Jag har inte lika lätt att se den stora fördelen med en övertidsseger för rögle. Tycker att skillnaden är marginell jämfört med att de tar 3 poäng. Det innebär likväl att vi inte har råd att förlora (0 p) någon av våra matcher, för sannolikheten att vi slår rögle på målskillnad är nästintill obefintlig. Aik kommer såklart läcka så många mål som behövs i sista omgången och jag har svårt att tro att västerås är lika generösa mot oss. Helt klart onödigt att rögle fick sitt sista mål igår...Salas skrev:Det bästa vore ju dock utan tvekan en seger i overtime för Rögle. Det är ljusår bättre än seger för Malmö under ordinarie.
Men att Rögle INTE ska vinna under ordinarie, oavsett resultat mellan oss och Örebro, är nog alla överens om. Man kan ju resonera som så att det vore bättre att möta ett Malmö som i praktiken är avsågat (två poäng efter Rögle) om vi slår Örebro. Men så länge som Malmö har något att spela för, vilket dom kommer att ha, så finns det nog inte på världskartan att dom inte ger 100%. Vore något allvarligt fel då. Så skulle vi slå Malmö och Örebro, så vore det ju segt om Rögle samtidigt vann sina matcher och att allt då skulle avgöras i tionde omgången.
Nej, vinner inte Rögle efter förlängning får Malmö gärna vinna. Då blir det inga konstigheter. Då vet vi exakt vad som krävs, och det är inga yttre omständigheter att väga in. Då är det vi mot Malmö.
En malmöseger på övertid tar jag dock gärna i skånederbyt. Då innebär en vinst mot örebro att vi kan avgöra redan i malmö genom att ta 2 (för vi lär inte tappa målskillnaden mot malmö) eller 3 poäng. 1 p skulle fortfarande innebära att vi har allt i egna händer och även en nolla skulle ge oss en hygglig chans eftersom malmö avslutar riktigt svårt.
Jag tvingar mycket hellre malmö att ärligt spela till sig platsen genom att slå både oss och örebro än att riskera att låta aik vara delaktiga i utgången.
Allra bäst är såklart att vi vinner våra matcher så kan skåningarna göra precis vad de vill i sitt derby, men jag hittar gärna ett scenario där vi kan ha råd att tappa en match, nästkommande 2 uppgifter är jäkligt tuffa.