Stoppa Läkktarvåldet!!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Vad ska man göra för att få stopp??

Göra någt Klack-mässigt för att visa att vi inte gillar det dessa människor håller på med??
32
62%
Peka ut??
13
25%
Få polis att bli hårdare??
7
13%

Antal röster: 52

isolerad

Inlägg av isolerad »

Läktarvåld är riktigt dumt. Pinsamt dessutom. Vuxna människor som inte kan kontrollera sig själva. De borde inse att de faktiskt har lämnat dagis bakom sig för längesen.

Visst kanske man inte ska placera klackarna bredvid varandra men bara för att man gör det så ska det fan inte betyda att det är en ursäkt för att slåss.

Jag föreslår hårda straff för bråkmakare. Stäng av den som bråkar från all hockey under säsongen. Kommer personen i fråga tillbaks nästa säsong så blir det livstids avstängning.
i
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

isolerad skrev:Läktarvåld är riktigt dumt. Pinsamt dessutom. Vuxna människor som inte kan kontrollera sig själva. De borde inse att de faktiskt har lämnat dagis bakom sig för längesen.

Visst kanske man inte ska placera klackarna bredvid varandra men bara för att man gör det så ska det fan inte betyda att det är en ursäkt för att slåss.

Jag föreslår hårda straff för bråkmakare. Stäng av den som bråkar från all hockey under säsongen. Kommer personen i fråga tillbaks nästa säsong så blir det livstids avstängning.
Håller med. Det är dessutom inte något smidigt sätt att stödja sitt lag på. De supportar som slåss har inte förstått att de smutskastar DIF-skölden snarare än stöttar laget.
gojken
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av gojken »

Mycket bra skrivet isolerad och Rocker.

Jag håller med fullständigt
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Känns som att hela denna historia fått på tok för stora proportioner. Givetvis är det aldrig kul med idrottsrelaterat våld, men jag tycker man i detta fall skall sätta fokus kring den uppmärksamhet som händelsen fått. Det som har hänt är alltså att lite saker kastats mellan två olika klacksektioner. Om du frågar spelare i olika hockeylag kan de antagligen alla intyga om att det flyger in grejer i deras bås under de flesta bortmatcher utan att det bli en notis om det hela tidningen. Händelsen uppe i Karlstad omnämns lite grand, men då bara som en bisak till den stora saken nämligen att Nordström "lyckas stoppa hotfulla DIF fans". Till att börja med vet vi inte ens om fansen i fråga hade valt att hoppa över och in till familjeläktaren och för det andra vra det ju inga personer på den sektionen man var ute efter utan snarast folk lite längre bort. Med detta vill jag alltså ha sagt att jag tvivlar på de personer som satt på VIP-läktaren egentligen hade så mycket att oroa sig för egentligen. Detta till trits väljer aftonbladet att ge det hela stort utrymme i sin blaska, men återigen observera det centrala i artikeln; Det är inte bråket i sig utan det fakutm att en "kändis" var med lite i en av de små händelserna som bygger helheten. Detta är Aftonbladets sportjournalistik i ett nötskal. Varför vi då väljer att betala för annonsplatser i denna skittidning är för mig obegripligt. Istället för att gynna den med pengar borde de rimligtvis nekas tillträde till våra arrangemang istället. Vill de skriva sin dynga skall de i alla fall tvingas lösa biljett som vanligt folk. Tyvärr går det ju inte att porta dem totalt från arena då de inte gjort något som tillåter portning ännu är kanske bäst att tillägga.

Ser även att någon skriver att man bör göra som i England och fotbollen där. Detta är en åsikt som får mig att bli lätt mörkrädd. Det man gjort i England är nämligen ungefär det som DIF hockey försökte genomföra under 90-talet dvs man har byggt bort problemen på arenorna genom att ta bort ståplats och ersätta detta med dyra sittplatser. På detta sätt har man ekonomiskt lyckats förhindra mycket bråk inne på arenorna. Tyvärr har detta ftt andra negativa konsekvenser som att vanliga familjer inte längre har råd att gå på fotboll och några klackar i egentlig mening finns inte längre kvar. Det enda som till viss del kan räknas som klack torde vara "The Kop", men annars har nästan all engelsk klackkultur dött ut. Det är t o m så att man i England pratar om "den förlorade generationen" dvs att det nu har växt upp en generation som som fotbollsklubbarna helt har tappat. Detta är en utveckling som jag inte vill se i vår idrott alls.

Sedan kan man då ta denna lilla händelse och sätta samman med det som utspelade sig i Salem. Där snackar vi en polisinsats som gick lös på över 6 miljoner kronor. Undrar lite stillsamt varför inga politiker var ute och krävde att dessa demonstranter skall stå för notan? Detta har man ju gjort vid ett flertal tillfällen mot idrottsföreningar. Eller varför man överhuvudtaget skall kasta ut 6 miljoner i skydd av små grisar, men det är en helt annan historia som det finns lämpligare forum att diskutera i.

Avslutningsvis får man inte glömma borta det centrala och sätta detta problem samman med samhällsproblemen i stort. Idotten verkar som den del av samhället och man kan nästan gå så långt som att hävda att den idrottsliga värden en är spegelbild av samhället i stort. Är det bråkigt och stökigt ute på stan, i skolor mm så kan man utgå från att denna oro även kommer sprida sig in till idrotten. Det jag vill ha sagt med denna längre utveckling är alltså att samhället måste ta sitt ansvar precis som klubbar, polis, fans och föräldrar. Just nu känns det som att på tok för mycket av detta ansvar läggs just på fansen och på tok för lite på samhället i stort. Vill samhället slippa idrottsrelaterat våld måste man t ex ge klubbarna de instrument som krävs för att skapa ordning och lugn på arenorna. Detta finns inte idag vilket politiker och media väldigt ofta tenderar att glömma bort i sin jakt på rubriker. Givetvis måste det också ställas krav på klubbarna t ex att de har säkra arenor och liknande. Fansen får ju per automatik ett krav mot sig att sköta sig annars blir de portade från arenan, detta hot fungerar ju tyvärr inte tillräcklig innan klubbarna får rätt att videfilma allt som händer på arenan.
Eld

Inlägg av Eld »

Det är ju inte bara på läktaren som våldet finns när det gäller idrotten, det är även utanför.

Har själv hamnat i två situationer efter matcher då jag åkt på rejält med däng av 3-4 supportrar av motståndarlaget för kvällen. (Skall inte nämna vilka lag.) enbart på grund av att jag hade en djurgårdshalsduk runt halsen. Och detta direkt efter match.

Det enda jag gjorde var att försöka ta mig hem efter matchen, detta har gjort mig en smula tveksam att gå på matcher öht, fast det känns ju lite dubbelt då man stödjer laget genom att gå på matcherna också.

I allafall, jag satt och läste lite på FBK's hemsida, där de debatterar senaste matchen till höger och vänster.

Det som det finns gott om, är anklagelser och motanklagelser från ena hållet åt det andra.

Spelar det egentligen någon roll vem som började? Då båda sidor gjort sig skyldiga till samma grej?

Visst, den som initierade det hela har ju klart en större skuld, men i slutändan är det lika dumt att svara med samma mynt, för då gör man sig bara delaktig i det som redan hänt.

Jag tror på ett sätt, att det kanske saknas en viss kommunikation mellan klackarna när det gäller sådant här.

Dock inte sagt att klackarna skall bli gulligull och mysiga med varandra helt och fullt, jag menar det skall ju vara lite känsla i en match. Men det måste stanna vid just känsla och inte rinna över till rent korkade handbegripligheter eller annat skit.

Den kommunikation jag talade om handlar till viss grad i att hjälpas åt att identifiera bråkstakar, samt kanske diskutera gemensamma strategier och ideér för att minimera bråket. Det är iofs kanske lättare att föreslå än genomföra, men det är dock en tanke som jag haft.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Bråk i och kring arenor är pinsamt att se och höra om.

Nu när så många positiva saker händer med hockeylaget är det mycket tråkigt att en del idioter inte kan sköta sig.
Användarvisningsbild
Jack Daniel

Inlägg av Jack Daniel »

Det var betydligt vildare på 80-talet. Går inte ens att jämföra.

DIF 8)
corrado_boy

Inlägg av corrado_boy »

Har glömmt att berätta en sak.
När jag nu var i karlstad senast så var det två som hotade ett gäng ungdommar varför vet jag inte.
men jag undrar om dom hadde hotat ifall det var förälldrar i närheten??
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

corrado_boy skrev:Har glömmt att berätta en sak.
När jag nu var i karlstad senast så var det två som hotade ett gäng ungdommar varför vet jag inte.
Hot osv händer inte bara i Ishockey rinkar! men men, det är få som hade vågat det kan jag tro. Men, vi kan inte göra nåt åt våld, vi alla människor tycker och tänker är annorlunda, det är ju det som få oss och göra alla dessa uppgörelser.
corrado_boy

Inlägg av corrado_boy »

stolpskott skrev:
corrado_boy skrev:Har glömmt att berätta en sak.
Hot osv händer inte bara i Ishockey rinkar! men men, det är få som hade vågat det kan jag tro. Men, vi kan inte göra nåt åt våld, vi alla människor tycker och tänker är annorlunda, det är ju det som få oss och göra alla dessa uppgörelser.

Vi kan jju göra lite åt det hela.
Göra någt Klackmässigt för att visa att vi inte tycker om och gillar det "DFG" och alla hulliganer gör!!
Eller peka ut för att få ut det folk som sabbar!!
isolerad

Inlägg av isolerad »

stolpskott skrev:Hot osv händer inte bara i Ishockey rinkar! men men, det är få som hade vågat det kan jag tro. Men, vi kan inte göra nåt åt våld, vi alla människor tycker och tänker är annorlunda, det är ju det som få oss och göra alla dessa uppgörelser.
Vilken jävla inställning..
i
Kojak

Inlägg av Kojak »

Nu kommer jag antagligen säga någonting jag kommer få käka upp rejält... Men aldrig att jag tänker peka ut någon person, framför allt inte för det som hände i Karlstad.

1. Internt slagsmål mellan Djurgårdare, klungan blev större för att många ville bryta. Det var det värsta som hände, men ändå inte så stort att det kräver en sådan här diskussion.

2. Annars var det HETS som gjorde att mynten kastades. Hets måste vi få ha på läktarna. Vi måste få hetsa, och i matchen mot Färjestad delades det ALDRIG ut något slag mot en motståndssupporter inne på arenan.

Sen med tanke på det katastrofala arrangemanget i LLA, med klackarna så nära varandra, så är det inte helt omöjligt att idioter från FBK-klacken hoppar och vill börja slå mot oss, och då är jag glad att det finns personer som kan stå upp om säkerheten misslyckas med sitt jobb. Bra eller dåligt? Självklart dåligt om det ska gå så långt. Tänker jag peka ut de som stod och hetsade? Då kan jag peka på mig själv och erkänna att jag skrek att jag hatar Färjestad.

Vad jag försöker säga är att Djurgården är inte ensam ishockeyförening med supportrar som söker denna hets eller slagsmål i samband med matcherna, och då ska vi inte heller vara så kvicka på att dömma ut bara Djurgårdare.

Ni efterlyser att det ska göras något från klacken. Det gjordes det som sagt, de gånger det blev slagsmål mellan två Djurgårdare var många framme och skulle bryta.

Som några redan påpekat, denna diskussion har gått blivit en jävligt stor höna av en jävligt liten fjäder.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Micke Nylander skrev:Nu kommer jag antagligen säga någonting jag kommer få käka upp rejält... Men aldrig att jag tänker peka ut någon person, framför allt inte för det som hände i Karlstad.

1. Internt slagsmål mellan Djurgårdare, klungan blev större för att många ville bryta. Det var det värsta som hände, men ändå inte så stort att det kräver en sådan här diskussion.

2. Annars var det HETS som gjorde att mynten kastades. Hets måste vi få ha på läktarna. Vi måste få hetsa, och i matchen mot Färjestad delades det ALDRIG ut något slag mot en motståndssupporter inne på arenan.

Sen med tanke på det katastrofala arrangemanget i LLA, med klackarna så nära varandra, så är det inte helt omöjligt att idioter från FBK-klacken hoppar och vill börja slå mot oss, och då är jag glad att det finns personer som kan stå upp om säkerheten misslyckas med sitt jobb. Bra eller dåligt? Självklart dåligt om det ska gå så långt. Tänker jag peka ut de som stod och hetsade? Då kan jag peka på mig själv och erkänna att jag skrek att jag hatar Färjestad.

Vad jag försöker säga är att Djurgården är inte ensam ishockeyförening med supportrar som söker denna hets eller slagsmål i samband med matcherna, och då ska vi inte heller vara så kvicka på att dömma ut bara Djurgårdare.

Ni efterlyser att det ska göras något från klacken. Det gjordes det som sagt, de gånger det blev slagsmål mellan två Djurgårdare var många framme och skulle bryta.

Som några redan påpekat, denna diskussion har gått blivit en jävligt stor höna av en jävligt liten fjäder.
Självklart ska det hetsas, det är ju halva poängen med en klack. Självklart så står man upp om det kommer någon dåre och försöker nita en, det kallas självförsvar. Men jag vet många som inte går för att att kolla på hockeyn över huvud taget utan i stället törstar efter att få slåss, detta gäller inte bara våra egna supportrar.

Hur det var under matchen mot FBK kan jag inte uttala mig om eftersom jag varken var där eller såg matchen. Men jag utgår ifrån att det som skrivits är överdrivet. Läktarvåldet under hockeymatcher är väl i stort sett obefintlig.
Observera att jag absolut inte skyddar de idioter som ställer sig och vevar och tror att det är att vara en hängiven supporter.

Det ska göra ont att möta Djurgår´n - kanske ska gälla på läktaren också? :wink:
Ragge1

Inlägg av Ragge1 »

Fullkomligt idiotisk placering utav sektionerna. Jag menar det blir ju rent ut sagt löjligt att köra en hatramsa mot FBK när man står som kompisar bredvid varandra. Klart det blir irriterade känslor mellan sektionerna när det blir vilt på planen, och med en bira för mycket finns det ju möjlighet att det sker. Landsortsklubbarna bör inte få komma undan med det här.
Bäst i stan!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tycker personligen det är obegripligt hur polisen kunde godkänna arrangemanget som FBK hade lagt upp det hela. Hade DIf kommit med samma upplägg till polisen i STHLM hade det blivit tvärnobben på två sekunder. Jävligast av allt är dock det faktum att detta inte ens lyfts fram av media alls. Sjävfallet är det FBK som skall ha 99% av all skit då deras arrangemang var rakt igenom uselt. Det finns en orsak till varför 100-tals poliser var ute och skilde höger och vänster demonstranter från att braka ihop. Vem tror på fullaste allvar att det inte skulle bli bråk om man placerar två rivaliserande klackar bredvid varandra inne på en arena?

Hur långt har inaveln egentligen gått i Karlstad?
Skriv svar