crike skrev:
Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker dom skulle ha gjort.
Det är en bra frågeställning som är relevant för många svenska klubbar som pendlar där mellan övre delen av HA och undre delen av SHL. I den zonen präglas svensk hockey hårt av överinvestering, och - framförallt i de sämre SHL lagens sitution - kortsiktiga panikvärvningar som inte hinner eller tillåts tänkas igenom tillräckligt för att ge bra resultat per krona investerad. Att det dessutom oftast sker med luftpengar, dvs investeringar från kommun eller filantropiska finansiärer , istället för med pengar som skapas och kommer direkt ur själva verksamheten gör att vi får stora ekonomiska luftslott i rat race mot SHL där i slutändan några måste vara förlorare.
Det finner vi stöd för också i verkligheten, många av de lag som legat/ligger i kvalserielandet uppifrån eller nedifrån dras med grova ekonomiska problem. Timrå, Leksand, Mora, AIK, Malmö, Vi osv.
Personligen är jag övertygad om att anledningen återfinns i det stora ekonomiska glapp som finns mellan serierna, både i form av hur mycket marginalare bryr sig men framförallt i de garanterade tv/sponsors-pengarna från respektive ligaorganisation. Frågan kvarstår ändå, vad göra? Att ge sig in i rat racet med de andra lagen är en dålig chansning, man sätter föreningens ekonomi för i ärlighetens namn rätt usla odds - Kvalserien är en extremt kort serie där misstag och slump kan sätta hinder för aldrig så dyra och bra trupper. Sannolikheten är dessutom rätt stor att man om bara några säsonger är där igen, att etablera sig i SHL är ingen enkel affär. Över tiden - dvs flertalet säsonger - jämnar förlusterna från den ekonomiska slumpmässiga slaktkvarnen kvalserien ut sig mellan lagen som deltar, alla inblandade förlorar och svensk hockey får fler konkursmässiga lag. Klart lag ibland lyckas etablera sig stabilt i SHL, typ Linköping och nu på sikt kanske Växjö, men de är undantag.
Så vad göra som lag? Personligen tror jag det sundaste är att erkänna för sig själv att kvalserien är en kort serie med mycket inslag av slump och hårfina skillnader, varför det är dumt att dras med i värvnings/investeringsracet. Bättre är att går man upp till SHL så behåll en billig gärna ung trupp, lite likt Leksand gjorde inför i år. Här är det såklart en enorm fördel för lag med en stark egen ungdomsverksamhet, en av få gånger vi inte ska vara avundsjuka på ekonomiskt dopade köpelag. Spara SHL-pengarna i ladan. Går det bra, likt Leksand gjort i år, jackpott. Går det mindre bra gör det inte så mycket, man har ändå råd att åka ner i HA. Och väl i HA bränn inte alla pengar på en dyr trupp, kör på med en billig ung trupp. Investera på sin höjd om det krävs för att dämpa fallet, så vi inte rasar ner genom seriesystemet mot div 1. Har man tur går man upp ändå genom ett underdogscenario i KS. Går man inte upp, vilket är högst troligt, fortsätter man som vanligt i HA.
När man sedan åkt jojo upp och ner ett antal gånger - vi pratar en längre period, med all sannolikhet ett tvåsiffrigt antal år - och sparat ihop rejält med pengar i ladan, då tar man och satsar rejält för att etablera sig som ett topplag nästa gång man hamnar i SHL. Det är just det, vi kan inte hålla på och stångas oss blodiga med småpengar mot kommundopade lag, när vi ska etablera oss krävs det att vi kan krossa deras starka kommunfinansiärer rejält.
Folk brukar invända att jag i ovanstående inte tar tillräcklig hänsyn till att vi skulle tappa en hel del marginalare, sponsorer och publik i allmänhet om vi spelade en så tråkig, tillbakahållen strategi där vi i 9 av 10 fall blir bottenlag i SHL. Att raset i publikintäkter skulle vara värre än eventuellt besparade pengar. Kanske. Jag vill samtidigt tro att det är i just den här strategin vi skulle ha vår styrka och fördel gentemot kommundopade plastlag - en trogen stor publik och och en stark juniorverksamhet som kan producera billiga talanger - men att bedöma hur trogen vår publik faktiskt är, det är såklart svårbedömt när det kommer till kritan. Jag vill ändå tro att om ledningen vore tydliga med att och varför man gör en sådan här billig ung satsning, så tror jag publiken skulle sluta upp i stora drag ändå. I alla fall av de som är där på hovet i HA idag. Och jag tror definitivt alternativet är värre, att sätta hela förenings ekonomi på spel för att chansa på att gå upp och etablera sig till dåliga odds. Då spelar det ingen roll om vi lockar några extra procent marginalare.