Kvalserien kan tas bort

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Kvalserien kan tas bort

Inlägg av DIF_Soldier »

http://helsingborg.expressen.se/Nyheter/1.743668

Inget bra.

Självklart vill Malmö ta bort Kvalserien. De vill väl spela mindre matcher så att de slipper rasa samman de sista omgångarna som denna säsong :P
Säg den glädje som varar
Algot2003

Inlägg av Algot2003 »

Japp håller med, kvalserien ska bort.

Sett i Europa är det väldigt få undantag där inte dom som kommer sist (och/eller) näst sist åker ner samt att ettan (och/eller) tvåan i serien under tar kliviet upp.

Svenka divsion två i fotboll hade det innan (segrarna kvalade mot varandra) men det tog dom tack och lov bort via serieomläggning.

Idrotten handlar om ned och uppflyttning, spänningen sitter ju däri. Annars blir det nån amerikansk jippovariant som jag avskyr.

Gör en Elitserie med 14 lag där två får kliva av efter seriens slut och två nya kommer upp.

Ja jag vet att DIF framöver kan komma i den prikära situationen sådär med kan man ju inte anklagas att tala av egen vinning. Det är upp till klubbaen att klara det.
Användarvisningsbild
blocco

...

Inlägg av blocco »

Enligt aftonbladet handlade det om att 12an i ES möter 1an i AS i bäst av 7 och 11an i ES möter 2an i AS även där i bäst av 7.
Användarvisningsbild
slagskott

Inlägg av slagskott »

Kvalserien ska vara kvar.
Varför?
För spänningens skull, mer matcher ger mer publik och mer pengar till klubbarna.
Dessutom så får de 14 bästa lagen spela i den högsta divisionen.

Det skulle dock bli en jäkla bottenstrid och enorm dramatik då inget lag vill hamna i striden kring det nedersta strecket vilket då automatiskt skulle betyda nedflyttning.
Det skulle också betyda mer spänning och toppstriden i allsvenskan skulle helt plötsligt bli mycket intressant att följa...

Hugget som stucket kanske men jag gillar kvalserien!
Sports dont build character, it reveals it
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Kvalserien skulle tas bort helt och hållet. De sista eller de två sista lagen, skulle obönhörligen flyttas ned, inte ha den extrachans som ett kvalspel innebär. Se på fotbollen och lär.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Bautabröl skrev:Kvalserien skulle tas bort helt och hållet. De sista eller de två sista lagen, skulle obönhörligen flyttas ned, inte ha den extrachans som ett kvalspel innebär. Se på fotbollen och lär.
Nej tack. Det skulle försämra kvalitén på Elitserien!!
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

stolpskott skrev:
Bautabröl skrev:Kvalserien skulle tas bort helt och hållet. De sista eller de två sista lagen, skulle obönhörligen flyttas ned, inte ha den extrachans som ett kvalspel innebär. Se på fotbollen och lär.
Utveckla din tankegång där lite är du snäll...
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Bautabröl skrev:
stolpskott skrev:
Utveckla din tankegång där lite är du snäll...
Tänk dig, ifall Västerås skulle komma 2:a i Allsvenskan, Sen direkt gå upp. Samt Rögle/Leksand kommer 2:a. ingen av dem lagen håller Elitserieklass, sen kommer dem upp, massa spelare som inte håller måttet för Elitserien, Så ligger dem och harvar i botten. Lagen måste igenom en tuff kvalserie för att komma upp till Elitserien. För då är lagen bättre än dom 2 som åker ut. Bara jag som tänker såhär?
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

stolpskott skrev:Tänk dig, ifall Västerås skulle komma 2:a i Allsvenskan, Sen direkt gå upp. Samt Rögle/Leksand kommer 2:a. ingen av dem lagen håller Elitserieklass, sen kommer dem upp, massa spelare som inte håller måttet för Elitserien, Så ligger dem och harvar i botten. Lagen måste igenom en tuff kvalserie för att komma upp till Elitserien. För då är lagen bättre än dom 2 som åker ut. Bara jag som tänker såhär?
Intressant tankegång, men de lagen som åker ur Elitserien håller ju bevisligen inte heller elitserieklass. För att spetsa till ES borde man i sådana fall ha en serie bestående av sex eller åtta lag.

Då blir det spetskompetens.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Bautabröl skrev:
stolpskott skrev:Tänk dig, ifall Västerås skulle komma 2:a i Allsvenskan, Sen direkt gå upp. Samt Rögle/Leksand kommer 2:a. ingen av dem lagen håller Elitserieklass, sen kommer dem upp, massa spelare som inte håller måttet för Elitserien, Så ligger dem och harvar i botten. Lagen måste igenom en tuff kvalserie för att komma upp till Elitserien. För då är lagen bättre än dom 2 som åker ut. Bara jag som tänker såhär?
Intressant tankegång, men de lagen som åker ur Elitserien håller ju bevisligen inte heller elitserieklass. För att spetsa till ES borde man i sådana fall ha en serie bestående av sex eller åtta lag.

Då blir det spetskompetens.
Nja, jag tycker SAIK höll Elitserie klass. Malmö Ryckte upp sig lite på slutet. Ifall något lag inte håller Elitserie klass och något annat lag gör det åker dom ju ut i kvalserien.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

stolpskott skrev:Ifall något lag inte håller Elitserie klass och något annat lag gör det åker dom ju ut i kvalserien.
Att besegra ett lag som inte håller Elitserieklass och som åker ur ES, innebär ju inte per automatik att det segrande laget håller Elitserieklass.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Bautabröl skrev:
stolpskott skrev:Ifall något lag inte håller Elitserie klass och något annat lag gör det åker dom ju ut i kvalserien.
Att besegra ett lag som inte håller Elitserieklass och som åker ur ES, innebär ju inte per automatik att det segrande laget håller Elitserieklass.
Nej, men det ger ju större ambitioner inför framtiden ;)
Peter

Inlägg av Peter »

Bautabröl skrev:Utveckla din tankegång där lite är du snäll...
Automatisk nedflyttning innebär att det inte är givet att de tolv bästa lagen spelar i högsta serien. Hurvida ett lag platsar i ES eller inte är en subjektiv fråga men att flytta upp ett sämre lag på bekostnad av ett bättre höjer iaf. inte kvalitén på elitserien. Däremot kan det öka spänningen i serien men just nu ser iaf. inte jag spänningen i bottenstriden som elitseriens stora problem.

Hur som helst så står valet mellan ökad spänning på bekostnad av kvalitén eller tvärt om. För min del så väljer jag kvalité både för att jag tycker underhållningen blir bättre och för att jag ser det som mest sportsligt att de bästa lagen spelar i högsta serien.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Peter skrev:Automatisk nedflyttning innebär att det inte är givet att de tolv bästa lagen spelar i högsta serien. Hurvida ett lag platsar i ES eller inte är en subjektiv fråga men att flytta upp ett sämre lag på bekostnad av ett bättre höjer iaf. inte kvalitén på elitserien. Däremot kan det öka spänningen i serien men just nu ser iaf. inte jag spänningen i bottenstriden som elitseriens stora problem.

Hur som helst så står valet mellan ökad spänning på bekostnad av kvalitén eller tvärt om. För min del så väljer jag kvalité både för att jag tycker underhållningen blir bättre och för att jag ser det som mest sportsligt att de bästa lagen spelar i högsta serien.
Förvisso, men Elitserien blir roligare när de sista lagen vet att det inte finns någon räddningslinja i form av kvalserien. Dessa har då verkligen kniven på strupen och måste kämpa för varje milimeter istället för att åka och fisa och vänta på ett räddande kvalspel.
Peter

Inlägg av Peter »

Bautabröl skrev:Förvisso, men Elitserien blir roligare när de sista lagen vet att det inte finns någon räddningslinja i form av kvalserien. Dessa har då verkligen kniven på strupen och måste kämpa för varje milimeter istället för att åka och fisa och vänta på ett räddande kvalspel.
Jag tycker inte att det har fisåkts i väntan på kvalet. I botten är det så tätt mellan strecken att alla har något att kämpa för. Visst finns det säsonger när avhakade lag har glidit runt och försökt träna sig i form för kvalet men vad hade blivit bättre av att de istället visste att de var avhakade och skulle åka ur? I det läget skulle det ju snarast bli så att laget sålde av allt dyrt och började spara pengarna till ett bra allsvenskt lag för att gå upp igen kommande år. Då skulle vi verkligen kunna prata tråkigt och orättvist. De som möter laget tidigt får möta ett dåligt elitserielag medan de som möter dem senare på säsongen möter ett budgetgäng av typen förstärkt juniorlag.

Däremot så kvittar det ju nästan vilken slutspelsplats man tar och när 2/3 av lagen går till slutspel så påstår jag att spänningsdödaren finns på den övre halvan.
Skriv svar