Nytt sammarbete med Globenarenorna

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Kall-El skrev:
Busmicke skrev:Det var väl 50% enligt nyheten... ? Viss skillnad mot 5... helt klart ett steg i rätt riktning.
Oki, en miss från min sida. 5% står det att läsa på svenskafans sida....

Vidhåller dock fortfarande att det är på tok för dåligt, men det är en helt annan historia....
Hoppas du är glad över det positiva i alla fall Kall-El. För något negativt hittar man ju inte med detta. DIF är på rätt väg, inse det, slappna av och njut. Vi är på väg tillbaka, sportsligt och ekonomiskt.

High five!
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Helt makalöst underbart! Nu kommer korven, ölen, glassen mm smaka så mycket bättre!

Jag tycker de som gjort det här möjligt ska hyllas ordentligt! Främst styrelse ordf Mats Larsson som fått ta emot otroligt mycket skit för stålbadet efter lockouten och VD Claes Forsberg som jag vet gör ett sjukt bra jobb.

Vi ligger på en fjärde plats i ES, hockeyn är hetare än nånsin i Sthlm och nu är ekonomin på rätt väg också!

Vem hade trott det innan säsongen började?
Ett stort tack, utan er hade det här inte varit möjligt!
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Även Svd tolkar det som att Dif får fem procent.
Känns som att någon behöver reda ut det här åt oss en gång för alla. "I bästa fall 400 000 per år" låter inte som någon fantastisk förbättring av ekonomin.
Användarvisningsbild
_Skogis

Inlägg av _Skogis »

Kagen skrev:
odburt skrev:För att räkna lågt, säg att vi har ett snitt på 6000 pers. Dessa handlar för 30kr/pers i snitt (obs, detta är helt taget ur luften, bara vilt spekulerande).

Då skulle vi göra en vinst på 28 matcher x 6000 pers x 15 kr d.v.s. 2 520 000 kr.

Dock är jag helt övertygad om att vi tjänar bra mycket mer än så.
Mmm, kan du förklara skillnaden mellan omsättning och vinst i din nästa post kanske?
Omsättning är den totala summan av intäkter och utgifter.
Vinst är summan av intäkter minus utgifter.

DIF får mao 50% av vinsten.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Highwind

Inlägg av Highwind »

mforce skrev:Även Svd tolkar det som att Dif får fem procent.
Känns som att någon behöver reda ut det här åt oss en gång för alla. "I bästa fall 400 000 per år" låter inte som någon fantastisk förbättring av ekonomin.
Det står 50% av vinster i nyheten på våran hemsida. Sedan räknar de med en fördubblad försäljning. Det skulle man knappast göra om det gällade 5% av vinsten.
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Jag fattar nu. DIF får 50% av vinsten. Marginalen på sålda varor är 10%. Hälften av 10% är 5%. Alltså, DIF får 5% av värdet på försålda varor.
isolerad

Inlägg av isolerad »

mforce skrev:Jag fattar nu. DIF får 50% av vinsten. Marginalen på sålda varor är 10%. Hälften av 10% är 5%. Alltså, DIF får 5% av värdet på försålda varor.
Så har jag också fattat det. Men vad jag inte fattar är som att Ros säger att kaffet kostar 17kr. Och bara 10% av den summan är ren vinst?

Köper man in kaffe för drygt 15kr? Det är absurt.
i
Kojak

Inlägg av Kojak »

Vart någonstans på Svenskafans står att DIF får 50% av alla intäkter? Vi skriver som det ska vara: 50% av vinsten, vilket blir det Kall-El skrev tidigare, 5% av hela omsättningen då alla parter räknade med att vinsten ligger på 10%.

Det framgick väldigt bra på presskonferensen, så jag hoppas det går fram till alla här inne också.

Men faktum är att detta är ett steg i rätt riktning. Ett stort steg hävdar jag. Det gäller för oss Djurgårdare att lämna Blues, Röde kvarn, McDonalds och alla andra ställen och istället inhandla mat och dryck inne på Arenan.

Börja redan i morgon lördag kanske?

Härlig vinst igår!
Senast redigerad av Kojak den 2007-11-30 11:14:46, redigerad totalt 1 gånger.
mankan

Inlägg av mankan »

Ja det här känns perfekt...
Mankan
vazze

Inlägg av vazze »

isolerad skrev:
mforce skrev:Jag fattar nu. DIF får 50% av vinsten. Marginalen på sålda varor är 10%. Hälften av 10% är 5%. Alltså, DIF får 5% av värdet på försålda varor.
Så har jag också fattat det. Men vad jag inte fattar är som att Ros säger att kaffet kostar 17kr. Och bara 10% av den summan är ren vinst?

Köper man in kaffe för drygt 15kr? Det är absurt.
1 kopp kaffe kanske kostar 2.50:- i material (kaffe, filter, muggar, el) etc.
Sen tillkommer löner för personal, allt från personen som köper in kaffet till personen som serverar kaffet. Länkar även till en överskådlig bild för detta: http://tinyurl.com/yozmmu

En kopp kaffe (bara pulvret) kanske ligger på 0.4kr/kopp..
Highwind

Inlägg av Highwind »

Vi kan ju inte räkna med att få 50% av vad de har sålt en vara för. Det är ju GlobeArena som köper in varorna och inte DIF. Skulle DIF få 50% av vad en korv blir såld för så skulle GlobeArena stor förlust på varje vara som säljs.

Men säljer vi en vara för 20 kr medan inköpspriset+personakostnad med mera kostar 15kr. Då blir vinsten 5kr och vi får 2,50 av detta.

Bra!
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Men faktum är att detta är ett steg i rätt riktning. Ett stort steg hävdar jag. Det gäller för oss Djurgårdare att lämna Blues, Röde kvarn, McDonalds och alla andra ställen och istället inhandla mat och dryck inne på Arenan.

Problemet är väl utbudet av matställen på Hovet.
Finns inte extremt mycket att välja på men vi får väl nöje oss med det som finns.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Highwind skrev:Vi kan ju inte räkna med att få 50% av vad de har sålt en vara för. Det är ju GlobeArena som köper in varorna och inte DIF. Skulle DIF få 50% av vad en korv blir såld för så skulle GlobeArena stor förlust på varje vara som säljs.

Men säljer vi en vara för 20 kr medan inköpspriset+personakostnad med mera kostar 15kr. Då blir vinsten 5kr och vi får 2,50 av detta.

Bra!
Måste säga att det låter som en väldigt hög inköps / personalkostnad. Borde i min mening inte ligga så högt, men jag kanske missar något fundamentalt. Om denna kostnad är så hög har jag lite svårt att förstå hur lag som FBK kan dra in så mycket mer pengar än oss, eller kan det vara så enkelt att de har en smartare och mer effekt lösning för sin personal?

Är det så illa att man helt enkelt måste äga sin arena för att kunna gör några rejäla vinster? Efter att ha fått sig till livs den senaste informationen kan man ju börja undra. Om vinsten så här långt in i serien inte är högre än 200k totalt måste det helt enkelt finnas svarta hål som bara äter upp vinsterna.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Kall-El skrev:
Highwind skrev:Vi kan ju inte räkna med att få 50% av vad de har sålt en vara för. Det är ju GlobeArena som köper in varorna och inte DIF. Skulle DIF få 50% av vad en korv blir såld för så skulle GlobeArena stor förlust på varje vara som säljs.

Bra!
Måste säga att det låter som en väldigt hög inköps / personalkostnad. Borde i min mening inte ligga så högt, men jag kanske missar något fundamentalt. Om denna kostnad är så hög har jag lite svårt att förstå hur lag som FBK kan dra in så mycket mer pengar än oss, eller kan det vara så enkelt att de har en smartare och mer effekt lösning för sin personal?

Är det så illa att man helt enkelt måste äga sin arena för att kunna gör några rejäla vinster? Efter att ha fått sig till livs den senaste informationen kan man ju börja undra. Om vinsten så här långt in i serien inte är högre än 200k totalt måste det helt enkelt finnas svarta hål som bara äter upp vinsterna.
Det var bara ett exempel för att visa på att vi inte kan förvänta oss 50% av intäkterna (företag har ju faktiskt utgifter också). 50% av vinsten är dock rimligt.

Jag vet inte. Eftersom priserna är så dyra borde marginalen mellan kostnad och försäljningspris vara större än 10% som DN säger. Ju större marginal desto mer pengar får DIF.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Frasse skrev:

Problemet är väl utbudet av matställen på Hovet.
Finns inte extremt mycket att välja på men vi får väl nöje oss med det som finns.
Ju mer vinst de gör ju större blir utbudet. Vinsten bör rimligtvis investeras i ett större utbud för att ytterligare öka efterfrågan. Med ökad efterfrågan blir vinsten ännu större.

Börjar vi handla mycket på Hovet nu så blir utbudet större med tiden. Köp köp köp :p
Skriv svar