Bör vi oroa oss?
Vill minnas att vi visade intresse för Åkerman efter hans tid uppe i norr (varpå det blev många nej tack på forumet
) Men hur som helst så ville han ju inte komma till oss och dessutom så skulle han knappast presterat lika bra här som i hv då han har en bättre omgivning där (hur mkt det än svider så är äckliga hv ett i många avseenden bättre lag).
Men visst en skicklig back hade inte varit fel och det inser säkert ledarna också men det kanske inte är så bara att plocka in en landslagsmässig back till DIF!? (Ossi ett härligt undantag)

Men visst en skicklig back hade inte varit fel och det inser säkert ledarna också men det kanske inte är så bara att plocka in en landslagsmässig back till DIF!? (Ossi ett härligt undantag)
Jag vet inte om jag håller med. Självklart är det svårt att säga eftersom det är en hypotetisk spekulation men jag tycker inte att vårt ytterst tvivelaktiga PP beror på backarna utan felet ligger snarare på forwards som kladdar med pucken. Vår första PP uppställninghar dessutom varit så lätt att läsa, Linkan söker Bengan/Danielsson, alltid. De senaste matcherna har jag noterat ett alternativ, Ossi glider ner från backplats och ställer sig framför mål och Thomas avslutar med skott från blå. Andra PP uppställningen borde inte ens få titta på isen, Anger ger alltid bort pucken. Denna uppställning försöker alltid finspela fram till ett avslut vilket är synd eftersom både Timmy och Edvin har hyfsade skott.*Knirre skrev:Näe, men PP skulle ha 1000% bättre förutsättningar att fungera.Rocker skrev:Samma plats. Att byta ut en spelare i en hel formation förändrar inte avseevärt mycket, speciellt med tanke på att backparet med Ossi oftast spelar bakom Linkans kedja, som har varit bedrövlig i egen zon. Att sätta Åkerman i den femman skulle inte direkt påverka försvarsspelet positivt.odburt skrev:Så länge vi inte kan värva en spelande back så kommer jag alltid att vara orolig.
Tänk om vi hade en viss Björn i PP idag...
För att spekulera lite, var tror ni vi hade legat idag med Johan Åkerman och Ossi som 1:a backpar?
Rocker skrev:Jag vet inte om jag håller med. Självklart är det svårt att säga eftersom det är en hypotetisk spekulation men jag tycker inte att vårt ytterst tvivelaktiga PP beror på backarna utan felet ligger snarare på forwards som kladdar med pucken. Vår första PP uppställninghar dessutom varit så lätt att läsa, Linkan söker Bengan/Danielsson, alltid. De senaste matcherna har jag noterat ett alternativ, Ossi glider ner från backplats och ställer sig framför mål och Thomas avslutar med skott från blå. Andra PP uppställningen borde inte ens få titta på isen, Anger ger alltid bort pucken. Denna uppställning försöker alltid finspela fram till ett avslut vilket är synd eftersom både Timmy och Edvin har hyfsade skott.*Knirre skrev:Näe, men PP skulle ha 1000% bättre förutsättningar att fungera.Rocker skrev:Samma plats. Att byta ut en spelare i en hel formation förändrar inte avseevärt mycket, speciellt med tanke på att backparet med Ossi oftast spelar bakom Linkans kedja, som har varit bedrövlig i egen zon. Att sätta Åkerman i den femman skulle inte direkt påverka försvarsspelet positivt.odburt skrev:Så länge vi inte kan värva en spelande back så kommer jag alltid att vara orolig.
Tänk om vi hade en viss Björn i PP idag...
För att spekulera lite, var tror ni vi hade legat idag med Johan Åkerman och Ossi som 1:a backpar?
Oj...äntligen ett nyanserat inlägg,(Rocker) så befriande! Jag trodde nästan det var förbjudet...
- Doyle
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Känns helt klart oroande att vi nu inom några omgångar ligger och dallrar i ingenmansland.
Känns som nån måste få ett tokutbrott och visa att vi måste bryta detta förbannade mönster och sluta kleta med pucken i egen zon.
Jag vet inte hur många baklängesmål vi åkt på de sista matcherna med ett ängsligt tafatt backspel. Vi måste helt enkelt börja fungera som ett lag igen. Hur ?
Känns som nån måste få ett tokutbrott och visa att vi måste bryta detta förbannade mönster och sluta kleta med pucken i egen zon.
Jag vet inte hur många baklängesmål vi åkt på de sista matcherna med ett ängsligt tafatt backspel. Vi måste helt enkelt börja fungera som ett lag igen. Hur ?
Ett av skälen att det går trögt för tillfället är att Anger och Axelsson tillsammans är sämre än tidigare under säsongen. De första matcherna var båda mycket bra. De åkte mycket skridskor och ville framåt. I slutet har Axelsson mest tjafsat med domaren och dragit på sig onödiga utvisningar. Anger har minskat på intensiteten (skridskoåkningen och det fysiska spelet). I nuvarande läge tycker jag faktiskt att Anger är lika ointressant att behålla i framtiden som Dragan var föregående år. Angers och Axelsson svacka gör att DIF återigen bara rullar på förstakedjan, något som gör DIF mycket lätta att stoppa.Rocker skrev:Andra PP uppställningen borde inte ens få titta på isen, Anger ger alltid bort pucken. Denna uppställning försöker alltid finspela fram till ett avslut vilket är synd eftersom både Timmy och Edvin har hyfsade skott.
Name +/-
Anger, Niklas -5
Axelsson, Dick -8
Ottosson, Kristofer -2
Ovan framgår andrakedjans +/- som indikerar DIF:s problem. Jämför med förstakedjan.
Name +/-
Bremberg, Fredrik -3
Danielsson, Nicklas 7
Hörnqvist, Patric 0
Om andrakedjan inte lyfter sig så kommer DIF inte att spela slutspel. För övrigt har Ölvestad -6 och Tompa J -9, något som tydligt indikerar att det framförallt är de äldre spelarna som underpresterar.
Jag håller till viss del med dig Rocker, men jag tror att Åkermans genomskärare till passningar skulle ge oss en enormt mycket bättre PP-uppställning för att:
1) Vi har en back som inte slår bort pucken och som kan dumpa den enkelt och djupt som Danielsson eller Bengan snabbt kan hämta. Idag är dumpningarna riktigt dåliga eftersom forwards ofta inte hinner dit när det blir stillastående på offensiv blå.
2) Vi får snabbare, mer direkt spel ifrån blålinjen in emot slottet, hörnen eller backskott. Mindre duttande vid kanterna alldeles för nära blålinjen.
3) Linkan får mer yta att jobba på och får den extra millisekunden som krävs för att skicka på Danielsson, Bengan eller en Ossi som smyger ner ibland.
Håller du inte med mig?
1) Vi har en back som inte slår bort pucken och som kan dumpa den enkelt och djupt som Danielsson eller Bengan snabbt kan hämta. Idag är dumpningarna riktigt dåliga eftersom forwards ofta inte hinner dit när det blir stillastående på offensiv blå.
2) Vi får snabbare, mer direkt spel ifrån blålinjen in emot slottet, hörnen eller backskott. Mindre duttande vid kanterna alldeles för nära blålinjen.
3) Linkan får mer yta att jobba på och får den extra millisekunden som krävs för att skicka på Danielsson, Bengan eller en Ossi som smyger ner ibland.
Håller du inte med mig?
Nejodburt skrev:Jag håller till viss del med dig Rocker, men jag tror att Åkermans genomskärare till passningar skulle ge oss en enormt mycket bättre PP-uppställning för att:
Håller du inte med mig?

Jag förstår vad du menar men jag håller faktiskt inte med. Om du kollar på hur våra uppspel i PP ser ut så är det sällan det är backarna som står för det. Alla letar Linkan som förväntas ta in den i zon med kontroll och därefter låta spelarna ställa upp. När det inte funkar så tar Bengan pucken, försöker sig på en soloåkning och blir av med den på blå och får börja om. När inte det funkar har Ossi (några gånger) surnat till och dumpat pucken och själv åkt på den, med varierat resultat.
Jag tycker dessutom att Åkerman är ganska överskattad, visst harn han ett bra spelsinne men om han skulle lägga en indianare är det kört eftersom han är så fruktansvärt skridskosvag.
Jag ser hellre att man kör på två PP-varianter:
1. Ossi - Thomas J
Linkan - Bengan - Nicke D
Alt. 1 - Danielsson och Bengan framför mål och Linkan letar pass.
Alt. 2 - Ossi, Danielsson och Bengan framför mål. Thomas J ensam på blå. Eftersom måtståndarna har en till att markera framför mål ger det yta åt både Thomas och Linkan. Linkan kan dels söka Danielsson, Bengan samtidigt som Ossi skymmer och dels kan Thomas kruta från blå.
2. Timmy - Falk/Marusak
Ölvestad - Eklund - Engqvist
Här finns bara ett alternativ. Ölvestad och Engqvist skymmer och Eklund lägger upp till Timmy och Falk eller Marusak som krutar.
Rocker,
Det är just det jag saknar i dagens PP, en back som dumpar och att vi har tre i killar inne i zon som köttar till sig pucken. Går det åt helsike så har vi två backar som har ganska nära hem eftersom motståndarnas box nästan alltid ligger bakom deras defensiva blå om pucken är i deras zon.
Då kommer vi återigen tillbaka till en spelförande back, och jag syftar den spelartypen när jag nämner Åkerman. Jag vill i likhet med många andra ta ut en betongsugga eller två ur backuppsättningen och se raka dumpningar eller passningar istället för sidledspass och piruetter i mittzon som det blir nu.
Kanske borde man spela Falken som back i PP av den anledningen, för att komma med något rimligt konstruktivt förslag i dagsläget...
Det är just det jag saknar i dagens PP, en back som dumpar och att vi har tre i killar inne i zon som köttar till sig pucken. Går det åt helsike så har vi två backar som har ganska nära hem eftersom motståndarnas box nästan alltid ligger bakom deras defensiva blå om pucken är i deras zon.
Då kommer vi återigen tillbaka till en spelförande back, och jag syftar den spelartypen när jag nämner Åkerman. Jag vill i likhet med många andra ta ut en betongsugga eller två ur backuppsättningen och se raka dumpningar eller passningar istället för sidledspass och piruetter i mittzon som det blir nu.
Kanske borde man spela Falken som back i PP av den anledningen, för att komma med något rimligt konstruktivt förslag i dagsläget...
Åkerman har spelat 29 matcher, gjort 18 poäng men har ändå -2 i +/-statistiken (samma sak gäller tyvärr Linkan, han snittar på nästan 1 poäng/match men har ändå -3). Jag ser hellre att vi har bra allroundbackar än att vi har en back som är bra i PP men är en medelmåtta i 5-5-spelet och bedrövlig i BP. Jag anser att det är bättre att, som du också tycker, låta Falken spla back i en av formationerna. Skulle man vara riktigt iskall skulle man också låta honom gå in och ta tekningarna i den andra formationen för att sedan byta.odburt skrev:Rocker,
Problemet är bara det att vi bara har två bra allrounda backar i Timmy och Ossi. Resten är rät bleka oavsett om det handlar om defensivt eller offensivt spel. Håller definitivt med de personer som tycker det saknas en offensiv, puckskicklig back. Med en sådan i laget blir inte bara PP-spelet bättre, vi får dessutom bättre uppspel även i spel 5-5 på isen. Skall man se det hela krasst borde man byta ut Tompa och Frylén mot kvickare och pucksäkrare backar. ( Hade det inte varit för att printz har en vettigare ålder än ovan två nämnda spelare hade jag velat ha bort honom istället. )
Linkan spelar boxplay.Rocker skrev:Åkerman har spelat 29 matcher, gjort 18 poäng men har ändå -2 i +/-statistiken (samma sak gäller tyvärr Linkan, han snittar på nästan 1 poäng/match men har ändå -3). Jag ser hellre att vi har bra allroundbackar än att vi har en back som är bra i PP men är en medelmåtta i 5-5-spelet och bedrövlig i BP. Jag anser att det är bättre att, som du också tycker, låta Falken spla back i en av formationerna. Skulle man vara riktigt iskall skulle man också låta honom gå in och ta tekningarna i den andra formationen för att sedan byta.odburt skrev:Rocker,
-
Boxplay och powerplay påverkar inte +/-. Dvs, är du inne på isen i BP påverkar inte det din statistik, samma sak i PP. I Linkans fall så är han inne på fler baklängesmål än framlängesmål i spel 5 mot fem.Highwind skrev:Linkan spelar boxplay.Rocker skrev:Åkerman har spelat 29 matcher, gjort 18 poäng men har ändå -2 i +/-statistiken (samma sak gäller tyvärr Linkan, han snittar på nästan 1 poäng/match men har ändå -3). Jag ser hellre att vi har bra allroundbackar än att vi har en back som är bra i PP men är en medelmåtta i 5-5-spelet och bedrövlig i BP. Jag anser att det är bättre att, som du också tycker, låta Falken spla back i en av formationerna. Skulle man vara riktigt iskall skulle man också låta honom gå in och ta tekningarna i den andra formationen för att sedan byta.odburt skrev:Rocker,