Säcken rätt tränare för DIF?
-
kanske för att han inte är det. DIF har ett bra material. Flera lag har lite sämre spelare på en del positioner men vinner sina matcher ändå. Säcken är dessutom oftast nöjd med spelet trots brakförlust vilket inte sänder bra signaler. Ok att vi vann igår men det var nog mer att Skellefteå inte utnyttjade sina chanser än att vi spelade bländande bra. Jag hoppas på slutspel men e tveksam.Pepp91 skrev:Jasså, men man kan ju undra varför ingen slängde sig från Match-tråden till Djurgården Hockey-tråden för att skapa en ny tråd som heter "Säcken är rätt tränare för DIF!!" där man hyllar honom...
-
Re: Säcken rätt tränare för DIF?
Örebroarn skrev:Jag ska på intet sätt hoppa på Säcken med att säga att han e sämst, suger balle osv. Men jag har nu sett 3 säsonger (två hela och nu inledningen på 3:e) med Säcken som tränare och tycker att det inte rör sig framåt. Säcken är för mycket mysfarbror som passar utmärkt till juniortränare då de behöver mer uppmuntran än skäll. Men mysigheten funkar inte riktig på vuxna och det gör att de kan vara loja utan att känna att tränaren gör något. En annan sak, Jag såg inte så mycket på tv men pratar ens Micke Johansson med spelarna när vi ligger under med 3-1 och spelet dalar. Tycker att DIF har haft olika typer av tränare genom åren med högljudda (Boork, Wikegård), taktiker (Hardy, Putte) men aldrig haft någon lycka med mysfarbröder (Säcken). Jag ställer mig tveksam till Säckens agerande i båset och hoppas att han skakar av sig mysigheten, för annars är vi illa ute.
Skall skribenten i fråga avgå eller inte?
Re: Säcken rätt tränare för DIF?
Nejdå, jag håller med honom.TomyMörth skrev:Örebroarn skrev:Jag ska på intet sätt hoppa på Säcken med att säga att han e sämst, suger balle osv. Men jag har nu sett 3 säsonger (två hela och nu inledningen på 3:e) med Säcken som tränare och tycker att det inte rör sig framåt. Säcken är för mycket mysfarbror som passar utmärkt till juniortränare då de behöver mer uppmuntran än skäll. Men mysigheten funkar inte riktig på vuxna och det gör att de kan vara loja utan att känna att tränaren gör något. En annan sak, Jag såg inte så mycket på tv men pratar ens Micke Johansson med spelarna när vi ligger under med 3-1 och spelet dalar. Tycker att DIF har haft olika typer av tränare genom åren med högljudda (Boork, Wikegård), taktiker (Hardy, Putte) men aldrig haft någon lycka med mysfarbröder (Säcken). Jag ställer mig tveksam till Säckens agerande i båset och hoppas att han skakar av sig mysigheten, för annars är vi illa ute.
Skall skribenten i fråga avgå eller inte?
-
- DIFference
- Medlem: Ja, vanlig medlem
ordet Coach kommer från Amerikanska Coach (vilket är fordon som bär människor, typ buss, spårvagn mm)
benämningen på den som leder sitt lag (bär sina passagerare) är alltså coach, vilket vi tagit till Sverige som låneord.
Att vara coach innebär att det är du som leder (bär) ditt lag före, under och efter matcherna.
Spelarna gör sitt på isen, coachen står för att de gör detta fullt ut.
Många coacher i Sverige står bakom sina lag, vissa klarar av att vara coacher från denna position men det är svårt och ställer stora krav på coachen och organisationen.
Vad sämder det för signaler att stå bakom sitt lag, att ha sitt lag (sina passagerare) mellan sig och det som händer och sker, sedan gå in omklädningsrum i periodpauser och skälla och skrika... efter ett tag så slår spelarna dövörat till.
Att stå framför sina spelare sänder rätt signaler, det är jag som är er ledare, JAG fattar besluten och därför är jag aktivt så nära som möjligt det som händer på isen.
När du står framför så ser du spelarna i ögonen varje gång du tilltalar dem, -"Tichonov sade att ett par ögon ljuger aldrig, därför vill jag se dem under match"
En coach som är framför blir delaktig i långt mycket fler diskissioner under spelets gång om hur motståndaren ställer up, inspel i zon mm, vilket gör att han kan styra dessa diskussioner dit HAN vill ha dem och åt ett håll som är det bästa för laget i den givna stunden.
Ett annat trick att ta till under matcher är att låta spelarna stå i båset.
I alla stora matcher (OS-finaler, NHL finaler, SM slutspel mm mm) så börjar spelarna själva att ställa sig upp under matcherna, för att de är så "på tå".
Om djurgården skulle börja med att stå i båset undermatcherna så skulle spelarna omedvetet sända signaler om att detta vill jag vara med om, jag är "på", jag är med...
Att sitta med benen i 90 grader kan inte vara den optimala vilan under de 2-3 minuter du skall vara i båset emellan skiften.
Blod har svårare att transporteras genom ett böjt ben än ett rakt, och blodet innehåller nytt friskt syre samt att det transporterar bort mjölksyra från använda muskler.
Att sätta sig ned startar även signaler i hjärnan att nu är det vila inte fysisk aktivitet som gäller, en signal som måste jobbas bort då det skall in på isen och presteras.
Ledare som står på en bänk som åskådare och vad som säger vad laget gjort för fel i efterhand, det är bara en annan form av åskådare, han tjänar gissningsvis 70-80 000:-/månaden och behöver inte betala för sin biljett till matchen.
det som behövs är någon som "bär"laget, tar besluten och leder laget likt braveheart...
Träningsmässigt så måste Djurgården göra något fel då spelare inte upplevs orka i tre perioder.
benämningen på den som leder sitt lag (bär sina passagerare) är alltså coach, vilket vi tagit till Sverige som låneord.
Att vara coach innebär att det är du som leder (bär) ditt lag före, under och efter matcherna.
Spelarna gör sitt på isen, coachen står för att de gör detta fullt ut.
Många coacher i Sverige står bakom sina lag, vissa klarar av att vara coacher från denna position men det är svårt och ställer stora krav på coachen och organisationen.
Vad sämder det för signaler att stå bakom sitt lag, att ha sitt lag (sina passagerare) mellan sig och det som händer och sker, sedan gå in omklädningsrum i periodpauser och skälla och skrika... efter ett tag så slår spelarna dövörat till.
Att stå framför sina spelare sänder rätt signaler, det är jag som är er ledare, JAG fattar besluten och därför är jag aktivt så nära som möjligt det som händer på isen.
När du står framför så ser du spelarna i ögonen varje gång du tilltalar dem, -"Tichonov sade att ett par ögon ljuger aldrig, därför vill jag se dem under match"
En coach som är framför blir delaktig i långt mycket fler diskissioner under spelets gång om hur motståndaren ställer up, inspel i zon mm, vilket gör att han kan styra dessa diskussioner dit HAN vill ha dem och åt ett håll som är det bästa för laget i den givna stunden.
Ett annat trick att ta till under matcher är att låta spelarna stå i båset.
I alla stora matcher (OS-finaler, NHL finaler, SM slutspel mm mm) så börjar spelarna själva att ställa sig upp under matcherna, för att de är så "på tå".
Om djurgården skulle börja med att stå i båset undermatcherna så skulle spelarna omedvetet sända signaler om att detta vill jag vara med om, jag är "på", jag är med...
Att sitta med benen i 90 grader kan inte vara den optimala vilan under de 2-3 minuter du skall vara i båset emellan skiften.
Blod har svårare att transporteras genom ett böjt ben än ett rakt, och blodet innehåller nytt friskt syre samt att det transporterar bort mjölksyra från använda muskler.
Att sätta sig ned startar även signaler i hjärnan att nu är det vila inte fysisk aktivitet som gäller, en signal som måste jobbas bort då det skall in på isen och presteras.
Ledare som står på en bänk som åskådare och vad som säger vad laget gjort för fel i efterhand, det är bara en annan form av åskådare, han tjänar gissningsvis 70-80 000:-/månaden och behöver inte betala för sin biljett till matchen.
det som behövs är någon som "bär"laget, tar besluten och leder laget likt braveheart...
Träningsmässigt så måste Djurgården göra något fel då spelare inte upplevs orka i tre perioder.
-
Själv tycker jag Säcken tillsammans med sina medtränare gjort ett strålande jobb att få ihop ett LAG som är jävligt jobbiga att möta. Särskilt med dom förutsättningar som givits. VEM annars av dom andra tränarna i ES hade klarat det lika bra? Eller pallat trycket för den delen?
Att vi nollat 3 lag hittills är inte en slump. Vi är ganska bra tamejfan, och Säcken har en stor del i det med sitt lugn och tålamod, som garanterat smittar av sig på spelarna.
Lysande värvning av Ossi och Marusak. Strålande målvaktspar och smarta värvningar som t ex Anger, som inte bara är kanonbra själv, nästan än viktigare är att han fått igång Ottoson.
Bra jobbat DIF!
Att vi nollat 3 lag hittills är inte en slump. Vi är ganska bra tamejfan, och Säcken har en stor del i det med sitt lugn och tålamod, som garanterat smittar av sig på spelarna.
Lysande värvning av Ossi och Marusak. Strålande målvaktspar och smarta värvningar som t ex Anger, som inte bara är kanonbra själv, nästan än viktigare är att han fått igång Ottoson.
Bra jobbat DIF!