Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg
-
Tror vi får det sista från K-G idag gällande truppen idag.
Har varit väldigt aktiv senaste veckan och vi har fortfarande Svedberg och Bergfors att vänta besked på. Och enligt förra veckans intervjuer har han möte med ledarna idag igen.
Edit: Det sista gällande den gamla truppen då altså.
Sen hade det varit otroligt kul med lite nytt snart.
Har varit väldigt aktiv senaste veckan och vi har fortfarande Svedberg och Bergfors att vänta besked på. Och enligt förra veckans intervjuer har han möte med ledarna idag igen.
Ja finns inte på världskartan att Bfors får vidare kontrakt hos oss. Så jävla under isen han var förra säsongen har jag aldrig sett någon vara i klubben.Nattuggla_ skrev: ↑2022-04-11 09:14:11 Tror vi får det sista från K-G idag gällande truppen idag.
Förmodligen kommer Basse aldrig ens att få skavsår nu...Manijock skrev: ↑2022-04-11 08:48:25 Basse skutförhandlar med, hör och häpna, Linköping.....
Lhc är mer DIF än DIF![]()
Skämt å sido, vore stört typiskt om han får ordning på skadorna nu bara för det. Annars är det en skitrekrytering av Linköping.
Bra lag mb81. Men Bengtsson känns orealistisk! Med tanke på att han ihop med Shilling faktiskt var våran bästa back på slutet, OCH nyligen tagit steget HA->SHL så vore det karriärsmässigt idiotiskt att stanna. Ingen koppling till DIF sedan tidigare och hade relativt liten roll större delen till skillnad från typ Rensfeldt.
Tror tyvärr både Bengtsson och Söderlund är rökta. Var har du hört att Tom ska vara nära? Låter ju fantastiskt!
Söderlund kan jag tänka mig stannar, gossen har ju ändå ett stort DIF-hjärta, men hur stort återstår att se!
Ska även slänga in en önskan om att tjata hål i huvudet på Dicken att ta ett revansch-år... Kommer aldrig att ske, men tycker inte gubben fick det slut han förtjänar och jag vill se honom sänka Gnaget innan han lägger av.
Mest fått känslan av Tom ska vara nära i snacket som varit efter säsong. Med tanke på skador osv plus stockholmare tror jag inte han flyttar till någon SHL-klubb.Manijock skrev: ↑2022-04-11 08:48:25 Basse skutförhandlar med, hör och häpna, Linköping.....
Skämt å sido, vore stört typiskt om han får ordning på skadorna nu bara för det. Annars är det en skitrekrytering av Linköping.
Bra lag mb81. Men Bengtsson känns orealistisk! Med tanke på att han ihop med Shilling faktiskt var våran bästa back på slutet, OCH nyligen tagit steget HA->SHL så vore det karriärsmässigt idiotiskt att stanna. Ingen koppling till DIF sedan tidigare och hade relativt liten roll större delen till skillnad från typ Rensfeldt.
Tror tyvärr både Bengtsson och Söderlund är rökta. Var har du hört att Tom ska vara nära? Låter ju fantastiskt!
Bengtsson tror jag inte är orealistiskt. Men han kan nog få ett SHL-kontrakt. Vi får nog se snart om han blir kvar. Väljer han en roll som uttalad förstaback här eller som back 4-6 i ett SHL-lag? Beror nog mycket på hur han trivs i Sthlm.
Annars är laget mest ett exempel hur jag tänker. Blir det inte Bengtsson så behövs det en annan topplack som loggar mycket speltid. Sen ändå försökt tänka så mycket "hemvävt" som möjligt. Och mest försöka ha ett lag som är i en ålder där de faktiskt är på väg uppåt. Sen finns ändå mycket rutin i Arnesson, Tom, Krüger, Rensfeldt och Brodin.
-
Håller med här.mb81 skrev: ↑2022-04-11 10:55:47Mest fått känslan av Tom ska vara nära i snacket som varit efter säsong. Med tanke på skador osv plus stockholmare tror jag inte han flyttar till någon SHL-klubb.Manijock skrev: ↑2022-04-11 08:48:25 Basse skutförhandlar med, hör och häpna, Linköping.....
Bengtsson tror jag inte är orealistiskt. Men han kan nog få ett SHL-kontrakt. Vi får nog se snart om han blir kvar. Väljer han en roll som uttalad förstaback här eller som back 4-6 i ett SHL-lag? Beror nog mycket på hur han trivs i Sthlm.
Annars är laget mest ett exempel hur jag tänker. Blir det inte Bengtsson så behövs det en annan topplack som loggar mycket speltid. Sen ändå försökt tänka så mycket "hemvävt" som möjligt. Och mest försöka ha ett lag som är i en ålder där de faktiskt är på väg uppåt. Sen finns ändå mycket rutin i Arnesson, Tom, Krüger, Rensfeldt och Brodin.
Samt det som nämnts några gånger, i och med flera svenskar nu väljer att komma hem pga Ryssland, så kommer spelare som Davidssons och i detta fall Rasmus Bengtsson inte kunna ges så stora roller som de hade fått om spelarmarknaden var som vanligt.
Och gapet mellan Hockeyallsvenskan - SHL är inte längre så stort som det var förr, tror flertalet spelare hellre väljer att ta en topproll i ett Hockeyallsvensk lag som har ambition att vara i toppen, än att gå längre ner i hierarkin i SHL.
- Jim Morrison
Dick och Bergfors avtackade officiellt nu. Skulle gissa på att båda lägger av - alternativt att Berget drar till SSK.
Men nu kan vi väl ha en silly season utan Dick-tjat?

Senast redigerad av Jim Morrison den 2022-04-11 12:04:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Aldrig.....
Frågan är vad som händer med Knickedicks konto nu?
- Jim Morrison
Blir ännu mer aktivt?Manijock skrev: ↑2022-04-11 12:06:17Aldrig.....
Frågan är vad som händer med Knickedicks konto nu?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Svensson nämner i senaste podden att Nyman ryktas från Örebro till SSK, där borde väl vi hugga?
Vet inte hur jävla intressant detta är men jag har av olika anledningar sett oerhört mycket juniorhockey de senaste åren och tänkte bara snabbt slänga in lite tankar om vårt J20-lag och vilka spelare som kan tänkas vara intressanta nästa säsong.
Självklara:
Lekkerimäki
Östlund
Öhgren
Lindbom
Odelius
Här säger det väl sig självt att dessa fem är garanterade att få chansen i vår trupp nästa säsong, om de stannar. Lekkerimäki och Öhgren har vi ju sett lite mer av än de andra men Östlund är minst lika talangfull som de båda, han är bara inte lika utvecklad just här och nu. Odelius skulle kunna vara en back för topp-4 och en av PP-formationerna om man vågar satsa på honom. Otrolig talang med puck och inte helt dum defensivt heller, kanske driver några personer galna med lite chansningar som inte alltid går hem men mycket mer plus än minus hos honom. Lindbom är en väldigt duktig målvakt och har visat att han kan vara bra på allsvensk nivå redan. Något att passa sig för här är att Odelius är draftad av Kitchener Rangers i OHL och hans NHL-klubb som draftar honom i sommar kanske vill få honom att åka över och spela på nordamerikansk is redan nästa säsong. Håll också utkik på hur det ser ut i sommarens import-draft i kanadensiska juniorligorna. Blir någon av våra gubbar draftade där (Östlund, Öhgren, Lekkerimäki i farozonen) så kan det betyda att de redan är på väg att åka över dit för junis-klubbarna i Kanada har bara 2 platser för importer och slösar sällan bort dessa platser på chansningar.
Potentiella uppflyttningar:
Adam Engström
Oskar Jellvik
Wiktor Nilsson
Strandberg-Sarén
Alla fyra har varit uppe och nosat på SHL-hockey redan och Nilsson eller Strandberg-Sarén är väl de som spelat mest. Engström skulle i mina ögon kunna kliva in och ta en av sex platser redan nu i Allsvenskan. Nilsson kanske det finns plats för i en fjärdelina. Jellvik har varit en av J20-lagets absolut bästa spelare och borde kunna få chansen i en hyfsat bra roll, kanske tredjekedja? Strandberg-Sarén kanske till och med borde vara en del av de självklara uppflyttningarna men jag är inte helt säker på om det faktiskt är så.
Det finns att ta av bland juniorerna och många här inne kanske hellre vill ha namnkunnigt och rutinerat men dessa juniorer är tillräckligt bra nog för att göra det bra på allsvensk nivå, speciellt om man omringar dem med mer rutinerade spelare.
Hur jag skulle placera dem i truppen:
Lekkerimäki - C - RW
LW - C - RW
Öhgren - Östlund - Jellvik
LW - C - RW
LD - RD
Odelius - RD
Engström - RD
G
Lindbom
Självklara:
Lekkerimäki
Östlund
Öhgren
Lindbom
Odelius
Här säger det väl sig självt att dessa fem är garanterade att få chansen i vår trupp nästa säsong, om de stannar. Lekkerimäki och Öhgren har vi ju sett lite mer av än de andra men Östlund är minst lika talangfull som de båda, han är bara inte lika utvecklad just här och nu. Odelius skulle kunna vara en back för topp-4 och en av PP-formationerna om man vågar satsa på honom. Otrolig talang med puck och inte helt dum defensivt heller, kanske driver några personer galna med lite chansningar som inte alltid går hem men mycket mer plus än minus hos honom. Lindbom är en väldigt duktig målvakt och har visat att han kan vara bra på allsvensk nivå redan. Något att passa sig för här är att Odelius är draftad av Kitchener Rangers i OHL och hans NHL-klubb som draftar honom i sommar kanske vill få honom att åka över och spela på nordamerikansk is redan nästa säsong. Håll också utkik på hur det ser ut i sommarens import-draft i kanadensiska juniorligorna. Blir någon av våra gubbar draftade där (Östlund, Öhgren, Lekkerimäki i farozonen) så kan det betyda att de redan är på väg att åka över dit för junis-klubbarna i Kanada har bara 2 platser för importer och slösar sällan bort dessa platser på chansningar.
Potentiella uppflyttningar:
Adam Engström
Oskar Jellvik
Wiktor Nilsson
Strandberg-Sarén
Alla fyra har varit uppe och nosat på SHL-hockey redan och Nilsson eller Strandberg-Sarén är väl de som spelat mest. Engström skulle i mina ögon kunna kliva in och ta en av sex platser redan nu i Allsvenskan. Nilsson kanske det finns plats för i en fjärdelina. Jellvik har varit en av J20-lagets absolut bästa spelare och borde kunna få chansen i en hyfsat bra roll, kanske tredjekedja? Strandberg-Sarén kanske till och med borde vara en del av de självklara uppflyttningarna men jag är inte helt säker på om det faktiskt är så.
Det finns att ta av bland juniorerna och många här inne kanske hellre vill ha namnkunnigt och rutinerat men dessa juniorer är tillräckligt bra nog för att göra det bra på allsvensk nivå, speciellt om man omringar dem med mer rutinerade spelare.
Hur jag skulle placera dem i truppen:
Lekkerimäki - C - RW
LW - C - RW
Öhgren - Östlund - Jellvik
LW - C - RW
LD - RD
Odelius - RD
Engström - RD
G
Lindbom
- Jimmy Peterson
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Viktigt att vi tittar på spelare med stort driv att bli bättre. Senast vi gick upp har vi nio blivande landslagsspelare. Är rätt övertygad om att det bidrog till att även de äldre spelarna öste på. Nu har vi ju några lovande spelare i organisationen men ska bli spännande att se vilka fler KG kan hitta. Senast var det ju Ljungh, Andersson, Reideborn bland annat som kom utifrån.