Säsongen 21/22
-
Säsongen 21/22
Öhgren går ju inte före Lekkerimäki. Men han går ju före Forsberg och Bjerselius.
Hade inte haft något emot att sätta Bergfors åt sidan heller.
Finns plats för både Lekkerimäki och Öhgren, tycker jag iallafall.
Hade inte haft något emot att sätta Bergfors åt sidan heller.
Finns plats för både Lekkerimäki och Öhgren, tycker jag iallafall.
Säsongen 21/22
Man ska givetvis ha rimliga förväntningar. Det var inte snyggt med hetsjakten på Holtz trots att han gjorde det väldigt bra för sin ålder.Döden skrev: ↑2022-02-17 13:56:51Jag tycker mig sett dom senaste åren (med några undantag) att man sätter för mycket press på unga talanger när dom lyfts upp, inte med vilje, men går det bra i början så kommer press från fans och media som dom då känner att dom måste leva upp till, vilket jag tror får motsatt effekt i utveckling och självförtroende. Det är ju bara att läsa här när någon junior gör misstag. Måste finnas någon sorts mellanväg, klart vi ska lyfta upp talanger men det är ju för att lära och växa, inte prestera shl-mässigt direkt. Learning by doing och lära sig av misstag. typ...mb81 skrev: ↑2022-02-17 13:42:46Men finns ingen anledning heller att bromsa supertalanger som faktiskt är tillräckligt bra. Men som jag skrev innan så tycker jag inte det tjänar nåt till att få några minuter. Men se på Lekkerimäki hur bra han gör det så fort han får lite förtroende.Praetori skrev: ↑2022-02-17 13:37:06Det finns en rad faktorer som avgör om du passar på vuxennivå i hockey.mb81 skrev: ↑2022-02-17 13:23:32I höstas så producerade Lekkerimäki bättre än Öhgren i J20 ändå så var det Öhgren som fick spela med a-laget då. Han gjorde det väl godkänt i A-laget men Lekkerimäki har varit bättre i a-laget. Men ser gärna att man ger Öhgren lite speltid i a-laget också. Sen om han ska spela några enstaka byten så är det kanske bättre att spela upp mot 20 min/match i J20 istället. Men ser gärna Öhgren före Bjerselius idag nu när vi har Wille(och kanske Dick) borta.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-02-17 11:05:56
För oss som står helt utanför laget verkar en del saker märkliga. Men man får komma ihåg att det kan finnas ett flertal anledningar till varför han flyttats ned igen.
- Nuvarande tränare kan ju ha en annan syn på honom än vad du och jag har.
- Han kan ha haft dålig attityd.
- Lekkerimäki har utvecklats enormt och konkurrerade ut honom.
mm
Men jag gillade det jag såg av Öhgren.
Du kan jämföra det med vilken arbetsplats som helst. Bara för att nån snorvalp råkar vara väldigt bra på en grej under PRAO så betyder ju inte det att han är redo att axla ansvaret som en vuxen. Barn och Juniorer skall få vara just det.
Säsongen 21/22
Nä, Holtz är ju ett bra exempel på det jag ville få frammb81 skrev: ↑2022-02-17 14:07:19Man ska givetvis ha rimliga förväntningar. Det var inte snyggt med hetsjakten på Holtz trots att han gjorde det väldigt bra för sin ålder.Döden skrev: ↑2022-02-17 13:56:51Jag tycker mig sett dom senaste åren (med några undantag) att man sätter för mycket press på unga talanger när dom lyfts upp, inte med vilje, men går det bra i början så kommer press från fans och media som dom då känner att dom måste leva upp till, vilket jag tror får motsatt effekt i utveckling och självförtroende. Det är ju bara att läsa här när någon junior gör misstag. Måste finnas någon sorts mellanväg, klart vi ska lyfta upp talanger men det är ju för att lära och växa, inte prestera shl-mässigt direkt. Learning by doing och lära sig av misstag. typ...mb81 skrev: ↑2022-02-17 13:42:46Men finns ingen anledning heller att bromsa supertalanger som faktiskt är tillräckligt bra. Men som jag skrev innan så tycker jag inte det tjänar nåt till att få några minuter. Men se på Lekkerimäki hur bra han gör det så fort han får lite förtroende.Praetori skrev: ↑2022-02-17 13:37:06Det finns en rad faktorer som avgör om du passar på vuxennivå i hockey.mb81 skrev: ↑2022-02-17 13:23:32
I höstas så producerade Lekkerimäki bättre än Öhgren i J20 ändå så var det Öhgren som fick spela med a-laget då. Han gjorde det väl godkänt i A-laget men Lekkerimäki har varit bättre i a-laget. Men ser gärna att man ger Öhgren lite speltid i a-laget också. Sen om han ska spela några enstaka byten så är det kanske bättre att spela upp mot 20 min/match i J20 istället. Men ser gärna Öhgren före Bjerselius idag nu när vi har Wille(och kanske Dick) borta.
Du kan jämföra det med vilken arbetsplats som helst. Bara för att nån snorvalp råkar vara väldigt bra på en grej under PRAO så betyder ju inte det att han är redo att axla ansvaret som en vuxen. Barn och Juniorer skall få vara just det.
-
Säsongen 21/22
Håller helt med här. Och det såg vi ju med Zibanejad också. När han kom hem det året vi åkte ur, han sågs som en sorts frälsare.Döden skrev: ↑2022-02-17 13:56:51Jag tycker mig sett dom senaste åren (med några undantag) att man sätter för mycket press på unga talanger när dom lyfts upp, inte med vilje, men går det bra i början så kommer press från fans och media som dom då känner att dom måste leva upp till, vilket jag tror får motsatt effekt i utveckling och självförtroende. Det är ju bara att läsa här när någon junior gör misstag. Måste finnas någon sorts mellanväg, klart vi ska lyfta upp talanger men det är ju för att lära och växa, inte prestera shl-mässigt direkt. Learning by doing och lära sig av misstag. typ...mb81 skrev: ↑2022-02-17 13:42:46Men finns ingen anledning heller att bromsa supertalanger som faktiskt är tillräckligt bra. Men som jag skrev innan så tycker jag inte det tjänar nåt till att få några minuter. Men se på Lekkerimäki hur bra han gör det så fort han får lite förtroende.Praetori skrev: ↑2022-02-17 13:37:06Det finns en rad faktorer som avgör om du passar på vuxennivå i hockey.mb81 skrev: ↑2022-02-17 13:23:32I höstas så producerade Lekkerimäki bättre än Öhgren i J20 ändå så var det Öhgren som fick spela med a-laget då. Han gjorde det väl godkänt i A-laget men Lekkerimäki har varit bättre i a-laget. Men ser gärna att man ger Öhgren lite speltid i a-laget också. Sen om han ska spela några enstaka byten så är det kanske bättre att spela upp mot 20 min/match i J20 istället. Men ser gärna Öhgren före Bjerselius idag nu när vi har Wille(och kanske Dick) borta.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-02-17 11:05:56
För oss som står helt utanför laget verkar en del saker märkliga. Men man får komma ihåg att det kan finnas ett flertal anledningar till varför han flyttats ned igen.
- Nuvarande tränare kan ju ha en annan syn på honom än vad du och jag har.
- Han kan ha haft dålig attityd.
- Lekkerimäki har utvecklats enormt och konkurrerade ut honom.
mm
Men jag gillade det jag såg av Öhgren.
Och vi gick in i förra säsongen med Eklund-Josefson-Holtz som en tilltänkt förstakedja.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 21/22
Tycker nog inte det är så farligt med kritik på ett forum riktat mot en junior som kommer upp och får chansen att spela i SHL. Att Holtz fick en hel del skit beror nog mestadels på att han varit så uppskriven genom hela sin hockeykarriär. Väldigt uppskriven vill jag påstå.
Men det finns betydligt fler juniorer som fått värre skit mot sig än skriverier på ett forum.
I mina ögon har Holtz glidit på en hockeyräkmacka hela sitt liv. Han har fått bli uttagen till alla lag av betydelse, (TV-puck och J-landslag).
Det finns en uppsjö av juniorer som slitit lika hårt men som istället fått bajsmackor kastade rakt i ansiktet, "du platsar inte,....byt klubb osv".
De hade garanterat hellre spelat i SHL och tuggat i sig skriverierna.
Holtz är och har varit ett riktigt priviligierat barn. Fötts av rätt föräldrar, i rätt land, i rätt tid.
Med det sagt så tycker jag väl att man ska tänka sig för en gång extra innan man kritiserar de yngsta i laget.
Men det finns betydligt fler juniorer som fått värre skit mot sig än skriverier på ett forum.
I mina ögon har Holtz glidit på en hockeyräkmacka hela sitt liv. Han har fått bli uttagen till alla lag av betydelse, (TV-puck och J-landslag).
Det finns en uppsjö av juniorer som slitit lika hårt men som istället fått bajsmackor kastade rakt i ansiktet, "du platsar inte,....byt klubb osv".
Holtz är och har varit ett riktigt priviligierat barn. Fötts av rätt föräldrar, i rätt land, i rätt tid.
Med det sagt så tycker jag väl att man ska tänka sig för en gång extra innan man kritiserar de yngsta i laget.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Säsongen 21/22
Att Holtz blivit uttagen till allt och spelat allt är ju för att han varit tillräckligt bra. Han har ju inte på något orättvist sätt blivit uttagen till något där han inte platsar.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-02-17 14:21:17 Tycker nog inte det är så farligt med kritik på ett forum riktat mot en junior som kommer upp och får chansen att spela i SHL. Att Holtz fick en hel del skit beror nog mestadels på att han varit så uppskriven genom hela sin hockeykarriär. Väldigt uppskriven vill jag påstå.
Sen att det finns andra spelare som tyvärr inte blivit uttagna har ju inget med Holtz att göra.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-02-17 14:40:42, redigerad totalt 1 gånger.
Säsongen 21/22
Vet inte vad du vill ha sagt angående Holtz. Nu föddes han säkert med en hel del talang men också nån som jobbat oerhört hårt för att komma dit han vill. Klart han ska bli uttagna i alla lag som tv-puck, j-landslag osv om han är tillräckligt bra. Holtz visade också fin karaktär när det började gå tyngres om nu när han inte direkt tog plats i NHL och kämpar på i AHL med grym produktion!BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-02-17 14:21:17 Tycker nog inte det är så farligt med kritik på ett forum riktat mot en junior som kommer upp och får chansen att spela i SHL. Att Holtz fick en hel del skit beror nog mestadels på att han varit så uppskriven genom hela sin hockeykarriär. Väldigt uppskriven vill jag påstå.
Säsongen 21/22
Nu var det inte just forumet jag menade, men det låter ju likadant här som på läktaren, framför tvn, i medier osv. Så nog både känner och hör dom pressen utifrån. Om vi då tar Holtz som du säger glidit på en räkmacka så blev det nog ett bryskt uppvaknande, ja. Jag har själv haft barn i ungdomshockey och känner väl till "hetsen" som kan finnas där. Jargongen och pressen är ju tvåeggad, finns dom som steppar upp av den och dom som kraschar av densamma. Men som du säger, man ska nog chilla lite när det handlar om dom yngstaBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-02-17 14:21:17 Tycker nog inte det är så farligt med kritik på ett forum riktat mot en junior som kommer upp och får chansen att spela i SHL. Att Holtz fick en hel del skit beror nog mestadels på att han varit så uppskriven genom hela sin hockeykarriär. Väldigt uppskriven vill jag påstå.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 21/22
Att jag inte tycker särskilt synd om honom för att han fått utstå kritik. Att det finns fler som har det mycket värre.mb81 skrev: ↑2022-02-17 14:28:23Vet inte vad du vill ha sagt angående Holtz. Nu föddes han säkert med en hel del talang men också nån som jobbat oerhört hårt för att komma dit han vill. Klart han ska bli uttagna i alla lag som tv-puck, j-landslag osv om han är tillräckligt bra. Holtz visade också fin karaktär när det började gå tyngres om nu när han inte direkt tog plats i NHL och kämpar på i AHL med grym produktion!BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-02-17 14:21:17 Tycker nog inte det är så farligt med kritik på ett forum riktat mot en junior som kommer upp och får chansen att spela i SHL. Att Holtz fick en hel del skit beror nog mestadels på att han varit så uppskriven genom hela sin hockeykarriär. Väldigt uppskriven vill jag påstå.

Ska man spela på de stora scenerna kommer kritiska ögon alltid att finnas med på ett hörn.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 21/22
Både DIF och andra Stockholmsföreningar (och ett par ute i landet, bla Frölunda) har blivit bättre på att vårda barn och ungdomar som spelar hockey de senaste åren och det är därför återväxten varit så pass god. Man bromsar elitsatsningar på ett rätt bra sätt över föreningsgränserna och inom förbunden och förordar att även talanger (för sådana finns det ett gäng i varje kull men långt ifrån alla går hela vägen) stannar vid sina lokala föreningar så länge som möjligt. Till och med vilket hockeygymnasium man hamnar vid är av mindre vikt idag eftersom man tittar bredare till skillnad från hur det var förr vilket åtminstone motverkat liite av hysterin de senaste 10 åren.Döden skrev: ↑2022-02-17 13:56:51
Jag tycker mig sett dom senaste åren (med några undantag) att man sätter för mycket press på unga talanger när dom lyfts upp, inte med vilje, men går det bra i början så kommer press från fans och media som dom då känner att dom måste leva upp till, vilket jag tror får motsatt effekt i utveckling och självförtroende. Det är ju bara att läsa här när någon junior gör misstag. Måste finnas någon sorts mellanväg, klart vi ska lyfta upp talanger men det är ju för att lära och växa, inte prestera shl-mässigt direkt. Learning by doing och lära sig av misstag. typ...
Pressen kommer utifrån, från media och allmänhet och kan stundvis anta löjliga proportioner.
Sen sitter okunnigt folk uppe i Norrland och skrattar åt att det är så få spelare som har DIF eller AIK osv som "moderklubb" men det är en konsekvens av hur man valt att jobba med barn och ungdomshockeyn som just barn. Att spela i DIF eller AIK eller Hammarby från unga år är inte lika med en elitsatsning utan en konsekvens av vilken rink som är närmast.
Att det sedan tolkas som att spelare som senare lyfts upp när de är redo/mogna åker på räkmackor är bara tragiskt.
Sen finns det fortfarande föreningar som anses mer attraktiva, det finns särskilda program och privata utbildningar och skillscoacher och det finns elitsatsande "föräldrar" (för det är i princip alltid de som ligger bakom) som inte fattat hur föreningarna och förbundet jobbar som minsann skall flytta ungarna till SDE eller AIK för utvecklingens skull. Men inget av det är en garanti för att lyckas. De ungar som tycker hockey är roligast och som knatar ner till ishallen på grund av det tenderar att vara de som klarar sig bäst. Och har man tillräckligt med glädje och vilja så spelar det inte någon större roll (kolla tex på Dima).
Man försöker vara måna om och försiktiga med juniorer och unga vuxna för att skydda dem från exponeringen och kravställningen men ändock så börjar salvor av kritik komma farande så fort de hamnar i rampljuset. Hysterin kring Rasmus Dahlin var extrem och Frölunda gjorde ett hästjobb att försöka skydda honom men ändå var förväntningarna så stora att han började kallas för "bust" vid en tidpunkt då han egentligen förväntas vara i en utvecklingsfas.
DIF har en uttalad vilja att förbättra idrotten i Stockholm och DIF hockey har en grym ungdomsverksamhet. Sen bedriver vi inte välgörenhet på elitnivå och spelare måste kunna prestera men jag tycker att man måste göra skillnad på ordinarie välbetalda "proffs" och ungdomar och utvecklingsspelare som får en plats i truppen för att kunna bli stomspelare i framtiden och dra en skarp gräns mellan dessa när det kommer till förtjänt och oförtjänt kritik. Får man pröjs som en storstjärna så kan man få kritik för att man inte spelar som en men någonstans där går gränsen (tycker jag).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 21/22
Intressant och utförligt svarPraetori skrev: ↑2022-02-17 17:55:30Både DIF och andra Stockholmsföreningar (och ett par ute i landet, bla Frölunda) har blivit bättre på att vårda barn och ungdomar som spelar hockey de senaste åren och det är därför återväxten varit så pass god. Man bromsar elitsatsningar på ett rätt bra sätt över föreningsgränserna och inom förbunden och förordar att även talanger (för sådana finns det ett gäng i varje kull men långt ifrån alla går hela vägen) stannar vid sina lokala föreningar så länge som möjligt. Till och med vilket hockeygymnasium man hamnar vid är av mindre vikt idag eftersom man tittar bredare till skillnad från hur det var förr vilket åtminstone motverkat liite av hysterin de senaste 10 åren.Döden skrev: ↑2022-02-17 13:56:51
Jag tycker mig sett dom senaste åren (med några undantag) att man sätter för mycket press på unga talanger när dom lyfts upp, inte med vilje, men går det bra i början så kommer press från fans och media som dom då känner att dom måste leva upp till, vilket jag tror får motsatt effekt i utveckling och självförtroende. Det är ju bara att läsa här när någon junior gör misstag. Måste finnas någon sorts mellanväg, klart vi ska lyfta upp talanger men det är ju för att lära och växa, inte prestera shl-mässigt direkt. Learning by doing och lära sig av misstag. typ...
Pressen kommer utifrån, från media och allmänhet och kan stundvis anta löjliga proportioner.
Sen sitter okunnigt folk uppe i Norrland och skrattar åt att det är så få spelare som har DIF eller AIK osv som "moderklubb" men det är en konsekvens av hur man valt att jobba med barn och ungdomshockeyn som just barn. Att spela i DIF eller AIK eller Hammarby från unga år är inte lika med en elitsatsning utan en konsekvens av vilken rink som är närmast.
Att det sedan tolkas som att spelare som senare lyfts upp när de är redo/mogna åker på räkmackor är bara tragiskt.
Sen finns det fortfarande föreningar som anses mer attraktiva, det finns särskilda program och privata utbildningar och skillscoacher och det finns elitsatsande "föräldrar" (för det är i princip alltid de som ligger bakom) som inte fattat hur föreningarna och förbundet jobbar som minsann skall flytta ungarna till SDE eller AIK för utvecklingens skull. Men inget av det är en garanti för att lyckas. De ungar som tycker hockey är roligast och som knatar ner till ishallen på grund av det tenderar att vara de som klarar sig bäst. Och har man tillräckligt med glädje och vilja så spelar det inte någon större roll (kolla tex på Dima).
Man försöker vara måna om och försiktiga med juniorer och unga vuxna för att skydda dem från exponeringen och kravställningen men ändock så börjar salvor av kritik komma farande så fort de hamnar i rampljuset. Hysterin kring Rasmus Dahlin var extrem och Frölunda gjorde ett hästjobb att försöka skydda honom men ändå var förväntningarna så stora att han började kallas för "bust" vid en tidpunkt då han egentligen förväntas vara i en utvecklingsfas.
DIF har en uttalad vilja att förbättra idrotten i Stockholm och DIF hockey har en grym ungdomsverksamhet. Sen bedriver vi inte välgörenhet på elitnivå och spelare måste kunna prestera men jag tycker att man måste göra skillnad på ordinarie välbetalda "proffs" och ungdomar och utvecklingsspelare som får en plats i truppen för att kunna bli stomspelare i framtiden och dra en skarp gräns mellan dessa när det kommer till förtjänt och oförtjänt kritik. Får man pröjs som en storstjärna så kan man få kritik för att man inte spelar som en men någonstans där går gränsen (tycker jag).

låter ju bra, bara hoppas det bär frukt, nu la min son ner sin hockey i 13 års åldern, mycket pga hets från både ledare,föräldrar samt lag”kamrater”, har även bekanta med barn i andra lag som vittnar om samma sak hela vägen upp i juniorleden. Dock ska jag inte generalisera detta över alla föreningar och jag hoppas ,som du säger, att detta är något det jobbas med.
Säsongen 21/22
DIF känns mycket mer stabilt sen KG och Fagervall kom in. Nu kan man ju till och med hoppas på vinster igen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Säsongen 21/22
Grymt tråkigt. 13 är på tok för tidigt att lägga av. Hockey är kul även om det bara leder till veteranhockey i slutänden.Döden skrev: ↑2022-02-17 18:07:59 låter ju bra, bara hoppas det bär frukt, nu la min son ner sin hockey i 13 års åldern, mycket pga hets från både ledare,föräldrar samt lag”kamrater”, har även bekanta med barn i andra lag som vittnar om samma sak hela vägen upp i juniorleden. Dock ska jag inte generalisera detta över alla föreningar och jag hoppas ,som du säger, att detta är något det jobbas med.
Man har infört hybridseriesystem och föreningar i Stockholms förbund kan ställa upp med flera lag i olika nivåer just för att det skall kunna passa fler. Särskilt eftersom utslagsåldern inte skall krypa ner i pubertetsåldrarna (där det kan hända enormt mycket med en enskild spelares utveckling på bara ett par år).
Om jag nånsin blir äckligt rik så skulle jag bygga ishallar lite varstans med målet att fler skulle kunna lira Hockey oavsett ålder och förutsättningar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 21/22
Alltså, Tim Söderlund. Wow. Mindes honom som, iofs speedig och en som skapade lite oreda - men aldrig riktigt farlig. Tycker han imponerar stort!
- DIF_Soldier
Säsongen 21/22
Säg den glädje som varar