ciirree skrev:Inte samma sak då bordtennis inte kan jämföras med fotboll och hockey.
Hade jag varit miljonär och älskat fotbollen men jag ser samtidigt att DIF Hockey spelar i HA och behöver lite cash till värvningar så hade jag givetvis satt in lite där med, easy as that! Det var de enda jag menade: Det är jävligt stor skillnad på 15 mille och 400 000 kr.
Och jag tror knappast att DIF Boule behöver pengar till en stjärnvärvning för att klara sig ut ur bondeligan i Boule - det är hockeyn som behövde det!
Klart bordtennisen kan jämföras med hockeyn, lika mycket som hockeyn kan jämföras med fotbollen. En flytande skala, som du kan gradiera utifrån t.ex allmänintresse eller årsomsättning/pengabehov. Oavhängigt det att fotbollen på en sådan skala skulle ha ett mindre avstånd till hockeyn än det hockeyn i sin tur har till DIF Bordtennis. Men det är en magnitudfråga allena. Också DIF Bordtennis har ju föreningsutgifter, även om just spelarkostnaderna inte är särskilt höga. Vad du däremot
inte kan jämföra är DHs insamling mot rika filantropers kapitaltillskott. Relevantare är att jämföra med de bidrag DIF Hockey erhållit av rika knösar, vilka också dessa är i 7-siffrig ordning allt som allt.
När vi pratar vilka som behöver pengarna sen så är det snarare så att 1 miljon kronor fördelade på våra mindre broderföreningar skulle göra oerhört mycket större nytta och skillnad där än vad de skulle göra i fotbollen. (eller hockeyn för den delen.) Marginalnyttan av tillskjutna pengar minskar trots generellt ju högre omsättning man har. Också små föreningar är i oftast skriande behov av pengar: Serieavgifter, planhyror, lokalhyror, idrottsmateriel osv.
(Sen bondeliga, det epitetet hör snarast till hockeyn om något. DIF Boule har knappast mycket bönder i Division 3 Stockholm.)