Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018
Jag har fortfarande känslan att DIF ser detta som ett läroår. Första året med Robban hade vi inte materialet, andra året saknar vi rutinen. Nästa år kan det hända. Sedan att Jocke mörkar för att belysa (sic!) hur svårt det är att lira elithockey i Stockholm är en egen historia. Jag tror mycket på nästa säsong. Varför fick vi annars möjligheten att förlänga säsongskort just idag? Det kan inte ha varit en slump.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Aktiv coachning och kedjebyten vid ledning är något som tillhör det förgångna. Det är halvt amatörmässigt och sänder dåliga signaler till spelarna i båset och ger garanterat efterverkningar i kommande matcher. Om inte annat så rubbar det vilorytmen, speciellt när man kör så korta byten och risken är då att man hamnar på hälarna om motståndarna får press.Vikas skrev: Sant, men det jag stör mig mer på är misstagen från ledarhåll som inte har den ursäkten.
Coachningen i slutet av matchen idag till exempel är ren katastrof. Att kasta in juniskedjan med 2:30 kvar går inte att försvara.
Man kan lyfta av spelare som underpresterar eller åker och gömmer sig, det är en annan sak (och då är syftet att skicka signaler att höja sig) men det var det inte fråga om i denna match. Juniorer skall inte coachas för hårt heller, de har oftast inte erfarenheten att anpassa sig till specifika instruktioner och fortfarande kunna få ut det mesta av sitt spel utan måste "släppas lösa". Bänkar man juniskedjan i ett defensivt byte så sänder det signaler om att man inte tror att de klarar av det, och då kommer de garanterat inte göra det nästa gång de hamnar i defensiv zon under spel eftersom coachen hamrat in det mentalt. Vi får ju dessutom inte byta efter att SAIK har gjort sitt byte så man är helt bunden på bortaplan och då är det lika bra att rulla på.
Vi tappar matchen på grund av ett gäng dumma utvisningar som ger SAIK momentum (även om vi klarar av dem föredömligt). Vi lyfter av presspelet och det är inte båsets fel att en enstaka forward (som Hank, LJ eller Ahlén) gör vad som är bestämt och övriga lyfter av i mittzon.
Vi har 5 vunna matcher i slutspelet så här långt och totalt 4 torsk. Vi skall kunna knipa 3 till men då krävs det att laget börjar spela som ett lag i 60min och inte bara 40.
Vi bör klara av att slå SAIK två gånger på hemmaplan och EN jäkla bortamatch skall vi kunna plocka med oss.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
Det förgångna??Praetori skrev:Aktiv coachning och kedjebyten vid ledning är något som tillhör det förgångna. Det är halvt amatörmässigt och sänder dåliga signaler till spelarna i båset och ger garanterat efterverkningar i kommande matcher. Om inte annat så rubbar det vilorytmen, speciellt när man kör så korta byten och risken är då att man hamnar på hälarna om motståndarna får press.Vikas skrev: Sant, men det jag stör mig mer på är misstagen från ledarhåll som inte har den ursäkten.
Coachningen i slutet av matchen idag till exempel är ren katastrof. Att kasta in juniskedjan med 2:30 kvar går inte att försvara.
Man kan lyfta av spelare som underpresterar eller åker och gömmer sig, det är en annan sak (och då är syftet att skicka signaler att höja sig) men det var det inte fråga om i denna match. Juniorer skall inte coachas för hårt heller, de har oftast inte erfarenheten att anpassa sig till specifika instruktioner och fortfarande kunna få ut det mesta av sitt spel utan måste "släppas lösa". Bänkar man juniskedjan i ett defensivt byte så sänder det signaler om att man inte tror att de klarar av det, och då kommer de garanterat inte göra det nästa gång de hamnar i defensiv zon under spel eftersom coachen hamrat in det mentalt. Vi får ju dessutom inte byta efter att SAIK har gjort sitt byte så man är helt bunden på bortaplan och då är det lika bra att rulla på.
Vi tappar matchen på grund av ett gäng dumma utvisningar som ger SAIK momentum (även om vi klarar av dem föredömligt). Vi lyfter av presspelet och det är inte båsets fel att en enstaka forward (som Hank, LJ eller Ahlén) gör vad som är bestämt och övriga lyfter av i mittzon.
Vi har 5 vunna matcher i slutspelet så här långt och totalt 4 torsk. Vi skall kunna knipa 3 till men då krävs det att laget börjar spela som ett lag i 60min och inte bara 40.
Va?
Tror du man rullar 1,2,3,4 hela tiden eller?
Då skulle alla ha lika mycket istid då??
Offensiva tek, offensiva spelare in. Likaväl som defensiv tek ska defensivt starka spelare in.
Handlar inte om nån bänkning bara lite fingertoppskänsla!
Alltså jag vet inte... Från och med nu är det vinna eller försvinna, om det är till någon fördel? Kanske grabbarna ändå på nåt märkligt jävla sätt slappnar av och kör med öppna spjäll, på onsdag till att börja med! Nu är det ju bara fullt framåt som gäller och den inställningen kanske passar bättre, typ! Kanske lite "-Äh, vi spelar av den här skiten" (ja, jag försöker hitta halmstrån) 

Det är ju som många redan påtalat inte att vi förlorar utan snarare sättet vi förlorar på som är upprörande. Enkla misstag (både på och utanför isen). Nåväl, alla till Globen på onsdag, om inte för annat så för att tacka för seriespelet.
Skickat från min G8141 via Tapatalk
Skickat från min G8141 via Tapatalk
Senast redigerad av sauron den 2018-04-09 22:53:22, redigerad totalt 1 gånger.
It's the hope that kills you.
Det beror ju helt på tempot och hur långa byten det varit, optimalt så rullar du just på hela tiden på bortaplan men vissa kedjor tar/tvingas till längre byten och brunkarna kan spela kortare (om de fått enkla direktiv att få till ett offensivt tek tex), iaf när det är högt tempo och korta byten. Fingertoppskänslan handlar om vilka som är fräscha och tillgängliga. Att sätta in en kedja som sitter och flämtar är ju inte aktuellt heller. Det är backparen som du kan ha lite valfrihet att kasta runt lite om det inte varit kust till kust men som nu när vi rullade på för få centrar (och därmed en back kort med Falk som ersättare) så ser jag inte riktigt något tjänstefel att spela junisarna (som såg klart fräschast ut).South_Exil skrev:
Det förgångna??
Va?
Tror du man rullar 1,2,3,4 hela tiden eller?
Då skulle alla ha lika mycket istid då??
Offensiva tek, offensiva spelare in. Likaväl som defensiv tek ska defensivt starka spelare in.
Handlar inte om nån bänkning bara lite fingertoppskänsla!
Den mentala biten är så otroligt viktig och signalerna som en coach sänder kan vara direkt avgörande. Praktexemplet på när det går åt helvete på den fronten är säsongen vi åkte ur med Hardy som coachade friskt på det sättet du förespråkar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Brutalt tung förlust.
Men vi får inte tappa modet,det är i alla fall minst 1 underbar hemmamatch kvar.
Vi borde ha vunnit men SAIK lyckades hitta en väg, med hjälp av oss måste man väl säga.
Lutar nog åt att att de få spela sin sjunde final på åtta år om vi slänger bort ledningar på detta sätt (tappade jag modet redan ? ).
Men vi får inte tappa modet,det är i alla fall minst 1 underbar hemmamatch kvar.
Vi borde ha vunnit men SAIK lyckades hitta en väg, med hjälp av oss måste man väl säga.
Lutar nog åt att att de få spela sin sjunde final på åtta år om vi slänger bort ledningar på detta sätt (tappade jag modet redan ? ).
Då sa jag till domaren på ren svenska: "Go home".
- Christer Abrahamsson
Det ska göra ont att möta Djurgården :
http://www.youtube.com/watch?v=ydao4l6Eb74
- Christer Abrahamsson
Det ska göra ont att möta Djurgården :
http://www.youtube.com/watch?v=ydao4l6Eb74
saik är ett lag som berör och berör illa. De förtjänar inte att gå till final. Vi är det enda lag som kan ge Lakers en match. Om inte saik kör en khk-hockey och stänger ner allt och ligger på kontring förstås..
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Vi har än så länge inte gjort den perfekta solida 60min insatsen som borde komma. Dessutom är det dags för Hank att göra mål (han brukar kunna peta in en hyggligt viktig puck varje slutspel). Onsdag kan vara sista chansen att få se flera av de här lirarna i Djurgårdsdressen på hemmaplan även om vi skulle vinna. Men så länge vi inte förlorar sista matchen på säsongen så blir det bra det här.kalle99 skrev:Brutalt tung förlust.

Helt oavsett allt så är vi värda att hyllas. Alla till Globen på onsdag!
https://youtu.be/Cff-zN4g6YM
https://youtu.be/Cff-zN4g6YM
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Uppriktig fråga: Vi tappade en hel del efter OS-uppehållet. Är jag ute och cyklar när jag känner att vi inte har återhämtat oss sedan dess? Bortser från spelartapp, då.
- minalman
Det finns ju också en möjlighet att de andra steppat upp.Janzoo skrev:Uppriktig fråga: Vi tappade en hel del efter OS-uppehållet. Är jag ute och cyklar när jag känner att vi inte har återhämtat oss sedan dess? Bortser från spelartapp, då.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Riktigt jävla bittert att tappa den ledning vi hade. Tre raka vinster nu? Osannolikt.
Men vi kan börja med en vinst imorgon iallafall.
Avskaffa tre mot tre.
- -daniel-
It ain't over until the fat lady sings...
...

...

Vi är 7 vinster från ett SM-guld, tänk så istället.Mattias_87 skrev:Riktigt jävla bittert att tappa den ledning vi hade. Tre raka vinster nu? Osannolikt.