Sanningen om DIF Hockey

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kojak

Sanningen om DIF Hockey

Inlägg av Kojak »

Hej,

Jag brukar inte länka till mina egna artiklar här på forumet (oftast låter jag någon annan göra det :wink: ) men den här vill jag så gärna att alla Djurgårdare tar del av!

Diskutera det gärna här!

Ha det bra!

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=187602
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Mycket bra Micke! Vi litar på dig och att du förmedlar en balanserad bild över läget i Djurgår´n till skillnad från Aftonbladet och Expressen.
Senast redigerad av Bautabröl den 2007-08-23 17:22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Så sant! När det väl dyker upp folk har vi en klack som mejar ned allt bönderna ställer upp med på läktarna.
Säg den glädje som varar
espen21

Inlägg av espen21 »

Bra Micke att du engagerar dig!

Vet dock inte om det var så jäkla lugnande egentligen. Vad ska Tommy säga då? Det är klart att det är kris i plånboken. Det är ju fakta.

I fallet Bremberg så är det ju självklart att det inte är personliga skäl. Ingen kan ju på nåt sätt tro att att det är en tillfällighet att han nu inte kan följa med. Han har aldrig tidigare varit borta och nu, JUST NU är han det. Kom igen, var lite realistiska.

Tack Micke iaf.
Brollan

Inlägg av Brollan »

Tack Micke, skönt med en lite mer nyanserad bild av det hela.
Jag håller fullständigt med Tommy Engström i följande...."Jag tycker att vissa Djurgårdssupportrar har en tendens att underskatta spelare i det egna laget och överskatta spelare i andra lag."
Bobson

Inlägg av Bobson »

espen21 skrev:Vet dock inte om det var så jäkla lugnande egentligen. Vad ska Tommy säga då? Det är klart att det är kris i plånboken. Det är ju fakta.
Håller med här, tycker inte att den där artikeln tog bort mycket av oron utan istället undrar jag om det finns en nonchalans att tro att ekonomin kommer lösa sig självt. Personligen är jag inte orolig för truppen har inte varit det heller egentligen utan det är ekonomin som är oroande och den ska man inte underskatta.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Vi pratade visserligen ingen ekonomi. Men där finns en plan och visst är det oroande, men till skillnad mot vissa andra så litar jag på styrelsen. De har både ekonomiska och juridiska kunskaper att fixa det!

Det gäller att publiken kommer! Budgetten för att lösa ekonomin är lagd på en publiksiffra i genomsnitt. Vad vet jag inte, men fixar vi det så tror jag inte det blir några problem.
espen21

Inlägg av espen21 »

Micke Nylander skrev:Vi pratade visserligen ingen ekonomi. Men där finns en plan och visst är det oroande, men till skillnad mot vissa andra så litar jag på styrelsen. De har både ekonomiska och juridiska kunskaper att fixa det!

Det gäller att publiken kommer! Budgetten för att lösa ekonomin är lagd på en publiksiffra i genomsnitt. Vad vet jag inte, men fixar vi det så tror jag inte det blir några problem.
Tycker likadant som du Micke. Jag var uppe på kansliet för några veckor sen och satt och fika med Claes. De är jätte öppna allihop och är väldigt öpnna med deras planer och tankar om framtiden mm. Man kan inte vara mycker mer stolt än vad jag är över att vara djurgårdare. Dom är kanon hela bunten.

MEN...bara för att de är världens trevligaste betyder ju inte att läget för Dif är frid och fröjd. Givietvis måste de vara nästan sjukligt positiva i det läget de är. De måste ju försöka sprida en bra stämning utåt sett mot deras fans. När du är där och intervjuar dem så vet de ju att mängder av djurgårdare läser det. Dom är ju allt annat än dumma.

Att han sen tycker att många undeskattar truppen kan jag till viss del hålla med om. Man där kan man ju egentligen också titta på fakta. Truppen är inte bättre än vad resultaten visar. I dagens elitidrott så är det bara vinna som gäller och har vi inte klassspelare så funkar det inte. Därav måst vi ha nyförvärv med spets, och utan pengar får vi inte det. Därav är det ju lite kris vad du och ledningen än tycker. Sen att det beror på det ena och det andra der är ju en annan sak.

MEN jag gillar din och alla andras positiva inställning till det mesta, utan positiva supportrar har Dif inte mycket kvar, tyärr. Personligen måste jag ibland tänka lite realistiskt. Men hur det än går så fortsätter jag naturligtvis att stötta dem på alla sätt jag kan.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Espen, jag förstår din synpunkt. Men vi har ju inte sett den sista värvningen för denna säsong än heller, eller hur?

När det gäller ekonomin får vi inte glömma att skilja på vad som ligger minus och vad som inte ligger minus. I skrivande stund kommer jag inte ihåg vad som är vad (är ganska trött), men jag tror det är så att Djurgården Hockey AB som inte kunnat leverera överenskommen licensavgift. Spelarbudgeten påverkas inte av detta.

Jag ser ingen direkt kris och är därför inte orolig.
Senast redigerad av Kojak den 2007-08-24 10:10:26, redigerad totalt 1 gånger.
djurgårdarn3

håller med!

Inlägg av djurgårdarn3 »

många djurgårdare är tuvär för beroende av media och hänger på vad dom så kallade experterna tycker!
och djurgården har nog för många medgångssuportrarmånga som gärna vill in och klaga på djurgårdens värvningar.
sånna personer som aldrig har skött en budget eller spelat hockey på elit nivå.
dom förstår itne hur svårt det är att få en klubb i stockholm att gå runt (med tanke på att det finns fler stora klubbar som AIK HIF SSK.

och vi ska inte räkna med att dom gör massor av NHL värvningar som vi vill för det finns inte den ekonomin och det måste accepteras.

så istället för att klaga på nyförvärven så hjälp och stötta dom istället!
kom på matcherna och skit i att skriva om dom dåliga sidorna i forumet och ta upp dom bra istället.
Användarvisningsbild
blårandigt
Säsongskort: Ja

Inlägg av blårandigt »

Håller med Tommy, De är så jäkla uppförstorat alltihopa. Visst ekonomin är inte den bästa, men de är en sådan kris som många säger.
espen21

Inlägg av espen21 »

[quote="Micke Nylander"]Espen, jag förstår din synpunkt. Men vi har ju inte sett den sista värvningen för denna säsong än heller, eller hur?

När det gäller ekonomin får vi inte glömma att skilja på vad som ligger minus och vad som inte ligger minus. I skrivande stund kommer jag inte ihåg vad som är vad (är ganska trött), men jag tror det är så att Djurgården Hockey AB som inte kunnat leverera överenskommen licensavgift, ligger på fem miljoner minus. Djurgården Hockey gör det inte. Så det minuskapitalet berör inte spelarbudgetten.

Så om det är en liten kris så är det inom marknadsbolaget, en kris jag tror vi ser lösningen på tack vare flytt till Hovet och mycket publik!quote]

Jag förstår vad du menar och det stämmer. Jag kommer sitta på hovet lika ofta som jag alltid gör.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

oroväckande att en ansvarig för DIF hockey tycker vi har en komplett backbesättning just nu. Vi saknar bara den absolut viktigate backtypen nämligen den killen som skall styra PP från blå. Utan en bra back får man helt enkelt inte till något bra PP, tyvärr går vi mot ytterligare en säsong med uselt spel i denna spelform till mötes. Vidare har vi åldersstrukturen på våra backar. Det finns 2 ungdomar här samt ett antal spelare över 30 bast och sedan då Printz som är den enda backen i den viktiga kategorin 25-29 bast. Denna skeva ålderssstruktur på backbesättning är inte bra inte minst med tanke på det flitiga matchande då det tar längre tid för en äldre kropp att återhämta sig. Innan man helt lämnar diskussionen om backarna dithän måste det också nämnas att det i mångt och mycket saknas spelskickliga backar. Det vi har är tunga backar som tyvärr varken är snabba eller har fina handleder. Den nya tidens hockey är fart och passningar. Känns som att våra backar tillhör forntiden och då tänker jag inte enbart på spelarnas ålder.

Backbesättningen just nu är knappast bättre än vad den var vid samma tid förra säsongen, som alla vet tvingades vi då panikvärva in två backar efter att ha gått uruselt under hösten. Tyvärr ser det inte bättre ut just nu.

Skulle vi fans underskatta de spelare vi har i laget just nu? Ytterst tveksamt. Bara att titta på vilka det är som presterat de senaste 12 månaderna. Faktum är att vi under hela förra säsongen levde på Brembergs kedja. De andra klarade knappt av att spela plus minus noll. Till denna säsong har Dragan försvunnit och ersatts av Anger och Axelsson. Antagligen kan dessa spelare tillföra mer jämnhet än vad Dragan gjorde, men det är knappast så att någon av dessa spelare är kapabel att leda en kedja och därmed ge lite avlastning åt Bremberg och co.

Vidare säger engström att man inte skall tro på allt som står i media samt ha lite realistiska tankar om vilka värvningar som går att göra. Hur vore det om styrelsen började jobba med samma direktiv? Budet sm gavs till Sudden måste ju vara det mest orealistiska satsning som gjorts på decennier. Det hade varit fasen så mycket smartare om man lyckats få loss de pengarna till att värva mer realistiska namn. Frågan är om inte "Suddenkontraktet" hade kunnat ge oss 2 spelare av toppklass, nu blev det istället inget mer än att styrelsen återigen visade upp sin oförmåga att värva in spelare.

Vidare sägs det att breddspelare har blivit dyrare att värva hem. en naturlig fråga då blir ju naturligtvis varför vi envisas med att värva hem spelare av denna kategori? Frylén och Anger torde vara typexempel på dyra spelare som inte tillför spetskompetens. Hade det nte varit bättre att låta några junisar få ta dessa pltser och sedan istället se till att de stora slantarna verkligen läggs på spelare som tillför något.

Håller dock med engström pm en sak. Vi har egentligen inte tappat så många bra spelare. Detta har dock inte varit bas för min kritik i alla fall. Min kriitk har snarast rört det faktum att man under 2 säsonger inte lyckats värva in vare sig en förstacenter eller en PP-back av klass. Vidare är det mer intressant att jämföra slagstyrkan mellan olika lag istället för att se på vilka spelare som lämnat / anslutit. Faktumet här är att DIF håller ungefär samma kvalité som förra säsongen, i alla fall när Jiri ansluter. Problematíken är bara den att alla andra lag i de nedre regionerna har blivit bättre, möjligen med undantag av Luleå som jag personligen tycker hamnat i en negativ spiral än värre än vår.

Lägg där till hårdsatsningar i Malmö och Leksand. Personligne tror jag at tde båda lagen som tvingas ner i kvalserien kommer få det väldigt tufft att hamna på någon av de två översta platserna och det är bara att be en stilla bön och hoppas att vi lyckas ha två lag bakom oss, som det ser ut just nu är det hugget som stucket om vi kommer lyckas med detta.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Tommy menar att Hagos är den enda missen, men även bröderna Holmqvist gick ju till en konkurrent. Däremot håller jag med honom att man inte kan säga att vi förlorat en sån som Ekman med tanke på pengarna i Ryssland.

Vad det gäller vårt lag är det i nivå med SSK, Mora, Luleå och Skellefteå. Det är de fem säsmsta lagen i serien (Brynäs ända övriga lag vi kan rå på i längden). För att vi ska kunna vara före några av dom, eller helst alla gäller att målvakterna överrsskar positivt (ett jättefrågetecken på den sidan) samt att Linkan blir kvar och presterar i nivå med tidigare.
Användarvisningsbild
Andy
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

jensa öhling skrev:Tommy menar att Hagos är den enda missen, men även bröderna Holmqvist gick ju till en konkurrent. Däremot håller jag med honom att man inte kan säga att vi förlorat en sån som Ekman med tanke på pengarna i Ryssland.

Vad det gäller vårt lag är det i nivå med SSK, Mora, Luleå och Skellefteå. Det är de fem säsmsta lagen i serien (Brynäs ända övriga lag vi kan rå på i längden). För att vi ska kunna vara före några av dom, eller helst alla gäller att målvakterna överrsskar positivt (ett jättefrågetecken på den sidan) samt att Linkan blir kvar och presterar i nivå med tidigare.
Fernholm då? Även om pengarna inte var allt så fanns det väl andra anledningar till att han lämnade? Tänker på att han inte fick förlänga säsongen i Europa bla.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Skriv svar