Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Sjöwall

Re: Sv: Säsongen 14/15

Inlägg av Sjöwall »

diftobbe89 skrev:
Sjöwall skrev:För att vi ska slippa kvala är det enda sättet att värva. Jag vill att femmorna ska se ut enligt följande efter några värvningar:

Sörensen - NY - Samuelsson
Lauritzen - NY - NY
Alvarez - Ljungh - Guter/Trukhno
Hank - Eriksson/Honken - Saviano

Resterande spelare hör inte hemma i SHL. VÄRVA!
Du börjar ju mer och mer föreställa ett troll.

Men om du mot all förmodan är seriös så kommer ditt lilla fantasilag inte att bli verklighet, sen att du även vill splittra en av få formationer som faktiskt gjort det bra och överraskat många säger ju endel om ditt hockey seende överlag.
Jag är helt seriös, sätt Hank med en skridskostark spelare som Saviano så kanske vi kan få lite zone entries istället för dumpar. Ahlen är verkligen ingen bra spelare. Inse det.

Jocke har ingenting i topp-6 att göra. Han kan ta en defensiv roll i fjärde och ta många defensiva tekningar, dock tror jag inte Säcken coachar aktivt så det lär aldrig hända.

Låt Alvarez, Ljungh och Guter växa in i SHL i en tredjekedja. Dessa spelare har potential.

Sörensen behöver en riktig center bredvid sig. Då kan han göra 1p/match.

Ni måste börja inse att man inte kan spela i egen zon hela matcherna. Vår fenwick close% är helt bedrövlig (motståndarna tar mer än 65% av skotten på och utanför mål när matchen är jämn) det är inte OK.

Den ena spelaren som håller oss kvar är Tellqvist. Målvakten är alltid en motpol mot den form av statistik jag för och det kommer inte hålla över hela säsongen.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av diftobbe89 »

SirDIFalot skrev:Jag tror verkligen vårt lag skulle behöva tre topp 6 forwards. Alltså vi har ju en obefintligt svag forwardsuppsättning nu. Det är ju ingen slump att vi har gjort så lite mål. Vi kommer ju knappt till avslut och det beror på att det saknas kvalité. Idag var ju ett fall framåt försvarsmässigt i alla fall. Men resultaten som har varit har ju varit smickrande för vår del. FBK-matchen hade vi otur enligt vissa, för dom kvitterar med 3 sek kvar. Men vi släpper till 46 skott på hemmaplan och ska vara glada att vi inte förlorar med 3-4 mål. Resulatmässigt har det inte varit särskilt dåligt. Nästan över förväntan. Men spelmässigt är det fullständigt ohållbart att det fortsätter såhär om vi inte har planer på att kvala ner och lägga alla våra pengar på ren spets inför ett kval.
Alltså jag skulle ju också gärna ta in tre nya topforwards, det är ju inte det. Men det har fortfarande bara spelats SJU matcher, vi kanske skulle ge spelare som Ljungh, Sörensen, Alvarez mfl lite mer tid att växa in i det innan vi börjar skrika efter nyförvärv, spelare i vårt lag kommer bli bättre och bättre för det finns mer kvalité att hämta hos vissa.

Lauritzen gjorde säsongsdebut ikväll och är och kommer vara sjukt viktig och kan förhoppningsvis få med sig fler i sin kedja, bara att hoppas han får hålla sig frisk nu.

Sen kommer det ju förstärkas, tidsnog, tycker dock det är för tidigt att döma ut laget.
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Alltså bara den grejen att Lauritzen ses som någon frälsare gör ju inte en sjukt hoppfull. En helt OK SHL-spelare men inte mer än så. OM han är frisk.

Sju matcher är kort tid. Ja, men säsongen är kort och det kan snabbt vara för sent.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

SirDIFalot skrev:Alltså bara den grejen att Lauritzen ses som någon frälsare gör ju inte en sjukt hoppfull. En helt OK SHL-spelare men inte mer än så. OM han är frisk.

Sju matcher är kort tid. Ja, men säsongen är kort och det kan snabbt vara för sent.
Aja men sitt ner i båten ett tag till..
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

diftobbe89 skrev:
SirDIFalot skrev:Alltså bara den grejen att Lauritzen ses som någon frälsare gör ju inte en sjukt hoppfull. En helt OK SHL-spelare men inte mer än så. OM han är frisk.

Aja men sitt ner i båten ett tag till..
Lär nog börja hända grejer kring jul tror jag. Vi sitter nog ner tills dess. Är dock rätt tragiskt att få motargument som "Äh, vi har bra go i laget" och "Grabbarna krigar ju!" när man belyser spelmässiga brister som är fullständigt ohållbart att överleva med om det håller sig i 55 omg.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

johan garpenlöv ?@jgarpenlov
DIF förlorar igen i en tät match. Försvarsspelet är bra men spelet med pucken är under all kritik. Går inte att försvara sig till vinster.

Thomas Johansson ?@Tjomme18
@jgarpenlov Dif lägger enormt med kraft på att vinna tillbaka puck. Svårt att få stopp i spelet=mindre ork till anfall & spelet med puck.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Jag tror verkligen vårt lag skulle behöva tre topp 6 forwards.
Tror de flesta är benägna att hålla med, men det är ju en total omöjlighet sett till de pengar som finns kvar så det känns rätt meningslöst att påpeka. Vi lär kunna göra en spetsvärvning mha Djurgårdshjälpspengarna (som jag hoppas läggs på en riktigt bra center) - om den landar i januari någongång. Mer lär det knappast finnas utrymme till...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
Tror de flesta är benägna att hålla med, men det är ju en total omöjlighet sett till de pengar som finns kvar så det känns rätt meningslöst att påpeka. Vi lär kunna göra en spetsvärvning mha Djurgårdshjälpspengarna (som jag hoppas läggs på en riktigt bra center) - om den landar i januari någongång. Mer lär det knappast finnas utrymme till...
Jag förutsätter faktiskt att man har en hel del utrymme kvar i budgeten. Annars sitter en hel del spelare på väldigt mycket för höga löner och lite tjänstefel att inte agera på det sättet som nykomling. Man måste ha utrymme kvar så man kan fylla dom luckorna efter de spelarna som inte visat sig hålla måttet.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
Jag förutsätter faktiskt att man har en hel del utrymme kvar i budgeten. Annars sitter en hel del spelare på väldigt mycket för höga löner och lite tjänstefel att inte agera på det sättet som nykomling. Man måste ha utrymme kvar så man kan fylla dom luckorna efter de spelarna som inte visat sig hålla måttet.
Jag tror inte det finns så värst mycket kvar faktiskt, tror de spelare som hängde med sen HA har fått betydligt bättre betalt plus bonusar för vissa. Visst lär det kanske finnas lite men spelare av hög spets är så jävla dyra så det som finns kvar knappast lär räcka någon längre tid.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Jag tycker att vi anställer gnällgänget som skriver här som sportchef, då kommer vi kunna värva flera superspelare och vinna serien
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev:Jag tycker att vi anställer gnällgänget som skriver här som sportchef, då kommer vi kunna värva flera superspelare och vinna serien
Sök dig någon annanstans om du inte klarar av vad ett forum innebär. Såna där inlägg hör inte hemma här.

Alla olika åsikter om spelare och laget är välkommet då, så länge man håller kritiken saklig, på en god nivå och är öppen för diskussion.
Expert.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Efter 7 spelade matcher har vi inte förlorat en enda match med mer än 1 mål, snitt insläppta är 1,86 mål under ordinarie tid. Vi kan självklart inte räkna med att försvaret kommer att vara lysande varje match men det är iaf en indikation på att spelet fungerar där bak. Framåt har vi snittat 1,86 mål under ordinarie tid (detsamma som bakåt). Vi ligger 6 i tabellen i scoring efficiency (9%).
Vi ser samtidigt att PP är riktigt dåligt, 9% medan BP är bra 88% vilket ligger i linje med vårt bra försvarsspel.

Hade jag sett på lagets situation ur ett affärsmässigt perspektiv hade jag inte varit sömnlös direkt. Laget har sina utmaningar men vi kan med relativt små och sedan tidigare beprövade medel vända på detta och skapa fler mål framåt. Det absolut ”enklaste” är förstås ett effektivare PP. Hade vi fått upp den procenten på godkända 20 hade det redan nu inneburit 2 mål fler vilket (väldigt enkelt räknat) hade kunnat innebära 2 poäng till vilket tagit oss till en sjundeplats i tabellen (10:a nu).

Det som hade gjort mig riktigt sömnlös hade varit om vi inte orkat stå emot våra motståndare och tappa matcherna under andra halvan. Att förbättra ett katastrofalt försvar och en taskig attityd är mycket svårare än att förbättra ett dåligt PP.

Vi vet att dom andra har mer pengar än oss och att vi rimligtvis är underdogs i alla matcher, glöm inte detta och glöm inte heller att det kunde ha sett ut som för Lyxfällans IF men det gör det inte :D
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Vi snittar 34 skott emot oss per match. Lyckligtvis har vi haft 94.12% i räddningsprocent hittills. Jag tror båda siffrorna kommer falla en aning, jag är dock rädd för att räddningsprocenten har varit mer ohållbar än antalet skott emot oss när vi tittar på vad vi faktiskt har för lag.

Framåt snittar vi 22,5 skott per match. Det är ju något som måste upp betydligt. Jag tror tyvärr inte heller det är något syndrom av att vi spelar oss till rätt lägen och skjuter i rätt lägen, många av skotten är ju faktiskt bara dumpar där vi ger bort pucken. Här krävs ett ENORMT lyft. I synnerhet med tanke på att vi inte har målskyttarna som krävs för att vara kliniska när det väl gäller. Vi måste förlita oss på volym.
Expert.
BigJ

Inlägg av BigJ »

SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:Jag tycker att vi anställer gnällgänget som skriver här som sportchef, då kommer vi kunna värva flera superspelare och vinna serien
Sök dig någon annanstans om du inte klarar av vad ett forum innebär. Såna där inlägg hör inte hemma här.

Alla olika åsikter om spelare och laget är välkommet då, så länge man håller kritiken saklig, på en god nivå och är öppen för diskussion.
Det var ju bra att just du tog åt dig.

Vårt lag har det tufft nog ändå med betydligt mindre resurser än våra motståndare så vad de behöver är inte en massa gnäll över att" spelare si är usel och klarar inte denna nivå" och spelare så är inte snabb nog nuförtiden" o.s.v. Om ni tror att det ni skriver här inte noteras av spelarna i laget så är ni naiva och om ni tror det och ändå skriver som ni gör så är det bara tragiskt.

Du skriver ofta negativt om Challes lagbygge, så även förra året och ändå gick hans "dåliga" lagbygge upp....
I år vet du som alla andra att vi har 7 miljoner mindre i stöd från CMore och rent allmänt en mycket sämre ekonomi än de flesta andra som får stora stöd av sina kommuner utöver stödet från CMore. Trots detta så uttrycker du m.fl. att vi ska värva superspelare annars åker vi ur för de spelare som finns "duger inte". Det måste kännas toppen för våra spelare att få höra att de inte duger...

Det finns något som heter motivation slår klass och det tror i varje fall jag att vi kan komma långt med i år och med lång menar jag att vi undviker kvalspel för det är ju i första hand det som gäller detta år.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev:
SirDIFalot skrev:

Det var ju bra att just du tog åt dig.

Vårt lag har det tufft nog ändå med betydligt mindre resurser än våra motståndare så vad de behöver är inte en massa gnäll över att" spelare si är usel och klarar inte denna nivå" och spelare så är inte snabb nog nuförtiden" o.s.v. Om ni tror att det ni skriver här inte noteras av spelarna i laget så är ni naiva och om ni tror det och ändå skriver som ni gör så är det bara tragiskt.

Du skriver ofta negativt om Challes lagbygge, så även förra året och ändå gick hans "dåliga" lagbygge upp....
I år vet du som alla andra att vi har 7 miljoner mindre i stöd från CMore och rent allmänt en mycket sämre ekonomi än de flesta andra som får stora stöd av sina kommuner utöver stödet från CMore. Trots detta så uttrycker du m.fl. att vi ska värva superspelare annars åker vi ur för de spelare som finns "duger inte". Det måste kännas toppen för våra spelare att få höra att de inte duger...

Det finns något som heter motivation slår klass och det tror i varje fall jag att vi kan komma långt med i år och med lång menar jag att vi undviker kvalspel för det är ju i första hand det som gäller detta år.
Den handlade nog mer om att jag är moderator och inte att jag tog åt mig. Även om du riktat många av dina inlägg mot mig på sistone. Det finns inte en chans i h*lvetet att det här forumet ska bli någon plats där spelarna ska komma in för att uppmuntras och få en klapp på ryggen. Det här är ett forum. Läser spelarna vad som skrivs om dom får dom såklart räkna med att allt inte kommer vara positivt. Dom är professionella idrottsmän.

Grundar du hela din inställning kring det här forumet på vad spelarna inte "ska behöva höra" så tycker jag synd om dig. Allvarligt? "Det måste kännas toppen för våra spelare att få höra att de inte duger..." Vad tror du forumet är till för?

Motivation slår ofta klass, ja. Men det är ett något missvisande uttryck tycker jag. Vad är det som säger att laget med minst klass alltid är mest motiverat? Ungefär som att alla spelare som saknar individuell skicklighet skulle vara bättre "lagspelare" än dom som gör poäng i powerplay och står för "det lilla extra".

Jag var kritisk till mycket av Challes beslut som sportchef. Står fast vid det. Att bedöma honom enbart på resultat känns inte riktigt fair då han bara var här i två år. Inte tillräckligt stor sample size för att betygsätta en sportchef på i min mening.
Expert.
Låst