Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-02-14 21:23:33 Tror inte lika många velat ge Simon J en massa chanser och snackat om borttappade talanger ifall det inte varit Tjommes pojk.
Han har fått 9:24 i snitt i speltid vilket jag inte tycker är "massa chanser" och han har bättre +/- än både Ekberg och Norell.
Han är måhända inte redo att vara en bärande SHL-back än men kan man inte se potentialen i den spelaren är man nog blind. Han behöver massvis med speltid och det verkar inte vi kunna erbjuda varför en övergång känns logisk.

Det lustiga är att Björnfot var lite av en hackkyckling innan Kings kallade "hem" honom och då dög SJ i forumets ögon men sedan dess är det istället tvärtom, kanske eftersom JP varit svårare att kritisera.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Hockeybulldog skrev: 2021-02-14 21:19:22
Förra året försvann 3 potentiella spelare att bygga på Alsing, Hultström och Berglund. Året innan Brodin och Reideborn sen nämner du spelare som vi tappat under en 5 års period och det har alla SHL lag gjort (2-3 sk stomspelare varje säsong)! Så fortfarande ett stort misslyckande att DIF inte kan utveckla sina unga lovande spelare!
Jag tycker dock att det är en skillnad mellan stomme och spets. Att SHL-lag tappar sina bästa spelare är en ekonomisk verklighet. Att tappa bärande spelare som kan utgöra grunden för spelmodellen och som man kan bygga kring är något annat.

Vi är bra på att "fylla på" med motorer och ankare under säsong eller på kortare sikt (Widing, Wandell mfl) och bra på att lyfta in talanger på kort sikt (Bema, Alsing, Lilja) men jag tycker inte vi fått in stabil SHL-kvalitet på längre sikt utan det är bräcklig bredd och kortsiktig spets. Det var därför jag nickat gillande åt målsättningen att värva spelare med Stockholmsanknytning i första hand och att ge det tid. Men på senare verkar vi betydligt mer kortsiktiga både i värvningarna och i speltid/utrymme.

Vi skeppar spelare som Walli, tappar spelare som LJ, Ljungh och Peppe och tvingas i princip chansa på spelare som Bokk, Rakshani och en spelsugen Dick.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Hockeybulldog

Inlägg av Hockeybulldog »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-02-14 21:23:33 Tror inte lika många velat ge Simon J en massa chanser och snackat om borttappade talanger ifall det inte varit Tjommes pojk.
Han har ju ingen spetsegenskap som håller i SHL just nu.
Ingen kan ju påstå att han inte fått sina chanser. Men han har ju verkligen inte övertygat en enda match på hela säsongen.
Ska faktiskt bli lite spännande att se honom i Allsvenskan. Är han så bra som vissa hävdar ska han ju klara av den serien.

Var ju en massa liknande snack när vi ”slarvade” bort Mackan D. Nu övertygar han inte ens i Allsvenskan. Snarare tvärtom.
Att spela dryga 9 min, ibland höger, ibland vänster, ofta olika backpartner, sitta första 5min i varje period, komma in göra 2-3 byten. Inget PP eller PK bygger knappast spelare. Tror faktiskt att JJ skulle vara rätt kass med dessa förutsättningar. Dessutom förlorar vi 7 raka & gör inga förändringar på backsidan, det bara rullar på. Är inte i min bok att ha fått chansen. NHL lägger ner ca 40 milj (nästan vår spelarbudget) i scouting, är rätt övertygad om att blir man draftad som SJ är så har man nog spetsegenskaper för NHL-nivå. MD har haft skadebekymmer kanske därför!
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-02-14 21:46:58
Hockeybulldog skrev: 2021-02-14 21:19:22
Förra året försvann 3 potentiella spelare att bygga på Alsing, Hultström och Berglund. Året innan Brodin och Reideborn sen nämner du spelare som vi tappat under en 5 års period och det har alla SHL lag gjort (2-3 sk stomspelare varje säsong)! Så fortfarande ett stort misslyckande att DIF inte kan utveckla sina unga lovande spelare!
Jag tycker dock att det är en skillnad mellan stomme och spets. Att SHL-lag tappar sina bästa spelare är en ekonomisk verklighet. Att tappa bärande spelare som kan utgöra grunden för spelmodellen och som man kan bygga kring är något annat.

Vi är bra på att "fylla på" med motorer och ankare under säsong eller på kortare sikt (Widing, Wandell mfl) och bra på att lyfta in talanger på kort sikt (Bema, Alsing, Lilja) men jag tycker inte vi fått in stabil SHL-kvalitet på längre sikt utan det är bräcklig bredd och kortsiktig spets. Det var därför jag nickat gillande åt målsättningen att värva spelare med Stockholmsanknytning i första hand och att ge det tid. Men på senare verkar vi betydligt mer kortsiktiga både i värvningarna och i speltid/utrymme.

Vi skeppar spelare som Walli, tappar spelare som LJ, Ljungh och Peppe och tvingas i princip chansa på spelare som Bokk, Rakshani och en spelsugen Dick.
Walli var inte tillräckligt bra(även fast han gjorde det bättre än jag trodde hans sista säsong hos oss). Kanske kan komma tillbaka om nåt år men allsvenskan är hans nivå just nu.När vi släppte LJ och Ljungh valde vi att satsa på Ante och Josef för att just ha den där stommen du talar om. Sen gick det som det gick. Men både Ljungh och LJ flyttade strax efter det till KHL. Skulle med andra ord inte heller varit stomme speciellt länge. Lundh gick även han till KHL. Sådant kommer hända hela tiden så länge KHL har överlägset våra löner. Spelar ingen roll om det är vi, Frölunda, HV eller Färjestad.

Denna säsong är ingen vanlig säsong. Därav chansvärvningar under säsong. Spelare som Nrdella och Gragnani skulle nog inte var aktuella över huvudtaget då. Men jag tycker också vi har frångått vår värvningsfilosofi under denna säsong. Men vi får se hur det ser ut nästa säsong. Om det är ett hack i skivan eller om vi ska satsa mer på äldre utländska spelare. Jag drar inte så stora växlar av denna säsong.

Vi kan vara ense om att det är väldigt svårt att bygga hockeylag. Gör man en bra säsong så tappar man ofta halva laget. Satsar man på att ha en bra juniorverksamhet och har många juniorer så får man räkna med att spelarna sticker efter en eller i bästa fall två bra säsonger i a-laget.

Jag tycker som jag var inne på att vi ändå har en rätt ok stomme just nu. Sen byter man kanske ut någon även i stommen ibland. Men just nu har vi ändå Svedberg, Mantas, Jeppe, Tom, Högström, Wandell, Bergfors, Josef, Hank, Basse och Dick som en vettig stomme. Ågren och Östman skulle kunna aspirera där med förlängda kontrakt. Majoriteten av dessa är stockholmare också.

Men räknar med att vi bygger om lite i sommar och jag både tror och hoppas Jocke tänker rätt lika som han tidigare byggt sina lag.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2021-02-14 21:36:44
Han har fått 9:24 i snitt i speltid vilket jag inte tycker är "massa chanser" och han har bättre +/- än både Ekberg och Norell.
Han är måhända inte redo att vara en bärande SHL-back än men kan man inte se potentialen i den spelaren är man nog blind. Han behöver massvis med speltid och det verkar inte vi kunna erbjuda varför en övergång känns logisk.

Det lustiga är att Björnfot var lite av en hackkyckling innan Kings kallade "hem" honom och då dög SJ i forumets ögon men sedan dess är det istället tvärtom, kanske eftersom JP varit svårare att kritisera.
Ska han ha mer minuter måste han spela bättre. Han har fått tillräckligt med matcher och minuter för att bevisa sin talang.
Blind och blind, men jag har börjat använda läsglasögon, så du är inte långt från sanningen. :wink: Jag ser bara ingen kommande storback i honom.

Jeppe P är en klart begränsad SHL- back. Rätt dåligt passningsspel och markeringsspel. Har gjort ett par mål i år, och gjort färre misstag. Men jag sörjer inte om han lämnar. Som person verkar han störtskön, och jag hoppades att han efter sitt första år hos oss skulle bli en riktigt vass back. Såg honom då som ett fynd. Var nog blind då också. :D

Björnfot var ytterst begränsad i höstas, passar nog bättre på liten rink där han inte behöver hålla i pucken så mycket.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Support 81
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Support 81 »

En EXTREMT skicklig C vill jag se idag Jocke !!!!

Stor o stark svår att ta puck av Typ Uffe Samuelsson Bemströms målsinne Kämpar glöd värre än Brodin på steroider täcker skott alla Ragnarsson handleder som Bremberg/Linkan styr PP som Ryan Lasch

En sådan C vill jag ha IDAG !!!!!!
EspenK

Inlägg av EspenK »

Jobba Jocke! Jobba!
EspenK

Inlägg av EspenK »

Support 81 skrev: 2021-02-15 11:02:09 En EXTREMT skicklig C vill jag se idag Jocke !!!!

Stor o stark svår att ta puck av Typ Uffe Samuelsson Bemströms målsinne Kämpar glöd värre än Brodin på steroider täcker skott alla Ragnarsson handleder som Bremberg/Linkan styr PP som Ryan Lasch

En sådan C vill jag ha IDAG !!!!!!
Rimligt krav. Finns ett överskott av dessa utan kontrakt. Bara för Jocke att bestämma sig ju. Alla vill väl spela för Djurgården.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Vill inte vara den som kommer in och är negativ i sakfrågan, men kommer det en ny center - vilket jag tvivlar på, lär det vara ungefär ett Strandberg från Pantern-fynd. Dvs hoppa på en snabb utväxling om det ska bli poäng, annars en spelare som kan kliva in och käka tid 0-0 med offensiva bytesavslut som bonus.
25/4-2025
EspenK

Inlägg av EspenK »

Jocke är ingen sc som tar ogenomtänkta beslut. Vet inte när och om han värvat på deadline day någon gång hittills. Svårt att avgöra om det är rätt eller fel förrän man vet status på Josef och Basse.
mb81

Inlägg av mb81 »

EspenK skrev: 2021-02-15 11:43:24 Jocke är ingen sc som tar ogenomtänkta beslut. Vet inte när och om han värvat på deadline day någon gång hittills. Svårt att avgöra om det är rätt eller fel förrän man vet status på Josef och Basse.
Det ska finnas nåt också. Och bredden har vi på centersidan. En sån värvning som Basse var(en hyfsad allsvensk spelare) gör ju varken till eller från när vi har Stoa, Haga, Östman, Wandell och utöver det Ågren och Bjerselius som kan centra. Spelare finns. Det är spetsen som saknas om Basse och/eller Josef är långtidsskadade.

Undrar vad som hände med Lill-Tjomme till Mora. Nu är det bara ett halvt dygn kvar. Han skulle vara klar så då är det väl dags att presentera honom kan man ju tycka.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Strandberg på is enligt hockeynews på twitter.
mb81

Inlägg av mb81 »

gaspo skrev: 2021-02-15 11:57:30 Strandberg på is enligt hockeynews på twitter.
Mycket bra. Bör väl vara tillbaka i spel hyfsat snart i så fall.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Hockeybulldog skrev: 2021-02-14 22:13:27
Han har ju ingen spetsegenskap som håller i SHL just nu.
Ingen kan ju påstå att han inte fått sina chanser. Men han har ju verkligen inte övertygat en enda match på hela säsongen.
Ska faktiskt bli lite spännande att se honom i Allsvenskan. Är han så bra som vissa hävdar ska han ju klara av den serien.

Var ju en massa liknande snack när vi ”slarvade” bort Mackan D. Nu övertygar han inte ens i Allsvenskan. Snarare tvärtom.
Att spela dryga 9 min, ibland höger, ibland vänster, ofta olika backpartner, sitta första 5min i varje period, komma in göra 2-3 byten. Inget PP eller PK bygger knappast spelare. Tror faktiskt att JJ skulle vara rätt kass med dessa förutsättningar. Dessutom förlorar vi 7 raka & gör inga förändringar på backsidan, det bara rullar på. Är inte i min bok att ha fått chansen. NHL lägger ner ca 40 milj (nästan vår spelarbudget) i scouting, är rätt övertygad om att blir man draftad som SJ är så har man nog spetsegenskaper för NHL-nivå. MD har haft skadebekymmer kanske därför!
Simon fick ju hur mycket förtroende som helst i början, särskilt i träningsmatcherna. Är man sedan inte nog bra tappar man ju sakta men säkert fotfästet i laget. Så är det ju även i de lägre divisionerna. Inget vettig tränare fortsätter spela någon som inte visar sig klara av det. Robban har agerat helt rätt kring SJ.

JJ spelar ju 20min/match av en anledning. Eller hur? Speltid är något man förtjänar, inget man får.

Att NHL draftar över 200 spelare varje år säger ju en del. Det är rätt många högoddsare som kommer med, samt en hel del lågoddsare som sedan verkligen inte lever upp till någons förväntningar.
Men visst, sämre spelare än SJ har sedan blommat ut och visat sig ha en senare och brantare utvecklingskurva än andra. Men det är egentligen inte min poäng. Min poäng är att Simon håller för låg nivå för att i dagsläget platsa i vårt SHL-lag.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
gaspo

Inlägg av gaspo »

Jisses va man önskar sig en spelklar riktigt jäkla duktig center. J.J kan vi räkna bort resten av säsongen. Frågan e om han ens kommer spela nått mer? Vill han riskera? Det e väll hans 3,e,4,e hjärnskakning nu.
Låst