Jag ser saken lite annorlunda. Falk, Norell, Högström mfl är inte kassa när de spelar med huvudet utan det är spelidén som inte tillåter den typen av utsvävningar eftersom resten av laget är beroende av att varje gubbe följer ett par väldigt enkla parametrar.Manijock skrev:Hmm viktiga två poäng, men samtidigt en sjukt viktig poäng som vi tappar återigen på rent slarv. Vi spelar som bäst när vi inte har något direkt att spela för. När man släpper tyglarna och bara gasar. Så fort de här spelarna börjar använda huvudet, då går det åt helvete. Märks tydligast på våra backar. Killar som Falk, Norell, Arnesson, Högström osv, de är utan att vara personligt dömande spelmässigt "dumma". Hade gjort vad som helst för ett par riktigt erfarna stabila pjäser som dessa killar kan falla tillbaka på. Nu känns det som att de åker runt och stressar upp varandra.
Laget som helhet har inte elakheten, erfarenheten, fysiken, skickligheten eller spelsinnet att i flytande kaosspel konkurrera med SHL topparna eller inte ens de skickligaste forwardsen i bottengäng som MoDo. Kliver nr4 på och släpper sin zon så måste tex nr40 antingen söka upp en egen gubbe istället för att hålla sin zon eller så blir det två på en och en fri motståndare som glider in från backplats och dammar in en puck genom trafiken.
Om alla däremot har is i magen och verkligen håller sina zoner så ser det ut som ikväll.
Skottstatistiken ikväll (även om man inte skall hänga upp sig på statistik) är på sätt och vis talande. Visst kändes det som att fisk stundtals totaldominerade spelet i våran zon men jag fick EXAKT samma vibbar som ett par matcher in i höstas. Vi reder bättre ut situationerna i egen zon om alla gör precis vad de skall i den stora majoriteten av fallen, resten tar målvakterna. Kvitteringspucken var en skridsko som ställde Mantas i kassen, annars hade det inte varit mål där och det var hur som helst tveksamt med klar spelare i målgården (även om jag tycker att domarna kanske gjorde rätt som släppte den, det är trots allt hockey).
Att superfisk klarar av att forcera in mål i slutperioden när de har noll och ingenting att förlora är inte ett dugg konstigt om man ser till vilket lag de har, ändå kniper vi två pinnar på bortaplan vilket är riktigt riktigt bra.
Jag väljer att se det som två segrar på de senaste tre och det är en positiv trend. Det är bara hoppas att grabbarna på isen känner likadant och att Sören fortsätter vara grinig men hittar åter till sitt fina spel (den våldsamma reaktionen bakom egen kasse när den "goa gubben", vem det nu var, hackade på Mantas och blev överkörd av Sörensen fick mig att verkligen gå i taket).