Puckey skrev: ↑2021-04-26 22:02:33
Summa summarum? Min oro över Jockes åverkan växer, men han har några månader på sig att leverera innan jag går från oro till bestämd uppfattning.
Jag delar den oron men med rätt framtida tränarstab tror jag att det kan bli bra ändå. Sportchefen behöver absolut inte vara kompis med varje spelare (eller agent) eller ens gillad av fansen utan skall se till föreningens bästa rent sportsligt och lönebudgetmässigt. Annars står man plötsligt där med ett skönt välbetalt kompisgäng, tom plånbok och kvalspel framför dörren.
Absolut måste man våga ta ett par obekväma beslut för att nå framgång, men det är också viktigt att ha ett högt förtroende bland framtida tränar och spelarrekryteringar för att vara en attraktiv förening. Med tanke på Hultström och Högströms reaktioner undrar man lite hur tankarna kring Djurgården/Jocke går hos andra aktiva Djurgårdare.
Vad har Hultström kläckt ur sig? Nu spelar ju det mindre roll då han inte spelar hos oss längre...
Att det är overkligt att man inte kunnat komma överens med en spelare som är så viktig både på och utanför isen.
Högström hade ju kommenterat nåt i stil med "sanning med modifikation" på Djurgårdens bild. Såg inte den kommentaren själv dock, bara att någon Frölundait hade kommenterat på Twitter hur oproffsigt det är av honom.
Precis vad vi behöver, en förening med tjafs.
Jag delar förövrigt oron med Jocke, oavsett hur duktig han är på vissa andra saker.
BigJ skrev: ↑2021-04-26 22:53:28
Just hur JE uttryckte sig om Säcken när han fick gå liknar detta ganska mycket...
Då måste jag ha missat något. Jag vill minnas att det var väldigt rakt och öppet att man ville se en spelförändring (eller något dylikt) och därmed valde att bryta kontraktet ett år i förväg (I samband med Robban in).
Helt oavsett så skall det inte spela någon roll om man så har en Jämtin som levererar grodor och okvädesord i ledningen (jag påstår inte att Jocke gör det men nån/några på övre halvan har inte tänkt igenom detta iaf). En PR-avdelning värd namnet förmedlar relevant information utan en massa oklarheter och inte halvsanningar till allmänheten som får profiler som Dick och Högga att vädra sitt missnöje. Eller så börjar man med att reda ut kommunikationen internt just för att undvika den här typen av yttringar.
Vi kan inte ha både högt i tak utåt sett och samtidigt inte ha det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ skrev: ↑2021-04-26 22:53:28
Just hur JE uttryckte sig om Säcken när han fick gå liknar detta ganska mycket...
Då måste jag ha missat något. Jag vill minnas att det var väldigt rakt och öppet att man ville se en spelförändring (eller något dylikt) och därmed valde att bryta kontraktet ett år i förväg (I samband med Robban in).
Helt oavsett så skall det inte spela någon roll om man så har en Jämtin som levererar grodor och okvädesord i ledningen (jag påstår inte att Jocke gör det men nån/några på övre halvan har inte tänkt igenom detta iaf). En PR-avdelning värd namnet förmedlar relevant information utan en massa oklarheter och inte halvsanningar till allmänheten som får profiler som Dick och Högga att vädra sitt missnöje. Eller så börjar man med att reda ut kommunikationen internt just för att undvika den här typen av yttringar.
Vi kan inte ha både högt i tak utåt sett och samtidigt inte ha det.
Hanteringen av Hasse Säcken var absolut inte bra. En trotjänare som varit med och spelat i klubben och tagit SM-guld samt tränat juniorlag och A-lag och tagit oss tillbaka till högsta-ligan knuffades undan utan en avtackning eller något. Den historien är också ett mörkt kapitel i vår bok. Hank fick mer och förhoppningsvis tackas han av vid ett senare tillfälle (men klurigt då han inte avslutat karriären).
Och ang. Dick, Högström och Hultström och det de skrivit på sociala medier: Ingen rök utan eld. Detta är något som oroar. Varför pyser det utanför? I min erfarenhet pyser det utanför när trycket innanför är för högt. När taket är för lågt. När något inte står rätt till. Jag gillar det inte men förstår mekanismerna. Det behöver vår klubb hantera. För allas skull.
När man har smält allt känns det inte bättre, tror det är en jäkla gamble att göra sig av med trotjänare och det gör att klubben tappar status som en klassisk förening. Kan inte komma på något fall i närtid då en klubb gjort sig av med en trotjänare och det fallit väl ut, möjligt att Rögle gjorde det när Abbotts kom in.
Det kommuniceras ut att vi har erbjudit Hank ett kontrakt och en roll. Vad kan det vara? 20k i månanden och 13:e forward? Jag menar det måste väl vara ett riktigt skambud eftersom Henke har valt att tacka nej. Han hade väl tagit 30-40k i månaden och att spela boxplay och fjärdelinan. Jag tror något av bottenlagen kommer ge honom ett ganska bra kontrakt för hans kaliber och få spela typ tredjelinan.
Magnutz skrev: ↑2021-04-27 08:11:04
Och ang. Dick, Högström och Hultström och det de skrivit på sociala medier: Ingen rök utan eld. Detta är något som oroar. Varför pyser det utanför? I min erfarenhet pyser det utanför när trycket innanför är för högt. När taket är för lågt. När något inte står rätt till. Jag gillar det inte men förstår mekanismerna. Det behöver vår klubb hantera. För allas skull.
Sant, men det är ett delat ansvar.
Just #31 och #33 spelar ju mindre roll nu (man skriver ju vad man vill om föreningar man tidigare representerat).
Men Högström har ett eget ansvar, att tänkta till, -vad kommer detta bidra till, vad vill jag uppnå med att skriva så här?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Hanteringen av Hasse Säcken var absolut inte bra. En trotjänare som varit med och spelat i klubben och tagit SM-guld samt tränat juniorlag och A-lag och tagit oss tillbaka till högsta-ligan knuffades undan utan en avtackning eller något. Den historien är också ett mörkt kapitel i vår bok. Hank fick mer och förhoppningsvis tackas han av vid ett senare tillfälle (men klurigt då han inte avslutat karriären).
Lite trådförvirring. Jag avsåg endast att kommentera Jockes uttalande då och där, inte föreningens dåliga hantering och brist på vettig avtackning. Att föreningen varit nästan lika dålig på sin PR-strategi som vi varit i PP under samma tidsperiod har jag redan kommenterat.
Det är både oroande och positivt. Oroande pga. orsakerna bakom men positivt för att det visar att det finns känslor och passion inblandat.
Sen har man aspekten kring vad det signalerar offentligt och i "proffsighet" till affärspartners och supportrar. Men att belägga spelare med munkavle och hacka på Högga tycker jag är att kasta ansvaret i fel riktning. Det är klubben som sådan som skall se till att kommunicera vettigt till att börja med så slipper man dylika syrliga kommentarer från sina anställda.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Grabben från Söder skrev: ↑2021-04-27 08:22:25
När man har smält allt känns det inte bättre, tror det är en jäkla gamble att göra sig av med trotjänare och det gör att klubben tappar status som en klassisk förening. Kan inte komma på något fall i närtid då en klubb gjort sig av med en trotjänare och det fallit väl ut, möjligt att Rögle gjorde det när Abbotts kom in.
Det kommuniceras ut att vi har erbjudit Hank ett kontrakt och en roll. Vad kan det vara? 20k i månanden och 13:e forward? Jag menar det måste väl vara ett riktigt skambud eftersom Henke har valt att tacka nej. Han hade väl tagit 30-40k i månaden och att spela boxplay och fjärdelinan. Jag tror något av bottenlagen kommer ge honom ett ganska bra kontrakt för hans kaliber och få spela typ tredjelinan.
Vi gjorde oss av med Ahlén och gick till final året efter. Otto och Ölve la av och vi gick upp året efter. Bara för at kolla på vår klubb till exempel och det jag kommer på i huvudet. Samtidigt som vi åkte ur med Ölve, Otto, Mackan, Fimpen osv. Jag vill ha Djurgårdare i första hand och stockholmare i andra hand i laget. Hoppas ändå det kommer någon i form av Fjällby, Jonte eller Åberg till exempel. Det ska in säkert minst 10 spelare till innan vi är färdiga.
Grabben från Söder skrev: ↑2021-04-27 08:22:25
Jag tror något av bottenlagen kommer ge honom ett ganska bra kontrakt för hans kaliber och få spela typ tredjelinan.
Ställer mig otroligt tveksam till detta (meeen, jag kan ha fel).
Vi får se
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Steelmountain skrev: ↑2021-04-27 09:17:16
In med 10 spelare till? Nej, det är 2st forwards samt en toppback (räknar in Arnesson redan) som ska in.
Vi betalar sämst i ligan så att hoppas på toppnamn är bara att glömma.
Vi har 14 klara spelare (inkl målvakter). Menar du att vi bara ska ha 17 (18 med Arnesson) spelare till nästa säsong så får du gärna utveckla det resonemanget.
Praetori skrev: ↑2021-04-26 20:54:40
Jocke har visat en bra fingertoppskänsla och har ett enormt hockeykunnande.
Bortsett Bokk så har han verkligen levererat och då särskilt med tanke på den ekonomiska verklighet som DIF levt i de senaste säsongerna.
Håller inte med om ett enda ord. Bortsett från att Bokk var en flopp. Gillar man en rebuild med massa alibi-spelare och chansningar från hockeyallsvenskan varje år så förstår jag om man gillar Jocke. Annars nej.
Kommande lag är ju inte färdigbyggt än. Jag avser bara facit. Dvs vad vi fått för pengarna de senaste säsongerna och där anser jag att Jocke är den bästa av våra sportchefer på denna sida 2000-talet (sen får vi som sagt se).
Inga budgivningskrig kring spelare som Cillen, Zacke, Ljungh, LJ, Berglund mfl de senaste säsongerna är ju en av anledningarna till att vi ens har en suck ekonomiskt att ha några hyggliga spelare alls.
Men du kanske skulle föredragit swishkampanjer och dylikt så vi skulle kunnat gjort fetare spelarköp?
Hade föredragit att vi byggde långsiktigt med en stomme av Djurgårdare, kryddade med ett par spetsspelare och fyllde på underifrån med egna juniorer och kanske någon enstaka talang från Allvsvenskan. Ungefär på det sättet som Skellefteå byggde upp sin framgång. Förutsättningarna finns definitivt, det finns många Djurgårdare runt om i SHL och Europa som säkert hade valt DIF om de hade fått. Jockes strategi bygger i stort på att byta ut halva truppen varje säsong och signa chansningar från HA och breddspelare från andra SHL-lag. Spelare som antingen misslyckas och får lämna efter kontraktsslut eller går till en konkurrent som erbjuder mer pengar.
Tycker man att Modo och Hv71 hade ett framgångsrikt recept sina sista år i SHL så förstår jag dock om man är lyrisk över Jockes filosofi.
Steelmountain skrev: ↑2021-04-27 09:17:16
In med 10 spelare till? Nej, det är 2st forwards samt en toppback (räknar in Arnesson redan) som ska in.
Vi betalar sämst i ligan så att hoppas på toppnamn är bara att glömma.
Vi är just nu två målvakter, 4 backar och 9 forwards(varav en är Holtz som man räknat bort). Det ska vara 2 målvakter, 8 backar och 14-15 forwards. Logiskt ska det in 10-11 spelare till.
Nej vi betalar inte sämst i ligan. Vi har legat i typ mitten i lönebudget senaste åren innan denna då vi gick ner till elfte plats för vi valde en annan strategi under pandemin.
Högström visar bara återigen att han sätter sig själv före laget. En stor ledare, verkligen. Att Axelsson är bitter över att han inte återigen kan boka upp sommarens försäsongspadel med vetskapen om att lönen i höst kommer ticka in från en förening på bekvämt pendlingsavstånd är man väl inte särskilt förvånad över? Att han skulle ha något slags ”klubbhjärta” i större mening än att skapa opinion för sitt eget syfte ser jag som föga troligt.
Rudi skrev: ↑2021-04-27 09:55:55
Högström visar bara återigen att han sätter sig själv före laget. En stor ledare, verkligen.
Hur sätter Högström sig själv före laget genom att gå emot personen han förhandlar sin lön och framtid i Djurgården med, i en fråga som rör en lagkamrat och inte honom själv? Om det är konstruktivt eller inte är en annanfemma.
Högström borde lägga fokus och energi på sig själv och titta tillbaka på sin säsong och vad som kan göras bättre! Inte självklart att han suttit så säker om han hade suttit vid förhandlingsbordet idag.
Vad Hulta och Dick eller vem fan som helst som inte finns med i organisationen är irrelevant, dock noteras det för framtiden!
Alla visste vi att Hanks dagar var räknade, att detta kom nu var ingen chock. Vi vet inte ett skit om erbjudandet han fick, men det var han som valde att lämna. Bergfors sänkte sin lön rejält om jag förstått rätt, men var beredd på det för att få stanna (som dessutom är minst lika viktig som spelare).
Jag brukar inte alltid hålla med JE och hans beslut/vision, men nu väljer jag att avvakta innan jag sågar det som händer tills vi ser hur laget ser ut i augusti.