Vi supportrar måste också satsa stort till nästa år!!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

Pinocchio och Andy:

Jag tycker ni båda har värdefulla poänger i det ni säger. Det har blivit mycket bättre än förut, men vi har långt kvar tills vi når vårt fulla potential. Att engagera fler till "att göra något" ser jag enbart som positivt, men jag tror också att genomslagskraften blir större om vi alla hittar ett gemensamt forum för att visa vår kärlek till Djurgården. Om JK är detta forum, varför inte använda det?

Ni visar båda två en enastående passion för det ni tror på, och jag tror att JK, och inte minst Djurgården, skulle må bra av fler starka krafter som er, så länge ni hittar ett gemensamt mål att jobba mot och att ni drar åt samma håll... :wink:

Hur som helst så lyfter jag hatten för det arbete som är gjort och de människor som gjort det möjligt. :D
Pinocchio
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Pinocchio »

Andy skrev:Jag har aldrig sagt att jag inte vill fokusera mitt engagemang genom JK. Allt jag säger är att medlet inte är lika viktigt som målet.

Är JK medlet för att uppnå målet så kör vi på det är JK inte medlet så står inte vår måluppfylnad och faller med det.
JK är medlet och man uppnår målet genom att engagera sig i den redan uppsatta organisationen så att säga.

Det är vår huvudstyrka, att ha EN start organisation som är supporterföreningen, där supportrar till DIF kan engagera sig för det man känner är viktigt. Har vi EN kraftfull organisation kan vi tack vare det nå ut till så många som möjligt och som myndigheter, DIF eller andra aktörer MÅSTE lyssna på. Det är hela prylen med JK.

Och det är därför min utgångstes är att det är i JK man engagerar sig om man vill påverka. I alla fall om det är i stora frågor man vill påverka, och så verkar vara fallet hos dig. Eller hur?
Andy skrev: Om du läser mina inlägg ser du snart att min huvudpoäng är att jag är trött på att alla förväntar sig att någon annan tex DIF-hockey eller JK ska göra något, medan jag menar att alla har ett ansvar och att alla kan göra något själva.
Bra poäng! Absolut. Alla kan bidra, men håll det inom vettiga gränser. Ibland så skriver du att "vi" ska få 3000 att ta sig till premiären, eller vad som helst. Känns inte speciellt genomtänkt...
Andy skrev: Min kriskommission som vi kan döpa om till "värdekommission" för att få en bättre utgångspunkt skulle verkligen kunna tillföra något. Intressant att notera är att JK själva tillsatte en "suporterkommisson" eller vad man kallade det för med exakt de "terms of reference" jag skisserat för min "kriskommission" 14 dagar efter att jag startade min vid det här laget berömda tråd.
Say what??
Andy skrev: När jag skriver vi här inne menar jag vi som läser och skriver här. Några andra är ju omöjligt att nå genom detta forum.
Min poäng precis...
Andy skrev: För övrigt har du ingen aning om vad jag gör förutom att "skriva en massa grejer på DIF hockeys forum". Lika lite vet du vad jag gjorde på BS tiden...
Jaså, det VET du... ;)

Låt det inte bli någon sån debatt alls, är öht inte intresserad av det. Vet att du skrivit tidigare att du är "gammal BS:are". Skitbra och jättekul på alla sätt! Men det är också det som får mig att fundera lite. Om du har så pass mycket rutin så borde det visa sig på ett ännu bättre sätt.

Jag tror att vi på många sätt är överens. Mer engagemang = bra. Ibland behöver det inte vara svårare. Det är utgångspunkterna i din retorik jag kan störa mig på.
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Det känns som att klackfolket vaknat ordentligt denna säsong. Nu gäller det att mobilisera resten också. Det är kanske inte JKs primära uppgift så det blir vi andra som inte är klackfolk som får ta tag i det.
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Filmer från klacken sista matchen denna säsong:

http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 20AB8431B0
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag kan inte fatta att folk väljer fotbollen framför hockeyn. Jag vill gärna veta hurdant folk är funtade som säger att hockey är bonnigt?

I hockey krävs utrustning för flera tusen - i fotboll krävs ett par bara ben och en komocka.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Don_T skrev:Filmer från klacken sista matchen denna säsong:

http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 20AB8431B0
Kul att se att den gode Don_t är tillbaka i spel.
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
Elias

Inlägg av Elias »

DIF_Soldier skrev:Jag kan inte fatta att folk väljer fotbollen framför hockeyn. Jag vill gärna veta hurdant folk är funtade som säger att hockey är bonnigt?

I hockey krävs utrustning för flera tusen - i fotboll krävs ett par bara ben och en komocka.
Att folk väljer fotbollen framför hockeyn är den bittra verkligheten som vi tvingas att leva med helt enkelt. Anledningen (som jag tror) till att hockeyn har fått lite av en ”bondestämpel” beror på att elitserien till 80 % består av mediokra landsortslag, vilket i sin tur leder till att hetsen och de heta känslorna uteblir. Jag vill dock betona att det inte på något sätt duger som argument i sammanhanget.

Precis som Pinocchio och Nylander är inne på så har JK gjort ett alldeles förträffligt jobb som äntligen börjat visa sig i positiv anda. Förhoppningsvis så har fler potentiella klackmänniskor fått upp ögonen för hockeyn och därmed insett att det är en fullgod underhållning under vinterhalvåret.

Jag är övertygad om att Järnkaminerna kommer att fortsätta propagera för att människor ska gå på hockey, vilket i sin tur borde leda till att engagemanget från läktaren ökar. Min förhoppning är att vi hela tiden ska höja ribban på ett realistiskt sätt. Ett förslag skulle t.ex. vara att lansera ett ½-säsongskort som börjar gälla från någon gång i november när fotbollen antagligen är slut. Lanserar man ett sådant i tid och till ett rimligt pris så är jag övertygad om att fler är intresserade, vilket ökar hussen och engagemanget. Då skulle vi dessutom slippa snacket fotboll vs hockey, för det är ett faktum för vissa att hockeyn har alldeles för många omgångar och börjar på tok för tidigt.

Vi kan nog inte räkna med ett bra drag på samtliga hemmamatcher, men nog f-n ska vi kunna klara av att fylla kurvan på hälften av dem. Lyckas vi med det så är jag övertygad om att vi har medvind.
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Vi supportrar måste också satsa stort till nästa år!!

Inlägg av Hr1 »

millan skrev:När jag började gå på difs matcher i början av 90-talet så fyllde klacken hela kortsidan varje match. Det var härlig stämning varje gång!!
Konstigt, för när jag gick på hockey i början av 90-talet fyllde klacken, oftast, inte ens en sektion i kurvan på vanliga matcher. Någon ”härlig stämning” varje gång tyckte jag inte heller att det var.

I derbyn mot Allmänna IK i början av 90-talet var DIF-klacken oftast en enda sektion i kurvan, dvs runt 250 man, även om det nog klämdes in över 300 på sektionen. Ibland var vi två sektioner också, men långt ifrån alltid.

I övrigt håller jag med Pinocchio i det mesta han skriver.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Sundin - Den störste inom svensk ishockey någonsin.

Hr1 - full av svett utan ett rätt!
Senast redigerad av Bautabröl den 2007-03-06 11:52:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Hr1 skrev:
millan skrev:När jag började gå på difs matcher i början av 90-talet så fyllde klacken hela kortsidan varje match. Det var härlig stämning varje gång!!
Konstigt, för när jag gick på hockey i början av 90-talet fyllde klacken, oftast, inte ens en sektion i kurvan på vanliga matcher. Någon ”härlig stämning” varje gång tyckte jag inte heller att det var.

I derbyn mot Allmänna IK i början av 90-talet var DIF-klacken oftast en enda sektion i kurvan, dvs runt 250 man, även om det nog klämdes in över 300 på sektionen. Ibland var vi två sektioner också, men långt ifrån alltid.

I övrigt håller jag med Pinocchio i det mesta han skriver.
Vad jag minns av derbyna var att kurvan allt som oftast i alla fall var halvfull, men det är klart jag gick inte på mycket matcher då. Och då var man ej så gammal. Det var bara samma år som Gnaget åkte ur som jag minns att våra och Gnagets derbyklackar var pinsamt små, av förståeliga skäl.
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Emil svelander skrev:Det var bara samma år som Gnaget åkte ur som jag minns att våra och Gnagets derbyklackar var pinsamt små, av förståeliga skäl.
Fritzells geniala idé med sex derbyn pajade alltihop!
difaren

Bautabröls Tanke om att det är spelarna som ska underhålla

Inlägg av difaren »

Tycker jag är helt fel. Jag förutsätter i och för sig att man står i klacken när jag säger att det är nöje nog att stå och sjunga, att känna ruset i kroppen om djurgårn skulle göra mål.... 100 kr det hadde kunnat vart värre
Stringfellow

Inlägg av Stringfellow »

Det finns fortfarande....men många matcher är vi 50 personer som tappert hejjar!! Efter den pinsamma avslutningen av idioterna som stod på läktaren i Linköping, tycker jag vi ska visa att vi andra tar avstånd ifrån ett sånt idiotiskt betende. Vi ska inte göra laget besviket....vi måste satsa, skapa härlig stämmning varje match inte bara dom viktiga matcherna!!!
Nästa säsong måste vi stödja vårt lag ännu bättre.....vi ska till slutspel.
Detta inlägg kändes viktigt att besvara. jag tar mig friheten att citera en klacklegends inlägg från ett annat DIF-forum.
Jag börjar störa mig riktigt rejält på myten om att DIF skulle haft så fantastisk hockeypublik, klack och stämning på -80 och 90-talet.

Det är en myt! Det är inte sant!

Nu i samband med Skellefteåmatchen så börjas det igen. På canal + sändningen säger kommentatorn att stämningen påminner om förr, på FanTv säger Södergren att det var som på 80-talet, Daniel Bretholtz säger att det var såhär "nästan varje match på 90-talet"...?

Va? Det vi gjort på storsatningarna nu på 2000-talet massakrerar allt vi tidigare gjort på hockey. Vi hade aldrig, aldrig, aldrig över 1000 man i klack i hockey på 80 eller 90-talet. Det fanns inte ens i fantasin! De flesta matcherna hade vi inte ens klack överhuvudtaget, utan folk satt ned på klacksektionen. På hockeyderbyna på 80-talet så var kanske halva vår fyllda ståplatsa riktig klack, dvs ca 400 man, inte mer. I Globen så fyllde vi max en sektion första årens hockeyderbyn (ca 250-300 man) men växte till slut till två sektioner (600 man) och blev fetare än Gnagetklacken, men det var inte ens i närheten av storsatningarna nu och så stor klack hade vi endast på derbyn, och avgörande slutspelsmatcher. Normala matcher hade vi allt annat än en fet klack...

Jag fattar inte varför folk försöker skönmåla bilden av oss själva som hockeypublik förr om åren - det gagnar inte oss ett dugg!
Antie

Inlägg av Antie »

Detta inlägg kändes viktigt att besvara. jag tar mig friheten att citera en klacklegends inlägg från ett annat DIF-forum.
Jag börjar störa mig riktigt rejält på myten om att DIF skulle haft så fantastisk hockeypublik, klack och stämning på -80 och 90-talet.

Det är en myt! Det är inte sant!

Nu i samband med Skellefteåmatchen så börjas det igen. På canal + sändningen säger kommentatorn att stämningen påminner om förr, på FanTv säger Södergren att det var som på 80-talet, Daniel Bretholtz säger att det var såhär "nästan varje match på 90-talet"...?

Va? Det vi gjort på storsatningarna nu på 2000-talet massakrerar allt vi tidigare gjort på hockey. Vi hade aldrig, aldrig, aldrig över 1000 man i klack i hockey på 80 eller 90-talet. Det fanns inte ens i fantasin! De flesta matcherna hade vi inte ens klack överhuvudtaget, utan folk satt ned på klacksektionen. På hockeyderbyna på 80-talet så var kanske halva vår fyllda ståplatsa riktig klack, dvs ca 400 man, inte mer. I Globen så fyllde vi max en sektion första årens hockeyderbyn (ca 250-300 man) men växte till slut till två sektioner (600 man) och blev fetare än Gnagetklacken, men det var inte ens i närheten av storsatningarna nu och så stor klack hade vi endast på derbyn, och avgörande slutspelsmatcher. Normala matcher hade vi allt annat än en fet klack...

Jag fattar inte varför folk försöker skönmåla bilden av oss själva som hockeypublik förr om åren - det gagnar inte oss ett dugg!
[/quote]

Kan det vara så att det iaf var bättre stämning pga mindre slipsnissar och mer folk med hjärtat hos DIF och mindre 14-15 åringar i klacken som knappt fått basrösten, Kan ju vara så också, bara för det är mindre folk så behöver det inte låta mindre ;)
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

Eftersom Stringfellow kopierade in ett inlägg från ett annat forum så kopierar jag in mina två inlägg från den tråden som det citatet är ifrån.
Jag byter ut de forumnick som fanns i min text från det forumet till ”x” och ”y”
Det kan också bli lite osammanhängande eftersom det var inlägg i en längre diskussion.

Håller med ”x” helt och hållet.
Det börjar bli något som liknar en bajenmyt om vår klackhistoria i hockeyn, något som vi absolut inte tjänar på. Den klack som varit på de vanliga Hovetmatcherna i år är fullt jämförbar med den klack som fanns på 80-talet. Årets klack har tom varit bättre en del matcher. Samma sak gäller Globenmatcherna i år mot 90-talets vanliga grundspelsmatcher.

Att media kavlar ut en falsk bild är en sak, men att spelare och ledare i DIF, och en del supportrar, hakar på är skrämmande. Det gagnar oss inte ett skit, snarare tvärtom som ”x” skriver.

Det som har blivit sämre är den engagerade sittplatspubliken. Sittplatspubliken i Globen beskrevs förr som Sveriges mest enögda, men det har försvunnit och där har vi tappat i engagemang såväl som antal, om man jämför med siffror sen Globen byggdes.

Publiksnittet är lägre nu än om man jämför med 90-talet, vi har tappat ganska mycket. Men inte om man jämför med 80-talet?

”y” får rätta mig om jag har fel, men vi har väl ungefär samma publiksnitt nu som vi hade under 1980-talet?
Och då ska man komma ihåg att hockeyn under 1980-talet var het i Stockholm, där DIF, Allmänna IK och SSK alla vann SM-guld, Bajen var uppe i Elitserien två säsonger och andra ”publiklag” som Leksand, Brynäs och Färjestad spelade i Elitserien. Lägg till färre antal omgångar, spänning med lag som fick kvalspela redan vid jul, bara fyra lag till slutspel osv.
Ändå hade vi ungefär samma snitt då som nu...

Som jag och många andra redan har konstaterat så är en del i DIF Hockeys problem att dom tappat mycket av den sittplats som verkligen var engagerad. Den måste tillbaka!

Men ett lika stort problem är att den engagerade sittplatspublik som finns i Globen är utspridd. I början av 90-talet och kanske 5 år framåt hade jag säsongskort på D33, d.v.s. långsidan på etage 3. Runt mig satt väldigt många andra säsongare som man kände igen match efter match. Det visslades och buades varje gång DIF fick en utvisning, oavsett hur solklar den var, och Djurgårdspubliken blev erkänd som den mest enögda i Sverige. Någon eller några gånger per match hördes ”Djurgår´n klapp-klapp-klapp” eller ”Kom igen Djurgår´n, Kom igen”. Vi hade en hyfsad sittplatspublik som var engagerad, även om den ibland var lite väl stel och inte på topp varje match.

Men sen började DIF med sin prisdifferentiering i Globen vilket gjorde att priserna på etage 3 sköt i höjden ordentligt! Jag förstår tanken och jag förstår att den fortfarande är nödvändig, till viss del.

Men det gjorde att alla engagerade säsongskortsinnehavare splittrades! Några stannade kvar men att många flyttade gjorde att de blev utspridda. Några hamnade utspritt på etage fyras långsidor och en del flyttade senare vidare till kortsidan ovanför klacken. Och många slutade efterhand att köpa säsongskort eller tom att gå regelbundet på hockey, även om det säkert hade andra orsaker.

Men i och med att den engagerade sittplatspubliken på etage 3 splittrades upp samtidigt som luckorna fylldes av folk som gick någon enstaka gång, men framförallt mer och mer bortasupportrar, så blev stämningen därefter.

Alla vet hur mycket svårare det blir att engagera sig när ingen bredvid gör det. Och hur jävla mycket lättare det är när folk runt omkring gör det. Får man en homogen grupp av engagerade Djurgårdare på etage 3 igen, där man vet att det i princip bara sitter Djurgårdare bredvid och där alla ser att det är okej att visa sina känslor så kommer andra följa efter.

Ska man ha en bra sittplatspublik krävs att de engagerade Djurgårdarna sitter samlat och nära isen, d.v.s. långsidan på etage 3.
Tyvärr är det inte möjligt pga den prisdifferentiering som råder och tyvärr tror jag inte att det är ekonomiskt möjligt att gå ifrån den prisdifferentiering som gäller. Moment 22 med andra ord…
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Skriv svar