Jag är helt på din linje. Lundh är ingen färdig elitseriespelare och måste få en möjlighet att fortsätta utvecklas med rejält med speltid. Att spela sporadiskt i vår fjärdekedja ger inte den möjligheten. Att få tillbaka en spelare som är uppväxt i klubben och i Stockholm lär vara mycket enklare än att försöka att värva någon utifrån.Stambert skrev:Nu blev ju Lundh faktiskt erbjuden ett kontrakt enligt Garpenlöv, så DIF ville tydligen behålla honom.Remy Lebeau skrev:Killen är 18 år, med en enorm potential att lyckas. Det är sådana här spelare vi måste behålla själva.
Visst, Säcken kanske vet vad han gör, men han är inte mindre människa än alla andra, och kan göra misstag.
Blir inte ett förvånad alls om både Greger och Lundh slår igenom. Men men, tiden kommer avslöja om vi gjorde rätt eller fel.
Samtidigt kan man fråga sig vilken av våra tolv forwards han (och Greger) skulle peta. Jag har i alla fall svårt att se Lundh eller någon annan junior ta en plats bland de tre första kedjorna nästa säsong. Då återstår endast fjärdefemman där speltiden blir kraftigt begränsad. Det kommer också på sikt att bli helt ohållbart att lyfta upp fem juniorer per år, man måste prioritera.
Det kan nog visa sig bra för Lundh att han provar vingarna i ett allsvenskt lag och sedan komma tillbaka. Ett flertal av spelarna (Ronnie, Ottosson, Fimpen) i årets Djurgårdslag har ju varit utom Djurgårdens kontroll ett tag för att sedan ändå återvända till DIF när de är redo för Elitseriespel.
Vad jag är kritiskt till är att vi inte satsade på Lundh istället för Löfberg under det föregående året. Det hade gett honom en riktig chans att slå sig in i truppen och då hade möjligheten funnits att han varit ordinarie nu.
Som jag ser finns det två vägar att gå. Antingen satsar vi fullt ut på våra juniorer med en stor överhängande risk att åka ut, eller så försöker vi att skapa en mix mellan gammalt och ungt som har en bra chans att klara kontraktet. Dif har valt det senare alternativet och som jag ser det är det rätt väg att gå.