OS 2014

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: OS 2014

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

medu82 skrev:Skulle dem döma matchen i Kanadas favör så skulle dem säkerligen riskera sina jobb... O det är dessutom en domare ifrån US också...

Hehe, tillåt mig småle :wink:
Även Ishockey är en bedömningssport, tolkning av regler går alltid att göra annorlunda.
Så vid behov, om SWE nu mot förmodan lyckas störa Kanada kommer det hända imorgon också.
Kanada kommer tillåtas göra det som behövs för att vinna, har sett det många gånger förut.

Tror iofs att Kanada vinner på egen styrka imorgon snarare än med domarnas hjälp.

I Overtime-spel, i en OS-final, med Svensk domare lovar jag att Sverige skulle haft fördel.
Nu blir det tvärtom, inget hokus pokus med det
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
medu82
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av medu82 »

Lee Harvey Oswald skrev:Hehe, tillåt mig småle :wink:
Även Ishockey är en bedömningssport, tolkning av regler går alltid att göra annorlunda.
Så vid behov, om SWE nu mot förmodan lyckas störa Kanada kommer det hända imorgon också.
Kanada kommer tillåtas göra det som behövs för att vinna, har sett det många gånger förut.

Tror iofs att Kanada vinner på egen styrka imorgon snarare än med domarnas hjälp.

I Overtime-spel, i en OS-final, med Svensk domare lovar jag att Sverige skulle haft fördel.
Nu blir det tvärtom, inget hokus pokus med det
Lee jag skiter fullständigt i om du "småler"

Kanada har alltid och kommer alltid att försöka få fördelar i hockeyns värld..
MEN jag tar hellre 10 av 10 ggr NHL domare i en OS final en tex en Finne/ryss/tjeck som dömer sin inhemska liga(visst ryssarna kanske blir bättre nu när dem har fått KHL men det låter jag vara osagt)

Självklart kommer dem sätta press på domarna osv under matchen men det gör dem hela tiden och dem har ALLTID tillåtits med att köra sina tjuvknep/fult spel, bara o titta på VM finalen 2004 då Foppa tacklades fult, men var det en kanadick som dömde då?
Neeeej det var en Finne, fast han kanske var kanadick egentligen ;)

Och som Sir säger, vafan dem har 1700(!!!) NHL matcher tillsammans på meritlistan, självklart kommer dem försöka göra sitt bästa jobb!

Den enda invändningen man kunde haft isf är att man kunde ha ett domarteam enbart ifrån USA, men dem har väl inte varit tillräckligt bra i OS för att få chansen.

Eller som Hugosson ifrån Pro hockey

"Ni behöver inte vara oroliga för effekten av att det blir kanadensiska domare i OS-finalen. Vi som följer NHL dagligen vet att det är världens bästa domare som är proffs ut i fingerspetsarna. Det går aldrig att garantera att domarna inte gör felbedömningar, men risken för jäv i OS-finalen är i det närmaste obefintlig.
Lägg fokus på att heja fram Tre Kronor i stället!"

Som minimal säger... Typiskt Sverige och gnälla om domarna innan matchen ens har spelats...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jag ser hellre att en kanadick dömer än att en finne dömer matchen...
medu82

Inlägg av medu82 »

Axel_K skrev:Jag ser hellre att en kanadick dömer än att en finne dömer matchen...
+1
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Jag frågade Tornberg redan i gruppspelet då en kanadick dömde en kanadickisk match. Men är det inga konstigheter i Hockey och alla skrivit under på det så är det inga konstigheter. Det här forumet fokuserar alldeles för mycket på domare och inte spelet. Domare kommer missa saker eftersom de bara har likt oss två ögon. Men vi kan väl alla specialstudera domarna imorgon och sen tillsammans sammaställa vad vi tyckte om insatsen, helt opartisk utifrån resultatet från matchen i sig :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Alltså, det handlar om att i grund och botten säkerställa oklanderlig trovärdighet. Då kan man inte bygga hela skiten på ett fel. Det är helt jävla irrelevant om domarna är The Best of the Best och ska skickas till Miramar (Top Gun reference) - de är landsmän till de som står på ena sidan av ett "slagfält" och det ger jäv. Om de dömer för hårt till vår fördel kommer det bli konstigt. Dömer de mycket till Kanadas fördel (oavsett om det är korrekt eller inte) kommer tävlingsmatchen vara befläckad och det är bara kass. Tokuselt.

"De bästa ska döma"... Ja, ok. De bästa av de neutrala domarna ska döma. Aldrig någonsin i helvetet ska ena laget ha landsmän som skipar rättvisa.

Peter Forsberg har erfarenheter på isen. Jag kommer ihåg det som TV-tittande. Ett jävla skämt: Till artikeln
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Okej, vi kör den typiskt svenska mentala biten istället då för alla som tycker det är så fantastiskt med kanadensiska domare.

"Vi fick iallafall vara med och tävla, och det är det enda som räknas. Silver är ju inte så dåligt, heller. Åh, vad vi ska fira."

Jag kommer ihåg JVM i Kanada, med Kanadensiska domare och Kanadensiska spelare som systematiskt körde över Markström, gång på gång på gång på gång, utan åtgärd.

VM-final (kommer ej ihåg vilket år) där vi inleder med att göra 2-0 snabbt på Kanada innan de börjar köra sitt fullir, Niedermayers tackling i ryggen på Forsberg osv, och sen vänder matchen.

Jag väntar spänt på alla suspekta utvisningar som börjar regna när det blåser Kanada i ansiktet. 1-0, 2-0 Sverige, kanske någonstans där händer det något.

Noterbart är också att de enda gångerna Kanada vunnit guld i OS-hockeyn i modern tid (dvs sen 1960...) så har det - precis - varit Kanadensiska domare.

Coincidence... I think not.
25/4-2025
Användarvisningsbild
pulverapa

Re: Sv: OS 2014

Inlägg av pulverapa »

Om spelarna är nöjda, vad är problemet? Domarna har enorm rutin och välkända bland spelarna.
sPTNC

Inlägg av sPTNC »

"Ja, det kan ju låta skumt till en början, men ända sedan 1998 (NHL-spelare med i OS från och med Nagano) har det varit så att matcher där fler än 50 procent av spelarna kommit från NHL ska dömas av NHL-domare."

http://bloggar.expressen.se/snackamedle ... nadensare/
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Vet inte riktigt vad du tycker att spelarna ska säga annars. Vill nog inte framstå som dåliga förlorare redan innan matchen börjat. Har väl inte så mycket att säga om det ens.

Men skitsamma, blir kul med silver. :) :)
25/4-2025
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

sPTNC skrev:"Ja, det kan ju låta skumt till en början, men ända sedan 1998 (NHL-spelare med i OS från och med Nagano) har det varit så att matcher där fler än 50 procent av spelarna kommit från NHL ska dömas av NHL-domare."

http://bloggar.expressen.se/snackamedle ... nadensare/
Ett sånt jävla dravel. Sist jag kollade var de människor... Och de kan aldrig undvika jäv här. "De är NHL-domare, inte kanadensare" - "De är bäst fråga vem ni vill" bla bla bla.

Klart våra spelare och ledare inte gnäller för då blir de retade på hockeymötena framöver. "Pussy Swedes" etc. De tycker nog säkert innerst inne att det är jättebra att det är Lönnlöv som dömer finalen. Säkert.

Det är självklart att det ska vara opartiska domare som skipar rättvisa i tävlingsmatcher. Allt annat är efterblivet.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
medu82

Inlägg av medu82 »

förevigtdjurgården skrev:Okej, vi kör den typiskt svenska mentala biten istället då för alla som tycker det är så fantastiskt med kanadensiska domare.

"Vi fick iallafall vara med och tävla, och det är det enda som räknas. Silver är ju inte så dåligt, heller. Åh, vad vi ska fira."

Jag kommer ihåg JVM i Kanada, med Kanadensiska domare och Kanadensiska spelare som systematiskt körde över Markström, gång på gång på gång på gång, utan åtgärd.

VM-final (kommer ej ihåg vilket år) där vi inleder med att göra 2-0 snabbt på Kanada innan de börjar köra sitt fullir, Niedermayers tackling i ryggen på Forsberg osv, och sen vänder matchen.

Jag väntar spänt på alla suspekta utvisningar som börjar regna när det blåser Kanada i ansiktet. 1-0, 2-0 Sverige, kanske någonstans där händer det något.

Noterbart är också att de enda gångerna Kanada vunnit guld i OS-hockeyn i modern tid (dvs sen 1960...) så har det - precis - varit Kanadensiska domare.

Coincidence... I think not.

Precis den matchen jag pratade om och då var det en FINNE som dömde...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Magnutz skrev:
Det är självklart att det ska vara opartiska domare som skipar rättvisa i tävlingsmatcher. Allt annat är efterblivet.
.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
mb81

Inlägg av mb81 »

Helt sjukt att man väljer kanadensiska domare hur bra de än är. Så stor skillnad är det inte på de bästa domarna. Lätt att välja en neutral.

Vad skulle ni tycka om en domare med uttalade gnagetsympatier dömde AIK-DIF i ett eventuellt kval. Jag skulle iaf bli helt galen på varje tveksamt domslut.

Man måste göra allt att undvika dessa situationer!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Lee Harvey Oswald skrev:
Magnutz skrev:
.
Om något är självklart, så är det att de absolut bästa domarna skall döma en OS-final. Och är man ansedd som de bästa domarna, så är man opartisk i sitt utövande per definition, skulle jag vilja säga.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar