Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
rikkard

Inlägg av rikkard »

Stambert skrev:
Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.

Visst, Säcken kanske vet vad han gör, men han är inte mindre människa än alla andra, och kan göra misstag.

Blir inte ett förvånad alls om både Greger och Lundh slår igenom. Men men, tiden kommer avslöja om vi gjorde rätt eller fel.
Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.

Samtidigt kan man fråga sig vilken av våra tolv forwards han (och Greger) skulle peta. Jag har i alla fall svårt att se Lundh eller någon annan junior ta en plats bland de tre första kedjorna nästa säsong. Då återstår endast fjärdefemman där speltiden blir kraftigt begränsad. Det kommer också på sikt att bli helt ohållbart att lyfta upp fem juniorer per år, man måste prioritera.

Det kan nog visa sig bra för Lundh att han provar vingarna i ett allsvenskt lag och sedan komma tillbaka. Ett flertal av spelarna (Ronnie, Ottosson, Fimpen) i årets Djurgårdslag har ju varit utom Djurgårdens kontroll ett tag för att sedan ändå återvända till DIF när de är redo för Elitseriespel.
Jag är helt på din linje. Lundh är ingen färdig elitseriespelare och måste få en möjlighet att fortsätta utvecklas med rejält med speltid. Att spela sporadiskt i vår fjärdekedja ger inte den möjligheten. Att få tillbaka en spelare som är uppväxt i klubben och i Stockholm lär vara mycket enklare än att försöka att värva någon utifrån.

Vad jag är kritiskt till är att vi inte satsade på Lundh istället för Löfberg under det föregående året. Det hade gett honom en riktig chans att slå sig in i truppen och då hade möjligheten funnits att han varit ordinarie nu.

Som jag ser finns det två vägar att gå. Antingen satsar vi fullt ut på våra juniorer med en stor överhängande risk att åka ut, eller så försöker vi att skapa en mix mellan gammalt och ungt som har en bra chans att klara kontraktet. Dif har valt det senare alternativet och som jag ser det är det rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
Stambert
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Remy Lebeau skrev:
Stambert skrev:För det första så försökte ju DIF binda upp Lundh, men han värderade friheten att välja allsvensk klubb själv högre än möjligheten att få spela i Elitserien redan kommande säsong.

För det andra så har DIF redan knytit till sig tre stycken 88:or: Ridderwall, Persson och Eklund. Att det inte blev en fjärde kan knappast inebära att juniorsatsningen är meningslös.
Heh, jo så kan man också uttrycka det. Även du måste fatta. Han fick ett sjukt bra kontrakt av Malmö. Jävligt bra för en junior.

Villket leder oss direkt till den svåraste problemet. Nämligen, pengar.

Lundh hade flera valmöjligheter.
1. Skrivit på och försökt slagit sig in i A-Laget.
2. Skrivit på för DIF, men lånats ut till en klubb till Allsvenskan.

Anledningar till att han valde Malmö.
1. Pengarna styrde.
2. Löfte om speltid.

Malmö spelar i Allsvenskan, och han hade haft bättre förutsättningar i DIF, men valde att lämna.

Därför gör det jävligt ont i hjärtat att se hur juniorer väljer pengarna framför säkerheten. Lundh är inte heller den första vi kommer tappa på grund av dålig ekonomi.
Vilka "juniorer" är det du pratar om? Det är EN enda junior som valt bort Djurgården för en annan klubb. De övriga som fått prova på eller kommer att få spela i A-laget, Löfberg, Thörn, Hörnqvist, Ribbenstrand, From-Björk, Persson, Engqvist, Owuya, Eklund, valde/väljer att stanna i Djurgården.

Självklart hade Lundh fått spela allsvensk hockey även om han skrivit på för Djurgården, men i vilket lag? Huddinge? Almtuna? Nyköping? Ingen aning, det enda som är säkert är att själv inte haft full kontroll. Nu väljer han själv en allsvensk klubb att utvecklas i och det är bara att hoppas att året/åren i Malmö gör honom till en Elitseriespelare, så att han kan återvända till DIF och producera även på högsta möjliga nivå.

Snacket om att han haft bättre förutsättningar i DIF, men valde Malmö för pengarnas skull, köper jag inte ett dugg. På vilket sätt hade Lundh utvecklats bättre i Djurgårdens fjärdekedja (om han ens platsat där, med tanke på att DIF jagar Höglund)? Han valde garanterat Malmö för att han tror sig utvecklas bäst som hockeyspelare där. Hur mycket han tjänar som 20-åring saknar helt betydelse i det långa loppet, i den här åldern handlar det om att välja en klubb där han utvecklas bäst.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Stambert skrev:
Remy Lebeau skrev:
Stambert skrev:För det första så försökte ju DIF binda upp Lundh, men han värderade friheten att välja allsvensk klubb själv högre än möjligheten att få spela i Elitserien redan kommande säsong.

För det andra så har DIF redan knytit till sig tre stycken 88:or: Ridderwall, Persson och Eklund. Att det inte blev en fjärde kan knappast inebära att juniorsatsningen är meningslös.
Heh, jo så kan man också uttrycka det. Även du måste fatta. Han fick ett sjukt bra kontrakt av Malmö. Jävligt bra för en junior.

Villket leder oss direkt till den svåraste problemet. Nämligen, pengar.

Lundh hade flera valmöjligheter.
1. Skrivit på och försökt slagit sig in i A-Laget.
2. Skrivit på för DIF, men lånats ut till en klubb till Allsvenskan.

Anledningar till att han valde Malmö.
1. Pengarna styrde.
2. Löfte om speltid.

Malmö spelar i Allsvenskan, och han hade haft bättre förutsättningar i DIF, men valde att lämna.

Därför gör det jävligt ont i hjärtat att se hur juniorer väljer pengarna framför säkerheten. Lundh är inte heller den första vi kommer tappa på grund av dålig ekonomi.
Vilka "juniorer" är det du pratar om? Det är EN enda junior som valt bort Djurgården för en annan klubb. De övriga som fått prova på eller kommer att få spela i A-laget, Löfberg, Thörn, Hörnqvist, Ribbenstrand, From-Björk, Persson, Engqvist, Owuya, Eklund, valde/väljer att stanna i Djurgården.

Självklart hade Lundh fått spela allsvensk hockey även om han skrivit på för Djurgården, men i vilket lag? Huddinge? Almtuna? Nyköping? Ingen aning, det enda som är säkert är att själv inte haft full kontroll. Nu väljer han själv en allsvensk klubb att utvecklas i och det är bara att hoppas att året/åren i Malmö gör honom till en Elitseriespelare, så att han kan återvända till DIF och producera även på högsta möjliga nivå.

Snacket om att han haft bättre förutsättningar i DIF, men valde Malmö för pengarnas skull, köper jag inte ett dugg. På vilket sätt hade Lundh utvecklats bättre i Djurgårdens fjärdekedja (om han ens platsat där, med tanke på att DIF jagar Höglund)? Han valde garanterat Malmö för att han tror sig utvecklas bäst som hockeyspelare där. Hur mycket han tjänar som 20-åring saknar helt betydelse i det långa loppet, i den här åldern handlar det om att välja en klubb där han utvecklas bäst.
I stället för att skriva på för DIF och LÅNAS UT till ett allsvenskt lag så väljer han att skriva på för ett allsvenskt lag, och lämna Djurgården helt och hållet. Du ser inget märkligt med det?

Att han sedan gick till Malmö för att enbart vill spela är rent skitsnack. Då utveclingsmöjligheterna är bättre som jag nämt tidigare i Djurgården så är det ganska enkelt att se vad som styrde.

Spel i Malmö = Hög lön, garanterad speltid. Men han lär knappast gå in malmös första eller andra femma.

Spel i Djurgården. Sämre lön, chans att prova på spel i Elitserien, lånas ut till ett allsvenskt lag. Till exempel Malmö.

Fattar för övrigt inte hur fan du kan påstå att han utvecklas mer i Malmö.

Bengan började själv en gång i tiden i tredje och fjärde femman. Ingen junior kan räkna med att spela 15-20 minuter per match. Han är dessutom oerhört ung.

Vad får dig att tro att han skulle komma tillbaka till DIF senare i karriären? Då kommer lag som Hv71, Linköping, Färjestad, Frölunda och Timrå var betydligt hetare.
Användarvisningsbild
Stambert

Inlägg av Stambert »

Remy Lebeau skrev:
Stambert skrev:Vilka "juniorer" är det du pratar om? Det är EN enda junior som valt bort Djurgården för en annan klubb. De övriga som fått prova på eller kommer att få spela i A-laget, Löfberg, Thörn, Hörnqvist, Ribbenstrand, From-Björk, Persson, Engqvist, Owuya, Eklund, valde/väljer att stanna i Djurgården.

I stället för att skriva på för DIF och LÅNAS UT till ett allsvenskt lag så väljer han att skriva på för ett allsvenskt lag, och lämna Djurgården helt och hållet. Du ser inget märkligt med det?

Att han sedan gick till Malmö för att enbart vill spela är rent skitsnack. Då utveclingsmöjligheterna är bättre som jag nämt tidigare i Djurgården så är det ganska enkelt att se vad som styrde.

Spel i Malmö = Hög lön, garanterad speltid. Men han lär knappast gå in malmös första eller andra femma.

Spel i Djurgården. Sämre lön, chans att prova på spel i Elitserien, lånas ut till ett allsvenskt lag.

Bengan började själv en gång i tiden i tredje och fjärde femman. Ingen junior kan räkna med att spela 15-20 minuter per match. Han är dessutom oerhört ung.
Kan du förklara vilken enorm fördel Patrik Lundh har av att skriva på ett A-lagskontrakt med DIF och lånas ut till ett allsvenskt lag jämfört med att själv välja ett allsvenskt lag att spela i?

Kan du förklara på vilket sätt Dennis Persson utvecklades i år av att hatta runt mellan Almtuna, Nyköping, A-laget och J20-laget jämfört med att spela kvar i Västerås (Dennis själv har sagt till Hockeysverige.se att det här var ett förlorat år)?

Du verkar leva i den föreställningen att DIF var det solklart bästa valet för Lundh, men att han valde bort det för att han fick mer pengar i Malmö. Den verklighetsbilden känns väldigt skev.
djjjj

lundh!

Inlägg av djjjj »

Lägg ner snacket om Lundh nu snälla jobbigt o läsa era diskutioner o han byta msn med varandra eller lunar eller vad so helst en snälla sluta skriv om det här TACK!
djjjj

yepp

Inlägg av djjjj »

jag skriver dålgt men jag har druckit o sjungit för djurgårn idag
Användarvisningsbild
Kung Kollar

Re: yepp

Inlägg av Kung Kollar »

djjjj skrev:jag skriver dålgt men jag har druckit o sjungit för djurgårn idag
De vann va? . . . .

*undra hur de gick för mina BP; om de hade match idag*
en fin fågel satt på en gren,
den flög iväg sen var det bara greeenen kvaaar
Brutus

Inlägg av Brutus »

Stambert skrev:
Remy Lebeau skrev:
Stambert skrev:Vilka "juniorer" är det du pratar om? Det är EN enda junior som valt bort Djurgården för en annan klubb. De övriga som fått prova på eller kommer att få spela i A-laget, Löfberg, Thörn, Hörnqvist, Ribbenstrand, From-Björk, Persson, Engqvist, Owuya, Eklund, valde/väljer att stanna i Djurgården.

Spel i Djurgården. Sämre lön, chans att prova på spel i Elitserien, lånas ut till ett allsvenskt lag.

Kan du förklara vilken enorm fördel Patrik Lundh har av att skriva på ett A-lagskontrakt med DIF och lånas ut till ett allsvenskt lag jämfört med att själv välja ett allsvenskt lag att spela i?

Kan du förklara på vilket sätt Dennis Persson utvecklades i år av att hatta runt mellan Almtuna, Nyköping, A-laget och J20-laget jämfört med att spela kvar i Västerås (Dennis själv har sagt till Hockeysverige.se att det här var ett förlorat år)?

Du verkar leva i den föreställningen att DIF var det solklart bästa valet för Lundh, men att han valde bort det för att han fick mer pengar i Malmö. Den verklighetsbilden känns väldigt skev.
Håller med om att det inte håller att Persson ska flacka runt mellan fyra lag på en säsong. Det är just därför som det är synd att det skurit sig med Huddinge. Det va en perfekt "plantskola/farmarlag". Almtuna är inte Stockholm det är Uppsala, plus att Huddinge har en riktigt bra juniorverksamhet som bevisat får fram spelare på löpande band. Måste va mer lukrativt att ha ett samarbete med Huddinge än nån annan klubb i Stockholmsområdet. Kontrakterade juniorspelare i DIF får möjlighet att spela Allsvenskt om dem förtjänar det, likväl som de får möjlighet till ES-spel om dem förtjänar det. Tror Stockholmshockeyn har mycket att vinna på ett gott samarbete mellan DIF och Huddinge.

(Greger Hansson, Mattias Guter, Marcus Von Sydow och Peppe Lundh? Samtliga kommer från Lidingö Wikings och är produkter av Per Wirén.)
Bara en lite parentes när vi snackar om "våra" juniorer...
Dem vann J-SM med Lidingö Wikings mot Bajen i finalen och sedan gick dem bästa till DIF och resten hängde på Wirén till Stocksund...
The Boss

Glöm Höglund

Inlägg av The Boss »

Jag bor 500 meter från högga och jag kan säga att han inte är aktuell för oss. Han har ett helt nybyggt hus här på Hammarö och sina barn och allt annat. Han vill bara sätta lite press på looben. Vi ska vara glada för detta för han är helt kass ett bra skott möjligtvis men en riktig medgångslirare.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Lika säker källa som att Ragnarssons granne sa att han hade skrivit på för oss?
Användarvisningsbild
Blåränderna går aldrig ur

Re: Glöm Höglund

Inlägg av Blåränderna går aldrig ur »

The Boss skrev:Jag bor 500 meter från högga och jag kan säga att han inte är aktuell för oss. Han har ett helt nybyggt hus här på Hammarö och sina barn och allt annat. Han vill bara sätta lite press på looben. Vi ska vara glada för detta för han är helt kass ett bra skott möjligtvis men en riktig medgångslirare.

du e lite sent ute med April skämten..... :S
En råtta svart och gul fy fan va han e ful
John älskar DIF!

Inlägg av John älskar DIF! »

peter johansson skrev:Min laguppställning just nu!!!!

R.Pettersson
T.Pettersson
Bremberg
Bäcker
Hörnqvist

Frylèn
Johansson
Axelsson
Ölvestad
Ottosson

Liwing
Persson
Engqvist
Falk
Anger

O.Eklund
Ericsson
C.Eklund
Ask
Danielsson
Enda problemet är att Liwing och Ericsson ska bort, läs chatten så ser du att de letar med ljus och lykta efter någon klubb som vill ha dem.

Tycker annars att vår trupp ser bra ut, som de flest redan har konstaterat så behöver 2 klassbackar och en riktig målskytt, typ Höglund.

Det skulle smaka mumma!!
smurf02

Inlägg av smurf02 »

Det kanske är en hel del som kommer reagera starkt på detta inlägg men.
om man ska göra sammarbete med en klubb så tycker jag man borde ta och göra ett avtal med Väsby, alternativt Wings hc från märsta detta kanske e div 1 lag men Arlanda är ett av dom lag i div ett som har den bässta Junnis utbildningen!!
och var det inte hörnqvist som kom från väsby?? :roll:
pekka21

Inlägg av pekka21 »

smurf02 skrev:Det kanske är en hel del som kommer reagera starkt på detta inlägg men.
om man ska göra sammarbete med en klubb så tycker jag man borde ta och göra ett avtal med Väsby, alternativt Wings hc från märsta detta kanske e div 1 lag men Arlanda är ett av dom lag i div ett som har den bässta Junnis utbildningen!!
och var det inte hörnqvist som kom från väsby?? :roll:

Räcker det inte att skriva det inlägget en gång?

Varför låna ut spelare till division 1 lag när dem lagen håller så dålig klass?
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Enlig aftonbladet så är Michael Holmqvist aktuell för linköping.

Räcker det inte för dem snart? Skulle annars väldigt gärna se honom i Djurgården igen.

Men det lär knappast hända.
Skriv svar