelare som är för bra för den här ligan uppbundna på mångåriga kontrakt. Dom har inte spelat gratis. Ren slutledningsförmåga kan leda en till att vi har haft i särklass ligans dyraste trupp. Kanske någonsin.

Vi har ju ENBART haft meriterade namn i truppen typ och nästan samtliga är kvar och vi VET att fallskärmen försvinner och vi VET att alla billiga juniorer försvinner.

Sedan snackas det alltid om saker som händer bakom stängda dörrar utan att exakt information finns.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 09:18:40
Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 08:43:41

Det är väl ingen hemlighet att KG gått all in på den här säsongen? Vi har massvis av spelare som är för bra för den här ligan uppbundna på mångåriga kontrakt. Dom har inte spelat gratis. Ren slutledningsförmåga kan leda en till att vi har haft i särklass ligans dyraste trupp. Kanske någonsin.

Vi har ju ENBART haft meriterade namn i truppen typ och nästan samtliga är kvar och vi VET att fallskärmen försvinner och vi VET att alla billiga juniorer försvinner.

Sedan snackas det alltid om saker som händer bakom stängda dörrar utan att exakt information finns.
Jo, men precis som du säger, det är ingen hemlighet. Det vet alla.

De får ju inte betalt för hela kontraktet på en gång. Där finns säkert klausuler som säger att man kan lämna om vi inte går upp, osv.
Kan ju eventuellt vara så, för vissa, att man fick högre lön första året? Då sjunker ju deras lön sett till budgeten året därpå.
Det är ju det här jag menar med att skrämma folk. Vet vi inte kontraktdetaljer så får man sitta lugnt i båten ett tag och bara invänta uttalande från K-G och Kraft innan man deppar ihop.

Det uppdaterades ganska friskt med sponsorer sista delen av säsongen på sociala medier. Jobbet med intäkter för kommande säsong kanske redan är igång/en bit på väg?
Som sagt, vi vet ganska lite endå.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Så är det....behöver låta besvikelsen lägga sig. Torska 7 avgörande. Är godkänt ändån (är inget tv-spel).

Klart alla ville till SHL.

Men tror sponsorer är nöjda med exponering/ intresset i HA. Samt att vi förhoppningsvis kan få ngn ny/större sponsor med.

- För min del så får gärna Liss, cam s och ev. Rensfeldt lämna pga hög lön.

- Sedan är det dax för scouter, nätverk etc att börja tipsa om lite fynd. Så dom sen kan stå där med gott samvete. Med sina friplåtar på vip hyllan o ta en bärs el. 2👍. När dom zomas in på jumbotronen!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 09:29:33Jo, men precis som du säger, det är ingen hemlighet. Det vet alla.

De får ju inte betalt för hela kontraktet på en gång. Där finns säkert klausuler som säger att man kan lämna om vi inte går upp, osv.
Kan ju eventuellt vara så, för vissa, att man fick högre lön första året? Då sjunker ju deras lön sett till budgeten året därpå.
Det är ju det här jag menar med att skrämma folk. Vet vi inte kontraktdetaljer så får man sitta lugnt i båten ett tag och bara invänta uttalande från K-G och Kraft innan man deppar ihop.

Det uppdaterades ganska friskt med sponsorer sista delen av säsongen på sociala medier. Jobbet med intäkter för kommande säsong kanske redan är igång/en bit på väg?
Låter som rent önsketänkande. Säg för enkelhetens skull att Krüger, Schilling, Klasen, Norman, Rensfeldt, Brodin och Liss alla har en genomsnittlig lön på 200k i månaden (där några har mer och några har mindre) så blir det runt 16-17 miljoner kronor på ett år. Lägg därtill på övriga nio spelares lön så kommer vi upp i 20 miljoner. Där kommer vi ha vår budget om vi har maximalt med sponsorintäkter etc.

Med vilka pengar ska vi ta in resten av truppen?
Senast redigerad av Jim Morrison den 2023-05-01 10:01:16, redigerad totalt 3 gång.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av EspenK »

Slänger in Oliver Bohm i leken. Har haft en tuff säsong i ett rätt så mediokert västerås men har ju mycket i sig i det defensiva spelet.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Än en gång. Vi har flera miljonärer/miljardärer än de flesta andra lag. Dags att bekänna lite färg nu.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Gäller att göra en moneyball. Hitta spelare som inte är de namnkunnigaste och dyraste men med bra underliggande statistik.
Vilka finns i ettan i Stockholmsområdet? Schlyter är väl given.

Satsa på två bra kedjor och två som bara ska vara rollspelare som Hank och Ahlen var.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Mitt i besvikelsen kan jag tycka det är ganska spännande att man i nästa säsong går in med spelare som är beprövade på den här nivån, Andrén, Gradin och Grewe. Tillsammans med våra egna Wiktor Nilsson och David Blomgren som fått en säsong i Hockeyallsvenskan, och imponerat.

Även om vi hade väldigt meriterade namn den gångna säsongen så fanns det alltid en oro att vi betalade mer än vad det smakade och så blev det ju faktiskt.

Ganska övertygad om att vi kommer vara med i toppen även kommande säsong, men med betydligt mindre press.
Då med en stark stomme tillsammans med spännande yngre spelare.
Grewes intåg tillsammans med Liss eventuellt uttåg är för mig ett uppköp trots Liss alla mål, exempelvis. Precis den typ av forward vi saknat.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

EspenK skrev: 2023-05-01 10:03:13 Gäller att göra en moneyball. Hitta spelare som inte är de namnkunnigaste och dyraste men med bra underliggande statistik.

Satsa på två bra kedjor och två som bara ska vara rollspelare som Hank och Ahlen var.
Vilka här inne tror att KG är sportchefen som hittar dolda guldkorn och okända spelare som exploderar till en väldigt billig peng?
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 09:58:11
Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 09:29:33Jo, men precis som du säger, det är ingen hemlighet. Det vet alla.

Låter som rent önsketänkande. Säg för enkelhetens skull att Krüger, Schilling, Klasen, Norman, Rensfeldt, Brodin och Liss alla har en genomsnittlig lön på 200k i månaden (där några har mer och några har mindre) så blir det runt 16-17 miljoner kronor på ett år. Lägg därtill på övriga nio spelares lön så kommer vi upp i 20 miljoner. Där kommer vi ha vår budget om vi har maximalt med sponsorintäkter etc.

Med vilka pengar ska vi ta in resten av truppen?
Innan jag svarar på frågan så vill jag veta var du hittar uppgiften om att vi kommer ha maximalt 20 miljoner kommande säsong.
Om du inte har den uppgiften så är det rena spekulationer från din sida.

Känns onödigt att måla upp denna bild när vi egentligen inte vet någonting.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 10:04:29
EspenK skrev: 2023-05-01 10:03:13 Gäller att göra en moneyball. Hitta spelare som inte är de namnkunnigaste och dyraste men med bra underliggande statistik.

Vilka här inne tror att KG är sportchefen som hittar dolda guldkorn och okända spelare som exploderar till en väldigt billig peng?
Jag ger dig, Edvin Hammarlund.

Han kanske redan börjat jobbat annorlunda. För han plockade faktiskt in Hammarlund och det ryktas även om Jesper Lindén från Mariestad till kommande säsong.

Så det finns hopp.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 10:08:42

Han kanske redan börjat jobbat annorlunda. För han plockade faktiskt in Hammarlund och det ryktas även om Jesper Lindén från Mariestad till kommande säsong.

Så det finns hopp.
Var väl Garpen som fixade Hammarlund med hjälp av sonen William som jobbar i Tyresö/Hanviken. Som jag förstått det.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 10:11:39
Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 10:08:42

Så det finns hopp.
Var väl Garpen som fixade Hammarlund med hjälp av sonen William som jobbar i Tyresö/Hanviken. Som jag förstått det.
Då har vi iallafall hopp om fortsatt samarbete mellan Garpen och K-G.

Min poäng är att han tvingas nu arbeta smartare.
Antigen får han anpassa sig eller så måste vi ta in annan person som sportchef.
Låst