Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 10:38:54
SirDIFalot skrev: 2022-04-26 23:01:46 Med vad vi har just nu så skulle jag spela Krüger med Brodin, Norman med Lekkeri, Rensfeldt med Söderlund, sen en komplementspelare vardera. Berglund och Forsberg i fjärde. Om Kokkonen och Liljegren anslutar så känns Kokkokens vänsterskott mest lockande med Krüger och Brodin. Liljegren med lite kilon och allround spel med Norman och Lekkeri. Öhgren får komplettera Söderlund och Rensfeldt. Men många pusselbitar kvar att lägga och sen får vi väl alltid lite skador och annat att hantera.
Att sätta två toppspelare i de tre första linorna säger jag inte emot. Tim Rensfeldt, Norman Lekki, Krüger Brodin.
Sen tycker jag nog att Krüger linan som ska spela 20+ min ska få in ytterligare en spets till sin lina. Men det är ju på gång. Eller hur KG ! :D

De flesta vet vem jag prioriterar som Center i fjärde.
Vad tycker NI om den saken. Varför har jag fel ? Argumentera gärna.
Ska det satsas på Östlund eller Berglund, och varför ???

Tycker man bör satsa på den enorma talangen vi har, han är bättre i allt utom fysiken. Sitt spelsinne har han givetvis nytta av även när det ska försvaras.
Sen är inte direkt Berglund ett fysiskt monter. Han tacklar en del, men närkamper har han svårt med och är inte särskilt stark på pucken.
Speed, skott, spelsinne, passningsspel mm vinner Östlund klart på poäng, tom KO.
När om inte nu är det ett perfekt läge att ge honom speltid i sin position? Tackar KG för att han fick NÖ att krita på för två år.
KG värderar Östlund högt verkar det som. Hade honom i en tredjekedja men inte som center. Vi har 5 naturliga centrar. Då blir det ganska naturligt att en artonåring får gå ut på en kant. Det är inte direkt att han inte är delaktig i spelet som vinge heller. Kanske större frihet dessutom.

Sen vad är en spets? Viktor Liljegren med rätt bra produktion i allsvenskan? Emil Berglund?
Djurgårdseken

Inlägg av Djurgårdseken »

Ingen av dom är spets. Såklart. Den dagen man utgår från att dom är det i DIF är en sorgens dag.
Vad jag menar som spets, som ska in i första, är någon i klass med M. Ågren. Eller bättre, vilket jag förstår kan bli enormt svårt.
Dvs bättre än de flesta fw i HA och en bra dag helt i samma klass med Söderlund.

Kul att KG värderar Noah högt iaf ! :D
Berglund är en god soldat som man kan peta in vid manfall både som center och vinge.
Senast redigerad av Djurgårdseken den 2022-04-27 11:11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Claessons Järnkamimer
mb81

Inlägg av mb81 »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 10:57:52 Ingen av dom är spets. Såklart.
Vad jag menar som spets, som ska in i första, är någon i klass med M. Ågren. Eller bättre. Typ den klassen.
Dvs bättre än de flesta fw i HA och en bra dag helt i samma klass med Söderlund.
Varför är det såklart? Båda med shl-meriter och bra produktion i allsvenskan. Emil producera typ samma denna säsong i allsvenskan som Tim gjorde ifjol. Lyx att ha en så bra fjärdecenter. Ågren vet man ens vilken klass han håller längre? I allsvenskan så också rätt likvärdig med Liljegren och Berglund.

När det pratas spets låter det som vi är kvar i SHL. Vi har ändå åkt ur och får nog förhålla oss till det en del.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Jens Olsson borde vara en ok värvning för oss på allsvensk nivå. Skägg är viktigt + har offensiv uppsida.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

mb81 skrev: 2022-04-27 11:07:58
Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 10:57:52 Ingen av dom är spets. Såklart.
Vad jag menar som spets, som ska in i första, är någon i klass med M. Ågren. Eller bättre. Typ den klassen.
Varför är det såklart? Båda med shl-meriter och bra produktion i allsvenskan. Emil producera typ samma denna säsong i allsvenskan som Tim gjorde ifjol. Lyx att ha en så bra fjärdecenter. Ågren vet man ens vilken klass han håller längre? I allsvenskan så också rätt likvärdig med Liljegren och Berglund.

När det pratas spets låter det som vi är kvar i SHL. Vi har ändå åkt ur och får nog förhålla oss till det en del.
Jag tror det är lätt att bli lite blind efter att vi tagit in Norman, Krüger och Brodin och dessutom förlängt med Rensfeldt och Söderlund.
Alla de fem ska räknas som spets i Hockeyallsvenskan. 3 förstnämnda är spets i SHL-mått.

Jag blir nästan överlycklig om vi lyckas landa Kokkonen och Liljegren utöver de vi har. Det blir ett riktigt vasst lag.
Djurgårdseken

Ok nu svarar jag på varför det är " såklart ". Vilket var det du undrade över.
Därför att den dagen dom anses som spets i DIF är en sorgens dag. Vi ska oavsett ha bättre och spetsigare topp spelare.

SHL meriter vad gäller Berglund är inte mycket att komma dragandes med. Det är otroligt många spelare i HA som gjort lika """många"'' matcher som han. Och mer poäng.
Och att Berglund har gjort en del poäng en säsong i Almtuna där han var kapten är inte ett tillräckligt bra argument för mig, eller dagens DIF, för att han ska anses som spets spelare.
Sett till hans prestation och hur skicklig spelare han är så ska han inte klassas som spets.

Liljegren har jag inte sett jätte mycket av, men det jag vet är att han, en bra säsong, abslout skulle kunna lira i vår tredje lina.
Jag utgår från det vi har idag. Varför skulle jag spekulera i hur det kunde vara ?
För er som inte kom ihåg Manuel Ågren var han inte helt olik Cederqvist i spelstil. Cederqvist var jämnare i nivå och bättre.
Men jag skulle säga M Ågren klass på den spets som ska in.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

EspenK skrev: 2022-04-27 11:12:05 Jens Olsson borde vara en ok värvning för oss på allsvensk nivå. Skägg är viktigt + har offensiv uppsida.
Det tror jag ändå skulle kosta mer än vad det smakar. Fyller 38 i år och är på väg nedåt i karriären. Känns mer som en värvning vi hade gjort sist vi åkte ur med massa 35+ som var bra förut och hade kvar namnet. Då tycker jag personligen att Lyckåsen är en mer attraktiv värvning med ungefär samma egenskaper (tvåvägsspel, bra skridskoåkning, bra med pucken) men istället på väg uppåt i karriären och förmodligen rätt mycket billigare.

Säg att vi tar in honom och sen kan lägga stort krut på Erik Gustafsson och Claesson och sen lösa ett lån på en back som Kesselring. Då har vi ändå en bra backsida.

Gustafsson - Claesson
Arnesson - Kesselring
Hedström - Lyckåsen
Odelius
Senast redigerad av Jim Morrison den 2022-04-27 11:32:25, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Djurgårdseken

EspenK skrev: 2022-04-27 11:12:05 Jens Olsson borde vara en ok värvning för oss på allsvensk nivå. Skägg är viktigt + har offensiv uppsida.
Ja skägg är jävligt viktigt 💯 %
Borde vara krav för att spela i DIF. Här måste Fagervall sätta ner foten. Vore otroligt roligt att se alla spara en hel säsong.
/ DIF ZZ-TOP
Djurgårdseken

Jim Morrison skrev: 2022-04-27 11:27:00
Det tror jag ändå skulle kosta mer än vad det smakar. Fyller 38 i år och är på väg nedåt i karriären. Känns mer som en värvning vi hade gjort sist vi åkte ur med massa 35+ som var bra förut och hade kvar namnet. Då tycker jag personligen att Lyckåsen är en mer attraktiv värvning med ungefär samma egenskaper (tvåvägsspel, bra skridskoåkning, bra med pucken) men istället på väg uppåt i karriären och förmodligen rätt mycket billigare.
Thoresen är 38. Bättre. Och skulle han verkligen kräva så mycket betalt ? ( Dock fel position)
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 11:32:15
Thoresen är 38. Bättre. Och skulle han verkligen kräva så mycket betalt ? ( Dock fel position)
Ålder är inte allt men om jag får välja mellan två backar med liknande egenskaper så tar jag ju hellre den med uppsida som kan signa för fyra år och bara bli bättre och bättre snarare än den som lägger av alldeles strax. En spelare som Jens Olsson tror jag ändå tar 130+ i månaden och dom pengarna lägger jag hellre till på två topp-toppbackar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81

Inlägg av mb81 »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 11:22:24 Ok nu svarar jag på varför det är " såklart ". Vilket var det du undrade över.
Därför att den dagen dom anses som spets i DIF är en sorgens dag. Vi ska oavsett ha bättre och spetsigare topp spelare.

SHL meriter vad gäller Berglund är inte mycket att komma dragandes med. Det är otroligt många spelare i HA som gjort lika """många"'' matcher som han. Och mer poäng.
Och att Berglund har gjort en del poäng en säsong i Almtuna där han var kapten är inte ett tillräckligt bra argument för mig, eller dagens DIF, för att han ska anses som spets spelare.
Sett till hans prestation och hur skicklig spelare han är så ska han inte klassas som spets.

Liljegren har jag inte sett jätte mycket av, men det jag vet är att han, en bra säsong, abslout skulle kunna lira i vår tredje lina.
Jag utgår från det vi har idag. Varför skulle jag spekulera i hur det kunde vara ?
För er som inte kom ihåg Manuel Ågren var han inte helt olik Cederqvist i spelstil. Cederqvist var jämnare i nivå och bättre.
Men jag skulle säga M Ågren klass på den spets som ska in.
Vi har bättre och spetsigare toppspelare. Berglund räknas som fjärdecenter till exempel. Men kan vara bra att stanna upp och fråga sig vad som är spets i allsvenskan. Jag skulle vara extremt nöjd om de två sista forwardsen i KGs uppställning blir Kokkonen och Liljegren. Sen en breddforward som är typ extraforward lär komma in också. Det här skulle vara en extremt bra uppställning i allsvenskan:

Liljegren-Krüger-Brodin
Söderlund-Norman-Lekkerimäki
Öhgren-Rensfeldt-Östlund
Kokkonen-Berglund-Forsberg
Nilsson/Ny breddspelare

Här har vi fyra kedjor där vi kan rulla rätt jämnt där alla kan producera. Sen såklart en liten skillnad i kvalitet i nedåtstigande mellan varje kedja.
mb81

Inlägg av mb81 »

Säg att vi tar in honom och sen kan lägga stort krut på Erik Gustafsson och Claesson och sen lösa ett lån på en back som Kesselring. Då har vi ändå en bra backsida.

Gustafsson - Claesson
Arnesson - Kesselring
Hedström - Lyckåsen
Odelius
En sån som Lyckåsen känns som perfekt för både oss och även ett bra steg för honom. Dessutom kan det vara en spelare vi kan göra till "vår". Med rätt utveckling är han SHL-redo nästa säsong. sen får vi hoppas vi är det också! Skriv gärna ett tvåårskontrakt där!
Manijock

Inlägg av Manijock »

Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 10:42:40
Manijock skrev: 2022-04-27 09:09:20
#10 skrev: 2022-04-26 22:30:04 All heder till er som orkar försöka sätta ihop kedjor till nästa år, orkar och bryr mig själv inte ett skvatt i det
FM-generationen....Väldigt lätt att kasta runt namn men fullständigt meningslöst då ingen troligen ens kommer i närheten av verkligheten.

LW: Söderlund, Öhgren, Forsberg

C: Krüger, Rensfeldt, Norman, Östlund, Berglund

RW: Brodin, Lekkerimäki, Nilsson

Denna variant är betydligt mer relevant i min värld.
Förutom du då såklart? :lol:
Skämt och sido, så tror jag absolut att en del av oss är väldigt rätt på det. Återstår att se . Tycker inte man ska döma ut det.
Har väl aldrig varit ens i närheten :lol: Jag gillar kedjor där alla är lika varandra. Lex Davidsson/Fjällby eller herrejävlarkedjan: Ölvestad - Holmqvist - Kalus....

Mb81: FM-generationen är väl en annan delvis en del av. Du är nog rätt övert tid. Men det var där sporten mötte nördarna. En odödlig kombo! Där idrott blev siffror och individuella stats och inte en fråga om kemi och samspel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2022-04-27 12:01:27
Djurgårdseken skrev: 2022-04-27 10:42:40
Manijock skrev: 2022-04-27 09:09:20
#10 skrev: 2022-04-26 22:30:04 All heder till er som orkar försöka sätta ihop kedjor till nästa år, orkar och bryr mig själv inte ett skvatt i det
FM-generationen....Väldigt lätt att kasta runt namn men fullständigt meningslöst då ingen troligen ens kommer i närheten av verkligheten.

LW: Söderlund, Öhgren, Forsberg

C: Krüger, Rensfeldt, Norman, Östlund, Berglund

RW: Brodin, Lekkerimäki, Nilsson

Denna variant är betydligt mer relevant i min värld.
Förutom du då såklart? :lol:
Skämt och sido, så tror jag absolut att en del av oss är väldigt rätt på det. Återstår att se . Tycker inte man ska döma ut det.
Har väl aldrig varit ens i närheten :lol: Jag gillar kedjor där alla är lika varandra. Lex Davidsson/Fjällby eller herrejävlarkedjan: Ölvestad - Holmqvist - Kalus....

Mb81: FM-generationen är väl en annan delvis en del av. Du är nog rätt övert tid. Men det var där sporten mötte nördarna. En odödlig kombo! Där idrott blev siffror och individuella stats och inte en fråga om kemi och samspel.
Det bästa är väl att mäta kemi och samspel i siffror och stats? 8)
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Lär väl komma ett definitivt besked kring K-G snart också, hans tid som tillförordnad går väl ut på lördag.
Låst