Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Rolv skrev: Såg att Jocke hade uttalat sig i i en intervju: " -Det är upp till honom själv i hur många matcher han vill dominera", säger han i en längre intervju.
Någon som kan förklara ved han menar med det? (Har inte tillgång till hela intervjun).
Dick gillar inte att lasta på de riktigt höga träningsvolymerna som modern elithockey är full av. Det är ingen hemlighet och han är en gudabenådad hockeyspelare som klarat sig på grymma skills och pannben. Att stå utan kontrakt över sommaren betyder att man slipper sommarträna tex. Hade han haft Hanks träningsvilja hade han kunnat dominera i NHL också (och ungefär samma sak sa Jocke med).

Med det sagt så har Jocke och Dick sagt det som behövs sägas till varandra. Om Bema inte kommer tillbaka och Dick och Jocke fortfarande är intresserade så spelar han med oss från och med det. Om Bema kommer tillbaka eller intresset svalnat så gör han inte det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:
mb81 skrev:
Praetori skrev:
mb81 skrev: Vi vill ju ha fyra kedjor som ändå kan föra spelet. Guter kan faktiskt hamna i en fjärdekedja när det väl börjar dra ihop sig. Kommer Bemström hem är det ett troligt scenario.
Vi har Ågren, Possler, Östman, Hank med flera som kan spela i fjärde. De ska kunna föra spelet också.
Men man vill väl ändå lägga det mesta av den offensiva kvaliteten i de tre högsta kedjorna. Den fjärde ligger väl på knappa 10 minuter/match.
Jag skulle inte peta på fjärde heller. De har haft en fantastisk uppsida, bra kemi och varit stabila både defensivt och offensivt.
Känns lite som att det bara är att vänta på att det lossnar för Berglund och Josef och sen se vem som kan leverera bäst av Holtz, Guter och Bergfors.
Fast skadade spelare ska tillbaka också. Östman ska centra och inte Ågren. Possler borde ta en plats osv. Men det är givetvis bra med konkurrens. Sen kommer säkert någon annan vara skadad.
Nej men det är klart det är bra med konkurrens, att det finns en riktigt bra breddning djup över 4 kedjor. Riktigt många som kan ta en roll i fjärde t.ex.

Jag tycker dock det saknas spets på wingarna faktiskt.
Framförallt på rightare.

Guter, Bergfors, Holtz är inte spetsigt nog för en potentiell guldvinnare.

Bemström är bonus men personligen anser jag att ytterligare en spets fw behövs in (och som läget utvecklat sig vill jag inte att det är Dick).
Vet eg inte vem det skulle vara ingen random-import heller.
Därför jag satt och drömde om Brodin, men även J-David med hemlängtan vore fint.

Aja, men budgeten är väl vad dem är men kan tycka vi har lite för många mellanbra/mellandyra spelare i nuläget.
Korta av två namn där, växla in junisar (Grewe / Falk känns långt från spel när alla är tillbaka) i fjärde och ha råd med en till fw i kategorin något vassare.
Aningen motsägelsefullt med tanke på att jag nyss sa att det är bra med konkurrens men fick jag välja skulle jag tighta konkurrensen och balansera om lite grann

Aja.
Ska inte bara gnälla, ser väl hyfsat ut som helhet men finns alltid grejor att tycka och tänka om...
Sorry för sent svar. Men säg att vi skulle ha Brodin eller Brodinish istället för två mellanbra/mellandyra spelare. Skulle laget bli så mycket bättre? Känsligare för skador osv. De spelarna som förlängde eller vi värvade i det prissegmentet nu som det gäller som du skulle kunna tänka bytaut antar jag är Haga, Hedman, Wandell, Guter och Bergfors. Eftersom bristen på rightare enligt dig)(och jag tycker nog vi ska ha fyra bra rightare jag ocksåå helst)så går Guter och Bergfors bort. Då blir det två av Wandell, Haga och Hedman. Då jag helst vill ha kvar Haga av dessa tre så blir "bytet" Brodinish in Hedman och Wandell ut.

Så en uppställning med detta blir resultatet i din önskan:
Bulan-Josefson-Brodinish
Possler-Haga-Holtz
Ågren-Basse-Bergfors
Hank-Östman-Guter
Grewe/Falk/Walli Walterholm

Är den verkligen bättre än till exempel detta vi kan ställa upp med i år? Båda uppställningarna skadefria. Jag tycker inte den lilla extra spetsen blir tillräcklig i förlorad bredd i fyra kedjor och dessutom att vi har bra höjd vid skador. En lite vassare förstakdedja medans andra och tredje blir ett snäpp sämre och fjärde blir ungefär på samma nivå.
Sen kan man väl räkna in Bemström eller ersättare men det gäller ju båda uppställningarna.

Bulan-Josefson-Guter
Basse-Haga-Holtz
Hedman-Wandell-Bergfors
Possler-Östman-Hank
Ågren/Grewe/Walli/Falk
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Bemström gjorde mål efter 52 sekunder i sin första match med Columbus. Vi får se om det håller i sig.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Mattias_87 skrev:Bemström gjorde mål efter 52 sekunder i sin första match med Columbus. Vi får se om det håller i sig.
Om det är en förutsättning för att signa Dick så hoppas jag verkligen han fortsätter ösa in mål.

Men det är ju tråkigt att de två ryktas ställas mot varandra.
Finns ju då andra kontrakt som ter sig märkliga.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

mb81 skrev:
South_Exil skrev:
mb81 skrev:
Praetori skrev:
mb81 skrev: Vi vill ju ha fyra kedjor som ändå kan föra spelet. Guter kan faktiskt hamna i en fjärdekedja när det väl börjar dra ihop sig. Kommer Bemström hem är det ett troligt scenario.
Vi har Ågren, Possler, Östman, Hank med flera som kan spela i fjärde. De ska kunna föra spelet också.
Men man vill väl ändå lägga det mesta av den offensiva kvaliteten i de tre högsta kedjorna. Den fjärde ligger väl på knappa 10 minuter/match.
Jag skulle inte peta på fjärde heller. De har haft en fantastisk uppsida, bra kemi och varit stabila både defensivt och offensivt.
Känns lite som att det bara är att vänta på att det lossnar för Berglund och Josef och sen se vem som kan leverera bäst av Holtz, Guter och Bergfors.
Fast skadade spelare ska tillbaka också. Östman ska centra och inte Ågren. Possler borde ta en plats osv. Men det är givetvis bra med konkurrens. Sen kommer säkert någon annan vara skadad.
Nej men det är klart det är bra med konkurrens, att det finns en riktigt bra breddning djup över 4 kedjor. Riktigt många som kan ta en roll i fjärde t.ex.

Jag tycker dock det saknas spets på wingarna faktiskt.
Framförallt på rightare.

Guter, Bergfors, Holtz är inte spetsigt nog för en potentiell guldvinnare.

Bemström är bonus men personligen anser jag att ytterligare en spets fw behövs in (och som läget utvecklat sig vill jag inte att det är Dick).
Vet eg inte vem det skulle vara ingen random-import heller.
Därför jag satt och drömde om Brodin, men även J-David med hemlängtan vore fint.

Aja, men budgeten är väl vad dem är men kan tycka vi har lite för många mellanbra/mellandyra spelare i nuläget.
Korta av två namn där, växla in junisar (Grewe / Falk känns långt från spel när alla är tillbaka) i fjärde och ha råd med en till fw i kategorin något vassare.
Aningen motsägelsefullt med tanke på att jag nyss sa att det är bra med konkurrens men fick jag välja skulle jag tighta konkurrensen och balansera om lite grann

Aja.
Ska inte bara gnälla, ser väl hyfsat ut som helhet men finns alltid grejor att tycka och tänka om...
Sorry för sent svar. Men säg att vi skulle ha Brodin eller Brodinish istället för två mellanbra/mellandyra spelare. Skulle laget bli så mycket bättre? Känsligare för skador osv. De spelarna som förlängde eller vi värvade i det prissegmentet nu som det gäller som du skulle kunna tänka bytaut antar jag är Haga, Hedman, Wandell, Guter och Bergfors. Eftersom bristen på rightare enligt dig)(och jag tycker nog vi ska ha fyra bra rightare jag ocksåå helst)så går Guter och Bergfors bort. Då blir det två av Wandell, Haga och Hedman. Då jag helst vill ha kvar Haga av dessa tre så blir "bytet" Brodinish in Hedman och Wandell ut.

Så en uppställning med detta blir resultatet i din önskan:
Bulan-Josefson-Brodinish
Possler-Haga-Holtz
Ågren-Basse-Bergfors
Hank-Östman-Guter
Grewe/Falk/Walli Walterholm

Är den verkligen bättre än till exempel detta vi kan ställa upp med i år? Båda uppställningarna skadefria. Jag tycker inte den lilla extra spetsen blir tillräcklig i förlorad bredd i fyra kedjor och dessutom att vi har bra höjd vid skador. En lite vassare förstakdedja medans andra och tredje blir ett snäpp sämre och fjärde blir ungefär på samma nivå.
Sen kan man väl räkna in Bemström eller ersättare men det gäller ju båda uppställningarna.

Bulan-Josefson-Guter
Basse-Haga-Holtz
Hedman-Wandell-Bergfors
Possler-Östman-Hank
Ågren/Grewe/Walli/Falk
Jag tänkte mer

Berglund-Josefson/Bemström
Haga-Strandberg-Holtz
Hedman-Wandell-Bergfors
Hank-Östman-Ågren

Spetsfw ala Brodinish in på valfri plats!
Extra
Grewe, Falk, + Ytterligare junis

Avbryta kontrakt då speltid ej kan ges
Possler 70-100
Walli ca 30
Guter ca 150

Där har du 250 som du då kan lägga på Brodin/ish spetswing utöver Bemström som ska in i laget vilket kan göra att Bergfors/Hedman/Holtz kan få hoppa ned ett hack.
Samt att bi har både bredd/spets i bättre balans.

15 fw på kontrakt plus extra junis.

Istället som nu 17 fw på kontrakt plus extra junis som aldrig kommer få en chans.

Falk, Grewe, Bemström inräknat.

Min uppställning + 250k fw ser jag som fullt guldkompatibel. Ändå med bredd och möjlighet att spela juniorer i enstaka matcher.

Vi är FÖR breda nu

”Typiskt” att Bemström gör succé dock.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

I och med att Bemström verkar spela sig in i Columbus så är det bara för Jocke att kontraktera Dicken
Ceterum censeo Solna esse delendam
mb81

Inlägg av mb81 »

South Exil:

Utgick från det vi faktiskt kunde gjort annorlunda under denna silly.

Då hade vi dessa jag nämnde att spela med. Alltså Hedman, Wandell, Guter, Bergfors och Haga i mellanskiktet. Sen har vi Walli och Östman som billiga spelare.
Possler hade redan kontrakt och vi frigör knappast hela löneutrymmet att släppa en spelare som varit skadad i 8 månader inte ens om han varit skadefri så brukar man bara kunna bryta ett kontrakt och frigöra hela lönesumman.
Sen blir det larvigt om vi ska bryta kontrakt efter 2 omgångar på spelare vi just förlängt med. Jocke är mer ansvarsfull än så som tur är.

Sen räknar du nog spelarnas löner lite högt. Om man ska tro madhawk(och det ska man när det gäller silly och kontrakt) så ligger Guter på 90-120, Possler på 70-90 och Walli på under 30(spelar väl sitt sista år på rookiekontrakt och ligger väl på ca 23k eller vad det är).

Tråkigt att Guter har blivit en hackkyckling här. Gjorde det riktigt bra i en fjärdekedja i slutspelet i våras och kan även egenskaper om gör att han kan spela i någon toppkedja.

Sen börjar väl det mer och mer bli att man ska ha fyra bra kedjor för att vinna SM-guld. Tycker ändå vi har det. Kan ju jämföra med Frölunda som vann ifjol. De hade till exempel Mustonen i en förstakedja. Inte speciellt spetsigt va? Men hade fyra kedjor som kunde hota bra. Jag tycker verkligen det är bra att vi har bra bredd.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

mb81 skrev:South Exil:

Då hade vi dessa jag nämnde att spela med. Alltså Hedman, Wandell, Guter, Bergfors och Haga i mellanskiktet. Sen har vi Walli och Östman som billiga spelare.
Possler hade redan kontrakt och vi frigör knappast hela löneutrymmet att släppa en spelare som varit skadad i 8 månader inte ens om han varit skadefri så brukar man bara kunna bryta ett kontrakt och frigöra hela lönesumman.
Sen blir det larvigt om vi ska bryta kontrakt efter 2 omgångar på spelare vi just förlängt med. Jocke är mer ansvarsfull än så som tur är.

Sen räknar du nog spelarnas löner lite högt. Om man ska tro madhawk(och det ska man när det gäller silly och kontrakt) så ligger Guter på 90-120, Possler på 70-90 och Walli på under 30(spelar väl sitt sista år på rookiekontrakt och ligger väl på ca 23k eller vad det är).

Tråkigt att Guter har blivit en hackkyckling här. Gjorde det riktigt bra i en fjärdekedja i slutspelet i våras och kan även egenskaper om gör att han kan spela i någon toppkedja.

Sen börjar väl det mer och mer bli att man ska ha fyra bra kedjor för att vinna SM-guld. Tycker ändå vi har det. Kan ju jämföra med Frölunda som vann ifjol. De hade till exempel Mustonen i en förstakedja. Inte speciellt spetsigt va? Men hade fyra kedjor som kunde hota bra. Jag tycker verkligen det är bra att vi har bra bredd.
Absolut att vi ska respektera ingångna avtal i största möjliga mån.
Guter helt Ok ifjol men problemet var den avtalslängd han erbjöds.
Samma lika med Walli. Den förlängningen begriper jag inte även om han är billig och gör det hyfsat i fjärde.
Possler hade säkerligen kunna fått ett kontrakt i IKO eller liknande om vi varit ärliga och sagt sorry, vi ser inte dig på 12 fw iår (men det kanske man gör, vad vet jag).

Aja. Kommer väl inte längre här.
Min känsla är att jag saknar Brodin.
Att vi är aningen trubbiga på wingers.
Att vi inte kommer kunna släppa fram så mycket från egna led med den bredd som finns (bortsett Holtz). Grewe kommer ju låångt från spel när Östman och Bemströms ersättare är på plats.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

South_Exil skrev:
mb81 skrev:South Exil:

Absolut att vi ska respektera ingångna avtal i största möjliga mån.
Guter helt Ok ifjol men problemet var den avtalslängd han erbjöds.
Samma lika med Walli. Den förlängningen begriper jag inte även om han är billig och gör det hyfsat i fjärde.
Possler hade säkerligen kunna fått ett kontrakt i IKO eller liknande om vi varit ärliga och sagt sorry, vi ser inte dig på 12 fw iår (men det kanske man gör, vad vet jag).

Aja. Kommer väl inte längre här.
Min känsla är att jag saknar Brodin.
Att vi är aningen trubbiga på wingers.
Att vi inte kommer kunna släppa fram så mycket från egna led med den bredd som finns (bortsett Holtz). Grewe kommer ju låångt från spel när Östman och Bemströms ersättare är på plats.
Varför lever vi i illusionen att vi endast kommer få spelare friska men inte skadade på nytt? Vi kommer väl ha lika mycket skador som tidigare säsonger.

F.ö inte alls säker på att vi kommer ersätta Bemström om han blir kvar. Forwardssidan ser ju bra ut redan nu, utan Östman.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag håller tyvärr med sirdif, det blir ingen Dick oavsett vad om händer.

Hela resonemanget med att skjuta upp saker känns igen, "vi ska bara vänta till x", där x är Bemström, eller vilken bortförklaring som helst.

Har gärna fel men magkänslan är väldigt tydlig.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Forwardssidan status och kvalitet är en vattendelare.

:D
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Får vi en bra start så tycker jag det är rimligast att sitta på pengarna (om det finns några kvar) och avvakta till efter nyår. Får vi någon skada på nyckelposition så har vi då fortfarande möjlighet att ersätta och blir inte handfängslade av att pengarna är spenderade.

Både forwardssidan och försvarssidan ser ju riktigt starka ut hittills.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:Forwardssidan status och kvalitet är en vattendelare.

:D
Men man kan väl knappast säga att den är dålig? Ser man till hur spelare producera ifjol så har vi Josefson och Haga(och Bemström) på förstakedjeproduktion. Hedman, Strandberg, Bergfors i andrakedjeproduktion. Utöver de så bör väl Bulan kunna producera på förstakedjenivå kan man tycka och både Guter och Possler med nästan en full säsong borde ligga åtminstone runt andra-tredjekedjeproduktion. Sen kommer Holtz förmodligen ligga på minst andrakedjeproduktion(kanske bättre).
Mycket beror väl sen på istid också. Men vi har massa spelare som kan producera i topp-2kedjenivå.

Nu har det bara gått två matcher så ska inte dra för stora växlar av det men spetsen framåt känns inte som ett jätteproblem. Vi är det laget som gjort mest mål.
Så länge resultaten går med oss så borde vi sitta lugnt i båten och se hur det går med Bemström.
Blårand

Inlägg av Blårand »

Angående rimliga löner. En svensk regeringschef skulle hamna i grupp 3 i Djurgårdens löneliga. Och då dyker många att statsministern tjänar för mycket.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Blårand skrev:Angående rimliga löner. En svensk regeringschef skulle hamna i grupp 3 i Djurgårdens löneliga. Och då dyker många att statsministern tjänar för mycket.
Öppna inte en burk fylld med ormar tack.
Expert.
Låst