Kvalserien 2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
jool08

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av jool08 »

Salas skrev:Det bästa vore ju dock utan tvekan en seger i overtime för Rögle. Det är ljusår bättre än seger för Malmö under ordinarie.
Men att Rögle INTE ska vinna under ordinarie, oavsett resultat mellan oss och Örebro, är nog alla överens om. Man kan ju resonera som så att det vore bättre att möta ett Malmö som i praktiken är avsågat (två poäng efter Rögle) om vi slår Örebro. Men så länge som Malmö har något att spela för, vilket dom kommer att ha, så finns det nog inte på världskartan att dom inte ger 100%. Vore något allvarligt fel då. Så skulle vi slå Malmö och Örebro, så vore det ju segt om Rögle samtidigt vann sina matcher och att allt då skulle avgöras i tionde omgången.

Nej, vinner inte Rögle efter förlängning får Malmö gärna vinna. Då blir det inga konstigheter. Då vet vi exakt vad som krävs, och det är inga yttre omständigheter att väga in. Då är det vi mot Malmö.
Jag har inte lika lätt att se den stora fördelen med en övertidsseger för rögle. Tycker att skillnaden är marginell jämfört med att de tar 3 poäng. Det innebär likväl att vi inte har råd att förlora (0 p) någon av våra matcher, för sannolikheten att vi slår rögle på målskillnad är nästintill obefintlig. Aik kommer såklart läcka så många mål som behövs i sista omgången och jag har svårt att tro att västerås är lika generösa mot oss. Helt klart onödigt att rögle fick sitt sista mål igår...

En malmöseger på övertid tar jag dock gärna i skånederbyt. Då innebär en vinst mot örebro att vi kan avgöra redan i malmö genom att ta 2 (för vi lär inte tappa målskillnaden mot malmö) eller 3 poäng. 1 p skulle fortfarande innebära att vi har allt i egna händer och även en nolla skulle ge oss en hygglig chans eftersom malmö avslutar riktigt svårt.
Jag tvingar mycket hellre malmö att ärligt spela till sig platsen genom att slå både oss och örebro än att riskera att låta aik vara delaktiga i utgången.

Allra bäst är såklart att vi vinner våra matcher så kan skåningarna göra precis vad de vill i sitt derby, men jag hittar gärna ett scenario där vi kan ha råd att tappa en match, nästkommande 2 uppgifter är jäkligt tuffa.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

En fråga som inte verkar lyfts ännu är om vi skall spela vår match mot Örebro på tisdag med tanke på vad som hände nere i Skåne?

I min uppfattning bör denna match skjutas upp då det antagligen kommer vara en väldigt obehagligt och tryckt stämning på läktarna.

Dessutom kommer spelarna kunna fokusera på uppgiften?
Användarvisningsbild

Inlägg av #87 »

Kall-El skrev:En fråga som inte verkar lyfts ännu är om vi skall spela vår match mot Örebro på tisdag med tanke på vad som hände nere i Skåne?

I min uppfattning bör denna match skjutas upp då det antagligen kommer vara en väldigt obehagligt och tryckt stämning på läktarna.

Skulle våran match flyttas så kommer hela omgången behöva flyttas, något som tyvärr inte kommer hända.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

#87 skrev:
Kall-El skrev:En fråga som inte verkar lyfts ännu är om vi skall spela vår match mot Örebro på tisdag med tanke på vad som hände nere i Skåne?

Skulle våran match flyttas så kommer hela omgången behöva flyttas, något som tyvärr inte kommer hända.
Ibland måste det idrottsliga få stå tillbaka mot vad som är det moraliskt rätta att göra.
1962FenderStrat
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av 1962FenderStrat »

Det som hände idag är oerhört tragiskt, men jag tycker ändå man ska spela matchen. En tyst minut innan matchen förutsätter jag dock.
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Kall-El skrev:Ibland måste det idrottsliga få stå tillbaka mot vad som är det moraliskt rätta att göra.
Oavsett hur hemskt det än är, så måste man gå vidare. Att bara lägga sig ner och gräva ner huvudet i sanden ger oss inte tillbaka pappan som miste livet idag.
Det är en stor tragedi, och den kommer att bearbetas. aik förlorade Ivan Turina förra säsongen, men spelade tre dagar senare en match.

Matchen på tisdag blir speciell, precis som premiären hemma mot Halmstad. Men det gäller att göra det bästa av det. Spelarna spelar för honom, och våra sånger är för honom. Det är en stor tragedi, och tillsammans enas vi och går starkare ur detta. De mörka krafterna som finns inom svensk idrott ska inte, och kommer aldrig att få segra.
Användarvisningsbild
Acke83

Inlägg av Acke83 »

Fan vad påverkad man blev av detta :(
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Acke83 skrev:Fan vad påverkad man blev av detta :(
Jo fy fan, huvudet bara snurrar av tankar.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Salas skrev:
Kall-El skrev:Ibland måste det idrottsliga få stå tillbaka mot vad som är det moraliskt rätta att göra.
Oavsett hur hemskt det än är, så måste man gå vidare. Att bara lägga sig ner och gräva ner huvudet i sanden ger oss inte tillbaka pappan som miste livet idag.
Det är en stor tragedi, och den kommer att bearbetas. aik förlorade Ivan Turina förra säsongen, men spelade tre dagar senare en match.

Matchen på tisdag blir speciell, precis som premiären hemma mot Halmstad. Men det gäller att göra det bästa av det. Spelarna spelar för honom, och våra sånger är för honom. Det är en stor tragedi, och tillsammans enas vi och går starkare ur detta. De mörka krafterna som finns inom svensk idrott ska inte, och kommer aldrig att få segra.
Har också tänkt på vilken typ av effekt det här kan få för oss i kvalserien, men har inte vågat skriva det någonstans utav respekt för eventuella misstolkningar. Det som hänt är tragiskt och man orkar inte tänka på något annat just nu. Men Djurgårdens (hockeyn) framtid står på spel, och vad jag förstått var denne man ständig medlem i hockeyn och skulle nog själv vilja att KS spelas vidare och DIF går upp. Förhoppningen är att laget sluter sig helt och bara kör sönder allt som en gest mot denne man snarare än mot sig själva.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
1962FenderStrat

Inlägg av 1962FenderStrat »

Jepp, han var ständig medlem och jag hoppas att hans namn får stå kvar där för alltid! Man borde spela matchen med Djurgårdsflaggan som hänger ovanför Hyllan nerhissad en bit.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Menar fortfarande att det enda rätta är att skjuta på matchen.

Både sportsligt och moraliskt känns det som det enda rätta att göra.

Skulle kännas helt fel att jubla över DIF-mål och poäng bara ett par dagar efter det som hände i söndags...
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Det som bara blir mer och mer absurt är att de spelade de sena matcherna trots det som hänt?

Hur fel är inte det? Kan förstå att idrotten ska övervinna och inga mörka krafter ska segra och allt det där. Men i detta läge måste man stanna upp och bara låta alla bearbeta sina tankar.

Klumpen i magen finns kvar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
litto
Säsongskort: Ja

Inlägg av litto »

Tycker att matchen ska spelas som vanligt. Det enda vi fans kan göra är att sluta upp och sjunga för mannen. Att vi är fortfarande en familj som står ihop i alla väder.

Det bästa sättet att hedra mannen är att ta DIF hockey till finrummet igen och en vinst mot Halmstad på söndag. När det som är mörkast reser draken sig.
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Fan! :cry:
Vidrigt att något sådant ska få ske. Självklart ska vi spela matchen på tisdag, om inte annat för den avlidnes skull. Nu måste vi se till att ta upp DIF för hans skull! DET skulle han vilja, inte att matcher ställs in.
Praetori

Inlägg av Praetori »

litto skrev:Tycker att matchen ska spelas som vanligt. Det enda vi fans kan göra är att sluta upp och sjunga för mannen. Att vi är fortfarande en familj som står ihop i alla väder.
Alltid saknad aldrig glömd?
Järnkaminer?

Fy fan. Allt känns förstört. Det kunde varit vem som helst av oss. :cry:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar