Vi supportrar måste också satsa stort till nästa år!!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Kylskåp skrev:
Hovet skrev:En tidig satsning av Järnkaminerna krävs inför första hemmamatchen. Satsa på 2000 järnkaminer på ett fullsatt Hovet/Globen. Det är aldrig för tidigt att planera nästa säsong!

Nja, det kommer aldrig funka. Vi måste acceptera att så länge allsvenskan är igång så är fotbollen nummer ett, för mig och för många andra.
Det är lite intressant det där hur korpligafotboll (för det är ju faktiskt Allsvenskan) lockar mer än hockey som är världsklass (när Djurgården är på humör) och faktiskt en mycket, mycket roligare sport att se på. Jag förstår inte hur du tänker. :)
taddis
Kontakt:

Inlägg av taddis »

Hovet skrev:
Kylskåp skrev:
Hovet skrev:En tidig satsning av Järnkaminerna krävs inför första hemmamatchen. Satsa på 2000 järnkaminer på ett fullsatt Hovet/Globen. Det är aldrig för tidigt att planera nästa säsong!

Nja, det kommer aldrig funka. Vi måste acceptera att så länge allsvenskan är igång så är fotbollen nummer ett, för mig och för många andra.
Det är lite intressant det där hur korpligafotboll (för det är ju faktiskt Allsvenskan) lockar mer än hockey som är världsklass (när Djurgården är på humör) och faktiskt en mycket, mycket roligare sport att se på. Jag förstår inte hur du tänker. :)
Jag håller med till 200%! Jag satt o snackde om det där med en bajenpolare ikväll. Jag kan inte förstå hur en liga som allsvenskan drar så mycket mer folk i jemförelse med elitserien. Jag vet inte hur elitserien rankas i förhållande till andra ligor i världen men den måste iaf vara bland dom 2-6 bästa. Kollar man då på fotbollen så ska man nog vara glad om den hamnar på under 100:a-strecket. Jag somnar när jag kollar på svensk fotboll...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hovet skrev:
Kylskåp skrev:

Det är fruktansvärt enkelt att förklara varför Allsvenskan lockar mer än elitserien.

* I allsvenskan gäller varje match något och man möter varandra endast en gång hemma och borta. I elitserien blir det oftast endast spännande i slutet av en serie samt i slutspelet. ( Om det ens blir spännande i slutet av serien. )

* För att en serie skall bli intressant måste varje match gälla något, det måste finnas en nerv och en spänning i dem. Detta har fotbollen tyvärr inte hockeyn. Detta spänningsmoment är viktigare än att jämföra kvalité rakt av.

* Frågan om kvalité. Hockey spelas på högre nivå i kanske 8 länder. Fotboll är en världssport. Betydligt svårare att tillhöra toppen i fotboll jämfört med i hockey. Man kanske snarast borde jämföra med hur många ligor av någorlunda klass som ligger bakom respektive idrott för att få fram ett mer rättvist jämförelse. I dagsläget är det kanske svårt att jämföra olika hockeyserier med varandra, men kika gärna på hur det burkar gå i europacupen för hockeylag. OM elitserien är så bra borde vi ju tokdominera där. Gör vi detta?

* Frågan om kvalité igen. Begränsningarna inom hockey gör denna idrott lättare att behärska. Fotbollen kan man göra så mycket mer avancerade saker med vilket gör det svårare att bli riktigt bra här.

* Heta matcher. I fotbollen har vi heta matcher som derbyn. I hockey har vi inga gjutna matcher som i sig är heta. Det krävs en avgörande match mot LHC eller jubileum av olika slag för det verkligen skall snackas om en match. I fotbollen finns heta möten som de mot Brajen, AiK, Blävitt och Danskarna. Hockeyn har tyvärr ingenting som kan mäta sig med dessa fajter. Det krävs ett AIK i elitserien för detta. SSK känns ungefär lika hett som mötena med BP dvs inte mer än fisljummet.

* Om hockey är roligare att titta på än fotboll är högst subjetivt. Själv måster en match gälla något för att jag skall bli riktigt tänd- Av detta följer att alla fotbollsmatcher med DIF känns heta som tusan. I hockey kanske 1 av 15 per säsong gör det.

* Om det nu är så att ni här inne bara vill se "de bästa spelarna" betyder det att ni sitter och dregglar över all star matcher och sådant crap? Jag menar där snackar vi best of the best så detta måste ju vara er våta dröm eller? För mig är matcher som dessa rena sömnpillren de gäller ingenting och därmed blir de ungefär lika upphetsande som formel 1.

* Om ni nu tycker att allsvenskan är en korpliga undrar man ju lite smått hur ni kan ranka en korpidrott som hockey som hetare? Hur många länder håller på med idrotten på hög nivå 10-12 stycken?

* Det går dock att göra hockeyn mer het igen:

* Minska ner antalet omgångar rejält

* Kör med direkt upp- och nerflyttning

* Färre lag till slutspel

* bara möta samma lag i grundserien 2 gånger. Vill man ha fler matcher plocka upp fler lag istället.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Att du kallar Ishockey för korpsport tycker jag är konstigt, eftersom det är den populäraste sporten i Sverige.
Sjunger avgå Johnny...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Emil svelander skrev:Att du kallar Ishockey för korpsport tycker jag är konstigt, eftersom det är den populäraste sporten i Sverige.
Det är en korpidrott om man tittar på hur många länder som utövar den.

Dessutom betvivlar jag att den är populärast. Flest aktiva utövare har har fotbollen...

Tittar man på publiksnitt har hockeyn inte mycket att sätta emot mot fotbollen heller.

Så det där med populärast köper jag inte alls, sorry.

Edit kika på denna länk: http://www.rf.se/files/%7B0CCC26A1-ABDE ... 7DE%7D.pdf
Senast redigerad av Kall-El den 2007-03-04 23:52:19, redigerad totalt 1 gånger.
Berra

Inlägg av Berra »

"Om ni nu tycker att allsvenskan är en korpliga undrar man ju lite smått hur ni kan ranka en korpidrott som hockey som hetare? Hur många länder håller på med idrotten på hög nivå 10-12 stycken?"

Trist att du tycker att hockey är en korpidrott. Den tilltalar väldigt många och utövas yrkesmässigt av många. Dvs inte en korpidrott. Märkligt även att du sätter likhetstecken mellan allsvenskan (en serie) och en hel idrott (hockey). Menar du att den lilla svenska serien allsvenskan är hetare än hockeyn globalt sett?

Det är för övrigt inte så många länder som håller på med fotboll på hög nivå heller. Vad som är hög nivå är väl ganska subjektivt. Vilka är dina kriterier för att länder skall hålla på med något på en hög nivå? Menar du att de länder som har en hög nivå skall ha en rimlig chans att vinna mästerskap så kan jag tala om att denna siffra är sex eller sju för hockeyn. Ungefär samma siffra som för fotbollen.
Berra

Inlägg av Berra »

Kall-El skrev:
Emil svelander skrev:Att du kallar Ishockey för korpsport tycker jag är konstigt, eftersom det är den populäraste sporten i Sverige.

Korpidrott har ingenting med hur stor idrotten är internationellt att göra. Detta handlar om statusen hos utövarna, yrkesmän/kvinnor eller inte.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Berra skrev:"Om ni nu tycker att allsvenskan är en korpliga undrar man ju lite smått hur ni kan ranka en korpidrott som hockey som hetare? Hur många länder håller på med idrotten på hög nivå 10-12 stycken?"

Trist att du tycker att hockey är en korpidrott. Den tilltalar väldigt många och utövas yrkesmässigt av många. Dvs inte en korpidrott. Märkligt även att du sätter likhetstecken mellan allsvenskan (en serie) och en hel idrott (hockey). Menar du att den lilla svenska serien allsvenskan är hetare än hockeyn globalt sett?

Det är för övrigt inte så många länder som håller på med fotboll på hög nivå heller. Vad som är hög nivå är väl ganska subjektivt. Vilka är dina kriterier för att länder skall hålla på med något på en hög nivå? Menar du att de länder som har en hög nivå skall ha en rimlig chans att vinna mästerskap så kan jag tala om att denna siffra är sex eller sju för hockeyn. Ungefär samma siffra som för fotbollen.
Om du jämför hur många som utövar fotbollen som ett yrke jämfört med hockey kan jag säga att fotbollen skulle krossa hockeyn med lätthet.

Allt jag menade var att det är svårare att bli bra i fotboll jämfört med hockey.

Inte så många länder som håller på med fotboll på hög nivå? Hmmm undrar varför det krävs kval för att få vara med i Em och VM, tuffa kval dessutom. Undrar hur många som hade tippat Grekland som Em-mästare eller Danmark? Om man jämför vilka nationer som nått kvartsfinaler i hockey VM och fotbolls VM kan jag garantera att du får en mycket större spridning på fotbollen. Hur många större mästerskap har vi i respektive idrott? Hockeyn har VM och OS: I Fotboll har vi VM, OS, Afrikanska mästerskap, Sydamerikanska mästerskap, Mellanamerikanska mästerskap, EM samt Asiatiska mästerskap. Spridningen på fotbollen är så mycket större att det nästan blir skrattretande att jämföra den med hockeyn.

Finns inte en chans att det finns 6-7 länder i hockey som kan vinna mästerskap om alla de bästa spelarna finns tillgängliga.

Dessutom kanske man skall påpeka att jag använde beteckningen korpidrott på ishockeyn för att en annan skribent här inne kallade Allsvenskan för en korpserie...
taddis
Kontakt:

Inlägg av taddis »

Kall-El skrev:
* Frågan om kvalité igen. Begränsningarna inom hockey gör denna idrott lättare att behärska. Fotbollen kan man göra så mycket mer avancerade saker med vilket gör det svårare att bli riktigt bra här.
Vilka begränsingar gör det lättare att behärska hockey menar du? Är det att man skall balansera på en 4 millimeters stålskena, samtidgt försöka behärska en trissa med en klubba, dessutom har du 5 st 100 pannors snubbar som vill ha ihjäl dig och i detta klimat skall du försöka göra underverk. Visst vissa klarar av det, en av dem är Linkan.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Berra skrev:
Kall-El skrev:

Korpidrott har ingenting med hur stor idrotten är internationellt att göra. Detta handlar om statusen hos utövarna, yrkesmän/kvinnor eller inte.
Allsvenskan i fotboll är väl knappast en korpserie heller i sådana fall?

I denna tråd används beteckningen "korp" på att en serie eller idrott håller en låg nivå eller är en liten idrott i antalet utövare / länder. Man kan alltså inte tolka order korp efter dess exakta betydelse utan mer som en beskrivning av ett tillstånd.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

taddis skrev:
Kall-El skrev:
Vilka begränsingar gör det lättare att behärska hockey menar du? Är det att man skall balansera på en 4 millimeters stålskena, samtidgt försöka behärska en trissa med en klubba, dessutom har du 5 st 100 pannors snubbar som vill ha ihjäl dig och i detta klimat skall du försöka göra underverk. Visst vissa klarar av det, en av dem är Linkan.
Jag kan med en gång säga att det är svårare att hålla kontrollen på en fotboll än vad det är att hålla kontroll på en puck. Fotbollen är dessutom minst lika hård som hockeyn är om man betänker hur lite skydd en fotbollsspelare har på sig....
taddis
Kontakt:

Inlägg av taddis »

Kall-El skrev:
taddis skrev:
Kall-El skrev:
Jag kan med en gång säga att det är svårare att hålla kontrollen på en fotboll än vad det är att hålla kontroll på en puck. Fotbollen är dessutom minst lika hård som hockeyn är om man betänker hur lite skydd en fotbollsspelare har på sig....
Det där tramset om att man har skydd på sig köper jag inte för fem öre. Jag har lirat amerikansk fotboll i ett antal år och det smäller på rätt bra kan jag lova. Det man får höra från folk är: "Jamen australiensk fotboll är sååå mycket hårdare dom har inga skydd blaha blaha" (den diskussionen orkar jag inte ens gå in på). Men ta och kolla på lite "best-hits"-filmer från fotboll (om det ens finns några) och hockey så förstår du säkert att det smäller bra mycket hårdare i hockeyn. Ok, det bryts något ben då och då i fotbollen. Men det är inget att jämföra med hockeyns smällar och skador.

Det är en del av hockey, i fotbollen skall det beivras.

Edit: Ops så OT det blev, sorry slutar nu.
Senast redigerad av taddis den 2007-03-05 00:37:49, redigerad totalt 1 gånger.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

taddis skrev:
Kall-El skrev:
taddis skrev:
Kall-El skrev:
Det där tramset om att man har skydd på sig köper jag inte för fem öre. Jag har lirat amerikansk fotboll i ett antal år och det smäller på rätt bra kan jag lova. Det man får höra från folk är: "Jamen australiensk fotboll är sååå mycket hårdare dom har inga skydd blaha blaha" (den diskussionen orkar jag inte ens gå in på). Men ta och kolla på lite "best-hits"-filmer från fotboll (om det ens finns några) och hockey så förstår du säkert att det smäller bra mycket hårdare i hockeyn. Ok, det bryts något ben då och då i fotbollen. Men det är inget att jämföra med hockeyns smällar och skador.
Om vi skall snacka allvarligare skador undrar jag om inte fotbollen är hårdare drabbat än hockeyn.

Amerikansk fotboll är till för veklingar som inte vågar spela rugby.

I både hockey och amerikansk fotboll, som för övrigt är världens tråkigaste lagidrott tillsammans med baseball, har spelare skydd för kroppskontakt. Detta finns inte alls i fotboll så smällarna i denna idrott kanske inte blir lika hårda, men effekterna av dem blir desto kraftigare. Jämför gärna med att krocka med en bil med eller utan bälte på sig....
Berra

Inlägg av Berra »

"Om du jämför hur många som utövar fotbollen som ett yrke jämfört med hockey kan jag säga att fotbollen skulle krossa hockeyn med lätthet. Allt jag menade var att det är svårare att bli bra i fotboll jämfört med hockey.

Inte så många länder som håller på med fotboll på hög nivå? Hmmm undrar varför det krävs kval för att få vara med i Em och VM, tuffa kval dessutom. Undrar hur många som hade tippat Grekland som Em-mästare eller Danmark? Om man jämför vilka nationer som nått kvartsfinaler i hockey VM och fotbolls VM kan jag garantera att du får en mycket större spridning på fotbollen. Hur många större mästerskap har vi i respektive idrott? Hockeyn har VM och OS: I Fotboll har vi VM, OS, Afrikanska mästerskap, Sydamerikanska mästerskap, Mellanamerikanska mästerskap, EM samt Asiatiska mästerskap. Spridningen på fotbollen är så mycket större att det nästan blir skrattretande att jämföra den med hockeyn.

Finns inte en chans att det finns 6-7 länder i hockey som kan vinna mästerskap om alla de bästa spelarna finns tillgängliga.

Dessutom kanske man skall påpeka att jag använde beteckningen korpidrott på ishockeyn för att en annan skribent här inne kallade Allsvenskan för en korpserie.."

Att fler livnär sig på att göra A än B betyder inte att de som sysslar med B är amatörer. Att det skulle vara svårare att bli bra på fotboll låter jag vara osagt, jag har aldrig prövat. Men jag tror att det ligger ungefär samma antal träningstimmar bakom. Visst är fotbollen spridd, men detta betyder inte att den håller samma klass överallt där den äger rum. Men det var taskigt och osant att de kallade allsvenskan för en korpserie. Avslutnigsvis så finns det visst en chans att sex kanske sju lag (om allt går slovakiens väg) har en chans då alla de bästa är med.
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Känns som vi glidit ifrån ämnet LITE.

Kall-El har en poäng, det spelas på tok för många matcher i ES.
För oss som går regelbundet och följer DIF intensivt kan det här med avsaknaden av nerv i matcherna låta konstigt.
Men för att vi ska nå ut till den breda massan och försöka fylla Hovet/Globen med folk som ser det här med hockey i allmänhet och DIF i synnerhet mer som en underhållning än en livstil så måste serielunken bli attraktivare.

Givetvis skulle en minskning av antalet omgångar göra sitt. Men den bollen ligger tyvärr hos förbundet. DIF har visat var man står i frågan om antalet omgångar. Men tyvärr är vi i klar minoritet, i princip alla lag i ES har nya fräscha arenor som drar mycket folk. Pengar som jag antar varken dessa bonnklubbar eller/och förbundet inte släpper så lätt på.

Djurgårdare är svårcharmade. Varje match ska gälla nånting, och när det väl gör det så ställer vi upp (matchen i fredags är ett typ exempel).

Tyvärr måste vi ta oss ur bubblan och tro att ES kommer att anpassa sig till våra krav. För så länge bönderna ute i landet slår på trumman och kör "hela hallen" till fullsatta läktare så kommer landsbygden inte ge 5 öre för vad vi tycker utan snarare skratta åt oss och det faktum att vi knappt fyller Globen/Hovet till hälften.

Vår förening ligger fortfarande i brygga. För att Mats Larsson ska kunna leverera sitt löfte om att vi ska satsa nästa säsong så måste DIF ha sina supportrar i ryggen. Vi får fan ta och börja gilla läget nu bli lite obekväma!

Antingen tar vi i skiten och lyfter DIF tillbaka till finrummet där vi hör hemma eller så gör vi nåt halvdant och jag är ganska säker på att vi blir ett stabilt mitten lag i allsvenskan inom en snar framtid på obestämd tid.

Andy, om inte DIF styr upp nån kriskommission eller dyl så är jag på och försöka ordna ett möte med DIF supportrar som känner att dom vill engagera sig i mesta mästarnas framtid. Men det ultimata vore självklart att ha ett möte där styrelsen för DIF och JK är med samt vanliga supportrar. Gärna så snart som möjligt så vi har mycket tid inför kommande säsong.
Lycka är att vara djurgårdare
Skriv svar