Fint skrivet, håller mycket med. Själv har jag uppskattat extra när Hank, Dick eller LillFimpen spelat.Blårand skrev: ↑2021-04-26 20:15:03 Jag går sällan på hockey men lider och gläds med laget. När jag är på Hovet vill jag visserligen att DIF ska spela bra och helst vinna mot ett bra lag. Men det som drar mest är vissa spelare. Det har varit Rolle Stoltz, Tumba, Stig Larsson, Björn Palmqvist, Myggan Wallin, Mats Waltin, Håkan Södergren, Thomas Eriksson, Lasse Björn, Ottoson, Ölvestad. På senare år har det bara funnits en, Hank the Tank som stått för det bästa i Djurgården. Att inte vara bäst, men att kämpa mest. Nu har han försvunnit och med honom försvann det starkaste skälet att åka till Hovet.
Det var min personliga åsikt. Sedan kan det finnas logiska skäl till att ge en gammal spelare ett erbjudande som han inte kan säga ja till. Men då ska man nog skippa allt snack om klubbanda, djurgårdsfamiljen, traditioner och lägga krutet på marknadsföring och hoppas att man kan snacka sig till framgång.
Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg
Helheten är större än summan av delarna, och man vinner inte SM-guld i hockey på ett kalkylark. Det finns något som heter klubbanda också. Det där kittet som håller ihop och tar fram det där extra. Kalla mig gärna naiv i den moderna hockeyns era, men jag tror ändå att sådant fortfarande har betydelse. Är rädd att JE’s urvattnade excelarks-hockey är på väg att putta ned oss i HA igen, men hoppas innerligt att jag blir motbevisad. Skulle vara intressant om JE skulle kunna tänka sig att gå ut och förklara sin strategi lite mer pedagogiskt, för jag fattar ingenting av hur han tänker sig att det där 17:e guldet skall bärgas.
Senast redigerad av Wishes den 2021-04-26 21:56:42, redigerad totalt 2 gång.
Stolt, men aldrig nöjd
- Lee Harvey Oswald
Ja, det är rätt safe att såga, klart svårare att komma med konstruktiva görbara alternativ.Praetori skrev: ↑2021-04-26 21:16:15 Inga budgivningskrig kring spelare som Cillen, Zacke, Ljungh, LJ, Berglund mfl de senaste säsongerna är ju en av anledningarna till att vi ens har en suck ekonomiskt att ha några hyggliga spelare alls.
Men du kanske skulle föredragit swishkampanjer och dylikt så vi skulle kunnat gjort fetare spelarköp?
Vi har varit i semifinal och final senaste åren (Covid-Svenskan har jag räknat bort, då vi medvetet sparade på allt).
Jocke har ju haft klart fler rätt än fel
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Utan att faktiskt riktigt förstå hur Jocke tänker så tror jag han tittar mot 2024/25 eller kanske längre än så.Wishes skrev: ↑2021-04-26 21:40:02 Helheten är större än summan av delarna, och man vinner inte SM-guld i hockey på ett kalkylark. Det finns något som heter klubbandaÄr rädd att JE’s urvattnade excelarks-hockey är på väg att putta ned oss i HA igen, men hoppas innerligt att jag blir motbevisad. Skulle vara intressant om JE skulle kunna tänka sig att gå ut och förklara sin strategi lite mer pedagogiskt, för jag fattar ingenting av hur han tänker sig att det där 17:e guldet skall bärgas.
Kontraktslängder och att man inte förlänger med Dick, Hank mfl kan tyda på det.
Dvs frigöra pengar för bredd och för kassan för att kunna signa hemvändare på 3+ för en satsning mot toppen när spelare som Brodin, Krüger, Åberg och Kempe blir tillgängliga. Kan klaffa bra när Stockholms (just nu väldigt lovande) 06or börjar bli vuxna uppgiften.
Men jag tycker ändå Jocke alltid lyckas överraska med tankegångar och värvningar så jag har gett upp om att försöka påstå mig kunna förutsäga den mannen.
Klubbandan tror jag Jocke mycket väl förstår sig på. Han var ju den ende från föreningens håll som tog bladet från munnen och delgav sin åsikt till supportrarna när laget spelade som dasslock. Sen tror jag säkert att han trampar en del folk på tårna men att vara omtyckt av alla ingår inte nödvändigtvis i en Sportchefs arbetsuppgifter IMHO.
Att från sportchefshåll vara tydlig med att det finns en hög kravställning i DIF som i grund och botten vilar på spelarna, snarare än att som Brynäs, Linköping, HV eller Färjestad sparka tränare under pågående säsong tycker jag är uppfriskande och i linje med gamla Djurgårdstakter. Det är sånt som lockar till sig vinnarskallar till spelare snarare än bortskämda spolingar (på sikt).
Senast redigerad av Praetori den 2021-04-26 22:06:19, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Bra skrivet. Men de du nämner bör nog komma hem de närmaste säsongerna för att det kommer vara värt. Men Jocke brukar värva meriterat varje säsong. Ser inte varför han inte skulle göra det denna heller. Det ska in runt 10 spelare till och spetsspelarna kommer ofta sent. Kanske nån av de du nämner till och med redan denna säsong.Praetori skrev: ↑2021-04-26 21:45:26Utan att faktiskt riktigt förstå hur Jocke tänker så tror jag han tittar mot 2024/25 eller kanske längre än så.Wishes skrev: ↑2021-04-26 21:40:02 Helheten är större än summan av delarna, och man vinner inte SM-guld i hockey på ett kalkylark. Det finns något som heter klubbandaÄr rädd att JE’s urvattnade excelarks-hockey är på väg att putta ned oss i HA igen, men hoppas innerligt att jag blir motbevisad. Skulle vara intressant om JE skulle kunna tänka sig att gå ut och förklara sin strategi lite mer pedagogiskt, för jag fattar ingenting av hur han tänker sig att det där 17:e guldet skall bärgas.
Dvs frigöra pengar för bredd och för kassan för att kunna signa hemvändare på 3+ för en satsning mot toppen när spelare som Brodin, Krüger, Åberg och Kempe blir tillgängliga. Kan klaffa bra när Stockholms (just nu väldigt lovande) 06or börjar bli vuxna uppgiften.
Men jag tycker ändå Jocke alltid lyckas överraska med tankegångar och värvningar så jag har gett upp om att försöka påstå mig kunna förutsäga den mannen.
Klubbandan tror jag Jocke mycket väl förstår sig på. Han var ju den ende från föreningens håll som tog bladet från munnen och delgav sin åsikt till supportrarna när laget spelade som dasslock. Sen tror jag säkert att han trampar en del folk på tårna men att vara omtyckt av alla ingår inte nödvändigtvis i en Sportchefs arbetsuppgifter IMHO.
Jag hade kunnat köpa att vi skiljs åt från Hank i ett scenario där valet stått mellan honom och en potentiell framtida kulturbärare som Fjällby medan vi redan haft spets signad och juniorer som står vid dörren och tuggar fradga. Att förlora honom för att göra utrymme för Ågren, Rensfelt(?) och liknande medan vi går mot ett förmodat mellanår bland juniorerna i väntan på Östlund och Jellvik känns ju inte toppen. Och då tycker jag ändå att både Rensfelt och Ågren är stabila SHL-spelare. Det ligger en jävla press på Jocke att leverera en sanslös silly, allt annat än ett par riktiga affischnamn som fullkomligt osar Djurgården och det här blir den definitiva tidpunkten för Södertäljefieringen av Djurgården.
Det börjar kännas allt mer oroväckande hur Jockes relationer till tunga djurgårdare utvecklar sig.
* Säcken undermineras offentligt under sin sista säsong där varenda kotte vet att han inte är tränaren vi vill ha och att det kommer något nytt till nästa säsong (Tjomme var lika skyldig).
* Jocke tar över så mycket av Tjommes tjänst att han inte ser det som ett alternativ att stanna.
* Det skär sig mellan Jocke och Robban efter Jockes brutala sågning av laget inför media.
* Spelare som Högström och Hultström vädrar missnöje offentligt över hanteringen av Hank.
Jockes växande inflytande över föreningen oroar mig. Jag tycker att han har gjort ett grymt jobb i många rekryteringar från hockeyallsvenskan, men han verkar befinna sig på en annan våglängd än många andra med en stor kärlek till Djurgården. Och innan någon drar upp att Jocke gjort ett grymt jobb med ekonomin tänker jag återigen påpeka att det är styrelsen som lägger en budget för sportchefen att förhålla sig till, även om denne såklart kan argumentera för ökade medel.
Summa summarum? Min oro över Jockes åverkan växer, men han har några månader på sig att leverera innan jag går från oro till bestämd uppfattning.
Det börjar kännas allt mer oroväckande hur Jockes relationer till tunga djurgårdare utvecklar sig.
* Säcken undermineras offentligt under sin sista säsong där varenda kotte vet att han inte är tränaren vi vill ha och att det kommer något nytt till nästa säsong (Tjomme var lika skyldig).
* Jocke tar över så mycket av Tjommes tjänst att han inte ser det som ett alternativ att stanna.
* Det skär sig mellan Jocke och Robban efter Jockes brutala sågning av laget inför media.
* Spelare som Högström och Hultström vädrar missnöje offentligt över hanteringen av Hank.
Jockes växande inflytande över föreningen oroar mig. Jag tycker att han har gjort ett grymt jobb i många rekryteringar från hockeyallsvenskan, men han verkar befinna sig på en annan våglängd än många andra med en stor kärlek till Djurgården. Och innan någon drar upp att Jocke gjort ett grymt jobb med ekonomin tänker jag återigen påpeka att det är styrelsen som lägger en budget för sportchefen att förhålla sig till, även om denne såklart kan argumentera för ökade medel.
Summa summarum? Min oro över Jockes åverkan växer, men han har några månader på sig att leverera innan jag går från oro till bestämd uppfattning.
Det känns som att Jockes taktik är att värva billiga spelare från dåliga lag som kanske blir bättre i framtiden. Jag kan hålla med om att det kan vara smartare att värva en ung billig spelare än en dyr 34 årig spelare som är på väg utför i karriären. Men om han fortsätter att värva som han gör blir vi LHC. Djurgårdsprofilerna försvinner. Det är Djurgårdsprofilerna jag går till hovet för att se. Jag vill se Dicken mucka, Ölvestad sätta en tackling, Murray välta en spelare, Fimpen ta ett slagsmål, Linkan lägga en flippmacka, Hank jobba 100% i varje byte. Djurgårdare som kämpar för laget.
Jocke bygger lag som innehåller fler bönder för varje år som saknar hjärta för klubben. Om det sedan börjar gå dåligt kommer spelarna tycka synd om sig själva och vi åker ur.
Om man bara ska ta den skickligaste spelaren till bäst pris blir det som i NHL. Extrem tråkig hockey att titta på. Sure, spelarena är extremt duktiga men finns inget hjärta.
Jocke bygger lag som innehåller fler bönder för varje år som saknar hjärta för klubben. Om det sedan börjar gå dåligt kommer spelarna tycka synd om sig själva och vi åker ur.
Om man bara ska ta den skickligaste spelaren till bäst pris blir det som i NHL. Extrem tråkig hockey att titta på. Sure, spelarena är extremt duktiga men finns inget hjärta.
Damned, I hope you’re right!! Är den första som kommer tillstå att min oro var oberättigad om det visar sig så. Dock är det mycket snack om att mål och vision om ett 17:e guld ligger fast just nu, men väldigt ”luddigt” om hur och när. Vad är planen egentligen? Det brukar ju heta att supportrarna (på läktarna) är den sjätte spelaren på plan, och jag tror att den där sjätte spelaren är i behov av få ta del av spelidéen.mb81 skrev: ↑2021-04-26 22:01:36Bra skrivet. Men de du nämner bör nog komma hem de närmaste säsongerna för att det kommer vara värt. Men Jocke brukar värva meriterat varje säsong. Ser inte varför han inte skulle göra det denna heller. Det ska in runt 10 spelare till och spetsspelarna kommer ofta sent. Kanske nån av de du nämner till och med redan denna säsong.Praetori skrev: ↑2021-04-26 21:45:26Utan att faktiskt riktigt förstå hur Jocke tänker så tror jag han tittar mot 2024/25 eller kanske längre än så.Wishes skrev: ↑2021-04-26 21:40:02 Helheten är större än summan av delarna, och man vinner inte SM-guld i hockey på ett kalkylark. Det finns något som heter klubbandaÄr rädd att JE’s urvattnade excelarks-hockey är på väg att putta ned oss i HA igen, men hoppas innerligt att jag blir motbevisad. Skulle vara intressant om JE skulle kunna tänka sig att gå ut och förklara sin strategi lite mer pedagogiskt, för jag fattar ingenting av hur han tänker sig att det där 17:e guldet skall bärgas.
Senast redigerad av Wishes den 2021-04-26 22:21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt, men aldrig nöjd
Jag delar den oron men med rätt framtida tränarstab tror jag att det kan bli bra ändå. Sportchefen behöver absolut inte vara kompis med varje spelare (eller agent) eller ens gillad av fansen utan skall se till föreningens bästa rent sportsligt och lönebudgetmässigt. Annars står man plötsligt där med ett skönt välbetalt kompisgäng, tom plånbok och kvalspel framför dörren.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Mycket bra sagt. Har känt lite samma oro.Puckey skrev: ↑2021-04-26 22:02:33 Det börjar kännas allt mer oroväckande hur Jockes relationer till tunga djurgårdare utvecklar sig.
Spela fult
Kan bara stämma in, hateringen av Säcken var hemskdiftobbe89 skrev: ↑2021-04-26 22:15:42Mycket bra sagt. Har känt lite samma oro.Puckey skrev: ↑2021-04-26 22:02:33 Det börjar kännas allt mer oroväckande hur Jockes relationer till tunga djurgårdare utvecklar sig.
Absolut måste man våga ta ett par obekväma beslut för att nå framgång, men det är också viktigt att ha ett högt förtroende bland framtida tränar och spelarrekryteringar för att vara en attraktiv förening. Med tanke på Hultström och Högströms reaktioner undrar man lite hur tankarna kring Djurgården/Jocke går hos andra aktiva Djurgårdare.Praetori skrev: ↑2021-04-26 22:10:46Jag delar den oron men med rätt framtida tränarstab tror jag att det kan bli bra ändå. Sportchefen behöver absolut inte vara kompis med varje spelare (eller agent) eller ens gillad av fansen utan skall se till föreningens bästa rent sportsligt och lönebudgetmässigt. Annars står man plötsligt där med ett skönt välbetalt kompisgäng, tom plånbok och kvalspel framför dörren.
Just kommunikationen är något som jag tycker föreningen är riktigt dålig på och att det varit så länge.Puckey skrev: ↑2021-04-26 22:29:22Absolut måste man våga ta ett par obekväma beslut för att nå framgång, men det är också viktigt att ha ett högt förtroende bland framtida tränar och spelarrekryteringar för att vara en attraktiv förening. Med tanke på Hultström och Högströms reaktioner undrar man lite hur tankarna kring Djurgården/Jocke går hos andra aktiva Djurgårdare.Praetori skrev: ↑2021-04-26 22:10:46Jag delar den oron men med rätt framtida tränarstab tror jag att det kan bli bra ändå. Sportchefen behöver absolut inte vara kompis med varje spelare (eller agent) eller ens gillad av fansen utan skall se till föreningens bästa rent sportsligt och lönebudgetmässigt. Annars står man plötsligt där med ett skönt välbetalt kompisgäng, tom plånbok och kvalspel framför dörren.
Jag har alltid vurmat för Hank här på forumet men även jag förstår att det precis som med Ahlén måste ta slut en dag. I en bättre ekonomisk verklighet hade det säkert sett annorlunda ut och jag hade gärna sett en förlängning. Men jag blir uppriktigt besviken på sättet det kommunicerades på och Höggas, Dickens och Hultas reaktioner ger vid handen att det nog kunde skötts avsevärt bättre och att man svävar på sanningen i kommunikationen utåt. Men jag är inte beredd att skuldbelägga Jocke för den biten. Mediakanalerna och vad som skrivs och sägs skall hanteras av folk som har erfarenhet och fingertoppskänsla, just för att undvika missförstånd, klumpiga uttalanden eller rena felaktigheter.
Just hur JE uttryckte sig om Säcken när han fick gå liknar detta ganska mycket...Praetori skrev: ↑2021-04-26 22:41:30Just kommunikationen är något som jag tycker föreningen är riktigt dålig på och att det varit så länge.Puckey skrev: ↑2021-04-26 22:29:22Absolut måste man våga ta ett par obekväma beslut för att nå framgång, men det är också viktigt att ha ett högt förtroende bland framtida tränar och spelarrekryteringar för att vara en attraktiv förening. Med tanke på Hultström och Högströms reaktioner undrar man lite hur tankarna kring Djurgården/Jocke går hos andra aktiva Djurgårdare.Praetori skrev: ↑2021-04-26 22:10:46Jag delar den oron men med rätt framtida tränarstab tror jag att det kan bli bra ändå. Sportchefen behöver absolut inte vara kompis med varje spelare (eller agent) eller ens gillad av fansen utan skall se till föreningens bästa rent sportsligt och lönebudgetmässigt. Annars står man plötsligt där med ett skönt välbetalt kompisgäng, tom plånbok och kvalspel framför dörren.
Jag har alltid vurmat för Hank här på forumet men även jag förstår att det precis som med Ahlén måste ta slut en dag. I en bättre ekonomisk verklighet hade det säkert sett annorlunda ut och jag hade gärna sett en förlängning. Men jag blir uppriktigt besviken på sättet det kommunicerades på och Höggas, Dickens och Hultas reaktioner ger vid handen att det nog kunde skötts avsevärt bättre och att man svävar på sanningen i kommunikationen utåt. Men jag är inte beredd att skuldbelägga Jocke för den biten. Mediakanalerna och vad som skrivs och sägs skall hanteras av folk som har erfarenhet och fingertoppskänsla, just för att undvika missförstånd, klumpiga uttalanden eller rena felaktigheter.
Vad har Hultström kläckt ur sig? Nu spelar ju det mindre roll då han inte spelar hos oss längre...Puckey skrev: ↑2021-04-26 22:29:22Absolut måste man våga ta ett par obekväma beslut för att nå framgång, men det är också viktigt att ha ett högt förtroende bland framtida tränar och spelarrekryteringar för att vara en attraktiv förening. Med tanke på Hultström och Högströms reaktioner undrar man lite hur tankarna kring Djurgården/Jocke går hos andra aktiva Djurgårdare.Praetori skrev: ↑2021-04-26 22:10:46Jag delar den oron men med rätt framtida tränarstab tror jag att det kan bli bra ändå. Sportchefen behöver absolut inte vara kompis med varje spelare (eller agent) eller ens gillad av fansen utan skall se till föreningens bästa rent sportsligt och lönebudgetmässigt. Annars står man plötsligt där med ett skönt välbetalt kompisgäng, tom plånbok och kvalspel framför dörren.