Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
JohnnyOduya

Inlägg av JohnnyOduya »

EspenK skrev: 2022-05-05 16:35:56 Äh!
Jens Olsson är en bra värvning. 21 poäng i shl utan att vara den som får mycket speltid.
Helt ok.

Bra i pp också har jag för mig.
Fast ni ska akta er för att stirra er blinda på statistiken. Under perioden Olsson producerade spelade han i ett stekhett PP1 tillsammans med Lasch. När det senare slutade fungera var det Olsson som fick lämna plats för först Norlinder och sedan Borgman (Edvinsson fick någon enstaka chans).

I slutspelet fick Olsson högst begränsat med istid. Låg bakom ett par enkla baklängesmål — i mina ögon en säkerhetsrisk — så trots mycket rutin skulle jag inte placera honom i facket med backar man kan lita på i defensiven.
Bogart

Inlägg av Bogart »

Ser mycket hellre allsvenska backar som är 23-24-25-26-27 än Olsson och Larsson. Spelare som är utvecklingsbara fortfarande men också är på en bra nivå i serien. Viktor Grahn från Kristianstad till exempel men han har signat nytt nere i Skåne tyvärr. Gnaget har plockat Erik Flood och Albert Lyckåsen, det är spelare som Djurgården borde huggit på. Hoppas Odelius får en större roll än vad vi tror för han har så satans mycket hockey i sig. Han är rätt bra defensivt också även om han tenderar göra några misstag här och där (vilken 17-åring gör inte det?). Han kan styra och ställa i ett PP, är oerhört bra på att starta anfall med passningar eller genom sin skickliga skridskoåkning. Är övertygad om att han kan sätta in en 20-25 poäng i rätt roll i HA nästa år.

Edit: Jacob Lundegård och Gustav Bouramman är två spelare som kan vara intressanta och kan komplettera som 4-5-6-back. Bouramman kanske tom kan vara trea.

Edit 2: Dröm-backsida:

Ny-Ny
Odelius-Ny (Bouramman?)
Arnesson-Ny (Lundegård?)
Falk-Hedström

Trolig (tråkig/dålig) backsida:

Ny-Ny
Arnesson-Hedström
Odelius-Falk

Edit 3: Johan Motin från HIFK är en ruskigt stabil försvarare som spelar fysiskt men kan också passa pucken hyfsat. Hans kontrakt har gått ut, skulle kunna vara en fin värvning för den defensiva delen som tom det här forumet skulle kunna uppskatta.
Wishes
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Wishes »

Nattuggla_ skrev: 2022-05-05 16:24:26
Jim Morrison skrev: 2022-05-05 15:13:30
rikkard skrev: 2022-05-05 15:09:50 Håller med om att de båda tilltänkta backarna känns tråkiga. Att vi satsar på mer defensivt skickliga backar tycker jag dock i grunden är bra. Är trött på alla markeringsmisstag, chanspassningar, missbedömningar i egen zon vi gjort under de senaste säsongerna. En stabil defensiv och spets framåt låter som ett vinnande koncept i mina öron. Hellre lite tråkigt bakåt än rysk roulette.
Hockey spelas med alla fem spelare tillsammans nu. Du behöver backar som kan passa och förflytta pucken. Vi ska dessutom vara ett topplag nu, inte ett bottenlag som bara ska spela i egen zon. Då hade jag mer förstått tanken med ”defensiva” backar även om jag inte hade hållit med.

Börjar mer och mer känna att KG haft en rejäl nedförsbacke med dom givna hemvändarna. För kollar man på ”hans” värvningar blir jag mer och mer skeptisk.
Värva Norman, Krüger och Brodin - släpper säsongskort - värvar medelmåttor.
Bra strategi för att toppa peppen sedan släppa resten av lagbygget som kommer bli ett mittenlag på sin höjd.
Fyfan va allt dog nu.

K-G har såklart fått mycket "gratis". Jocke hade ju redan kontakt med Krüger-Brodin redan innan.

Jag är väldigt skeptiskt till vart det här kommer landa. Faktiskt. Det blir inget "nytt HV" av det här. Glöm det.

Detta baserar jag inte bara på dagens nyheter, såklart. Det har känts lite så efter all hype kring de stora namnen. Att slutresultatet av lagbygget blir något väldigt obalanserat, och det kommer inte fungera.
Som du skriver här ovan, vi kommer behöva backar som kan spela pucken också, inte 6 st Rahimi, även om jag kan hålla med om att man vill ha 1-2 sådana backar, men det har vi redan.
Oj,vad fort det kan svänga i omdömena på forumet! Håller mig lugn och inväntar fakta istället för att gå igång på rykten och spekulationer.
Stolt, men aldrig nöjd
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Det är viktigt att ge C:et till rätt spelare den här gången. Två gånger har man gått i fällan "Bästa spelaren = lämpligast kapten" och båda gångerna har vi åkt ur. Företag generellt har svårt med det där - bara för att du är bäst bland dina kollegor på ditt område betyder det inte att du bör vara chef för samma område. Att vara en bra chef kräver helt andra egenskaper. Tänk efter nu DIF
Säg den glädje som varar
Morwiin

Inlägg av Morwiin »

klintan85 skrev: 2022-05-05 16:30:21 Såg att Leksand är intresserade av att värva Andreas Englund.
Inte direkt första dem snor av oss isf :/ Tråkigt isf om det blir så att både han och AOM inte spelar för oss :/
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

DIF_Soldier skrev: 2022-05-05 23:54:31 Det är viktigt att ge C:et till rätt spelare den här gången. Två gånger har man gått i fällan "Bästa spelaren = lämpligast kapten" och båda gångerna har vi åkt ur. Företag generellt har svårt med det där - bara för att du är bäst bland dina kollegor på ditt område betyder det inte att du bör vara chef för samma område. Att vara en bra chef kräver helt andra egenskaper. Tänk efter nu DIF
Det gäller att hitta en kapten som är lika bra som Josefson var. Blir svårt men det finns nog några kandidater. Krüger tror jag skulle kunna bli en bra kandidat han var ju assisterande i sitt Schweiz lag och också i OS senast. Ludvig Rensfeldt kan också vara en bra kandidat med det man har sätt under säsongen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Morwiin skrev: 2022-05-06 00:43:06
klintan85 skrev: 2022-05-05 16:30:21 Såg att Leksand är intresserade av att värva Andreas Englund.
Inte direkt första dem snor av oss isf :/ Tråkigt isf om det blir så att både han och AOM inte spelar för oss :/
Tomas Johansson fortsätter sätta käppar i hjulet för DIF.
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Jag såg nu att Fredrik Claesson ska vara nära Schweiz enligt mrmadhawk.
-Rolle Stoltz
Mvildma

Inlägg av Mvildma »

klintan85 skrev: 2022-05-06 00:58:36 Jag såg nu att Fredrik Claesson ska vara nära Schweiz enligt mrmadhawk.
Kommenterade det tidigare, blir det inte schweiz blir det djurgården. Känns som en märklig värvning ändå i Schweiz då hockeyn är väldigt offensiv samt att importkvoterna brukar bestå av spelskickliga backar (offensiva spets)+ rena spets forwards/centrar.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Bogart skrev: 2022-05-05 21:15:44 Ser mycket hellre allsvenska backar som är 23-24-25-26-27 än Olsson och Larsson. Spelare som är utvecklingsbara fortfarande men också är på en bra nivå i serien. Viktor Grahn från Kristianstad till exempel men han har signat nytt nere i Skåne tyvärr. Gnaget har plockat Erik Flood och Albert Lyckåsen, det är spelare som Djurgården borde huggit på. Hoppas Odelius får en större roll än vad vi tror för han har så satans mycket hockey i sig. Han är rätt bra defensivt också även om han tenderar göra några misstag här och där (vilken 17-åring gör inte det?). Han kan styra och ställa i ett PP, är oerhört bra på att starta anfall med passningar eller genom sin skickliga skridskoåkning. Är övertygad om att han kan sätta in en 20-25 poäng i rätt roll i HA nästa år.

Edit: Jacob Lundegård och Gustav Bouramman är två spelare som kan vara intressanta och kan komplettera som 4-5-6-back. Bouramman kanske tom kan vara trea.

Edit 2: Dröm-backsida:

Ny-Ny
Odelius-Ny (Bouramman?)
Arnesson-Ny (Lundegård?)
Falk-Hedström

Trolig (tråkig/dålig) backsida:

Ny-Ny
Arnesson-Hedström
Odelius-Falk

Edit 3: Johan Motin från HIFK är en ruskigt stabil försvarare som spelar fysiskt men kan också passa pucken hyfsat. Hans kontrakt har gått ut, skulle kunna vara en fin värvning för den defensiva delen som tom det här forumet skulle kunna uppskatta.
Håller med. Jag gillar även Lucas Torstensson i Almtuna. Hade kunnat gått in som utvecklingsbar 7/8e back. Billig med väldigt hög uppsida.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Ang. Backsidan

Det är inte spelskickliga backar som avgjort serien i pr för HV.
Det är ett grymt bra pp och tunga pjäser som Torp som behövs i ett slutspel.

Just saying.

Med det sagt:

Får vi inte in spets på backsidan så är nog säsongen körd. Håller inte att lira med den backsidan som satts upp hittills.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

EspenK skrev: 2022-05-06 05:47:11 Ang. Backsidan

Det är inte spelskickliga backar som avgjort serien i pr för HV.
Det är ett grymt bra pp och tunga pjäser som Torp som behövs i ett slutspel.

Just saying.

Med det sagt:

Får vi inte in spets på backsidan så är nog säsongen körd. Håller inte att lira med den backsidan som satts upp hittills.
Det är Billins och Andrae som har fört HV hela säsongen, om vi pratar backsidan altså.
Och i PP just så har Billins varit väldigt bra i finalserien.
Sen behövs en Torp/Rahimi, absolut, men inte 5 av 8 backar.

Sorry för offtopic, men appropå PP så ser man ju också hur jäkla viktigt det är med ett fungerande special teams. Så jäkla trött på Djurgårdens medelmåtta PP/BP senaste säsongerna.
Även om HV71 är det bättre laget så avgjorde det mesta i denna finalserie på att HV71 hade en enorm trygghet i PP, medans Björklöven spelade mer som oss i den spelformen.
Man gör altså 22 mål på 50 försök (slutspelet), det är 44%, och av de 22 målen så gjorde Fredrik Forsberg 9 stycken.
En spelare som kliver fram och presterar under press.
Det är bara att lyfta på hatten, helt otroliga siffror.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Känns för mig som en självklarhet att vi måste få in mer spelskicklighet i backlinjen. Tvåvägsspelare med offensiv uppsida har jag inget emot då defensiven också behövs men än så länge är det viktat är fel håll känns det som.

Men ingen panik än så länge, K-G har ju sagt att det kan få ta tid att fylla de sista platserna så jag hoppas innerligt att vi inte slösar en plats på typ Eddie Larsson… snark…
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Är helt övertygad om att KG har några fina namn på sin lista. Skulle gärna sett att man fortsatt en dialog med Shilling om en fortsättning, dock...
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Mvildma skrev: 2022-05-06 02:59:05
klintan85 skrev: 2022-05-06 00:58:36 Jag såg nu att Fredrik Claesson ska vara nära Schweiz enligt mrmadhawk.
Kommenterade det tidigare, blir det inte schweiz blir det djurgården. Känns som en märklig värvning ändå i Schweiz då hockeyn är väldigt offensiv samt att importkvoterna brukar bestå av spelskickliga backar (offensiva spets)+ rena spets forwards/centrar.
Ok så förstavalet är Schweiz och om inte det funkar så är det DIF som gäller?
-Rolle Stoltz
Låst