Daniel Fernholm till DIF

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Daniel Fernholm till DIF

Inlägg av Salas »

Kall-El skrev:att lämna för pengar och gå till en direkt konkurrent som Fernholm gjorde är inte ok i min bok.
Hur kan du inte tycka att det är ok? Hade det varit en marginell löneökning så håller jag med, men vi alla vet att Linköping kom med feta plånboken för att locka dit Fernholm. Lägg därtill en fräsch arena, en klubb med bra och realistiska framtidsvisioner samt träningsfaciliteter i toppklass i Sverige.

Jag stod som ung och sjöng med i hatet mot Fernholm, det förnekar jag inte. Men det var många, många år sedan. Jag var naiv och dum, och såg inte på ishockeyspelare som yrkesmän. Dom var idoler. Men ju äldre man blir, ju mer inser man vad det handlar om.

Sen hyllar jag inte Fernholm som en DIF-legend. Men jag ser däremot hellre honom än en utlänning helt utan anknytning till Djurgården.
Highwind skrev:Sedan råder det delade meningar om hur vi ser på DIF som klubb. Medan du ser DIF som en klubb i mängden ser jag DIF som Europas "Liverpool", "Barcelona" eller "Bayern Munchen" osv. Alltså mer än en vanlig klubb.
Jag kan inte undvika det, men ja, jag tycker att sådana åsikter är löjliga. Helt ärligt, vad gör Djurgården så speciellt? Det är en idrottsförening i mängden som du älskar. Hade du älskat IFK Göteborg hade du sagt exakt samma sak.

Du får tycka att Djurgården är något utöver det vanliga, precis som att jag får tycka att det är väldigt naivt att se helheten på det sättet.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Enkelt vill du tjäna mer pengar gå utomlands.

Går du till en direkt konkurrent i samma serie får du räkna med att bli hatad.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Kall-El skrev:Enkelt vill du tjäna mer pengar gå utomlands.

Särskilt med tanke på att det redan då fanns en viss rivalitet mellan DIF och Linköping, även om den eskalerade åren efter Fernholms svek.
Avgå Jocke.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Tiderna ändras och supportrar bör nog försöka följa med i dessa ändringar.. Spelare livnär sig på hockeyn nu. De har oftast inte ens en stabil gymnasietid att falla tillbaka på eftersom de satsat 100% på sin hockey.

Förr jobbade killarna dagtid och lirade hockey efter arbetstid. Lättare att stanna i en och samma klubb då.

Att nära "hat" mot yrkespersoner för att de byter arbetsgivare är inte fräscht.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Så för att Djurgården som arbetsgivare inte har ekonomiska förutsättningar till att betala den lön du är förtjänt av, så ska du alltså bara sitta stilla i båten och vara nöjd med det du har när du kan få betydligt mer betalt två timmar bort?

Jag köper det inte. Inte när det gäller en spelare som Fernholm. Hade Peter Forsberg skrivit på för Timrå istället för Modo, för att dom erbjudit 50k mer i månaden, då hade jag tappat hakan. Men Fernholm är inte ekonomiskt oberoende, och behöver därför anpassa sig utefter den situationen.

Du kan säga och tycka vad du vill, men hade du varit i samma situation som Fernholm är jag fullkomligt övertygad om att du gjort exakt samma val. Sen att du kommer förneka det å det grövsta, det kommer varken förvåna mig eller någon annan.

Ishockey är ingen hobby, det är ett yrke. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå det.

Lojalitet är så uttjatat. Ta exemplet med Jimmie Ölvestad, är det så stort av honom att följa med DIF ner till allsvenskan? Knappast va? Han blev bäst betald i Djurgården på direkten med en löneminskning som var obefintlig i jämförelse med vad andra spelare erbjöds. Lägg dessutom till att Ölvestad redan då säkert hade bestämt sig för att det blir max en säsong till, så fanns det heller absolut inget skäl att lämna Stockholm för en annan klubb. Att stanna var således ett lätt val, eftersom det troligtvis inte ens fanns något annat alternativ.
Ottosson däremot är och förblir unik. Han stannade hela karriären trots möjligheter att röra på sig, och vi kan nog fastslå redan här och nu att vi aldrig mer kommer att få se en sådan spelare representera Djurgården igen. För det är bara att vakna upp ur drömmen och inse det, så ser världen ut idag. Money talks, och lojalitet är något som enbart existerar i en plastskepnad idag. Har du starkast ekonomiska muskler kan "lojalitet" köpas. Har du det inte, så har du inte heller någon "lojalitet" att räkna med.

Svårare än så är det inte. Sen att det är trist att idrotten ser ut så idag, det är jag förste man i ledet att instämma om. Det är på tok för mycket pengar inblandat, och det är inte alls bra för varken idrotten i sig eller dess föreningar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Att han lämnade DIF för LHC för sju år sedan har jag släppt för länge sedan. Snacka om överhypad övergång. Skulle han vara ett hatobjekt?

Sportsligt är jag mer orolig. Tycker inte han varit bra sedan sin första säsong i nyss nämnda LHC.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Han gick till Linköping och vi blev ett bättre lag då. Vi vann mot honom, vi skickade ut honom ur slutspelet. Det räcker för mig. Gå vidare.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:Han gick till Linköping och vi blev ett bättre lag då. Vi vann mot honom, vi skickade ut honom ur slutspelet. Det räcker för mig. Gå vidare.
En av dom stora anledningarna till att han lämnade DIF var ju för att han inte gillade Säckens hockey, sägs det.

Vilket är... intressant idag.
Expert.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:Han gick till Linköping och vi blev ett bättre lag då. Vi vann mot honom, vi skickade ut honom ur slutspelet. Det räcker för mig. Gå vidare.
En av dom stora anledningarna till att han lämnade DIF var ju för att han inte gillade Säckens hockey, sägs det.

Vilket är... intressant idag.
Beror på. Jag tror inte vi kommer spela "Säckens" hockey. Vi kommer spela Zabels hockey med Säckens goda taktiska och lugnande effekt på helheten. Eller, så har jag fel.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Salas skrev:

Så för att Djurgården som arbetsgivare inte har ekonomiska förutsättningar till att betala den lön du är förtjänt av, så ska du alltså bara sitta stilla i båten och vara nöjd med det du har när du kan få betydligt mer betalt två timmar bort?

Jag köper det inte. Inte när det gäller en spelare som Fernholm. Hade Peter Forsberg skrivit på för Timrå istället för Modo, för att dom erbjudit 50k mer i månaden, då hade jag tappat hakan. Men Fernholm är inte ekonomiskt oberoende, och behöver därför anpassa sig utefter den situationen.

Du kan säga och tycka vad du vill, men hade du varit i samma situation som Fernholm är jag fullkomligt övertygad om att du gjort exakt samma val. Sen att du kommer förneka det å det grövsta, det kommer varken förvåna mig eller någon annan.

Ishockey är ingen hobby, det är ett yrke. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå det.

Lojalitet är så uttjatat. Ta exemplet med Jimmie Ölvestad, är det så stort av honom att följa med DIF ner till allsvenskan? Knappast va? Han blev bäst betald i Djurgården på direkten med en löneminskning som var obefintlig i jämförelse med vad andra spelare erbjöds. Lägg dessutom till att Ölvestad redan då säkert hade bestämt sig för att det blir max en säsong till, så fanns det heller absolut inget skäl att lämna Stockholm för en annan klubb. Att stanna var således ett lätt val, eftersom det troligtvis inte ens fanns något annat alternativ.
Ottosson däremot är och förblir unik. Han stannade hela karriären trots möjligheter att röra på sig, och vi kan nog fastslå redan här och nu att vi aldrig mer kommer att få se en sådan spelare representera Djurgården igen. För det är bara att vakna upp ur drömmen och inse det, så ser världen ut idag. Money talks, och lojalitet är något som enbart existerar i en plastskepnad idag. Har du starkast ekonomiska muskler kan "lojalitet" köpas. Har du det inte, så har du inte heller någon "lojalitet" att räkna med.

Svårare än så är det inte. Sen att det är trist att idrotten ser ut så idag, det är jag förste man i ledet att instämma om. Det är på tok för mycket pengar inblandat, och det är inte alls bra för varken idrotten i sig eller dess föreningar.
Den där jämförelsen är så jävla skev att det stinker om den. Du kan inte jämföra vad en "vanliga arbetare" skulle gjort då en vanlig arbetare kanske ligger på en lön mellan 20-25k per månad. En viss skillnad på vad t ex 5000 extra i månaden skulle innebära för dem ekonomiskt. En hockeyspelare kanske ligger på 75-80k i månaden ( antagligen jävligt långt räknat dessutom ) och väljer att gå till en annan direkt konkurrerande klubb för han erbjuds kanske 20-25k extra. Du kan leva jävla gott på 75-80 papp i månaden så de övriga 25 spelare egentligen ingen större roll. Däremot kan en löneökning från 25-30k i månaden betyda väldigt mycket för en "vanlig arbetare".

Att försvara penningkåta idrottare med det argumentet biter inte alls på. Idrottare som dessutom utan problem under sina aktiva karriär borde kunna studera och därmed när de slutar med sin elitverksamhet ha en utbildning att falla tillbaka på samt inte minst antagligen ett suveränt kontaktnät tack vare sin idrottsbakgrund.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Argumentet är ju inte alls skevt. Hade samma formel för en vanlig knegare varit tillämpar så hade den i allra högsta grad tillämpats. Säg att du får chansen att jobba på ditt jobb fast 150 mil norrut och därmed 20k i månaden mer, så kan du hoppa upp och sätta dig att väldigt många hade nappat på det (det är ju bara en period i mitt liv etc). Det gäller att om möjligheten finns maximera intäkter inför framtiden om chansen finns.

Bara för att i din version så kan inte en vanlig knegare gå upp mer än 5k så ska hockeyspelare vara likadana. Marknaden styr, det behöver inte vara sport, musik, film eller något annat där du av den stora massan säljer dig.

Däremot är man ju fri att tycka vad man vill om saker och ting. Det roliga med Fernholm är att i andra fall är folk klart mer förlåtande medans i vissa så är det nästintill häxjakt. Spännande.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
DifLarson

Inlägg av DifLarson »

Kall-El skrev:
Salas skrev:

Den där jämförelsen är så jävla skev att det stinker om den. Du kan inte jämföra vad en "vanliga arbetare" skulle gjort då en vanlig arbetare kanske ligger på en lön mellan 20-25k per månad. En viss skillnad på vad t ex 5000 extra i månaden skulle innebära för dem ekonomiskt. En hockeyspelare kanske ligger på 75-80k i månaden ( antagligen jävligt långt räknat dessutom ) och väljer att gå till en annan direkt konkurrerande klubb för han erbjuds kanske 20-25k extra. Du kan leva jävla gott på 75-80 papp i månaden så de övriga 25 spelare egentligen ingen större roll. Däremot kan en löneökning från 25-30k i månaden betyda väldigt mycket för en "vanlig arbetare".

Att försvara penningkåta idrottare med det argumentet biter inte alls på. Idrottare som dessutom utan problem under sina aktiva karriär borde kunna studera och därmed när de slutar med sin elitverksamhet ha en utbildning att falla tillbaka på samt inte minst antagligen ett suveränt kontaktnät tack vare sin idrottsbakgrund.
Du tror väl inte på fullaste allvar att en hockeyspelare som tjänar, som du säger, 75-80 papp i månaden (eller mer) bränner det mesta varje månad och lever jävligt gott. Pengarna dem tjänar under tiden som dem spelar kommer dem ju bli tvungen att leva på när karriären är slut. Så beroende på situation och möjligheter då man lagt skridskorna på hyllan, handlar man ju så det blir så bra som möjligt för en själv. Att det är för mycket pengar i idrotten idag är helt klart, som många säger så frågan är hur man åtgärdar det på bästa sätt

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

DifLarson skrev:
Kall-El skrev:
Salas skrev:

Du tror väl inte på fullaste allvar att en hockeyspelare som tjänar, som du säger, 75-80 papp i månaden (eller mer) bränner det mesta varje månad och lever jävligt gott. Pengarna dem tjänar under tiden som dem spelar kommer dem ju bli tvungen att leva på när karriären är slut. Så beroende på situation och möjligheter då man lagt skridskorna på hyllan, handlar man ju så det blir så bra som möjligt för en själv. Att det är för mycket pengar i idrotten idag är helt klart, som många säger så frågan är hur man åtgärdar det på bästa sätt

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dom kan väl för helvete skaffa sig ett jobb efter att de spelat ishockey eller?

Dessutom borde det utan större problem gå att kombinera hockeyträningar en gång om dagen (?) och matcher 2-3 gånger i veckan med i alla fall halvtidsstudier.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

seppuko skrev:Argumentet är ju inte alls skevt. Hade samma formel för en vanlig knegare varit tillämpar så hade den i allra högsta grad tillämpats. Säg att du får chansen att jobba på ditt jobb fast 150 mil norrut och därmed 20k i månaden mer, så kan du hoppa upp och sätta dig att väldigt många hade nappat på det (det är ju bara en period i mitt liv etc). Det gäller att om möjligheten finns maximera intäkter inför framtiden om chansen finns.

Bara för att i din version så kan inte en vanlig knegare gå upp mer än 5k så ska hockeyspelare vara likadana. Marknaden styr, det behöver inte vara sport, musik, film eller något annat där du av den stora massan säljer dig.

Däremot är man ju fri att tycka vad man vill om saker och ting. Det roliga med Fernholm är att i andra fall är folk klart mer förlåtande medans i vissa så är det nästintill häxjakt. Spännande.
Återigen ligger penningnivåerna på helt andra nivåer. Om arbetarna går från 20 till 40 tror som sjutton att han kommer nappa på det.

En sjuhelvetes skillnad att leva på 20k kontra 40. ( Även om jag har svårt att se det realistiska i den löneökning för en vanlig arbetare. ) Att en bortskämd hockeyspelare däremot som kanske redan tjänar bortåt 70-80 papp i månaden för att träna ishockey en gång om dagen och spela matcher kanske tre gånger i veckan väljer att lämna sin förening för en annan i samma serie som kanske är villig att betala 100 papp i månaden är i alla fall för min del ett skamligt agerande.

Hockeyspelaren kan leva jävligt gott på de 80 pappen och samtidigt utan problem skaffa sig en utbildning som gör att han kommer ha det mycket gott ställt ekonomiskt under hela sitt liv. Om han sedan promt vill tjäna mer pengar kan han välja att pröva lyckan utomlands istället.

Personligen kommer jag ha mycket svårt att acceptera Fernholm i DIF efter dennes agerande tidigare. Hade han gått för speltid eller för att vi hade åkt ur elitserien hade jag kunnat köpa det eller om han gått till utlandet, men ALDRIG till en konkurrerande förening.

Edit och då skall det nog nämnas att 70-80 papp i detta fall antagligen är hyfsat lågt räknat dessutom.
Sotarn

Inlägg av Sotarn »

Magnutz skrev:Tiderna ändras och supportrar bör nog försöka följa med i dessa ändringar.. Spelare livnär sig på hockeyn nu. De har oftast inte ens en stabil gymnasietid att falla tillbaka på eftersom de satsat 100% på sin hockey.

Förr jobbade killarna dagtid och lirade hockey efter arbetstid. Lättare att stanna i en och samma klubb då.

Att nära "hat" mot yrkespersoner för att de byter arbetsgivare är inte fräscht.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nej vi ska enligt mig inte anpassa oss ett jävla dugg till dessa förändringar för då kommer vi alla snart väga 120 kilo, äta ostdränkta nachos på match, tycka att Bomboms CV är imponerande samt ha orgelmusik vid avblåsningar. Nej då hatar jag hellre lite för mycket hur omoralisk o urtidsenligt det än är.
Jag hejar på två lag, Djurgården och det lag aik spelar emot.
Skriv svar