Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Orszagh
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av Orszagh »

Praetori skrev: 2022-01-01 14:45:57
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-01 14:19:44 Det är oerhört viktigt att alla i femman vet vad som ska göras i försvarszon.
Sedan är det ju så att Högström/Gragnani kan hämta puck och vända bort första pressen. ( sedan har de ofta haft kassa alternativ och fått begå misstag).
Så nog tycker jag det är minst lika viktigt att ha skickliga backar. De flesta SHL lag är skickliga i presspelet och kan såklart lättare stressa fast en sämre back.
Kombinationen nu är sämre backar och otydligt försvarsspel vilket jag anser är största orsaken till vårt haveri.
Förhoppningsvis värvar vi in en bra back och sedan blir Gragnani spelklar. Då kommer det direkt se bättre ut.
Ska vi däremot överleva ett kval måste försvarsspelet bli tydligare.

Sedan då Mantas. Han fick beröm av kommentatorerna senast för hur han går ut och hjälper backarna med att stoppa puckar bakom mål.
Jag tycker att han 9 gånger av 10 skickar pucken från våra backar och oftast till ett sämre läge för oss. Jag blir orolig så fort han rör sig utanför målgården.
Visst är det viktigt med bra backar. Jag menade bara att vårat tidigare och i viss mån kvarvarande strul i försvaret mer handlar om lagspel (eller bristande sådant) snarare än backbesättningarna i sig.
Ytterligare en bristande punkt i spelet som tidigare säsonger sminkats över genom spelare. I detta fall backar som Högga, Garrison, Nardella, Hulta osv.
Var tvungen att gå tillbaka till den här artikeln. Känns som att känslorna för Kaarel från den tiden gör sig påminda.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... i-ansiktet
dr111DIF

Säsongen 21/22

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-02 19:41:55
Orszagh skrev: 2022-01-02 19:27:38
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-02 18:55:22
dr111DIF skrev: 2022-01-02 15:18:38 Vad gäller spelet i egen zon utan puck, framför allt denna och förra säsongen, verkar den av föreningen ägda speliden inte tydlig nog för spelarna kring vem som ska göra vad så man kan lita på varandra. I vårt zonspel uppstår ofta stort tvek i form av "kommer han ta den eller ska jag?" vilket leder till halvmesyrer och dessa absurt stora ytor som dyker upp periodvis. Vi spelar enklast av alla lag i anfallzon med 90% dump och vändnigar i rundeln men överlägset mest komplicerat i försvarzon till synes.

Det är väl i sig inget fel att ha en långsiktig spelvision inom föreningen som eftersträvas, det har nog många lag. Men den får inte vara överkomplicerad/detaljerad och obegriplig. Något gick väldigt fel efter 17/18 tycker jag när ansvaret för detta omfördelades. En gåta att Pehrsson är kvar som säkert har lika stor del i denna misär som JE. Hans pladder inger noll förtroende för mig och det kanske det inte gör för spelarna heller...
Delar din syn rakt av. Har alltid haft svårt för Pehrssons snack. Allt låter lite för bra, lite för genomtänkt, lite för självsäkert.
Han ger mig samma vibbar som en sämre bilförsäljare.
Har han någon hockeybakgrund?
"Kommer närmast från Svenska Ishockeyförbundet, där han varit anställd som spelarutvecklingsansvarig samt huvudtränare och Förbundskapten för Sveriges U16-landslag."

https://www.difhockey.se/artikel/dceeaj ... arig-i-dif
Tack. I princip allt han säger i artikeln har blivit motsatt.
Verkligen märkligt att han blivit kvar. Antingen stod Jocke för den totala misären själv, eller så finns det skumma krafter kvar som skyddar Pehrsson. Det har varit märkligt tyst från karln på sistone.
I princip varje intervju med Pehrsson har väl varit intill förväxling lik oavsett vilket läge vi befunnit oss i, samma ältande om processer och pekande pilar hit och dit. Pratar han med spelare/tränare som han gör i intervjuerna måntro? Man skulle bra gärna vilja höra hur snacket går internt om vårt spel på isen.. Problemen i egen zon och med speluppbyggnad började ju när Tjomme lämnade ansvaret för spelidén till Pehrsson, givet att JE övertog en icke specificerad del av hans roll. Hur arbetsfördelningen mellan JE och Pehrsson sett ut har vi ju ingen aning om men att den senare inte gick med JE får man väl tolka som att vi i grunden håller fast vid den av föreningen ägda spelidén vilket oroar mig. Jag ser inte mycket ändring sedan JE avgick, vilket ju dock kan ha flera förklaringar.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

dr111DIF skrev: 2022-01-02 21:05:37
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-02 18:55:22
dr111DIF skrev: 2022-01-02 15:18:38 Vad gäller spelet i egen zon utan puck, framför allt denna och förra säsongen, verkar den av föreningen ägda speliden inte tydlig nog för spelarna kring vem som ska göra vad så man kan lita på varandra. I vårt zonspel uppstår ofta stort tvek i form av "kommer han ta den eller ska jag?" vilket leder till halvmesyrer och dessa absurt stora ytor som dyker upp periodvis. Vi spelar enklast av alla lag i anfallzon med 90% dump och vändnigar i rundeln men överlägset mest komplicerat i försvarzon till synes.

Det är väl i sig inget fel att ha en långsiktig spelvision inom föreningen som eftersträvas, det har nog många lag. Men den får inte vara överkomplicerad/detaljerad och obegriplig. Något gick väldigt fel efter 17/18 tycker jag när ansvaret för detta omfördelades. En gåta att Pehrsson är kvar som säkert har lika stor del i denna misär som JE. Hans pladder inger noll förtroende för mig och det kanske det inte gör för spelarna heller...
Delar din syn rakt av. Har alltid haft svårt för Pehrssons snack. Allt låter lite för bra, lite för genomtänkt, lite för självsäkert.
"Kommer närmast från Svenska Ishockeyförbundet, där han varit anställd som spelarutvecklingsansvarig samt huvudtränare och Förbundskapten för Sveriges U16-landslag."

Verkligen märkligt att han blivit kvar. Antingen stod Jocke för den totala misären själv, eller så finns det skumma krafter kvar som skyddar Pehrsson. Det har varit märkligt tyst från karln på sistone.
I princip varje intervju med Pehrsson har väl varit intill förväxling lik oavsett vilket läge vi befunnit oss i, samma ältande om processer och pekande pilar hit och dit. Pratar han med spelare/tränare som han gör i intervjuerna måntro? Man skulle bra gärna vilja höra hur snacket går internt om vårt spel på isen.. Problemen i egen zon och med speluppbyggnad började ju när Tjomme lämnade ansvaret för spelidén till Pehrsson, givet att JE övertog en icke specificerad del av hans roll. Hur arbetsfördelningen mellan JE och Pehrsson sett ut har vi ju ingen aning om men att den senare inte gick med JE får man väl tolka som att vi i grunden håller fast vid den av föreningen ägda spelidén vilket oroar mig. Jag ser inte mycket ändring sedan JE avgick, vilket ju dock kan ha flera förklaringar.
Frågan är hur högt upp i styrelsen det sportsliga bestäms? Jag har kanske naivt trott att spelidén utgått från sportcheferna som tillsammans med tränarna varit ensamt ansvariga. Med Jocke borta tänker man att Pehrsson också borde avgått. Det eller trätt fram och talat om den kommande och mycket utmanande uppgiften framöver. Nu bara oroväckande tystnad. Vem styr?
Hur stor inverkan på sporten har Karel? Kraft? Jag hade hoppats att den är ringa, mer än att de ska se till att vi har så mycket ekonomiska muskler som möjligt. Än en gång kommer jag fram till samma fundering. Varför är Pehrsson kvar? Vad är Pehrssons uppgift nu?
Mitt hopp just nu är Stoppel. Att han fått 100% ansvar över sporten.
Vad händer kommande vecka?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Sjöwall

Säsongen 21/22

Inlägg av Sjöwall »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-02 23:44:23
dr111DIF skrev: 2022-01-02 21:05:37
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-01-02 18:55:22 Delar din syn rakt av. Har alltid haft svårt för Pehrssons snack. Allt låter lite för bra, lite för genomtänkt, lite för självsäkert.

Frågan är hur högt upp i styrelsen det sportsliga bestäms? Jag har kanske naivt trott att spelidén utgått från sportcheferna som tillsammans med tränarna varit ensamt ansvariga. Med Jocke borta tänker man att Pehrsson också borde avgått. Det eller trätt fram och talat om den kommande och mycket utmanande uppgiften framöver. Nu bara oroväckande tystnad. Vem styr?
Hur stor inverkan på sporten har Karel? Kraft? Jag hade hoppats att den är ringa, mer än att de ska se till att vi har så mycket ekonomiska muskler som möjligt. Än en gång kommer jag fram till samma fundering. Varför är Pehrsson kvar? Vad är Pehrssons uppgift nu?
Mitt hopp just nu är Stoppel. Att han fått 100% ansvar över sporten.
Vad händer kommande vecka?
Det finns ingen som helst inblandning från styrelsen i hur hockeyn ska spelas, eller det fanns i alla fall inte detta under 2015-2017. Allting började gå åt helvete när Tjomme slutade.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av -daniel- »

Pehrsson borde blivit entledigad när Jocke fick gå, att det inte blev så är bara befängt. Han är ju en 100%-ig klon av Jocke; tomma ord och fulla halsar. Bara ordbajseri som inte innehåller någonting vettigt alls, någon skrev bilförsäljare och jag skulle vilja säga en klassisk "Key Account Manager" inom IT som försöker kränga komplexa IT-system utan att ens för fem öre vara insatt i branschen (stöter på några sådana per månad så känner igen persontypen).
Användarvisningsbild
Daniel942

Säsongen 21/22

Inlägg av Daniel942 »

4 covidfall i truppen. Ställ in säsongen! :roll:
DIF!
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

Daniel942 skrev: 2022-01-03 14:40:46 4 covidfall i truppen. Ställ in säsongen! :roll:
Jupp👍
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 21/22

Inlägg av Jim Morrison »

Perfekt om matcher blir uppskjutna så vi kan hinna få in nyförvärv.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Säsongen 21/22

Inlägg av -daniel- »

Tror det är oerhört låg chans (ja vi får säga chans här) att säsongen ställs in. Men jag hoppas verkligen att jag har fel...

Men det här var ju precis det jag tjatade om förra säsongen; risken är att det här sätter all form av rimlighet ur spel och att det blir än mer chansartat än vad det redan är. Om situationen eskalerar hoppas jag verkligen att förbundet inser att det är sinnesrubbat att spela färdigt säsongen.

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

Jim Morrison skrev: 2022-01-03 14:58:28 Perfekt om matcher blir uppskjutna så vi kan hinna få in nyförvärv.
Jupp, och Dick hinner träna mera
AlltidoavsettDIF

Säsongen 21/22

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Daniel942 skrev: 2022-01-03 14:40:46 4 covidfall i truppen. Ställ in säsongen! :roll:
Jarå!! Fortsätt så gubbar!!
gaspo

Säsongen 21/22

Inlägg av gaspo »

Malmö har alltså en handfull spelare smittade. Får sina matcher uppskjutna. Hoppas nu DIF får sina matcher uppskjutna då vi också har en handfull. Vi klarar inte att spela med ytterligare spelare borta.

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

gaspo skrev: 2022-01-03 15:27:56 Malmö har alltså en handfull spelare smittade. Får sina matcher uppskjutna. Hoppas nu DIF får sina matcher uppskjutna då vi också har en handfull. Vi klarar inte att spela med ytterligare spelare borta.
Nä exakt, det ska vara lika
Donkels-3.0

Säsongen 21/22

Inlägg av Donkels-3.0 »

#10 skrev: 2022-01-03 15:34:00
gaspo skrev: 2022-01-03 15:27:56 Malmö har alltså en handfull spelare smittade. Får sina matcher uppskjutna. Hoppas nu DIF får sina matcher uppskjutna då vi också har en handfull. Vi klarar inte att spela med ytterligare spelare borta.
Nä exakt, det ska vara lika
...och nu är det lika
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 21/22

Inlägg av klintan85 »

-daniel- skrev: 2022-01-03 15:02:02 Tror det är oerhört låg chans (ja vi får säga chans här) att säsongen ställs in. Men jag hoppas verkligen att jag har fel...

Men det här var ju precis det jag tjatade om förra säsongen; risken är att det här sätter all form av rimlighet ur spel och att det blir än mer chansartat än vad det redan är. Om situationen eskalerar hoppas jag verkligen att förbundet inser att det är sinnesrubbat att spela färdigt säsongen.
Du har nog rätt det är väldigt liten chans att de inte ställer in säsongen. Men SHL kanske tar beslutet att stänga ligan den här säsongen, det känns mer realistisk.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar