Inget bra.
Självklart vill Malmö ta bort Kvalserien. De vill väl spela mindre matcher så att de slipper rasa samman de sista omgångarna som denna säsong

Utveckla din tankegång där lite är du snäll...stolpskott skrev:Nej tack. Det skulle försämra kvalitén på Elitserien!!Bautabröl skrev:Kvalserien skulle tas bort helt och hållet. De sista eller de två sista lagen, skulle obönhörligen flyttas ned, inte ha den extrachans som ett kvalspel innebär. Se på fotbollen och lär.
Tänk dig, ifall Västerås skulle komma 2:a i Allsvenskan, Sen direkt gå upp. Samt Rögle/Leksand kommer 2:a. ingen av dem lagen håller Elitserieklass, sen kommer dem upp, massa spelare som inte håller måttet för Elitserien, Så ligger dem och harvar i botten. Lagen måste igenom en tuff kvalserie för att komma upp till Elitserien. För då är lagen bättre än dom 2 som åker ut. Bara jag som tänker såhär?Bautabröl skrev:Utveckla din tankegång där lite är du snäll...stolpskott skrev:Nej tack. Det skulle försämra kvalitén på Elitserien!!Bautabröl skrev:Kvalserien skulle tas bort helt och hållet. De sista eller de två sista lagen, skulle obönhörligen flyttas ned, inte ha den extrachans som ett kvalspel innebär. Se på fotbollen och lär.
Intressant tankegång, men de lagen som åker ur Elitserien håller ju bevisligen inte heller elitserieklass. För att spetsa till ES borde man i sådana fall ha en serie bestående av sex eller åtta lag.stolpskott skrev:Tänk dig, ifall Västerås skulle komma 2:a i Allsvenskan, Sen direkt gå upp. Samt Rögle/Leksand kommer 2:a. ingen av dem lagen håller Elitserieklass, sen kommer dem upp, massa spelare som inte håller måttet för Elitserien, Så ligger dem och harvar i botten. Lagen måste igenom en tuff kvalserie för att komma upp till Elitserien. För då är lagen bättre än dom 2 som åker ut. Bara jag som tänker såhär?
Nja, jag tycker SAIK höll Elitserie klass. Malmö Ryckte upp sig lite på slutet. Ifall något lag inte håller Elitserie klass och något annat lag gör det åker dom ju ut i kvalserien.Bautabröl skrev:Intressant tankegång, men de lagen som åker ur Elitserien håller ju bevisligen inte heller elitserieklass. För att spetsa till ES borde man i sådana fall ha en serie bestående av sex eller åtta lag.stolpskott skrev:Tänk dig, ifall Västerås skulle komma 2:a i Allsvenskan, Sen direkt gå upp. Samt Rögle/Leksand kommer 2:a. ingen av dem lagen håller Elitserieklass, sen kommer dem upp, massa spelare som inte håller måttet för Elitserien, Så ligger dem och harvar i botten. Lagen måste igenom en tuff kvalserie för att komma upp till Elitserien. För då är lagen bättre än dom 2 som åker ut. Bara jag som tänker såhär?
Då blir det spetskompetens.
Nej, men det ger ju större ambitioner inför framtidenBautabröl skrev:Att besegra ett lag som inte håller Elitserieklass och som åker ur ES, innebär ju inte per automatik att det segrande laget håller Elitserieklass.stolpskott skrev:Ifall något lag inte håller Elitserie klass och något annat lag gör det åker dom ju ut i kvalserien.
Automatisk nedflyttning innebär att det inte är givet att de tolv bästa lagen spelar i högsta serien. Hurvida ett lag platsar i ES eller inte är en subjektiv fråga men att flytta upp ett sämre lag på bekostnad av ett bättre höjer iaf. inte kvalitén på elitserien. Däremot kan det öka spänningen i serien men just nu ser iaf. inte jag spänningen i bottenstriden som elitseriens stora problem.Bautabröl skrev:Utveckla din tankegång där lite är du snäll...
Förvisso, men Elitserien blir roligare när de sista lagen vet att det inte finns någon räddningslinja i form av kvalserien. Dessa har då verkligen kniven på strupen och måste kämpa för varje milimeter istället för att åka och fisa och vänta på ett räddande kvalspel.Peter skrev:Automatisk nedflyttning innebär att det inte är givet att de tolv bästa lagen spelar i högsta serien. Hurvida ett lag platsar i ES eller inte är en subjektiv fråga men att flytta upp ett sämre lag på bekostnad av ett bättre höjer iaf. inte kvalitén på elitserien. Däremot kan det öka spänningen i serien men just nu ser iaf. inte jag spänningen i bottenstriden som elitseriens stora problem.
Hur som helst så står valet mellan ökad spänning på bekostnad av kvalitén eller tvärt om. För min del så väljer jag kvalité både för att jag tycker underhållningen blir bättre och för att jag ser det som mest sportsligt att de bästa lagen spelar i högsta serien.
Jag tycker inte att det har fisåkts i väntan på kvalet. I botten är det så tätt mellan strecken att alla har något att kämpa för. Visst finns det säsonger när avhakade lag har glidit runt och försökt träna sig i form för kvalet men vad hade blivit bättre av att de istället visste att de var avhakade och skulle åka ur? I det läget skulle det ju snarast bli så att laget sålde av allt dyrt och började spara pengarna till ett bra allsvenskt lag för att gå upp igen kommande år. Då skulle vi verkligen kunna prata tråkigt och orättvist. De som möter laget tidigt får möta ett dåligt elitserielag medan de som möter dem senare på säsongen möter ett budgetgäng av typen förstärkt juniorlag.Bautabröl skrev:Förvisso, men Elitserien blir roligare när de sista lagen vet att det inte finns någon räddningslinja i form av kvalserien. Dessa har då verkligen kniven på strupen och måste kämpa för varje milimeter istället för att åka och fisa och vänta på ett räddande kvalspel.