Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Håkan Södergren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Håkan Södergren »

Fricke skrev:
jensa öhling skrev:http://www.thefourthperiod.com/news/tor071023.html

Tidigare DIF-prospekt lämnar Nordamerika. Känns ju långsökt att han skulle komma till oss, men ändå.
Lustigt att många av de spelare som valde att nobba DIF under sommaren verkar ha drabbats av "Nobba Djurgårn förbannelsen" och inte levererat. Jag tänker på Micke Holmqvist som knappt får lira 10 minuter per match och Andreas Holmqvist som tydligen helt tappat formen. Jag tänker på Hagos i Mora som ännu inte gjort mål och med dålig plus/minus statistik. Jag tänker på Salmelainen som tog bonnpermis, på Fernholm som agerat dussinback i LHC. Nisse Ekman som mäktat med 1 mål på 17 matcher i Ryssland.

Immonen och Santala gör å andra sidan bra ifrån sig i Finnland, men låt oss ändå hoppas att dom andra drabbats av en Djurgårds förbannelse...

Samtidigt borde alla på detta forum som var snabba med att fördöma herrarna Frylén, Anger och Printz ge en offentlig avbön för förhastade slutsatser.
Klockren analys. Kan ju också lägga till Linus Klasen som ju inte direkt verkar ha rosat marknaden utan blivt vida överglänst av forna kedjepolarn, vår egen Dick Axelsson :D
Användarvisningsbild
Håkan Södergren

Kall-El skrev: Vidhåller att Frylén inte är tillräckligt bra. Att killen snittar de minuter han gör är för mig obegripligt, men det är en helt annan historia. Printz är bra så länge som han inte hamnar under press med puck. Hamnar han under press är han ytterst medelmåttig då hans handleder är usla. Hade nog dessutom förväntat mig att Printz skulle vara än mer fysisk i sitt spel. Trodde printz skulle smälla på i varje byte, men så är ju inte riktgit fallet. Tror för övrigt dessutom att våra backar spelar "lite bättre" tackvare att de denna säsong har en målvakt som de litar på och kanske framför allt en målvakt som inte kastar returer rakt ut i speciellt stor utsträckning.

Det obegripiga är att endast 2 lag har begripit hur man skall möta difs backar, nämligen med hög press. Timrå gjorde detta liksom FBK och vips skapade man målchanser ur ingenting för att flera av våra backar är för dåliga med puck. Hade jag varit tränare i ett motståndarlag hade jag bara haft en tydlig order att ge. Sätt press på den back i DIF som har pucken. Görs detta kommer chanserna att dyka upp var så säker.

När det gäller Angel vill jag nog ha lite mer tid på mig att utvärdera hans insatser. I vissa matcher har han varit bra i andra helt usel.
Är inte lika imponerad av ditt inlägg som Pepp91.

För det första fattar jag inte hur du kan hålla på att såga nyförvärv före säsongen och innan du sett dem spela en enda match (i nutid och för deras nya klubb), t ex så som du sågade Anger och framförallt Frylén innan säsongen.

För det andra så förstår jag inte heller hur du kan fortsätta klanka på Frylén som ju varit väldigt stabil i de flesta matcher. Jag förstår iaf att han snittar många minuter, tycker rent av att han har varit en klippa.

För det tredje så tror jag att samtliga elitserielag har (haft) den strategin att sätta hög press på våra backar. Fredrik Andersson (Modos andretränare) berättade t ex detta för mig och mitt sällskap några minuter innan matchstart i premiären. Han sa typ, ”vi skall försöka sätta press på Djurgårdens backar eftersom vi bedömer att det är deras svagaste länk”. Facit tycker jag vi kan se, Modo lyckades inte i premiären med det (där var det Larsson som darrade), DIF har släppt in minst mål av samtliga lag hittills, nollan har hållits tre gånger. Visst, våra duktiga målvakter har varit briljerande stundtals men jag tycker också att DIFs försvar varit betydligt starkare än vad sannolikt de flesta hade förväntat sig innan säsongen och att såga Frylén fattar jag bara inte hur man kan göra.

För det fjärde, Printz är i så fall ett svagare kort men jag tycker inte att han har gjort bort sig heller. Han gjorde dessutom ett jäkligt snyggt mål för att ha så ”usla handleder”.

För det femte så kanske du har rätt i att Anger inte varit lysande i varje match (finns det ngn som är det?) men jag tycker du då underskattar vad han totalt sett gör/har gjort för laget. Han verkar ha en skön inställning och stort hjärta och jag tror, som andra här också har skrivit, att han har stor del i att Otto kommit igång.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Du får tycka vad du vill, men jag är livrädd varje gång Frylén eller Printz för den delen har pucken i egen zon. Det händer ganska ofta att pucken inte tar kortaste vägen ut om den över huvud taget kommer ut vill säga. MoDo må ha haft den gameplanen att sätta hög press, men de lyckades inte alls med den. Timrå hade samma plan och de lyckades rätt bra om man säger så. Går ett lag in med rätt inställning mot oss samt har lite kvalité i laget borde det inte vara några större problem att skapa chanser i alla fall den saken är säker.

Spelet utan puck ser däremot betydligt bättre ut det kan jag hålla med om, men det krävs även backar som kan kontrollera trissan.
Användarvisningsbild
Håkan Södergren

Jag tor som sagt att fler lag än Modo, Timrå och FBK har eller har haft den game planen. Min poäng är att även om det ser lite virrigt ut i försvaret emellanåt så lyckas ju inte motståndarlagen med sin strategi (undantag ffa Timrå då). Detta hävdar jag beror på att det inte alls är så darrigt som du påstår (självklart får du tycka det ändå om du vill) och som det kan se ut emellanåt. Tycker spelarna täcker upp bra för varandra.

Personligen är jag mest skraj när Linkan är inne i BP. Det tycker jag är felcoachning. Han har aldrig och kommer aldrig vara ett starkt kort i försvarsspel. Jag vet inte hur tränarna tänker där, att han skall få tag i pucken och åka runt lite med den för att få BP-tiden att gå?
Highwind

Inlägg av Highwind »

Anger är en viktig kugge i vår bästa kedja (just nu)...
Highwind

Inlägg av Highwind »

Kall-El är förövrigt en människa som alltid klagar. Till och med när vi ligger 4 så gnälls det i oändlighet.. Vinner vi SM-guld så hittar han säkert ändå något att gnälla på, förmodligen kanske att motståndarlaget i finalen inte var i sitt normala slag eller dylikt.
wzy

Inlägg av wzy »

Jag förstår heller inte hur du kan kan sitta och klaga Kall-El. Du verkar ju missat totalt att vi inte har den bästa ekonomin just nu.. Du måste väl ändå inse att klubben värvar det bästa dom får tag i utifrån de tillgångar vi har?
Om vi hade haft lika bra ekonomi som färjestad hade det varit acceptabelt, men nu är det bara pinsamt.
Du kan ju ta och ansöka om ett jobb som sportchef eller dyligt i någon förening och se hur långt du kommer, du som nu tydligen kan allt om hockey och ekonomi..

Jag tycker du istället kan sitta och klaga på alla j*vla medgångssupportrar vi har. Frölunda har liksom runt 10 000 i publiksnitt om inte mer där till!
Vi borde åtminstonde lyckas fylla hovet!

Mer folk på matcherna = bättre ekonomi = bättre spelare! Det är en matematik alla borde förstå
Highwind

Inlägg av Highwind »

Kall-El skrev:Du får tycka vad du vill, men jag är livrädd varje gång Frylén eller Printz för den delen har pucken i egen zon. Det händer ganska ofta att pucken inte tar kortaste vägen ut om den över huvud taget kommer ut vill säga. MoDo må ha haft den gameplanen att sätta hög press, men de lyckades inte alls med den. Timrå hade samma plan och de lyckades rätt bra om man säger så. Går ett lag in med rätt inställning mot oss samt har lite kvalité i laget borde det inte vara några större problem att skapa chanser i alla fall den saken är säker.

Spelet utan puck ser däremot betydligt bättre ut det kan jag hålla med om, men det krävs även backar som kan kontrollera trissan.
Frylen brister i koncentration när han ska få ut pucken. Det håller jag med om. Men hans klubbteknik är det inget fel på i övrigt.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Highwind skrev:Kall-El är förövrigt en människa som alltid klagar. Till och med när vi ligger 4 så gnälls det i oändlighet.. Vinner vi SM-guld så hittar han säkert ändå något att gnälla på, förmodligen kanske att motståndarlaget i finalen inte var i sitt normala slag eller dylikt.
Kall El är förövrigt en av få här inne som överhuvudtaget behärskar skrivandets gåva.

Att klaga när DIF förlorar kan & gör det flesta redan.
Men att när 3-poängarna staplas på rad ändå kunna se ett lags brister & svagheter tyder på ett lite mer moget & analytiskt sinne.

Sedan får ju alla tycka som dom vill endå, & det är bra...
Brutus

Inlägg av Brutus »

Kall El är förövrigt en av få här inne som överhuvudtaget behärskar skrivandets gåva.

Ja det borde han ju ha vid det här laget med tanke på att övning ger färdighet(1174 inlägg)...typ samma saker som upprepas gång, på gång, på gång och jag har iaf uppfattat att han vill att DIF ska fixa en spelskicklig back, ekonomin har han blykoll på (Kall El vore ett bra förslag till en plats i styrelsen), Frylén e kass, DIF blir förnedrade när dem förlorar en match med 1-2 osv.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Visst, Kall-El skriver ofta många och intressanta inlägg. Men ibland orkar jag faktiskt inte läsa dom, men Kall-El är en vinnare av stora mått, det är som sagt som han säger. Bli aldrig nöjd, allt kan göras bättre. Och Det stämmer faktiskt. Men det skulle inte skada och kunna säga nåt bra nån gång! ;)
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Brutus skrev:Kall El är förövrigt en av få här inne som överhuvudtaget behärskar skrivandets gåva.

Ja det borde han ju ha vid det här laget med tanke på att övning ger färdighet(1174 inlägg)...typ samma saker som upprepas gång, på gång, på gång och jag har iaf uppfattat att han vill att DIF ska fixa en spelskicklig back, ekonomin har han blykoll på (Kall El vore ett bra förslag till en plats i styrelsen), Frylén e kass, DIF blir förnedrade när dem förlorar en match med 1-2 osv.
Hacka inte för mycket på Kall-El. Han skriver bra och tänker rätt i många frågor. Till skillnad från Jojje är han heller inte överdrivet negativ utan mer realistisk. Glöm inte att Ozzy kommit in sent och att han betyder väldigt mycket för laget. Mig veterligen har Kall-El kritiserat de som tror att Frylén och Printz räckte som förstärkning på backen. I efterhand ser vi att Frylén, Printz och Ozzy tillsammans löser uppgiften. Vi saknar fortfarande en bra back i PP och förhoppningsvis kan Jiri lösa den frågan. Nästa frågetecken är vilka backar som ska lånas ut till Huddinge eller motsvarande när Jiri anslutit och med Rompen och Eklund på ingång. Klart är att det är bättre för framförallt Dennis, Eklund och Ericson om de får spela. Vad tycker ni andra?
Highwind

Inlägg av Highwind »

Östgöten skrev:
Brutus skrev:Kall El är förövrigt en av få här inne som överhuvudtaget behärskar skrivandets gåva.

Hacka inte för mycket på Kall-El. Han skriver bra och tänker rätt i många frågor. Till skillnad från Jojje är han heller inte överdrivet negativ utan mer realistisk. Glöm inte att Ozzy kommit in sent och att han betyder väldigt mycket för laget. Mig veterligen har Kall-El kritiserat de som tror att Frylén och Printz räckte som förstärkning på backen. I efterhand ser vi att Frylén, Printz och Ozzy tillsammans löser uppgiften. Vi saknar fortfarande en bra back i PP och förhoppningsvis kan Jiri lösa den frågan. Nästa frågetecken är vilka backar som ska lånas ut till Huddinge eller motsvarande när Jiri anslutit och med Rompen och Eklund på ingång. Klart är att det är bättre för framförallt Dennis, Eklund och Ericson om de får spela. Vad tycker ni andra?
Vi skulle ha en chans på slutspel även utan Väänänen. Även om han är viktig. Nu känns det som om en top4-placering vorre möjlig. Djurgården har en ovanlig spelidé, sånt brukar räcka långt..

Väldigt starkt försvar och spets framåt som kan kontra in mål. Denna spelstil passar dock inte Brembergs kedja, vilket märks.
Senast redigerad av Highwind den 2007-10-25 14:27:41, redigerad totalt 1 gånger.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Förväntar mig inte några större stordåd på spelarmarknaden, däremot måste man se till att utnyttja de resurser man har på ett vettigt sätt. Min högst personliga uppfattning är att vi har lite för många backar som är bra i spelet utan puck, men tyvärr betydligt svagare i spelet med trissan. Ganska uppenbart att vi inte har råd att köpa den typen av backar som behärskar båda dessa egenskaper, men i laget skulle det behövas i alla fall någon som är riktigt säker och bra med puck. Backarnas oförmåga att kontrollera pucken märks främst i två lägen nämligen när man bara skall få bort pucken från egna målet samt i PP. Det är inte direkt ofta som man ser en DIF-back trycka till direkt från blå om man säger så. Nu kan man kanske hoppas på bättring i och med Jiris ankomst, men detta återstår självfallet att se.

När det gäller min "realistiska syn" på saker och ting vill jag passa på att inflika att jag är en av få skribenter härinne som INTE hoppade på Larsson efter hans kanske mindre lyckade insats i de första omgångarna.

Är för övrigt helt övertygad om att det är vårt stabila målvaktsspel som fått försvaret att fungera bättre. Backarna är inte lika osäkra längre på hur de skall agera utan puck och kan helt inrikta sig på att ge rent synfält åt Larsson. Får han detta blir det inte mycket returer eller insläppta mål. Detta skall då jämföras med förra säsongen då backarna dels var tvungna att hålla koll på motspelarna utan att för den skulle släppa ögonen från Lasilla vars returer kunde hamna lite överallt.

Skall för övrigt bli väldigt intressant att se hur försvaret fungerar ikvällens match mot LHC. Om LHC tänder till har de ett av elitseriens vassaste anfall vilket kan bli en rejäl prövning för vårt defensiva spel. Att LHC sedan hållit 0 i två raka matcher kan samtidigt bli en bra prövning för vårat offensiva spel. Måste dock säga att det lilla jag sett av LHC försvar har INTE imponerat på mig, men jag kanske bara har sett deras svagare ögonblick under säsongen.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kall-El skrev:Förväntar mig inte några större stordåd på spelarmarknaden, däremot måste man se till att utnyttja de resurser man har på ett vettigt sätt. Min högst personliga uppfattning är att vi har lite för många backar som är bra i spelet utan puck, men tyvärr betydligt svagare i spelet med trissan. Ganska uppenbart att vi inte har råd att köpa den typen av backar som behärskar båda dessa egenskaper, men i laget skulle det behövas i alla fall någon som är riktigt säker och bra med puck. Backarnas oförmåga att kontrollera pucken märks främst i två lägen nämligen när man bara skall få bort pucken från egna målet samt i PP. Det är inte direkt ofta som man ser en DIF-back trycka till direkt från blå om man säger så. Nu kan man kanske hoppas på bättring i och med Jiris ankomst, men detta återstår självfallet att se.

När det gäller min "realistiska syn" på saker och ting vill jag passa på att inflika att jag är en av få skribenter härinne som INTE hoppade på Larsson efter hans kanske mindre lyckade insats i de första omgångarna.

Är för övrigt helt övertygad om att det är vårt stabila målvaktsspel som fått försvaret att fungera bättre. Backarna är inte lika osäkra längre på hur de skall agera utan puck och kan helt inrikta sig på att ge rent synfält åt Larsson. Får han detta blir det inte mycket returer eller insläppta mål. Detta skall då jämföras med förra säsongen då backarna dels var tvungna att hålla koll på motspelarna utan att för den skulle släppa ögonen från Lasilla vars returer kunde hamna lite överallt.

Skall för övrigt bli väldigt intressant att se hur försvaret fungerar ikvällens match mot LHC. Om LHC tänder till har de ett av elitseriens vassaste anfall vilket kan bli en rejäl prövning för vårt defensiva spel. Att LHC sedan hållit 0 i två raka matcher kan samtidigt bli en bra prövning för vårat offensiva spel. Måste dock säga att det lilla jag sett av LHC försvar har INTE imponerat på mig, men jag kanske bara har sett deras svagare ögonblick under säsongen.
Vet du lilla hjärtat. Jag är säker på att backarnas (egentligen hela lagets) stabila spel har hjälpt målvakterna lika mycket som målvakternas stabila spel har gjort försvarsspelet bättre. Att det är TVÅ starka faktorer som bildat ETT stabilt försvarsspel.
Skriv svar