SHL Omgång 46: Frölunda - Djurgårdens IF 12/2 2015

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL Omgång 46: Frölunda - Djurgårdens IF 12/2 2015

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:Hmm viktiga två poäng, men samtidigt en sjukt viktig poäng som vi tappar återigen på rent slarv. Vi spelar som bäst när vi inte har något direkt att spela för. När man släpper tyglarna och bara gasar. Så fort de här spelarna börjar använda huvudet, då går det åt helvete. Märks tydligast på våra backar. Killar som Falk, Norell, Arnesson, Högström osv, de är utan att vara personligt dömande spelmässigt "dumma". Hade gjort vad som helst för ett par riktigt erfarna stabila pjäser som dessa killar kan falla tillbaka på. Nu känns det som att de åker runt och stressar upp varandra.
Jag ser saken lite annorlunda. Falk, Norell, Högström mfl är inte kassa när de spelar med huvudet utan det är spelidén som inte tillåter den typen av utsvävningar eftersom resten av laget är beroende av att varje gubbe följer ett par väldigt enkla parametrar.
Laget som helhet har inte elakheten, erfarenheten, fysiken, skickligheten eller spelsinnet att i flytande kaosspel konkurrera med SHL topparna eller inte ens de skickligaste forwardsen i bottengäng som MoDo. Kliver nr4 på och släpper sin zon så måste tex nr40 antingen söka upp en egen gubbe istället för att hålla sin zon eller så blir det två på en och en fri motståndare som glider in från backplats och dammar in en puck genom trafiken.
Om alla däremot har is i magen och verkligen håller sina zoner så ser det ut som ikväll.

Skottstatistiken ikväll (även om man inte skall hänga upp sig på statistik) är på sätt och vis talande. Visst kändes det som att fisk stundtals totaldominerade spelet i våran zon men jag fick EXAKT samma vibbar som ett par matcher in i höstas. Vi reder bättre ut situationerna i egen zon om alla gör precis vad de skall i den stora majoriteten av fallen, resten tar målvakterna. Kvitteringspucken var en skridsko som ställde Mantas i kassen, annars hade det inte varit mål där och det var hur som helst tveksamt med klar spelare i målgården (även om jag tycker att domarna kanske gjorde rätt som släppte den, det är trots allt hockey).

Att superfisk klarar av att forcera in mål i slutperioden när de har noll och ingenting att förlora är inte ett dugg konstigt om man ser till vilket lag de har, ändå kniper vi två pinnar på bortaplan vilket är riktigt riktigt bra.
Jag väljer att se det som två segrar på de senaste tre och det är en positiv trend. Det är bara hoppas att grabbarna på isen känner likadant och att Sören fortsätter vara grinig men hittar åter till sitt fina spel (den våldsamma reaktionen bakom egen kasse när den "goa gubben", vem det nu var, hackade på Mantas och blev överkörd av Sörensen fick mig att verkligen gå i taket).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jepe
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jepe »

Gillar inte heller att våra juniorer inte får chansen, nu är visserligen Vejdemo skadad men det finns ju fler och har funnits tillfällen då juniorer kunnat fylla på truppen och få spelat. Eller iallafall fått sitta med ombytta.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Zooboy skrev: Såklart. Men om killarna inte duger då? Säcken var ju tränare i J20 för så sent som för ett år sedan. Han om ngn borde väl ha koll på vilka som skulle färga i A-laget.
Jag hade förstått det om vi hade J20-spelare som inte var tillräckligt bra. Som för något år sedan. Nu är det ju tyvärr inte det som det handlar om.

Säcken har ju sagt att han inte tycker om att lyfta upp spelare under säsong, dom ska vara med från början eller inte alls typ. Det tankesättet gillar jag inte alls.
Expert.
bubba

Inlägg av bubba »

Måste säga att det var riktigt kul att se Lundbergs aktion vid 3:e målet. Mottagning, sedan tar han det lugnt och verkligen tittar upp och sätter den säkert. Såg verkligen ut som en riktig målskytt, bara att hoppas att han gör några till!
DIF-DIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIF-DIF »

SirDIFalot skrev:
Zooboy skrev: Såklart. Men om killarna inte duger då? Säcken var ju tränare i J20 för så sent som för ett år sedan. Han om ngn borde väl ha koll på vilka som skulle färga i A-laget.
Jag hade förstått det om vi hade J20-spelare som inte var tillräckligt bra. Som för något år sedan. Nu är det ju tyvärr inte det som det handlar om.

Säcken har ju sagt att han inte tycker om att lyfta upp spelare under säsong, dom ska vara med från början eller inte alls typ. Det tankesättet gillar jag inte alls.
Det går väl att ifrågasätta det tankesättet men att han skickar signaler nedåt att han inte tror på våra juniorer är överdrivet. Sa han inte själv på det berömda Mackanmötet att Vejdemo och någon mer skulle få en riktig chans till nästa säsong?
DIF-DIF

Inlägg av DIF-DIF »

Det blev lite KG-effekten i den här matchen. Mål av både Lundberg och Hage. :D

Frölunda kändes väldigt tunga i tredje perioden. De känns som att våra grabbar fick slita hårt så vi får hoppas att de orkar ladda om till FBK-matchen.
Skumt 3-3 mål förresten. Det känns som att frölundakillen trycker in Arnesson i Mantas målgård och att han själv även har fått in en skridsko i målgården, men domarna tyckte tydligen inte att Mantas blev störd av det eftersom de lät det bero. (jag hade nog inte gnällt om det var samma sak åt andra hållet men lite offside-varning) :)
Användarvisningsbild
sunne

Inlägg av sunne »

Hann bara se straffarna igår som var en fröjd för ögat.
Hur kändes Gysbers?
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ruggigt viktiga två pinnar, lite imponerad att vi orkar mobilsera och rida ut stormen. Kändes som en solklar förlust var på gång efter 3-3...

Nåja, jag lyssnade bara på webbradio så kunde inte riktigt bilda mig en uppfattning om matchen. Så fort jag misssar att se en match så vinner vi, borde kanske stanna hemma på lördag.
Användarvisningsbild
mackinho

Inlägg av mackinho »

Tycker vi gör en riktigt bra match sett över 65 minuter + straffar. Det är ju ändå Frölunda borta liksom. Sen att vi inte har självförtroendet att sätta 4-1 i PP utan blir avvaktande är ju svårt att bara får bort genom att byta formationer eller så. Får hoppas vi sätter några i PP på lördag så vi växer av det!

Starkt av Sören att avgöra matchen. Han ser tyngd ut på planen. Vore skönt om det kunde lossna för honom igen.
Janne Tauer, Beckenbauer!
Användarvisningsbild
Henkos

Re: Sv: SHL Omgång 46: Frölunda - Djurgårdens IF 12/2 2015

Inlägg av Henkos »

sunne skrev:Hann bara se straffarna igår som var en fröjd för ögat.
Hur kändes Gysbers?

Såg matchen live och tyckte han såg stabil ut bakåt, resolut. Tänkte ett givet mål genom att slänga sig.
Syntes inte offensivt men det kommer när han blir varm i kläderna får vi hoppas. Fick inte så mycket förtroende i PP vad jag kunde se.
BigJ

Inlägg av BigJ »

DIFtorped skrev:Mer eller mindre en bragd att kirra 2 pinnar ikväll med sju man borta, synd att vi fick gummiben sista 7-8 minuterna. Det e ju skälva fan att en sorkjävel skall sno segern ifrån oss, men vi kom ju igen på straffarna.

Sedan ni som gnäller på Säcken, har ni glömt vad han gjorde förra säsongen och gör med det material vi har idag, vem skulle göra det bättre?
Helt rätt, vi ska vara jäkligt glada att vi har Säcken och både han och hela laget har gjort det klart över förväntan hittills.

Det konstiga är att de flesta skriver under på att vår placering är långt bättre än vad de trott inför säsongen men ändå gnäller de högljutt på Säcken och ett antal spelare som de tycker underpresterar, märkligt....
Användarvisningsbild
sunne

Re: Sv: SHL Omgång 46: Frölunda - Djurgårdens IF 12/2 2015

Inlägg av sunne »

Henkos skrev:
sunne skrev:Hann bara se straffarna igår som var en fröjd för ögat.
Hur kändes Gysbers?

Såg matchen live och tyckte han såg stabil ut bakåt, resolut. Tänkte ett givet mål genom att slänga sig.
Syntes inte offensivt men det kommer när han blir varm i kläderna får vi hoppas. Fick inte så mycket förtroende i PP vad jag kunde se.
Tack för info!
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

BigJ skrev:
DIFtorped skrev:Mer eller mindre en bragd att kirra 2 pinnar ikväll med sju man borta, synd att vi fick gummiben sista 7-8 minuterna. Det e ju skälva fan att en sorkjävel skall sno segern ifrån oss, men vi kom ju igen på straffarna.

Sedan ni som gnäller på Säcken, har ni glömt vad han gjorde förra säsongen och gör med det material vi har idag, vem skulle göra det bättre?
Helt rätt, vi ska vara jäkligt glada att vi har Säcken och både han och hela laget har gjort det klart över förväntan hittills.

Det konstiga är att de flesta skriver under på att vår placering är långt bättre än vad de trott inför säsongen men ändå gnäller de högljutt på Säcken och ett antal spelare som de tycker underpresterar, märkligt....
Tyvärr så har inte gamla meriter något med att göra vad vi presterar nu. Sen dom/vi som klagat på tränarstaben här i tråden tycker jag ändå har angett någon orsak till klaget så, de som klagar på "klaget" kanske borde läsa inläggen som dom klagar på bättre.

Ja, Säcken & co skall ha cred för förra säsongen och inför säsongen med flera mille mindre i budget än övriga lag pga fallskärmen till gnaget så trodde man vi var uträknade på förhand.

Men riktigt så illa vet vi ju att det inte är men ändå inte på säker mark alls.

När man själv ser taktiska saker som en proffisionell tränare också klart borde se och rätta till men att det inte görs, det lackar jag ur på. Eller att man inte tar time out vid rätt uppenbara tillfällen. 3:e perioden + hur man matchar i 3 vs 3 förlängningen i denna match är skolboksexemplet på dålig matchcoachning och att vi inte har en helt fungerande tränarstab.

Nu började väl fisk att lira bättre i 3:e och vi åker på några utvisningar men minns jag inte helt fel redde vi ut ett 5 mot 3-läge i period 3. Därefter borde vi kunnat hitta en tillstymmelse till eget spel igen.
Men var nog någon på bänken som tyckte vi skulle spela på resultatet. Höll på att kosta oss matchen.

Sen laguttagningarna ibland/formationen av kedjor är en annan sak (..men äntligen så testade dom ju Sörenssen med Ljung) eller tex att man spelar backar som forwards fastän vi borde kunna låta någon J20-spelare lira. Skall det bli lika löjligt som för någon säsong sedan i fotbollen innan fler tycker det är fel?
Senast redigerad av Henke_F den 2015-02-13 15:37:47, redigerad totalt 2 gång.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Skulle absolut tänka mig att kasta in en fjunisforward istället för Heinerö eller Fleury om han fortsätter leverera skit. Junisar har en tendens att sprida energi och kunna leverera på ren adrenalin ett tiotal matcher. Så länge det inte är en back eller målvakt vill säga, då det under brinnande säsong i 99% av fallen är ren och skär idioti.

Litar dock på Säcken i det här fallet. Är inte juniorerna bra nog så är de inte det. Suck it up och förtjäna din plats. Sitt inte på ungdomsgården och grina över att herr Särkijärvi är elak.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Hur förtjänar man sin plats?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skriv svar