Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
B.I.B.A

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

difanda skrev: Ska lägga mig i er långkörare hade jag tänkt.

Håller helt med att man måste bygga ett lag och se till helheten. Just därför haltar ditt resonemang. Lilja kommer nog inte ligga på 40 p som Lundh nästa säs men kanske 25p.
Han ersätter nog inte poängen men han ersätter spelsättet och åkningen. Men! Vi har ju värvat andra som kan ersätta poängen som ”tappas”.

Josefson kommer göra fler poäng än Ljung lr Linus och han kommer garanterat att lyfta Bergfors i 2a linan. Ahlén som vi tappat ersätts av spelare som jag tror kommer göra mer poäng. Hans hjärta som vi tappat ersätts däremot inte av hans ersättare utan av t.ex. Josefson. Hans kampspel ersätts av Hank som får ta mer ansvar där.

Så med andra ord, en spelare som Lilja ersätter kanske inte ersätter alla Lundhs poäng och egenskaper men de ersätts av andra spelare. Därför det kallas lagsport typ och därför man bör se till helheten.

Hade detta varit en individuell sport och vi bara haft Lundh och ersatt med Lilja hade jag tänkt att en säs med sådär spel och efter det är han på samma nivå.

Sen kanske vi får in Dick och han ersätter Lundhs poäng pluss att vi har Lundhs spelsätt i Lilja. Helt OK då?

Kanske inte ska döma laget baserat på en spelare.
Har inte på något sätt dömt laget efter en spelare. Snarare tvärtom. Har gång på gång påpekat att problemet inte ligger i Lundh - Lilja utan att det bara är en liten del av problemet. Josefson kan inte på egen hand ersätta Boruque, Ridderwall, Ahlén, Fjällby, Ljungh och LJ även om Bergfors höjer sig ett par snäpp. Utöver Josefson har vi plockat upp några killar från Allsvenskan som vi inte ens vet ifall de är bra nog för att platsa.

Poängen är att spelare in är totalt mycket sämre än spelare ut och ur alla rimliga perspektiv bör de också vara bra mycket billigare. Ekvationen går inte ihop.
Avgå Jocke.
Palle J
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Palle J »

Biba:
Försök förstå att Adam, Davidssons, Vejdemo, Bergfors, Urbom, Högström och Bernhart har blivit dyrare än i år så får du nog ihop ekvationen.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Palle J skrev:Biba:
Försök förstå att Adam, Davidssons, Vejdemo, Bergfors, Urbom, Högström och Bernhart har blivit dyrare än i år så får du nog ihop ekvationen.
Vänligen läs tidigare inlägg.
Avgå Jocke.
difanda

Inlägg av difanda »

B.I.B.A skrev:
difanda skrev: Ska lägga mig i er långkörare hade jag tänkt.

Håller helt med att man måste bygga ett lag och se till helheten. Just därför haltar ditt resonemang. Lilja kommer nog inte ligga på 40 p som Lundh nästa säs men kanske 25p.
Han ersätter nog inte poängen men han ersätter spelsättet och åkningen. Men! Vi har ju värvat andra som kan ersätta poängen som ”tappas”.

Josefson kommer göra fler poäng än Ljung lr Linus och han kommer garanterat att lyfta Bergfors i 2a linan. Ahlén som vi tappat ersätts av spelare som jag tror kommer göra mer poäng. Hans hjärta som vi tappat ersätts däremot inte av hans ersättare utan av t.ex. Josefson. Hans kampspel ersätts av Hank som får ta mer ansvar där.

Så med andra ord, en spelare som Lilja ersätter kanske inte ersätter alla Lundhs poäng och egenskaper men de ersätts av andra spelare. Därför det kallas lagsport typ och därför man bör se till helheten.

Hade detta varit en individuell sport och vi bara haft Lundh och ersatt med Lilja hade jag tänkt att en säs med sådär spel och efter det är han på samma nivå.

Sen kanske vi får in Dick och han ersätter Lundhs poäng pluss att vi har Lundhs spelsätt i Lilja. Helt OK då?

Kanske inte ska döma laget baserat på en spelare.
Har inte på något sätt dömt laget efter en spelare. Snarare tvärtom. Har gång på gång påpekat att problemet inte ligger i Lundh - Lilja utan att det bara är en liten del av problemet. Josefson kan inte på egen hand ersätta Boruque, Ridderwall, Ahlén, Fjällby, Ljungh och LJ även om Bergfors höjer sig ett par snäpp. Utöver Josefson har vi plockat upp några killar från Allsvenskan som vi inte ens vet ifall de är bra nog för att platsa.

Poängen är att spelare in är totalt mycket sämre än spelare ut och ur alla rimliga perspektiv bör de också vara bra mycket billigare. Ekvationen går inte ihop.

Rent lönemässigt håller jag med om att det borde finnas pengar till en till spets. Men det kan fortfarande komma in en. Burken var ju inte klar vid den hör tiden förra året. Därför tycker jag inte att det är värt att såga när det kanske ska in en spets. Med en Dick lr likvärdig är truppen bättre och jag tycker att även nuvarande trupp är snäppet bättre OM alla håller.

Vad av Ridderwall och Ahlén är inte ersatt nu? Båda har underpresterat rent spelmässigt med vissa undantag. Hårt spel kan andra i laget ersätta. Poängen från dessa är ingen förlust. Kontinuiteten får vi genom att förlänga med Brodin, Possler mfl.

Lundh ersätts av Lilja, ok enligt mig och utvecklingspotential på Lilja
Ljung ersätts av Josefson, klart bättre. Går inte ens att jämföra.
Burken ersätts av Brodin. Klart bättre + att du här får lite av Ahlens brunk.
Att tappa LJ är tråkigt men har hellre Vejdemo lr Davidsson som garanterat kommer tillbaka om de väljer att avsluta karriär i Sverige. Det skulle nog inte LJ göra.
Ridderwall ser jag inte som ett tapp prestationsmässigt. Synd att surret försvinner men här ersätter andra det och även hans poäng.
Fjällby ersätts av Wiå och Walterholm, helt klart intressanta spelare som borde kunna ersätta med tanke på utvecklingen andra juniorer haft.

Så rent prestationsmässigt och spelmässigt tycker jag de är ersatta. Men självklart en spets till skulle få även mig att må bättre. Men det kanske kommer. Lönemässigt är det svårt att säga för mig och jämföra för den inblicken har jag inte. Men känns något billigare trupp.

Sen som tillägg tycker jag det är lite konstigt att många på forumet har kritiserat vissa spelare innan och under förra säs och att de inte håller. Men nu när de är borta är de helt plötsligt oersättliga. Det vore kul att behålla alla som man tycker om men då skulle typ Saviano fortfarande spela här och då är vi inte topp i shl...svåra beslut måste tas.
Användarvisningsbild
DRC

Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

Det var väl ingen som hoppade jämfota när Peppe signade. Och Linus Johansson var också en allsvensk dussinlirare med 23 pinnar i Mora som största merit (Manuel är två år yngre med 20 kassar i HA som sin dito).

Båda signade billigt men är nu oersättliga.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

mb81 skrev: Sen är det väl inte så många som gjorde sina bästa säsonger som är kvar? Peppe,Linus, Acke och Lagesson har flyttat. Det är väl Adam och Jesper P som man kan oroa sig för mest om de lyckas hålla samma höga nivå "Juniorerna"(Jonte,Vejdemo,Macdavid och Bernhardt) borde man kunna räkna minst lika mycket av.
Det är väl knappast några mer som hade någon säsong som kan kallas personbästa.
Det har du rätt i. Men jag tänker även in nyförvärven, kommer de tillsammans med kvarvarande spelare att kunna prestera så nära max som i år?
Årets lag fick ut det mesta och jag tror inte att vi kan räkna med samma utväxling kommande säsong. Sällan det inträffar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Palle J

Inlägg av Palle J »

B.I.B.A skrev:
Har läst dina tidigare inlägg och jag tycker att du ältar samma sak hela tiden. Alla som har förlängt är dyrare, Josefson kostar väl som tre tapp tillsammans (Ljungh, LJ och Ahlen typ), pengar sparade till Fjällby och eventuellt Dicken/Kempe eller annan spets. Vad går inte ihop?

Du har dels glömt att Brodin kan räknas som ett nyförvärv, med från start med en hel försäsong i kroppen hjälper han garanterat Josefson att täcka upp (som du vill dra det) för spelartappen.
Tror det finns en rejäl uppsida med Bemström osv.

Tror det blir bra det här till slut. Litar på Jocke.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Palle J skrev:
B.I.B.A skrev:
Har läst dina tidigare inlägg och jag tycker att du ältar samma sak hela tiden. Alla som har förlängt är dyrare, Josefson kostar väl som tre tapp tillsammans (Ljungh, LJ och Ahlen typ), pengar sparade till Fjällby och eventuellt Dicken/Kempe eller annan spets. Vad går inte ihop?

Du har dels glömt att Brodin kan räknas som ett nyförvärv, med från start med en hel försäsong i kroppen hjälper han garanterat Josefson att täcka upp (som du vill dra det) för spelartappen.
Tror det finns en rejäl uppsida med Bemström osv.

Tror det blir bra det här till slut. Litar på Jocke.
Jag tvingas ju älta samma saker eftersom folk kommer med samma argument hela tiden. Jag har redan besvarat allt det du rabblar upp flera gånger så jag tänker inte lägga tid på att skriva det igen.
Avgå Jocke.
Palle J

Inlägg av Palle J »

Ut: In:
Lundh Lilja
Ljungh Josefson
Bourque Brodin
Ridderwall Spets (vad det nu blir)
LJ

Inte så stor skillnad skulle jag säga. Sen kan man ju diskutera om man ska räkna Bourque här för han spelade ju knappt och inte alls på slutet. Fjällby är ju inte tappad ännu och pengar är sparade så där kommer det väl in något om han drar.

Sen får vi väl se vad de oskriva korten presterar. Jocke är ju inte sen att låna ut, märkte vi med Fagerudd.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Palle J skrev:Ut: In:
Lundh Lilja
Ljungh Josefson
Bourque Brodin
LJ

Inte så stor skillnad skulle jag säga. Sen kan man ju diskutera om man ska räkna Bourque här för han spelade ju knappt och inte alls på slutet. Fjällby är ju inte tappad ännu och pengar är sparade så där kommer det väl in något om han drar.

Sen får vi väl se vad de oskriva korten presterar. Jocke är ju inte sen att låna ut, märkte vi med Fagerudd.
Nu kommer jag väl in från blindside och är beredd att ta mitt straff. :wink:

Men om vi tittar på backarna också så är inte Lagesson (vår genomgående bästa back tillsammans med Högström) ersatt.
Där har vi ett kännbart tapp, förutom LJ som du själv visar på i exemplet ovan.

Så jag tycker det finns tydliga luckor att fylla om man tittar på kvalité in och ut.
Sedan finns tyvärr stora risker att kontraktsskrivningarna/förlängningarna varit misslyckade och att budgeten är nära nog fulltecknad. Då har vi alltså i sådant fall sett till att långsiktigt få en allt dyrare trupp men med klart sämre kvalité.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Palle J

Inlägg av Palle J »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Lundh Lilja
Ljungh Josefson
Bourque Brodin
LJ

Men om vi tittar på backarna också så är inte Lagesson (vår genomgående bästa back tillsammans med Högström) ersatt.

Så jag tycker det finns tydliga luckor att fylla om man tittar på kvalité in och ut.
Sedan finns tyvärr stora risker att kontraktsskrivningarna/förlängningarna varit misslyckade och att budgeten är nära nog fulltecknad. Då har vi alltså i sådant fall sett till att långsiktigt få en allt dyrare trupp men med klart sämre kvalité.
Håller med om att Lagesson är ett tugnt tapp. Men kan nog se en skadefri (hoppas hoppas) Nilsson täcka upp bra där. Sen har vi tre spännande backjunisar som man inte vill stänga dörren för. Simon Johansson, Axel Andersson och Björnfot. Tycker backsidan ser rätt bra ut ändå.

Med en skadefri Ante så tycker jag att centersidan är det minsta bekymret, då kan jag ta förlusten av LJ. Då är snarare Bourques vassa målskytte något som saknas och jag hoppas kommer i spetsvärvningen.
HavrenDIF

Inlägg av HavrenDIF »

Gillar endå att Dicken kör på kortet skriva på så sent som möjligt så han slipper så mycket av sommarträningen som möjligt. Snacka om rutinerad
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

HavrenDIF skrev:Gillar endå att Dicken kör på kortet skriva på så sent som möjligt så han slipper så mycket av sommarträningen som möjligt. Snacka om rutinerad
SHL är ingen serie du kommer och dominerar i otränad. Och han dominerade stora delar av föregående säsong.

Det är en seglivad myt att talanger inte tränar särskilt hårt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Palle J skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Lundh Lilja
Ljungh Josefson
Bourque Brodin
LJ

Håller med om att Lagesson är ett tugnt tapp. Men kan nog se en skadefri (hoppas hoppas) Nilsson täcka upp bra där. Sen har vi tre spännande backjunisar som man inte vill stänga dörren för. Simon Johansson, Axel Andersson och Björnfot. Tycker backsidan ser rätt bra ut ändå.

Med en skadefri Ante så tycker jag att centersidan är det minsta bekymret, då kan jag ta förlusten av LJ. Då är snarare Bourques vassa målskytte något som saknas och jag hoppas kommer i spetsvärvningen.
Ja, backsidan är på förhand helt okey. Många bör ha spelidén mer i ryggmärgen från start.
HavrenDIF

Inlägg av HavrenDIF »

Nån snubbe på flashbacks sillyforum gick ut med att Dicken är i slutfaserna på förhandlingarna med oss. Råttpacket ska ha matchat vårat bud men SHL vägde över till slut
Låst