Hata aik

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hata aik

Inlägg av Salas »

pulverapa skrev:Tänk att få skicka ner aik till KHL. ;)

Skulle inte kunna sluta skratta om gnägg om två år spelar bortamatcher mot ??????? ?????? ???????? (Torpedo) tack vare oss.

8)
Det bästa om det hände vore ju att dom i så fall hade bytt ut "Åh vi är ajk" som intro mot denna fantastiska hymn!

3783 personer tar i från tårna på Hovet. Gåshud!
litto

Inlägg av litto »

Har kollat ett par minuter på aik solna- SAIK via fulstream. Lått oss säga så här; Spelar vi vårt spel slår vi dem alla dagar i veckan.
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

litto skrev:Har kollat ett par minuter på aik solna- SAIK via fulstream. Lått oss säga så här; Spelar vi vårt spel slår vi dem alla dagar i veckan.
Tror du gör dig själv en otjänst om du jämför hur solna spelar idag mot Sveriges i särklass bästa lag (SAIK) och tror att deras spel kommer se ut på liknande sätt i KS.
Det går liksom inte att jämföra så.

Lite som att som förvänta sig SM-guld efter några bra resultat på försäsongen.

Tror både aik och Örebro stanna kvar i SHL, tyvärr
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Donkels

Inlägg av Donkels »

Solna ryker i år sedan om vi är laget som petar bort dom ska jag låta vara osagt men dom ryker och därefter blir det konken
Användarvisningsbild
Henke95

Inlägg av Henke95 »

Vilket jäkla hyckleri; 4137 på plats ikväll?

Jo tjena..

Victory is sweetest when you've known defeat.
Donkels

Inlägg av Donkels »

Henke95 skrev:Vilket jäkla hyckleri; 4137 på plats ikväll?

Jo tjena..

Räknade dom varje åskådare ggr två eller
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Henke95 skrev:Vilket jäkla hyckleri; 4137 på plats ikväll?

Jo tjena..

De räknar väl sålda ink säsongskort precis som vi (?) och de övriga sektionerna såg faktiskt hyfsat välfyllda ut på tv. Jämfört hur det ser ut för AIK när de är nere på 3xxx tycker jag det ser rimligt ut.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Nu spekulerar jag men samtidigt är jag tämligen övertygad om att jag har rätt.

Aik har ju fruktansvärt dålig ekonomi, det vet vi. De värvningar dom har gjort nu gör dom ju självklart för att få stanna kvar i ES och säkra tv-pengarna till nästa år. Att gå miste om tv-pengarna anser dom nog skulle vara förödande.
Problemet för dom nu är att jag tror inte dom hade några pengar kvar den här säsongen till värvningar. Visst dom har släppt finnarna men med deras ekonomi hade dom behövt släppa finnarna, några till och inte ersätta dessa med någon.
Det gör att de värvningar dom gjort är med pengar man hoppas på att få in genom att stanna i ES. Problemet här är ju att de pengar man fick i år har ju inte ens räckt till den här säsongen.
Lyckas dom nu att stanna kvar måste dom till nästa år antingen ordna ännu mer intäkter eller ha en ännu billigare trupp än vad dom haft i år. För aiks del tror jag att det senare är enklare än det första.

Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker dom skulle ha gjort. Hoppats på att truppen som den var klarade kvalserien hade nog ändå varit det ekonomiskt mest fördelaktiga. Om dom inte klarat det hade inte hålet varit så stort att täcka som fallet kan bli nu, när man värvat och ändå har möjlighet att åka ur. Vilket jag tror dom kommer att göra.
Om dom mot all förmodan klarar sig kvar kommer nästa år ändå bli riktigt jobbigt med ett stort ekonomiskt hål från den här säsongen att täcka igen.

Behövde bara skriva av mig då jag inte riktigt förstår hur klubbarna agerar. Vissa visar ju samma tendenser som en spelberoende person. Spelar för att vinna tillbaka 1/10 av det man förlorat med pengar man inte har vilket gör att fallet blir riktigt jobbigt när man inte vinner och även om du vinner är du inte över ytan ännu.
Användarvisningsbild
minalman

Re: Sv: Hata aik

Inlägg av minalman »

crike skrev:
Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker dom skulle ha gjort.
De skulle förstås lagt ner verksamheten och gett oss sina bästa spelare och sponsorer så att de hjälper till så att det finns ett BRA lag från Stockholm i SHL.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

minalman skrev:
crike skrev:
Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker dom skulle ha gjort.
De skulle förstås lagt ner verksamheten och gett oss sina bästa spelare och sponsorer så att de hjälper till så att det finns ett BRA lag från Stockholm i SHL.
Ekobrottssponsorer och spelare som inte ens kan offra lite smärta, skulle det vara nåt att ha?

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

crike skrev: Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker dom skulle ha gjort.
Det är en bra frågeställning som är relevant för många svenska klubbar som pendlar där mellan övre delen av HA och undre delen av SHL. I den zonen präglas svensk hockey hårt av överinvestering, och - framförallt i de sämre SHL lagens sitution - kortsiktiga panikvärvningar som inte hinner eller tillåts tänkas igenom tillräckligt för att ge bra resultat per krona investerad. Att det dessutom oftast sker med luftpengar, dvs investeringar från kommun eller filantropiska finansiärer , istället för med pengar som skapas och kommer direkt ur själva verksamheten gör att vi får stora ekonomiska luftslott i rat race mot SHL där i slutändan några måste vara förlorare.

Det finner vi stöd för också i verkligheten, många av de lag som legat/ligger i kvalserielandet uppifrån eller nedifrån dras med grova ekonomiska problem. Timrå, Leksand, Mora, AIK, Malmö, Vi osv.

Personligen är jag övertygad om att anledningen återfinns i det stora ekonomiska glapp som finns mellan serierna, både i form av hur mycket marginalare bryr sig men framförallt i de garanterade tv/sponsors-pengarna från respektive ligaorganisation. Frågan kvarstår ändå, vad göra? Att ge sig in i rat racet med de andra lagen är en dålig chansning, man sätter föreningens ekonomi för i ärlighetens namn rätt usla odds - Kvalserien är en extremt kort serie där misstag och slump kan sätta hinder för aldrig så dyra och bra trupper. Sannolikheten är dessutom rätt stor att man om bara några säsonger är där igen, att etablera sig i SHL är ingen enkel affär. Över tiden - dvs flertalet säsonger - jämnar förlusterna från den ekonomiska slumpmässiga slaktkvarnen kvalserien ut sig mellan lagen som deltar, alla inblandade förlorar och svensk hockey får fler konkursmässiga lag. Klart lag ibland lyckas etablera sig stabilt i SHL, typ Linköping och nu på sikt kanske Växjö, men de är undantag.

Så vad göra som lag? Personligen tror jag det sundaste är att erkänna för sig själv att kvalserien är en kort serie med mycket inslag av slump och hårfina skillnader, varför det är dumt att dras med i värvnings/investeringsracet. Bättre är att går man upp till SHL så behåll en billig gärna ung trupp, lite likt Leksand gjorde inför i år. Här är det såklart en enorm fördel för lag med en stark egen ungdomsverksamhet, en av få gånger vi inte ska vara avundsjuka på ekonomiskt dopade köpelag. Spara SHL-pengarna i ladan. Går det bra, likt Leksand gjort i år, jackpott. Går det mindre bra gör det inte så mycket, man har ändå råd att åka ner i HA. Och väl i HA bränn inte alla pengar på en dyr trupp, kör på med en billig ung trupp. Investera på sin höjd om det krävs för att dämpa fallet, så vi inte rasar ner genom seriesystemet mot div 1. Har man tur går man upp ändå genom ett underdogscenario i KS. Går man inte upp, vilket är högst troligt, fortsätter man som vanligt i HA.

När man sedan åkt jojo upp och ner ett antal gånger - vi pratar en längre period, med all sannolikhet ett tvåsiffrigt antal år - och sparat ihop rejält med pengar i ladan, då tar man och satsar rejält för att etablera sig som ett topplag nästa gång man hamnar i SHL. Det är just det, vi kan inte hålla på och stångas oss blodiga med småpengar mot kommundopade lag, när vi ska etablera oss krävs det att vi kan krossa deras starka kommunfinansiärer rejält.

Folk brukar invända att jag i ovanstående inte tar tillräcklig hänsyn till att vi skulle tappa en hel del marginalare, sponsorer och publik i allmänhet om vi spelade en så tråkig, tillbakahållen strategi där vi i 9 av 10 fall blir bottenlag i SHL. Att raset i publikintäkter skulle vara värre än eventuellt besparade pengar. Kanske. Jag vill samtidigt tro att det är i just den här strategin vi skulle ha vår styrka och fördel gentemot kommundopade plastlag - en trogen stor publik och och en stark juniorverksamhet som kan producera billiga talanger - men att bedöma hur trogen vår publik faktiskt är, det är såklart svårbedömt när det kommer till kritan. Jag vill ändå tro att om ledningen vore tydliga med att och varför man gör en sådan här billig ung satsning, så tror jag publiken skulle sluta upp i stora drag ändå. I alla fall av de som är där på hovet i HA idag. Och jag tror definitivt alternativet är värre, att sätta hela förenings ekonomi på spel för att chansa på att gå upp och etablera sig till dåliga odds. Då spelar det ingen roll om vi lockar några extra procent marginalare.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Oavsett hur det går för oss på slutet så har det varit mycket roligare att vara Djurgårdare i år och följa vårt lag i HA, än att vara gnagare och behöva se sitt lag ständigt få stryk i SHL, så sm910s resonemang ovan har en poäng.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Nu jävlar smäller det råtta!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
gojken

Inlägg av gojken »

Underbart att höra. Djurgårdsfamiljen finns överallt. :D
Skriv svar