Visst är det viktigt med bra backar. Jag menade bara att vårat tidigare och i viss mån kvarvarande strul i försvaret mer handlar om lagspel (eller bristande sådant) snarare än backbesättningarna i sig.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2022-01-01 14:19:44 Det är oerhört viktigt att alla i femman vet vad som ska göras i försvarszon.
Sedan är det ju så att Högström/Gragnani kan hämta puck och vända bort första pressen. ( sedan har de ofta haft kassa alternativ och fått begå misstag).
Så nog tycker jag det är minst lika viktigt att ha skickliga backar. De flesta SHL lag är skickliga i presspelet och kan såklart lättare stressa fast en sämre back.
Kombinationen nu är sämre backar och otydligt försvarsspel vilket jag anser är största orsaken till vårt haveri.
Förhoppningsvis värvar vi in en bra back och sedan blir Gragnani spelklar. Då kommer det direkt se bättre ut.
Ska vi däremot överleva ett kval måste försvarsspelet bli tydligare.
Sedan då Mantas. Han fick beröm av kommentatorerna senast för hur han går ut och hjälper backarna med att stoppa puckar bakom mål.
Jag tycker att han 9 gånger av 10 skickar pucken från våra backar och oftast till ett sämre läge för oss. Jag blir orolig så fort han rör sig utanför målgården.
Ytterligare en bristande punkt i spelet som tidigare säsonger sminkats över genom spelare. I detta fall backar som Högga, Garrison, Nardella, Hulta osv.