Praetori skrev: ↑2021-02-14 21:46:58
Hockeybulldog skrev: ↑2021-02-14 21:19:22
Förra året försvann 3 potentiella spelare att bygga på Alsing, Hultström och Berglund. Året innan Brodin och Reideborn sen nämner du spelare som vi tappat under en 5 års period och det har alla SHL lag gjort (2-3 sk stomspelare varje säsong)! Så fortfarande ett stort misslyckande att DIF inte kan utveckla sina unga lovande spelare!
Jag tycker dock att det är en skillnad mellan stomme och spets. Att SHL-lag tappar sina bästa spelare är en ekonomisk verklighet. Att tappa bärande spelare som kan utgöra grunden för spelmodellen och som man kan bygga kring är något annat.
Vi är bra på att "fylla på" med motorer och ankare under säsong eller på kortare sikt (Widing, Wandell mfl) och bra på att lyfta in talanger på kort sikt (Bema, Alsing, Lilja) men jag tycker inte vi fått in stabil SHL-kvalitet på längre sikt utan det är bräcklig bredd och kortsiktig spets. Det var därför jag nickat gillande åt målsättningen att värva spelare med Stockholmsanknytning i första hand och att ge det tid. Men på senare verkar vi betydligt mer kortsiktiga både i värvningarna och i speltid/utrymme.
Vi skeppar spelare som Walli, tappar spelare som LJ, Ljungh och Peppe och tvingas i princip chansa på spelare som Bokk, Rakshani och en spelsugen Dick.
Walli var inte tillräckligt bra(även fast han gjorde det bättre än jag trodde hans sista säsong hos oss). Kanske kan komma tillbaka om nåt år men allsvenskan är hans nivå just nu.När vi släppte LJ och Ljungh valde vi att satsa på Ante och Josef för att just ha den där stommen du talar om. Sen gick det som det gick. Men både Ljungh och LJ flyttade strax efter det till KHL. Skulle med andra ord inte heller varit stomme speciellt länge. Lundh gick även han till KHL. Sådant kommer hända hela tiden så länge KHL har överlägset våra löner. Spelar ingen roll om det är vi, Frölunda, HV eller Färjestad.
Denna säsong är ingen vanlig säsong. Därav chansvärvningar under säsong. Spelare som Nrdella och Gragnani skulle nog inte var aktuella över huvudtaget då. Men jag tycker också vi har frångått vår värvningsfilosofi under denna säsong. Men vi får se hur det ser ut nästa säsong. Om det är ett hack i skivan eller om vi ska satsa mer på äldre utländska spelare. Jag drar inte så stora växlar av denna säsong.
Vi kan vara ense om att det är väldigt svårt att bygga hockeylag. Gör man en bra säsong så tappar man ofta halva laget. Satsar man på att ha en bra juniorverksamhet och har många juniorer så får man räkna med att spelarna sticker efter en eller i bästa fall två bra säsonger i a-laget.
Jag tycker som jag var inne på att vi ändå har en rätt ok stomme just nu. Sen byter man kanske ut någon även i stommen ibland. Men just nu har vi ändå Svedberg, Mantas, Jeppe, Tom, Högström, Wandell, Bergfors, Josef, Hank, Basse och Dick som en vettig stomme. Ågren och Östman skulle kunna aspirera där med förlängda kontrakt. Majoriteten av dessa är stockholmare också.
Men räknar med att vi bygger om lite i sommar och jag både tror och hoppas Jocke tänker rätt lika som han tidigare byggt sina lag.