Vikas skrev:Det kommer inte lösa någonting att ta in nån enstaka spelare, vårt problem ligger betydligt djupare än så.
Efter att ha tittat lite i efterhand så är en sak väldigt tydlig:
Spelarna vet inte vad de ska göra så fort de blir det minsta stressade.
I offensiv zon blir det i 9 av 10 fall en dump ner i hörnet som antingen de eller en medspelare får jaga. Då och då ser man intentionerna från spelet förra året där man lämnar över pucken till en medspelare för att få till cirkulation i försvaret men just den passningen sitter ALDRIG i år. Det är konstant otajmat och passningen kommer antingen för sent så vi ger bort den eller så kommer den aldrig då puckföraren antingen inte ser medspelaren eller känner sig för trängd.
I defensiv zon ser man konstant hur spelarna sorterar fel och går två (eller t.o.m tre) spelare på samma puckförare och lämnar massiva hål mitt i zonen.
Varför det ser ut så här kan man bara spekulera om. Otydliga instruktioner? Landslagsdvala som stört samspelet? Spelare som inte litar på spelsystemet och försöker göra det själva? Helt enkelt för dåliga spelare för den sortens spel? Vem fan vet.
Klockren analys.
Fast jag vidhåller att en center som klarar av att axla och vårda puck, bättre än vad Basse gör. Och med bra spelförståelse skulle göra väsentlig skillnad för att ta oss ut ur egen zon, samt få lite tyngd och längre anfall men även en som agerar playmaker i offensiv zon. Teemu Ramstedt är just den centertypen.
Vad gäller Bobbo så tycker jag han utstrålar osäkerhet, tar konstiga beslut, ibland är han ute och far i sarghörnan medans hans markering står ensam framför våran målvakt. Det har hänt så många gånger att jag tappat räkningen. Där föreslog jag Nicolai Meyer. Vet inte om han klarar av SHL nivå men han gör det bra i ssk och producerar bra framåt. Annars kanske Simon Johansson skulle få chansen på allvar hos oss?
Det som oroar mest är att vi har mött Mora, där vi fick spela kontringsspel när dom totalt körde över oss och bodde i våran zon i
två och en halv period.
Och mot Rögle samma visa fast i
två perioder.
Det är lag som ska tillhöra den nedre regionen i tabellen och vi blir så här utspelade, det är anmärkningsvärt.