SHL: Djurgårdens IF - HV71 15/11 2014

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
sm910
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgården - HV71 15/11 2014

Inlägg av sm910 »

Freddan_L skrev:
sm910 skrev:
SirDIFalot skrev:
Highwind skrev:Gällande Marcus Nilson kan han väl gå ut och berätta hur det var. Var han villig att förhandla om sin monsterlön till en allsvensk lön eller tänkte han sänka Djurgården ekonomi och spela med sin elitserielön? Var DIF intresserade av att förlänga till lägre lön?
Märkligt det där. DIF sa ju att han var en av spelarna man ville ha kvar tillsammans med Daniel Tjärnqvist och dom andra trotjänarna som faktiskt blev kvar. Ändå har Mackan hävdat att han blev "sparkad". Så ja, vad hände där? Gissningen är väl att Mackan kunde tänka sig stanna om han fick behålla sitt kontrakt och då surnade väl Challe typ. Han hade ju en del bittra uttalanden riktade mot Mackan.
Det här framkom ju väldigt tydligt i domstolsprocessen, och bekräftades i förhör av samtliga inblandade från bägge sidor. Efter säsongen kallades de spelare Djurgården bedömde som nyckelspelare in för att förhandla om nya lönenivåer med anledning av degradering till HockeyAllsvenskan. Nilson hade inga invändningar mot det, och var väl införstådd med att hans lön skulle behöva sänkas inför spel i Allsvenskan.

Det man inte var överens om i tvisten var om Nilson skulle få spela kvar eller inte. Nilson hävdade, vilket domstolen också slog fast, att han enligt avtalet fortfarande var anställd även vid degradering till HA (med sänkt lön). Djurgården hävdade att avtalet upphörde - att Nilson inte längre var anställd - men att man kunde tänka sig att förhandla om att eventuellt anställa honom igen. Några dagar efter första förhandlingsmötet fick Nilson beskedet att han inte var välkommen på barmarksträning längre, passerkortet stängdes av (vilket DIF senare skyllde på Hockey-VM, men då är det fan deras skyldighet att informera Nilson om att man stänger av det) och den 25:e fick Nilson brev där Tommy Engström meddelade att "Ditt kontrakt med Djurgården Hockey upphört att gälla per 2012-04-30 och du är fri att övergå till vilken klubb du vill".

Att han då går till Hv71, vem fan kan seriöst kalla det horeri? Ja, jag är partisk och har min åsikt tydlig, men allt ovan är hämtat rakt ur domstolshandlingarna om någon tror det är påhittat. Nilson ville spela kvar med oss i allsvenskan, Nilson ville ta ansvar för degraderingen.
Har inga direkta invändningar mot hur du förklarar domen, men även med avseende på det juridiska tycker jag ändå att MN uppträtt märkligt om han nu älskar DIF så mycket.

För min del ligger problemet i hans begärda skadestånd. Varför kräver han mellanskillnaden (från avtalsbrottet maj (?) 2012 till december 2013) beräknat på en SHL-lön i DIF, när både DIF och MN synes ha varit överens om att en lönesänkning skulle komma om han stannade med DIF, när DIF under då rådande omständigheter inte hade betalat honom SHL-lön? DIF spelade ju i allsvenskan under den period för vilken han begärde ekonomiskt skadestånd, MN skulle aldrig få 240k/mån i DIF under den perioden.

Det rimliga hade varit att beräkna mellanskillnaden mot vad han hade tjänat i allsvenskan, eftersom DIF faktiskt spelade där under perioden. Men då hade han iof ju inte fått några pengar eftersom MN tjänade mer i SHL-HV än allsvenska-DIF.

Sålunda anser jag att MN uppträtt girigt mot DIF, genom att plocka ut sina "fulla 240k/mån" när han, även om han stannat, aldrig hade fått den lönen. Allt som allt kostade väl hela processen inkl. skadestånd ca 750k, vilket hade sin grund i grund att MN ansåg sig ha rätt till SHL-lön av allsvenska-DIF. Han såg sin chans att plocka ut 30k i månaden, mjölka ut lite extralön, utöver vad han fick av HV och kalaset fick djurgårdsfamiljen stå för.

(Skrivet på en platta 03.00, om något behöver förtydligas/missförstått så återkommer jag imorgon :D )
En fullt rimlig invändning, det att mellanskillnaden mellan lönen i Elitserie-DIF och Elitserie-HV - slutligen fastställd till 24'031kr/månad - inte kan sägas utgöra ekonomiskt lidande om Nilson skulle gått ner i lön till HA-nivå kommande år. (Övriga välbetalda spelare som stannade sänktes mellan 29-43%, vilket skulle ta Nilson under HV-lönen). Djurgården anförde så också det här resonemanget under rättegången.

Betyder då yrkandet på jämkande gentemot SHL-lönen att Nilson inte hade för ambition att sänka sin lön? Nej, snarare får det primärt ses som konsekvensen av att löneförhandlingarna avbröts i förtid. Både DIF och Nilson är eniga om att avsikten var att förhandla om lönen, och att Nilson inte hade några invändningar mot att så skulle ske. I och med att allt som skedde sen, så blev det inte så mycket av sådana förhandlingar efter de initiala första två mötena. Eftersom en lönesänkning inte var något som reglerades i avtalet, utan skulle skett av välvilja mellan Nilson och DIF utifrån DIFs situation, kräver ju trovärdigheten vid ett yrkande på att anställningsavtalet inte bryts vid degradering också att man yrkar på de ursprungliga lönenivåerna som intakta eftersom inga nya hann förhandlas fram. Frångår man det, implicerar man att själva anställningsavtalet förändrades eller upphörde genom själva degraderingen - inte genom en (kommande) löneförhandling.

Sen får man ju ha i bakhuvudet också att det här inte var en tvist mellan Nilson och Djurgården, utan en tvist mellan spelarfacket Unionen och Djurgården/Arbetsgivaralliansen efter att lokala och centrala fackförhandlingar redan brutit samman. Det finns alltså andra intressen än Nilsons i målet, Unionen som fack är såklart inte ute efter att försona Nilson/DIF i första hand utan att markera mot arbetsgivarbrister. Eftersom Nilson rent juridiskt hade rätt till sin ursprungslön, även om han personligen av välvilja var inställd på att kunna förhandla ner den, så ligger det ju i Unionens intresse att pröva frågan och ta strid till förmån för arbetstagarens lagliga arbetsskydd så långt som möjligt. Nästa gång kan det ju vara en spelare som till skillnad från Nilson bara är ute efter att kräva sina lagliga rättigheter och få ut så mycket som han kan få rätt till.

Siffermässigt var skadeståndet på 470'019kr jämte ränta i ekonomiskt skadestånd, 75'000kr i allmänt skadestånd för brott mot anställningsskyddslagen och 125'970kr i rättegångskostnader. Sen vet jag inte om man kan kalla det girighet, eftersom Nilson i alla fall sägs slussa tillbaks det in i föreningen igen.
DIFVästertorp

Inlägg av DIFVästertorp »

Det ni glömmer med Nilson är att han var lagkapten när vi åkte ur. Efter att vi åkt ut gömde han sig och lät Otto ta intervjuver. En utsugande igel som inte förtjänar någonting fattar inte hur man kan försvara honom? Om vi hade gått i konkurs pga hans stämning hade ni hyllat honom då med?
Djurgårdens IF
Användarvisningsbild
wolsey100

Inlägg av wolsey100 »

DIFVästertorp skrev:Det ni glömmer med Nilson är att han var lagkapten när vi åkte ur. Efter att vi åkt ut gömde han sig och lät Otto ta intervjuver. En utsugande igel som inte förtjänar någonting fattar inte hur man kan försvara honom? Om vi hade gått i konkurs pga hans stämning hade ni hyllat honom då med?
Det är väl ingen som hyllar honom? Snarare att det är dags att släppa det och gå vidare nu.
AirQ

Inlägg av AirQ »

DIFVästertorp skrev:Det ni glömmer med Nilson är att han var lagkapten när vi åkte ur. Efter att vi åkt ut gömde han sig och lät Otto ta intervjuver. En utsugande igel som inte förtjänar någonting fattar inte hur man kan försvara honom? Om vi hade gått i konkurs pga hans stämning hade ni hyllat honom då med?
De finns personer som har lätt att prata med media, jag anser att Mackan inte är en av dem och därför kan det vara att man lämnar över det till någon som inte tycker det är jobbigt, nu vet inte jag hur fallet var men det tror jag knappast du gör heller.

Skall man ha agg emot folk som som var involverade i den säsongen vi åkte ur så gnäll häldre på styrelsen som övertalade en trött hardy som inte ville jobba vidare, eller spelare som klubbertranz och bombom som åkte runt och inte gjorde ett enda rätt på 40 omgångar,

Skulle DIF ha gått i konkurs för ~600,000kr som de visste att de kunde torska så hade nog styrelsen behövts stämmas för då har man bara haft hål i huvudet.
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

Är så grymt imponerad över vad det här laget gör just nu. På förhand totalt utdömda, inte bara av expertisen utan av många av de egna fansen här på forumet - facit efter 20 omgångar, en fjärdeplats och igår mot HV71, ett topplag med guldambitioner skjuter vi 47 skott.

Jag nyper mig i armen, förvandlingen mot hur det såg ut i januari för mindre än ett år sedan är helt makalös. Idag, november 2014 är vi ett av Sveriges hetaste lag. Då, januari 2013, var vi närmare division 1 än SHL.

Och det som gör det ännu mer osannolikt är med vilka spelare vi gör det. Vår backbesättning de sista matcherna har alltså varit Högström, Arnesson, Norell, Deilert, Englund, Ollas-Mattsson och Holm. Den backuppsättningen hade jag inför den här säsongen inte ens trott skulle hålla i allsvenskan.

Hatten av för de här killarna! Jag njuter av att vara djurgårdare just nu.
Användarvisningsbild
minalman

SHL: Djurgården - HV71 15/11 2014

Inlägg av minalman »

Den här matchen, när vi slog mackans HV på Hovet med vårt eget nya gäng, måste väl få vara en slutpunkt för allt gammalt elände (som började med överfallen på Ölvestads och Tjärnkvist) och vara det ultimata beviset att ett nytt Djurgården är med i leken igen. Att vi gick upp i våras var en härlig fest, men i går kväll fick vi ett bevis för att vi med självförtroende kan gå vidare mot nästa SM-guld!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
DIFVästertorp

Inlägg av DIFVästertorp »

Släppa och gå vidare gör jag när Nilson ber om ursäkt. Om ens då.Vissa kallar ju honom för hjälte?
Grymt imponerad av hur vi utvecklat våra uppspel under säsongen. Även misstagen i egen zon(Hvs 2-1 mål dock ett undantag).Fortsätt så DIF
Djurgårdens IF
Highwind

Inlägg av Highwind »

Freddan_L skrev:
sm910 skrev:
SirDIFalot skrev:
Highwind skrev:Gällande Marcus Nilson kan han väl gå ut och berätta hur det var. Var han villig att förhandla om sin monsterlön till en allsvensk lön eller tänkte han sänka Djurgården ekonomi och spela med sin elitserielön? Var DIF intresserade av att förlänga till lägre lön?
Märkligt det där. DIF sa ju att han var en av spelarna man ville ha kvar tillsammans med Daniel Tjärnqvist och dom andra trotjänarna som faktiskt blev kvar. Ändå har Mackan hävdat att han blev "sparkad". Så ja, vad hände där? Gissningen är väl att Mackan kunde tänka sig stanna om han fick behålla sitt kontrakt och då surnade väl Challe typ. Han hade ju en del bittra uttalanden riktade mot Mackan.
Det här framkom ju väldigt tydligt i domstolsprocessen, och bekräftades i förhör av samtliga inblandade från bägge sidor. Efter säsongen kallades de spelare Djurgården bedömde som nyckelspelare in för att förhandla om nya lönenivåer med anledning av degradering till HockeyAllsvenskan. Nilson hade inga invändningar mot det, och var väl införstådd med att hans lön skulle behöva sänkas inför spel i Allsvenskan.

Det man inte var överens om i tvisten var om Nilson skulle få spela kvar eller inte. Nilson hävdade, vilket domstolen också slog fast, att han enligt avtalet fortfarande var anställd även vid degradering till HA (med sänkt lön). Djurgården hävdade att avtalet upphörde - att Nilson inte längre var anställd - men att man kunde tänka sig att förhandla om att eventuellt anställa honom igen. Några dagar efter första förhandlingsmötet fick Nilson beskedet att han inte var välkommen på barmarksträning längre, passerkortet stängdes av (vilket DIF senare skyllde på Hockey-VM, men då är det fan deras skyldighet att informera Nilson om att man stänger av det) och den 25:e fick Nilson brev där Tommy Engström meddelade att "Ditt kontrakt med Djurgården Hockey upphört att gälla per 2012-04-30 och du är fri att övergå till vilken klubb du vill".

Att han då går till Hv71, vem fan kan seriöst kalla det horeri? Ja, jag är partisk och har min åsikt tydlig, men allt ovan är hämtat rakt ur domstolshandlingarna om någon tror det är påhittat. Nilson ville spela kvar med oss i allsvenskan, Nilson ville ta ansvar för degraderingen.
Har inga direkta invändningar mot hur du förklarar domen, men även med avseende på det juridiska tycker jag ändå att MN uppträtt märkligt om han nu älskar DIF så mycket.

För min del ligger problemet i hans begärda skadestånd. Varför kräver han mellanskillnaden (från avtalsbrottet maj (?) 2012 till december 2013) beräknat på en SHL-lön i DIF, när både DIF och MN synes ha varit överens om att en lönesänkning skulle komma om han stannade med DIF, när DIF under då rådande omständigheter inte hade betalat honom SHL-lön? DIF spelade ju i allsvenskan under den period för vilken han begärde ekonomiskt skadestånd, MN skulle aldrig få 240k/mån i DIF under den perioden.

Det rimliga hade varit att beräkna mellanskillnaden mot vad han hade tjänat i allsvenskan, eftersom DIF faktiskt spelade där under perioden. Men då hade han iof ju inte fått några pengar eftersom MN tjänade mer i SHL-HV än allsvenska-DIF.

Sålunda anser jag att MN uppträtt girigt mot DIF, genom att plocka ut sina "fulla 240k/mån" när han, även om han stannat, aldrig hade fått den lönen. Allt som allt kostade väl hela processen inkl. skadestånd ca 750k, vilket hade sin grund i grund att MN ansåg sig ha rätt till SHL-lön av allsvenska-DIF. Han såg sin chans att plocka ut 30k i månaden, mjölka ut lite extralön, utöver vad han fick av HV och kalaset fick djurgårdsfamiljen stå för.

(Skrivet på en platta 03.00, om något behöver förtydligas/missförstått så återkommer jag imorgon :D )
Argumentet om girighet går inte ihop förutsatt att han skänker pengarna till ungdomsverksamheten. Jag menar inte på något sätt att han ska hyllas. Men att kalla han en hora är inte logiskt..
Användarvisningsbild
Cirith Ungol

Inlägg av Cirith Ungol »

Jag instämmer med allt sm910 har skrivit i denna matchtråd. That's all I have to say about that.
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

android skrev:
Godnoken skrev:
Jim Morrison skrev:Detta kan väl inte vara första gången ni är med om att en spelare psykas när han är inne på isen/planen?
Det är en av våra HJÄLTAR. En som ÄLSKAR klubben. Det är VIDRIGT.

Busvissla kan ni göra allt ni vill.
Haha. Hjälte. Vad får du allt ifrån godnoken.
Självklart. Går inte att snacka sig ur att han var en av dom som hjälpte Djurgården från konkurs, en klart bärande spelare silver året 09/10, skadeståndspengarna går tillbaka till DIF även fast att han har 100% rätt till att ta pengarna själv och att han slutligen säger att han fortfarande älskar fansen och klubben även fast att ha blivit utdömd till att vara en billig hora (dessutom helt utan grund).

Att han inte pratade med media efter att ha åkt ur är helt förståeligt. En piss i havet. Folk letar bara efter en syndabock.

Fansen som har hatat och hatar ska skämmas. Inte Nilson.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Freddan_L

Inlägg av Freddan_L »

Godnoken skrev:
android skrev:
Godnoken skrev:
Jim Morrison skrev:Detta kan väl inte vara första gången ni är med om att en spelare psykas när han är inne på isen/planen?

Självklart. Går inte att snacka sig ur att han var en av dom som hjälpte Djurgården från konkurs, en klart bärande spelare silver året 09/10, skadeståndspengarna går tillbaka till DIF även fast att han har 100% rätt till att ta pengarna själv och att han slutligen säger att han fortfarande älskar fansen och klubben även fast att ha blivit utdömd till att vara en billig hora (dessutom helt utan grund).

Att han inte pratade med media efter att ha åkt ur är helt förståeligt. En piss i havet. Folk letar bara efter en syndabock.

Hävdar inte att du har fel, men jag har bara hört på ryktesvägen här på forumet att han betalar pengar till DIF, finns det något som styrker ryktet?
SHL - Ni har förstått att ni bråkar med Djurgårdsfamiljen?
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Freddan_L skrev:
Godnoken skrev:
android skrev:
Godnoken skrev:

Hävdar inte att du har fel, men jag har bara hört på ryktesvägen här på forumet att han betalar pengar till DIF, finns det något som styrker ryktet?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9865529.ab
samt
http://difhockey.se/artikel/4024/

Om man bemödar sig läsa artiklarna.

Här är
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0487296.ab
För övrigt 2004 då han la in pengar då vi krisade totalt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
fidyekcoh

Inlägg av fidyekcoh »

Godnoken skrev:
android skrev:
Godnoken skrev:

Han var bra 09/10 och skulle vara en stöttepelare 10/11. Minns väl hur besviken man blev. Okej om en spelare iaf visar lite vilja men håglösare uppträdande har sällan skådats av en lagkapten och bäst betalda spelaren i laget. Därför förstår jag att man gärna ville bli av med denna negativa aura runt honom inför allsvenskan. För mig gjorde det inte så mycket att han lämnade/stack till HV. Trodde det blev en bra lösning för båda parter. Marcus fick ändå en väldigt hög lön, betydligt högre än om han följt med ner i allsvenskan. Visst något lägre än om vi lirat kvar i elitserien men det är något man borde förvänta sig efter ett sådant år.

Nej, jag tycker fortfarande det inte var snyggt agerat av Nilson. Men men är man paragrafryttare så är man antar jag.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Förlåtbanderroll på G till returmötet på hovet i januari? :lol:

Att han blev kapten var inte helt och hållet hans beslut. Alla klarar inte av ett C på tröjan och det är helt förståeligt. Sen att han har varit sjukt osmidig med press och att förklara situationen är en annan sak. Men att hata honom känns lite väl hårt. Så snälla, tänk om people. Han är bara människa :)
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

Andspe skrev:Förlåtbanderroll på G till returmötet på hovet i januari? :lol:

Att han blev kapten var inte helt och hållet hans beslut. Alla klarar inte av ett C på tröjan och det är helt förståeligt. Sen att han har varit sjukt osmidig med press och att förklara situationen är en annan sak. Men att hata honom känns lite väl hårt. Så snälla, tänk om people. Han är bara människa :)
Har också för mig att det var fallet gällande C:et. Fanns väl ingen som direkt ville ta den?
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Skriv svar