B.I.B.A skrev:difanda skrev:
Ska lägga mig i er långkörare hade jag tänkt.
Håller helt med att man måste bygga ett lag och se till helheten. Just därför haltar ditt resonemang. Lilja kommer nog inte ligga på 40 p som Lundh nästa säs men kanske 25p.
Han ersätter nog inte poängen men han ersätter spelsättet och åkningen. Men! Vi har ju värvat andra som kan ersätta poängen som ”tappas”.
Josefson kommer göra fler poäng än Ljung lr Linus och han kommer garanterat att lyfta Bergfors i 2a linan. Ahlén som vi tappat ersätts av spelare som jag tror kommer göra mer poäng. Hans hjärta som vi tappat ersätts däremot inte av hans ersättare utan av t.ex. Josefson. Hans kampspel ersätts av Hank som får ta mer ansvar där.
Så med andra ord, en spelare som Lilja ersätter kanske inte ersätter alla Lundhs poäng och egenskaper men de ersätts av andra spelare. Därför det kallas lagsport typ och därför man bör se till helheten.
Hade detta varit en individuell sport och vi bara haft Lundh och ersatt med Lilja hade jag tänkt att en säs med sådär spel och efter det är han på samma nivå.
Sen kanske vi får in Dick och han ersätter Lundhs poäng pluss att vi har Lundhs spelsätt i Lilja. Helt OK då?
Kanske inte ska döma laget baserat på en spelare.
Har inte på något sätt dömt laget efter en spelare. Snarare tvärtom. Har gång på gång påpekat att problemet inte ligger i Lundh - Lilja utan att det bara är en liten del av problemet. Josefson kan inte på egen hand ersätta Boruque, Ridderwall, Ahlén, Fjällby, Ljungh och LJ även om Bergfors höjer sig ett par snäpp. Utöver Josefson har vi plockat upp några killar från Allsvenskan som vi inte ens vet ifall de är bra nog för att platsa.
Poängen är att
spelare in är totalt mycket sämre än spelare ut och ur alla rimliga perspektiv bör de också vara bra mycket billigare. Ekvationen går inte ihop.
Rent lönemässigt håller jag med om att det borde finnas pengar till en till spets. Men det kan fortfarande komma in en. Burken var ju inte klar vid den hör tiden förra året. Därför tycker jag inte att det är värt att såga när det kanske ska in en spets. Med en Dick lr likvärdig är truppen bättre och jag tycker att även nuvarande trupp är snäppet bättre OM alla håller.
Vad av Ridderwall och Ahlén är inte ersatt nu? Båda har underpresterat rent spelmässigt med vissa undantag. Hårt spel kan andra i laget ersätta. Poängen från dessa är ingen förlust. Kontinuiteten får vi genom att förlänga med Brodin, Possler mfl.
Lundh ersätts av Lilja, ok enligt mig och utvecklingspotential på Lilja
Ljung ersätts av Josefson, klart bättre. Går inte ens att jämföra.
Burken ersätts av Brodin. Klart bättre + att du här får lite av Ahlens brunk.
Att tappa LJ är tråkigt men har hellre Vejdemo lr Davidsson som garanterat kommer tillbaka om de väljer att avsluta karriär i Sverige. Det skulle nog inte LJ göra.
Ridderwall ser jag inte som ett tapp prestationsmässigt. Synd att surret försvinner men här ersätter andra det och även hans poäng.
Fjällby ersätts av Wiå och Walterholm, helt klart intressanta spelare som borde kunna ersätta med tanke på utvecklingen andra juniorer haft.
Så rent prestationsmässigt och spelmässigt tycker jag de är ersatta. Men självklart en spets till skulle få även mig att må bättre. Men det kanske kommer. Lönemässigt är det svårt att säga för mig och jämföra för den inblicken har jag inte. Men känns något billigare trupp.
Sen som tillägg tycker jag det är lite konstigt att många på forumet har kritiserat vissa spelare innan och under förra säs och att de inte håller. Men nu när de är borta är de helt plötsligt oersättliga. Det vore kul att behålla alla som man tycker om men då skulle typ Saviano fortfarande spela här och då är vi inte topp i shl...svåra beslut måste tas.