Jag gnäller inte på JVM, deras upplägg med en bubbla är ju troligen tom bättre ur ett smittskyddsperspektiv än att spelarna är kvar hemmavid.-daniel- skrev:Eftersom detta försvann på förra sidan och jag tycker det är en högst relevant frågeställning tar jag det igen.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att folk gnäller på JVM, hur ansvarsfullt är det att SHL fortfarande är i gång? Hur solidariskt är det mot resten av samhället? Förstår ingenting hur det resoneras här faktiskt.
Spelare blir sjuka > risken är överhängande att sjuka spelare smittar andra (utanför rinken)> smittan eskalerar osv. Utöver det så har vi den enormt orättvisa aspekten i att corona kommer göra den här säsongen löjligt slumpartad. Vad händer om ett lag får spelare sjuka i ett slutspel, eller än värre i degraderingsmatcher?
Det enda rätta hade naturligtvis varit att lägga ner den här säsongen när smittan eskalerade lavinartat i oktober. Resten av samhället har fått anpassa sig, det är väl inte helt orimligt att hockeyn skulle få gå samma öde tillmötes..? Hur tråkigt det än är för oss hockeynördar.
Gällande serien i stort så vågar jag påstå att smittspridningen i stort inte påverkas för fem öre av SHL eller andra elitidrotter. Elithockeysverige är relativt litet och så länge man inte träffar en massa folk ur andra grupper man normalt sett inte interagerar med torde påverkan vara minimal (undantaget om man sätter sig på flyg men det är det få/inga av lagen som gör just nu).
När det gäller smittspridning lär enda dags samlade besök på ICA, Coop, Ikea eller dylikt krossa all Svensk elitidrott tillsammans och förstnämnda i sin tur lär försvinna i den statistiska mängden jämfört med annan shopping, krogbesök osv.
Elitidrottare är normalt sett duktiga på hälsoaspekter så att just SHL med sin nuvarande testning och restriktioner, uppdelade omklädningsrum osv skulle vara någon form av "risk" utan publik håller jag som väldigt osannolikt.