Bör vi oroa oss?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Man får nog ta en tankeställare angående Printz och ändra uppfattning. Han kommer helt enkelt inte vara den spelskickliga back som kan transportera pucken uppåt i banan och följa med i offensiven då han inte behärskar detta område. Man får en känsla att killen har ett väldigt taskigt självförtroende. När något går i motgång stärks han tyvärr inte av det. Där har Säcken och hela tränarstaben något att jobba på med Printz.
Dom behöver jobba på Otto med, killen kan ju otroligt mycket men han vågar ju inte ta för sig.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Dèlmar skrev: Man får nog ta en tankeställare angående Printz och ändra uppfattning. Han kommer helt enkelt inte vara den spelskickliga back som kan transportera pucken uppåt i banan och följa med i offensiven då han inte behärskar detta område. Man får en känsla att killen har ett väldigt taskigt självförtroende. När något går i motgång stärks han tyvärr inte av det. Där har Säcken och hela tränarstaben något att jobba på med Printz.
Det har aldrig varit tanken att Printz på något sätt ska tillföra laget något offensivt. Jag har sett Printz spela ett flertal gånger, innan DIF värvade honom, och blev imponerad av hans defensiva styrka. Spelar enkelt, småfult och stenhårt. Nu har han börjat hitta tillbaka till det spelet han är bäst på. När du säger att Printz skulle ha dåligt självförtroende undrar jag om du ens sett någon av DIFs 15 senaste matcher. Printz har tillsammans med Ossi varit vår överlägset bästa back.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Rocker skrev:
Dèlmar skrev: Man får nog ta en tankeställare angående Printz och ändra uppfattning. Han kommer helt enkelt inte vara den spelskickliga back som kan transportera pucken uppåt i banan och följa med i offensiven då han inte behärskar detta område. Man får en känsla att killen har ett väldigt taskigt självförtroende. När något går i motgång stärks han tyvärr inte av det. Där har Säcken och hela tränarstaben något att jobba på med Printz.
Det har aldrig varit tanken att Printz på något sätt ska tillföra laget något offensivt. Jag har sett Printz spela ett flertal gånger, innan DIF värvade honom, och blev imponerad av hans defensiva styrka. Spelar enkelt, småfult och stenhårt. Nu har han börjat hitta tillbaka till det spelet han är bäst på. När du säger att Printz skulle ha dåligt självförtroende undrar jag om du ens sett någon av DIFs 15 senaste matcher. Printz har tillsammans med Ossi varit vår överlägset bästa back.
'
Tror inte någon räknar med att Printz skall kunna glida med pucken från egen zon till motståndarnas. Däremot kräver jag att han skall klara av att slå en enkel puck ut ur egen zon när vi är satta under press eller på väg att bli satta under press. Tyvärr klarar han inte av detta även om hans indianare är färre till antalet nu än förut spelar detta mindre roll. Även en defensiv spelare skall kunna lägga sarg ut och se till att motståndarna inte får möjlighet att förlänga sina anfall i onödan komma helt rena med målvakten. Tyvärr är Printz passningsspel undermåligt och i mina ögon håller det inte med spelare som inte klarar av detta ack så avgörande delmoment.

I den moderna hockeyn är fart och klubbteknik a och o, egentligen borde man inte köpa in spelare som faller helt ur denna ram. Tyvärr har vi i DIF dock tenderat att gå mer på storlek/ styrka på våra backar än fart och smidighet och detta är något vi får betala dyrt för nu.

Avsutningsvis känns en intern rankning av våra backar rätt meningslöst just nu. Tyvärr är det så att vi har en kanonback i Ossi, en bra back i Timmy och sedan har vi en lovande back i Eklund. Resten av backarna är ungefär lika jämndåliga allihopa.
Användarvisningsbild
blårandigt
Säsongskort: Ja

Inlägg av blårandigt »

Vi ligger sist i tabellen efter jul, på 9 poäng.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Det är verkligen dags att peta TJ för Eklund så TJ fattar att han måste ta jobbet STENHÅRT i defensiva zon. Inte åka runt och dega som nu.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Kall-El skrev:
Rocker skrev:
'

Tror inte någon räknar med att Printz skall kunna glida med pucken från egen zon till motståndarnas. Däremot kräver jag att han skall klara av att slå en enkel puck ut ur egen zon när vi är satta under press eller på väg att bli satta under press. Tyvärr klarar han inte av detta även om hans indianare är färre till antalet nu än förut spelar detta mindre roll. Även en defensiv spelare skall kunna lägga sarg ut och se till att motståndarna inte får möjlighet att förlänga sina anfall i onödan komma helt rena med målvakten. Tyvärr är Printz passningsspel undermåligt och i mina ögon håller det inte med spelare som inte klarar av detta ack så avgörande delmoment.

I den moderna hockeyn är fart och klubbteknik a och o, egentligen borde man inte köpa in spelare som faller helt ur denna ram. Tyvärr har vi i DIF dock tenderat att gå mer på storlek/ styrka på våra backar än fart och smidighet och detta är något vi får betala dyrt för nu.

Avsutningsvis känns en intern rankning av våra backar rätt meningslöst just nu. Tyvärr är det så att vi har en kanonback i Ossi, en bra back i Timmy och sedan har vi en lovande back i Eklund. Resten av backarna är ungefär lika jämndåliga allihopa.
Och med detta ger jag dig sista ordet i back-diskussionen. Det känns som om du och jag kan diskutera detta fram och tillbaka i all oändlighet. Jag förstår vad du menar och håller till stor del även med dig, däremot så anser jag att Printz nu faktiskt gör sitt jobb. Jag är mer besviken de backar som är menade att vara mer "offensiva", Tompa, Marusak. Timmy P har spelat ett gediget försvarsspel men i offensiven har det låst sig. Hur som helst hoppas jag att det förhoppningsvis lossnar för Timmy och Tompa och att Marusak finner förra säsongens form illa kvickt, annars blir vi nog utanför slutspelet för tredje året i rad.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Highwind skrev:Det är verkligen dags att peta TJ för Eklund så TJ fattar att han måste ta jobbet STENHÅRT i defensiva zon. Inte åka runt och dega som nu.
Tyvärr, kommer aldrig hända.
Dèlmar

Inlägg av Dèlmar »

Gåtan om Printz duglighet går isär.

Killen vävades för att förstärka defensiven, vilket han med råga klarat av.
Jag anser inte att att det ska vara en fröjd att se Printz spela och hans offensiva kvaliteter efterlyser jag inte. Att han ska göra jobbet i egen zon och sköta defensiven är vad som först och främst förväntas.
Sedan oavsett position i denna sport ska man kunna hantera en puck. Printz ger ett osäkert och instabilt kroppspråk ute på banan, är ingen vinnerskalle i mina ögon. Hade hoppats på att han skulle ta med hem en del rutin får nordamerika. Printz kommer inte utvecklas mer som spelare och oavsett klubb kommer killen förbli en halvtaskig back.

Det jag efterlyser är att Printz ska spela rejälare, visa mer pondus och framförallt bestämdhet i egen zon. Storleken som han besitter använder han på ett katastrofalt sätt. Ska däremot inte jämföra Printz med andra spelare i vår backbesättning. Killen har sakteliga hittat tillbaka tuffheten och ödmjukheten, sedan har en bra bit att komma upp i det spel han är kapabel till.

Att påstå att Printz tillsammans med Ossi varit vår överlägset bästa back visar bara på brist på okunnighet inom detta område.

Kall-El: Instämmer till fullo att de tre senaste säsongernas värvningar av backar har kommit visa sig vara ödesdigert. Det som gör mig konfunderad i nuläget är DIF:s sätt att tänka och värdera gällande värvningar. Kan förstå klubbens tänkesätt ur en synvinkel.
Men spelskickliga backar är en bristvara inom svensk hockey för tillfället. Och vill man ha sådana måste man ut i marknanden. Att elitserien rankas som världens näst bästa liga är till stor del den spets som importerna kommer med.

Fine, förstår att DIF vill bygga ett lag kring egna leden och 08-området.
Det ger självklart en mer samhörighet och familjekänsla.
Men på sikt håller det inte, då det krävs importer och just för tillfället där klubben står och faller med att andra lagen tackar nej till DIF måste klubben ha en annan lösning. Jiri var ett perfekt exempel ifjol som kom in och höjde PP markant. Detta krävs och är ett måste för alla lag och i synnerhet DIF:s backbesättning. Tyvärr kan man enbart hoppas på förstärkningar i form av spelskickliga backar.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Dèlmar skrev:Kall-El: Instämmer till fullo att de tre senaste säsongernas värvningar av backar har kommit visa sig vara ödesdigert. Det som gör mig konfunderad i nuläget är DIF:s sätt att tänka och värdera gällande värvningar. Kan förstå klubbens tänkesätt ur en synvinkel.
Men spelskickliga backar är en bristvara inom svensk hockey för tillfället. Och vill man ha sådana måste man ut i marknanden. Att elitserien rankas som världens näst bästa liga är till stor del den spets som importerna kommer med.

Men på sikt håller det inte, då det krävs importer och just för tillfället där klubben står och faller med att andra lagen tackar nej till DIF måste klubben ha en annan lösning.
Backar från 08-området finns, men inte DIF:s vilja och förmåga att betala. De senaste åren har Andreas Holmqvist, Åkerman och Robin Jonsson varit på tapeten men inte hamnat i DIF pga bättre anbud av andra klubbar. Ossi är ett undantag, men DIF:s problem är oviljan eller förmågan att betala för backar i landslagsklass. Istället har klubben valt att använda sig av dyra (åtminstone i år) dyra backar som inte är landslagsmässiga. Min undran är om det inte hade varit bättre att kontraktera Holmqvist för samma pengar som Frylén och Printz? Alternativt Frylén och Jiri?
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

[quote="Dèlmar"]
Att påstå att Printz tillsammans med Ossi varit vår överlägset bästa back visar bara på brist på okunnighet inom detta område.[quote]

Först och främst, jag skummade bara ditt tidigare inlägg och missade den välriktade, och korrekta, kritik du hade mot Printz.

Men jag hävdar fortfarande att Printz tillsammans med Ossi varit våra bästa backar de senaste omgångarna. Varför? Jo, Timmy har varit stabil bakåt men inte levererat offensivt. Thomas J har varit medioker i det offensiva spelet och bedrövlig i försvarsspelet, det visar om inte annat hans -9. Frylén har varit okej i försvarsspelet men inte visat det tunga skott han faktiskt har. Marusak behöver vi inte ens ta upp, hoppas föreningen har råd med detta misstag. Ronnie P har även han spelat godkänt.

Alltså, Printz borde inte vara andra/tredje bästa back men tyvärr så anser jag att våra andra backar har underpresterat så pass mycket att han faktiskt är det. Vi kan även jämföra backuppsättningen med föregående säsong (Liwing, Lindman, Ribbenstrand, Ericsson) och märker då en ganska stor skillnad. Säsongen före det var ännu värre med Ryman, Mattsson, Björck, Lamberg mfl. Då kan du inte förneka att backuppsättningen faktiskt blivit bättre och att lagbygget är på väg åt rätt håll.
kungK2
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av kungK2 »

Östgöten skrev:
Dèlmar skrev:Kall-El: Instämmer till fullo att de tre senaste säsongernas värvningar av backar har kommit visa sig vara ödesdigert. Det som gör mig konfunderad i nuläget är DIF:s sätt att tänka och värdera gällande värvningar. Kan förstå klubbens tänkesätt ur en synvinkel.

Men på sikt håller det inte, då det krävs importer och just för tillfället där klubben står och faller med att andra lagen tackar nej till DIF måste klubben ha en annan lösning.
Backar från 08-området finns, men inte DIF:s vilja och förmåga att betala. De senaste åren har Andreas Holmqvist, Åkerman och Robin Jonsson varit på tapeten men inte hamnat i DIF pga bättre anbud av andra klubbar. Ossi är ett undantag, men DIF:s problem är oviljan eller förmågan att betala för backar i landslagsklass. Istället har klubben valt att använda sig av dyra (åtminstone i år) dyra backar som inte är landslagsmässiga. Min undran är om det inte hade varit bättre att kontraktera Holmqvist för samma pengar som Frylén och Printz? Alternativt Frylén och Jiri?
Precis som du skriver så finns det ju en del 08-backar runt om i elitserien som varit mer eller mindre aktuella. MEN dessa spelare ska ju vilja spela i DIF också. Visst borde alla vilja spela i vår kära klubb osv men verkligheten är ju aningen annorlunda.

Jag vill iaf påstå att det handlar om bra mycket mer än ett fett lönekuvert. Spelarna som nämns är alla i bättre klubbar och får antagligen bra betalt också - varför skulle de vilja lira i en bottenklubb (vi har ju trots allt missat slutspel de senaste åren) för några extra tusenlappar?

Holmqvist är visst fostrad i DIF (?) men jag har inget minne av att han lirat i DIF som iaf hans brorsa gjorde i unga år så någon snack om att han skulle vara Djurgårdare håller ju knappast som argument.

Nä inse att det inte är så jävla bara att plocka hit skickliga backar för det vill ju alla andra lag också ha! Sen skulle jag naturligtvis gärna haft Holmqvist istället för tex Jiri och Prinz men nu är det ju som det är. Förhoppningsvis kan Ossis närvaro ge lite positiva vibbar men viktigast är ändå att vi tar oss till slutspel och kan bygga vidare därifrån.
Dèlmar

Inlägg av Dèlmar »

Först och främst måste jag ställa mig frågan om verkligen vår scoutinggrupp sköts på ett korrekt sätt. DIF:s vilja och förmåga att betala får man inte ifrågasätta då klubben måste redovisa ett positivt eget kapital för att behålla Elitlicensen och därmed platsen i Elitserien. Dessutom måste man hämta in 4.5 miljoner. Ett genomtänkt beslut angående bolagiseringen var en bra början och dessutom det nya sammarbetet med Globenarenorna som innebär att DIF halverar all publikförsäljning av mat och dryck.

Men att komma in på den sportsliga verksamheten krävs det en hel del nya åtgärder, men utan klirr i kassan är det svårt att vaska fram stora namn. Det känns jobbigt att enda spelarna som väljer att komma till DIF är de som är medelmåttor i sina före detta lag. Att vårt rykte har försämrats är ingen nyhet och den enskilt enklaste vägen är att ta in importer med spets som levererar. Ett lag som Mora hade knappat klarat sig att hålla kvar utan sina importer.

Precis som skribenten ovan nämner måste spelarna lockas av vad DIF har att erbjuda, både rent sportsligt och självfallet ekonomiskt.
Så är inte fallet i nuläget och konsekvensen blir vad som visat sig sista 2-3 åren med missat slutspel. Jag tror många landsortsbor vill komma till huvudstan men när klubbens varumärke har sjunkit så drastisk sista åren är det inte helt konstigt att lag som Mora, Saik, Södertälje går före.

Detta är den dystra verkligheten och tyvärr har jag svårt att se att det inte kommer komma in medelmåttiga värvningar som Printz och Frylèn framöver. Att Ossi valde att komma hit får vi tacka högre makter för och jag vill inte ens tänka tanken på hur vår backbesättning hade klarat sig annars.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Dèlmar skrev:Detta är den dystra verkligheten och tyvärr har jag svårt att se att det inte kommer komma in medelmåttiga värvningar som Printz och Frylèn framöver. Att Ossi valde att komma hit får vi tacka högre makter för och jag vill inte ens tänka tanken på hur vår backbesättning hade klarat sig annars.
En lösning är att fostra egna spelare och de behöver tid att uvecklas. Min övergripande kritik mot DIF är att de värvar lite för mycket dåligt och dyrt istället för lite mindre, riktigt bra och riktigt dyrt och fylla övriga luckor med juniorer såsom Oscar Eklund. I år har de inte riktigt dyra spelarna som Printz, Anger och Frylén (kontrakt på två år) hindrat att värva en toppback (förutom Ossi) och Oscar Eklund att få istid.

De senaste månaderna plockade DIF in Ryno, som är dyrt sätt att inte spela Calle P, Linus eller Henrik Eriksson. Ryno kanske blir jättebra, men resultatet av den värvningen är att våra egna juniorer inte får lika mycket istid. Jag är tveksam till att Ryno har mer potential än Henrik Eriksson.

Sammanfattningsvis tycker jag att DIF bör bygga ett lag runt nio riktigt bra forwards (varav två bra offenisva centrar och en bra defensivt) och sex riktigt bra backar (minst två högerskyttar). Resten är juniorer och förstaårsseniorer. Skadebenäget - a b s o l u t - men fördelen är att det är roligare att skylla på skador när DIF inte går till slutspel än att Tompa J blivit för gammal och övriga backar generellt sätt är för orörliga för att spela i elitserien.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Håller med, vi har för många dyra medelmåttor i laget just nu. Dock vet jag inte om Ryno är direkt dyr då han är på lån från Detroit. Däremot kan man tänka sig att spelare som Anger och Frylén kostar betydligt mer än de smakar så också Tompa, Printz och Jiri....
Användarvisningsbild
blårandigt
Säsongskort: Ja

Inlägg av blårandigt »

Formtabell, 5 senaste matcherna:

1. Luleå, 12p, 18–7 (+11)

2. Modo, 12p, 21–19 (+2)

3. Brynäs, 10p, 18–13 (+5)

4. HV71, 10p, 11–9 (+2)

5. Färjestad, 9p, 14–12 (+2)

6. Linköping, 7p, 13–16 (-3)

7. Frölunda, 6p, 17–12 (+5)